9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Nyt on todettu että huono käynnistettävyys kylmällä moottorilla johtuu huonosista puristuksista. Syy tähän on vuotavat imuventtiilit.
Juttelin Saab-korjaamon kanssa ja siltä sanottiin että B207/L (2,0t 175hv) moottoriin joutuu myös vaihtamaan venttiilien seetit. Tämä johtuu siitä että uusissa venttiileissä (55 192 156) on eri kulmat kun vanhoissa ja koneistusvara seeteissä ei riitä tähän.
Onko joku törmännyt tähän?
Juttelin Saab-korjaamon kanssa ja siltä sanottiin että B207/L (2,0t 175hv) moottoriin joutuu myös vaihtamaan venttiilien seetit. Tämä johtuu siitä että uusissa venttiileissä (55 192 156) on eri kulmat kun vanhoissa ja koneistusvara seeteissä ei riitä tähän.
Onko joku törmännyt tähän?
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
jcarlsson BioPower-softa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Jos en väärin muista, niin Tobbana ainakin oli jotain vastaavaa venttiilijumppaa joutunut tekemään.
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Joo omassa oli imuventtiilit kuluneet, mutta kun jakopääkin rallatteli, niin päädyin vaihtamaan koko moottorin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
no miksei sinne voi laittaa oikealla kulmalla oelvia venoja?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
^Koska ne oikealla kulmalla olevat venttiilit kuluvat ja alkavat vuotamaan.
Biopower-moottorin rosterivenat kestävät moninkertaisesti paremmin, mutta vaativat perusjumppaa enemmän töitä bensakoneen kanteen sopiakseen. Biopowerin kansi taas alkaa olemaan käytettynäkin sellaisissa hinnoissa, että uuden koneen hinta alkaa houkuttamaan.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=329066
Biopower-moottorin rosterivenat kestävät moninkertaisesti paremmin, mutta vaativat perusjumppaa enemmän töitä bensakoneen kanteen sopiakseen. Biopowerin kansi taas alkaa olemaan käytettynäkin sellaisissa hinnoissa, että uuden koneen hinta alkaa houkuttamaan.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=329066
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Nyt on kansi irrotettu ja huomenna viedään moottorihiomoon imuventtiilien vaihtoon.
Tilalle tulee tarvikeventtiilit, pakoventtiilien tarkistus ja venttiilivarsi kumien vaihto. Kannesta näkyi hyvin kuinka syvälle imuventtiilit olivat uponnet venttiilin istukkaan. Mittasin alipainepumpulla vuotavatko imuventtiilit ja vuosihan parissa palotilassa imuventtiilit kunnolla. Pakoventtiilit olivat kaikki tiiviit.
Tilalle tulee tarvikeventtiilit, pakoventtiilien tarkistus ja venttiilivarsi kumien vaihto. Kannesta näkyi hyvin kuinka syvälle imuventtiilit olivat uponnet venttiilin istukkaan. Mittasin alipainepumpulla vuotavatko imuventtiilit ja vuosihan parissa palotilassa imuventtiilit kunnolla. Pakoventtiilit olivat kaikki tiiviit.
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
jcarlsson BioPower-softa
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Ei ihme kun purkat hukassa parista mukista..
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Nyt on 9-3:n taas kunnossa. Uudet tarvikeimuventtiilit kannessa niin eipä paljon avainta tartte käntää ennen kuin käy.
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
jcarlsson BioPower-softa
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Paljonko imuventtiilit kestivät ajoa, eli kilometrit ?
Ihan uteliaisuuttani kysyn.
Ihan uteliaisuuttani kysyn.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
... ja mitä maksoi ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Mittarissa oli 158000 km kun remontti tehtii, mutta alkoihan se oireilemaan aikaisemmin.
Pari päivää menee työaikaa korjaamolta, 200-300€ tiivisteisiin ja koneistamon osuus 200-400€ vielä päälle. Lopullista laskua en ole vielä nähnyt mutta hinta-arviot liikkuivat 1500€ -> 2000€.
Omassa 9-3:ssa on mittarissa 141000 km ja siinä on vielä täyden puristukset. Vika ei siis tule kaikkiin...
Pari päivää menee työaikaa korjaamolta, 200-300€ tiivisteisiin ja koneistamon osuus 200-400€ vielä päälle. Lopullista laskua en ole vielä nähnyt mutta hinta-arviot liikkuivat 1500€ -> 2000€.
Omassa 9-3:ssa on mittarissa 141000 km ja siinä on vielä täyden puristukset. Vika ei siis tule kaikkiin...
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
jcarlsson BioPower-softa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Sotketaanpa nyt toinenkin ketju kysymyksilläni.
Elikkäpäs siis: onko kenelläkään minkäänlaista kokemustietoa tästä imuventtiilien vaihtamisesta? Osanumerot ovat kyllä kryptistä salatiedettä tämän moottorin kanssa. EPC antaa seuraavat numerot vuosimalleittain:
2003 - 2005: 12786696
2006: 55192156
2007: 55192156, Biopower 55563529
2008: 55192156, Biopower 55563529
2009: 55192156, Biopower 55563529
2010: 55192156, Biopower 55563529, B207R 55563529
2011: 55192156, Biopower 55563529, B207R 55563529
Vuosina 2007 - 2009 venttiilit ovat siis olleet yhteneväisiä kaikissa ei-biopower-malleissa.
Saab centralin ketjussa vallitsee yleinen konsensus siitä, että B207R:n oikea varaosa on Biopowerille tarkoitettu 55563529.
https://www.saabcentral.com/threads/the ... ad.329066/
Koska B207L:n ja B207R:n venttiilit ovat EPC:n mukaan yhteneväiset, olettaisinkin, että 55563529 pitäisi sopia myös B207L:n kanteen? Aftermarket-osien saatavuus vaikuttaa nykyään olevan aika ankeaa 55192156-osanumerolle. Freccia ja TRW ovat olleet ainoita, joita kenelläkään on varastossa. Biopower-venttiileitä kyllä löytyy mm. Skandixilta huokeahkoon 17 euron kappalehintaan.
Esaabparts listaa 55563529-venttiilin 55192156-venttiilin suoraksi korvaajaksi, mikä vahvasti viittaisi niiden keskinäiseen vastaavuuteen.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/55563529
Jenkeissä myytävät mallit ovat olleet pääsääntöisesti B207R-mallia. Tällä pohjalla vaikuttaisi vähän siltä, että korkeammat ahdot kuluttavat venttiilejä vauhdikkaammin, sillä Suomessa enimmäiseen myytyjä B207L- ja B207E -malleja ei ole paljon tarvinnut availla ainakaan tästä syystä. Tai sitten on täysin tuurissaan, milloin GM:n metallurgian ammattilaiset ovat pyöräyttäneet hyviä venttiilejä ja milloin ei.
Kylläpä tämä Saabin omistaminen pääsi taas yllättämään pahemman kerran. No, vanha autohan se on.
Elikkäpäs siis: onko kenelläkään minkäänlaista kokemustietoa tästä imuventtiilien vaihtamisesta? Osanumerot ovat kyllä kryptistä salatiedettä tämän moottorin kanssa. EPC antaa seuraavat numerot vuosimalleittain:
2003 - 2005: 12786696
2006: 55192156
2007: 55192156, Biopower 55563529
2008: 55192156, Biopower 55563529
2009: 55192156, Biopower 55563529
2010: 55192156, Biopower 55563529, B207R 55563529
2011: 55192156, Biopower 55563529, B207R 55563529
Vuosina 2007 - 2009 venttiilit ovat siis olleet yhteneväisiä kaikissa ei-biopower-malleissa.
Saab centralin ketjussa vallitsee yleinen konsensus siitä, että B207R:n oikea varaosa on Biopowerille tarkoitettu 55563529.
https://www.saabcentral.com/threads/the ... ad.329066/
Koska B207L:n ja B207R:n venttiilit ovat EPC:n mukaan yhteneväiset, olettaisinkin, että 55563529 pitäisi sopia myös B207L:n kanteen? Aftermarket-osien saatavuus vaikuttaa nykyään olevan aika ankeaa 55192156-osanumerolle. Freccia ja TRW ovat olleet ainoita, joita kenelläkään on varastossa. Biopower-venttiileitä kyllä löytyy mm. Skandixilta huokeahkoon 17 euron kappalehintaan.
Esaabparts listaa 55563529-venttiilin 55192156-venttiilin suoraksi korvaajaksi, mikä vahvasti viittaisi niiden keskinäiseen vastaavuuteen.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/55563529
Jenkeissä myytävät mallit ovat olleet pääsääntöisesti B207R-mallia. Tällä pohjalla vaikuttaisi vähän siltä, että korkeammat ahdot kuluttavat venttiilejä vauhdikkaammin, sillä Suomessa enimmäiseen myytyjä B207L- ja B207E -malleja ei ole paljon tarvinnut availla ainakaan tästä syystä. Tai sitten on täysin tuurissaan, milloin GM:n metallurgian ammattilaiset ovat pyöräyttäneet hyviä venttiilejä ja milloin ei.
Kylläpä tämä Saabin omistaminen pääsi taas yllättämään pahemman kerran. No, vanha autohan se on.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
WIS ei näyttäisi erottelevan tavallisia ja rosterivenoja toisistaan ollenkaan. Eli hyvinkin voi mennä venttiilit ristiin. Seetitkin näyttäisi olevan samat molemmissa.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Laitoin Biopower-venttiilit tulemaan. Raportoin sitten aikanaan tänne siitä, kuinka hyvin ja miten päin ne sopivat paikalleen.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Tulikos tähän selvyyttä, sopivatko biopower venttiilit?