Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Onko kokemuksia mistä johtuu omituinen sirinä / rätinä moottorista jakopään suunnilta.
Ääni kuuluu parhaiten kylmänä ja joutokäynnillä ja varsinkin jos laittaa ilmastoinnin päälle tai vaihteen ja nostaa kevyesti kytkintä jolloin kierrosluku hiukan laskee.
Autolla ajettu vain 90tkm ja moniurahihnan pois ottaminen ei hiljennä ääntä, eli olisiko jakopää tai tasapainoakselin kiristin tms missä vika mahdollisesti on ?
Suomi-auto oikeat kilometrit ja öljyt vaihdettu 10tkm välein.
Ääni ei ole semmoinen että jotain olisi hajoamassa mutta ärsyttävä uusi sivuääni joten jos kokemuksia niin pistäkää ihmeessä infoa.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Vahva veikkaus, että jakopään ketjulaahain poikki ja ketju rallattaa kiristäjää vasten.

Itsellä jakopää pitää tuota ääntä, mutta vastaavalla tavalla kuormitettuna ei jakopäässä ääni tullut vaan vika oli moniurahihnan kiristäjässä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Ok näin ajattelinkin ettei voi noilla kilsoilla olla ketju venynyt.
Mitähän siihen kannattaa uusia kun sen ottaa auki eli koko jakopää ja vesipumppu vai pelkästään mahdollinen hajonnut laahain ja vesipumppu ?
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Sen mitä olen lukenut niin tuossa on kahta koulukuntaa. Toiset vaihtaa vain rikkinäiset osat ja toiset kaikki kun kerran auki on, koska on sen verran työläs homma eli jakopään osat, tasapainoakselin osat, öljypohja pois ja sihdin putsaus, kampiakselin stefa ja vesipumppu + tarvittavat tiivisteet.

Korjaamolla vaihtotyön hinta riippuu vaihdetuista osista, jos vaihtuu vain rikkinäiset osat niin pääsee 300-400e. Jos taas vaihtuu jakopää + tasapainoketju jne niin hinta vaihtelee osineen 1100e - 2400e.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Juu täytyy laittaa jakopää kokonaan uusiksi ja mahdollisesti vesipumppu myös.
Kilometrejä sen verran vähän, että ei viitsi kaikkea ruveta uusimaan mm. tasapainoakselin ketjua jos ovat ok kunnossa.
Kiitos vinkeistä ja avusta.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kalle 9-3 kirjoitti:Juu täytyy laittaa jakopää kokonaan uusiksi ja mahdollisesti vesipumppu myös.
Kilometrejä sen verran vähän, että ei viitsi kaikkea ruveta uusimaan mm. tasapainoakselin ketjua jos ovat ok kunnossa.
Kiitos vinkeistä ja avusta.
Yleensähän sieltä kuitenkin menee se tasapainoketjun laahain, mistä ne äänet johtuvat:
http://i.imgur.com/jfBG5Yz.jpg, ei ehkä kyllä vielä tarvetta ole tuota jakopäätä kokonaan uusia jos vasta 90tkm mittarissa? Kyllä näissä yleensä muut jakopään osat kestää +250tkm ja vesipumppujakaan en ole kyllä kuullut menevän..
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Siis tarkoitatko että vika ei mahdollisesti ole lainkaan jakopäässä vaan tuossa tasapainoakselin laahaimessa ?
No sehän tietty selviää kun ottaa jakopään auki.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kalle 9-3 kirjoitti:Siis tarkoitatko että vika ei mahdollisesti ole lainkaan jakopäässä vaan tuossa tasapainoakselin laahaimessa ?
No sehän tietty selviää kun ottaa jakopään auki.
Juuri näin, yleisin vika on juuri tuo laahaimen katkeaminen. Tosiaan sekin selviää vain aukaisemalla sen jakopään kopan :)
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Ok kiitos ja infoan kun asia selviää alkuviikolla.
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Vielä kysymys liittyen Saabin jakopää/ tasapainoakseli asiaan.
Kylmänä tosiaan kuuluu räpinä kovempaa ja uskaltaako / voiko autolla ajaa koska menee pajalle vasta vkl jälkeen ?

Joutuuko jakopään purkamaan pois mikäli on tasapainoakselin laahain rikki vai saako vaihdettua ilman jakopään purkua ?
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Autolla voi ajaa, mutta onhan siinä riskinsä mikäli katkennut osa pääsee ketjun väliin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Niin se riski tietty olemassa jollei irto-osa ole pudonnut johonkin alemmaksi mikäli siellä on tilaa.

Joutuuko jakopään purkamaan pois mikäli on tasapainoakselin laahain rikki vai saako vaihdettua ilman jakopään purkua ?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ei tarvitse purkaa pois, vaikka jakoketju onkin ulompana kuin tasapainoketju niin saa sen silti vaihdettua ilman jakopään purkua. Ja yleensä tosiaan se laahaimen puolikas tippuu öljypohjaan.
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Ok suuret kiitokset neuvoista.
Tiistaina menee pajalle niin sittenhan se selviää mikä on pettänyt sieltä.

ps. olis myynnissä 195-65-15 nastarenkaat 9-3 vanteilla renkaissa pintaa kuin uusissa ja merkki Uniroyal
voisin myydä 200€ srj jos joku tarvitsee.

RENKAAT MYYTY !!
Viimeksi muokannut Kalle 9-3, Ma Marras 30, 2015 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Re: Saab NG vm. 2003 sirinä tyhjäkäynnillä moottorista B207E

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Vielä sen verran palaan moottorin ylimääräiseen ääneen,että kun kone on lämmin,niin ääni häipyy lähes kokonaan, aika erikoista.
Myös lämmmityslaitteen nopeuden säätö ei toiminut lauantaina ja puhalsi vaan hiljaa mutta ei voi kyllä liittyä samaan kun moottorista tuleva ääni,joten kohta varmaan poikii lämppärin moottori. :
Vastaa Viestiin