Tyyppivika kytkimessa?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Tyyppivika kytkimessa?
Moro,
autooni Saab 9-3, -05 tehtiin huhtikuussa kytkinremontti. Kytkin teki tämän jälkeen satunnaisesti seuraavaa
=> Välillä oli hieman tunnoton ja tuntu että poljin on löys
=> Viime viikolla polkas pohjaan niin, ettei palautunut kuin puoleen väliin saakka
Ei luistanut / jättänyt irrottamatta missään vaihessa.
No otin yhteyttä remppaan tehneeseen liikeeseen jossa auto kävi uudelleen tutkittavana, ilmasivat kytkimen ja kertoivat sen olevan tyyppivika. Painelaakeri joka liikuttaa sitä haarukkaa joka irrottaa kytkimen, siihen kuulemma tulee jossain välissä väliä jolloin se tekee tuon.. kuulemma hyvin yleinen ongelma Saabeissa, toisissa esiintyy ja toisissa ei.. ja kuulemma voi tehdä tämän uudelleenkin autossani tai sitten ei.. kuulosti kyllä vähän oudolta.. onko tässä perää?
autooni Saab 9-3, -05 tehtiin huhtikuussa kytkinremontti. Kytkin teki tämän jälkeen satunnaisesti seuraavaa
=> Välillä oli hieman tunnoton ja tuntu että poljin on löys
=> Viime viikolla polkas pohjaan niin, ettei palautunut kuin puoleen väliin saakka
Ei luistanut / jättänyt irrottamatta missään vaihessa.
No otin yhteyttä remppaan tehneeseen liikeeseen jossa auto kävi uudelleen tutkittavana, ilmasivat kytkimen ja kertoivat sen olevan tyyppivika. Painelaakeri joka liikuttaa sitä haarukkaa joka irrottaa kytkimen, siihen kuulemma tulee jossain välissä väliä jolloin se tekee tuon.. kuulemma hyvin yleinen ongelma Saabeissa, toisissa esiintyy ja toisissa ei.. ja kuulemma voi tehdä tämän uudelleenkin autossani tai sitten ei.. kuulosti kyllä vähän oudolta.. onko tässä perää?
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Selityksen makua
Helposti jää järjestelmään ilmaa johonkin joka sitten liikahtaa ja tekee juuri noin. Uusi ilmaus ja pelittää taas. Voi olla, että vieläkin on jossain ilmaa ja tekee saman homman, mutta ei sillä ole mitään tekemistä painelaakerin kanssa.
Kytkinrempassa kannattaa uusia samalla työsylinteri, painelaakeri, laatikon vetaristefat ja vauhtipyörän takana olevan moottorin takastefa.
Lisäyksenä vielä, että vauhtipyörän koneistus on myös suositeltavaa jos homman haluaa tehdä kunnolla
Helposti jää järjestelmään ilmaa johonkin joka sitten liikahtaa ja tekee juuri noin. Uusi ilmaus ja pelittää taas. Voi olla, että vieläkin on jossain ilmaa ja tekee saman homman, mutta ei sillä ole mitään tekemistä painelaakerin kanssa.
Kytkinrempassa kannattaa uusia samalla työsylinteri, painelaakeri, laatikon vetaristefat ja vauhtipyörän takana olevan moottorin takastefa.
Lisäyksenä vielä, että vauhtipyörän koneistus on myös suositeltavaa jos homman haluaa tehdä kunnolla
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Joo näin mäkin vähän epäilin, kiitos infosta!
itse asiassa toi auto meni vuotavan vesipumpun ja öljyn takia huoltoon sen yhteydessä uusittiin sitten lähes loppuun kulunut kytkin ja painelaakeri
itse asiassa toi auto meni vuotavan vesipumpun ja öljyn takia huoltoon sen yhteydessä uusittiin sitten lähes loppuun kulunut kytkin ja painelaakeri
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Kaverilla 9-3SC XWD:ssä kytkin ei irrota lainkaan. Järjestelmässä on ilmaa ja koitimme painaa nestettä slave sylinteristä kohti jarrunestesäiliötä ruiskulla, mutta ei mene millään. Huolimatta ilmausruuvin asennosta, neste ei virtaa "sisään". Kun kytkinpoljinta käyttää, kotahtelee ilmusruuvista kuitenkin ilmaa eli linja on auki...
EX: 9³SS BioPower
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Se ilmausnippa on muuten reilusti ennen työsylinteriä, eli sen nipan kautta ei saa nesteitä vaihtumaan työsylinterissä. Ihme muovisia härpäkkeitä muutenkin nuo liitoskohdat ja niitä voi varmaan iirrotella ja vaihtaakin tavittaessa. Omassa kolkissa ilmaus tehtiin uuden työsylinterin asennuksen jälkeen niin, että nestettä paineltiin molempiin suuntiin(alipaineilmauslaitteella ja ruiskulla), mutta poljintuntuma alkoi löytyä, kun poljinta pumppasi lähellä pohjaa pienehköllä liikkeellä edestakaisin. Joka kerta ilmauksen jälkeen tuntuma oli ihan yhtä pehmeä, oli sitten imetty alipaineella tai työnnetty ruiskulla nestettä ylöspäin. Tuntuma palautui vasta tuolla polkimella suoritetulla pumppausliikkeellä. Tämän jälkeen ei olekaan ollut mitään ongelmia, kytkimenä 9-5 Aeron paketti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Kiitos kommenteista, mutta miksei nestettä saa painettua työsylinteriltä säiliölle vaikka virtaa toiseen suuntaan? Ilmausruuvi on myös irrotettu ja puhdistettu, sitten koitettu eri ruuvin asennoilla.
Monta tämmöistä olen ilmannut mutta ei kertaakaan tätä ongelmaa. Onko muilla vastaavaa / tietääkö joku miten edetä?
Monta tämmöistä olen ilmannut mutta ei kertaakaan tätä ongelmaa. Onko muilla vastaavaa / tietääkö joku miten edetä?
EX: 9³SS BioPower
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Liekö pääsylinterin mäntä jäänyt palautumatta ja tukkii kanavan säiliölle?
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Voisi olla. Silloin tuskin korisisi ilmaa, kun käyttää kytkinpoljinta? Eli luulisi männän liikkuvan?
EX: 9³SS BioPower
Re: Tyyppivika kytkimessa?
Jos mäntä liikkuu vain osan normaalista liikeradastaan, voisi kanava säiliöön olla suljettuna ja silti polkemalla saisi nipasta vähän ilmaa/nestettä liikkumaan.