Venttiilit ovat pöydällä ja auto nököttää tuolla pakkasessa kevättä odottaen. Ei oikein talvi ajankohtana ole optimaalisin aika tunkkailla autoa varsinkaan ulkona. Varsinkaan tänä vuonna. Onneksi Oulussa polkupyörä kuljettaa riittävästi arkielämän tarpeisiin.
Kyllä kun kasvan isoksi niin ostan autotallin.
9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
No niin, rakkaat kanssasaabistit! Tässä olisi pientä tilannepäivitystä.
Otimme kavereiden kanssa jakoavaimet kauniisiin käsiin, ja Oulun plussakeleissä aloimme pilkkomaan Saabia.
Monen päivän uurastuksen jälkeen moottori on viimein tässä tilassa. Kaikki kunnia kyllä ihmisille, jotka tekevät tätä päivittäin työkseen - on nimittäin sen verran raskasta puuhaa ahtaissa nurkissa, että ei tarvitse kirosanoja säästellä.
Kansi itsessään oli vielä aivan hyvässä kunnossa, mutta päätimme viedä sen koneistamolle työstettäväksi venttiileineen päivineen. Pienellä riskillä päätimme myös pitää ketjunkin toistaiseksi alkuperäisenä, kun kireys ja kunto vaikuttivat olevan hyviä.
Nokka-akseleissa oli pientä värjäymää, mutta ei mitään kynnellä tuntuvaa.
Itse pääpahis eli imyventtiilit olivat kieltämättä aika syvällä istukassa. Pakoventtiilit olivat ulkoisesti oikein mainiossa kunnossa.
Sylinteri 4, vuotaa kuin seula. Pientä repaletta venttiilin reunassa:
Sylinteri 3, tiivis:
Sylinteri 2, vuotaa:
Sylinteri 1, tiivis:
Nyt odotellaan koneistuksen ja uusien venttiilien asennuksen tuloksia. Mennee konepajan kiireiden vuoksi aikaisintaan kuun loppuun.
Otimme kavereiden kanssa jakoavaimet kauniisiin käsiin, ja Oulun plussakeleissä aloimme pilkkomaan Saabia.
Monen päivän uurastuksen jälkeen moottori on viimein tässä tilassa. Kaikki kunnia kyllä ihmisille, jotka tekevät tätä päivittäin työkseen - on nimittäin sen verran raskasta puuhaa ahtaissa nurkissa, että ei tarvitse kirosanoja säästellä.
Kansi itsessään oli vielä aivan hyvässä kunnossa, mutta päätimme viedä sen koneistamolle työstettäväksi venttiileineen päivineen. Pienellä riskillä päätimme myös pitää ketjunkin toistaiseksi alkuperäisenä, kun kireys ja kunto vaikuttivat olevan hyviä.
Nokka-akseleissa oli pientä värjäymää, mutta ei mitään kynnellä tuntuvaa.
Itse pääpahis eli imyventtiilit olivat kieltämättä aika syvällä istukassa. Pakoventtiilit olivat ulkoisesti oikein mainiossa kunnossa.
Sylinteri 4, vuotaa kuin seula. Pientä repaletta venttiilin reunassa:
Sylinteri 3, tiivis:
Sylinteri 2, vuotaa:
Sylinteri 1, tiivis:
Nyt odotellaan koneistuksen ja uusien venttiilien asennuksen tuloksia. Mennee konepajan kiireiden vuoksi aikaisintaan kuun loppuun.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Ja näin koitti paljon odotettu päivä, kun kansi on käsissäni päivitetyillä venttiileillä. Onhan se nyt kaunis:
Biopowerin venttiilit istuvat nyt selvästi korkeammalla kuin aikaisemmat, jotka olivat koneistamon työntekijänkin mukaan jo uponneet hämmästyttävän syvälle kanteen.
Itse venttiilit olivat aivan romuna. Ei mikään ihme, että ne eivät enää toimineet kunnolla. Reunat ovat niin teräviä, että niillä voisi melkein leikata paperia.
Kaksi terävintä:
Eli opit tähän mennessä: ainakin vuoden 2008 B207L-moottori kärsii myös venttiiliongelmista, eikä ongelma ole rajoittunut vain jenkkien B207R:iin. Biopowerin venttiilit sopivat näihin ilman ongelmia.
Biopowerin venttiilit istuvat nyt selvästi korkeammalla kuin aikaisemmat, jotka olivat koneistamon työntekijänkin mukaan jo uponneet hämmästyttävän syvälle kanteen.
Itse venttiilit olivat aivan romuna. Ei mikään ihme, että ne eivät enää toimineet kunnolla. Reunat ovat niin teräviä, että niillä voisi melkein leikata paperia.
Kaksi terävintä:
Eli opit tähän mennessä: ainakin vuoden 2008 B207L-moottori kärsii myös venttiiliongelmista, eikä ongelma ole rajoittunut vain jenkkien B207R:iin. Biopowerin venttiilit sopivat näihin ilman ongelmia.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Tekivätkö muuta venoille kuin läppäsivät, seetit ok?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2,0t -09 imuvetttiilien vaihto
Ymmärtääkseni seetit oli koneistettu, mutta niitä ei kuitenkaan tarvinnut vaihtaa.
Laitoimme eilen moottorin kasaan. Putsasin sitä ennen hydrauliset nostimet, putsasin suuttimet ja kiillotin nokat.
Nyt täytyy sanoa, että moottori kehrää kirjaimellisesti melkein kuin uusi. Kaikissa sylintereissä oli yli 200 psi:n puristukset. Ei mitään ylimääräisiä kolinoita tai kilinöitä, jopa toisessa ketjussa valittamani kaksoismassan tai vaihdelaatikon kova kolina katosi ( https://www.dropbox.com/scl/fi/dfawehr5 ... fmiyt&dl=0 ). Vaikuttaa siltä, että tämä valmiiksi äänekäs vaihdelaatikko on erityisen äänekäs sytytyskatkoksien tai muuten vain epätasaisen käynnin aikana.
Netistä löysin videon, joss on aivan samanlaista kolinaa huonon puolan aiheuttamana.
https://www.youtube.com/shorts/I6CESOHrk_c
Nyt sitten testaillaan, löytyykö jäähdytysneste- tai öljyvuotoja, mutta muuten voisi sanoa, että projekti on nyt saatettu menestyksekkäästi loppuun.
Edit, pieni todiste vielä käyvästä moottorista:
https://www.dropbox.com/scl/fi/m1mfwxae ... kkec6&dl=0
Laitoimme eilen moottorin kasaan. Putsasin sitä ennen hydrauliset nostimet, putsasin suuttimet ja kiillotin nokat.
Nyt täytyy sanoa, että moottori kehrää kirjaimellisesti melkein kuin uusi. Kaikissa sylintereissä oli yli 200 psi:n puristukset. Ei mitään ylimääräisiä kolinoita tai kilinöitä, jopa toisessa ketjussa valittamani kaksoismassan tai vaihdelaatikon kova kolina katosi ( https://www.dropbox.com/scl/fi/dfawehr5 ... fmiyt&dl=0 ). Vaikuttaa siltä, että tämä valmiiksi äänekäs vaihdelaatikko on erityisen äänekäs sytytyskatkoksien tai muuten vain epätasaisen käynnin aikana.
Netistä löysin videon, joss on aivan samanlaista kolinaa huonon puolan aiheuttamana.
https://www.youtube.com/shorts/I6CESOHrk_c
Nyt sitten testaillaan, löytyykö jäähdytysneste- tai öljyvuotoja, mutta muuten voisi sanoa, että projekti on nyt saatettu menestyksekkäästi loppuun.
Edit, pieni todiste vielä käyvästä moottorista:
https://www.dropbox.com/scl/fi/m1mfwxae ... kkec6&dl=0
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu