Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Moro.

Eli alkanut himotteleen vaihto vanhasta NG 900 uudempaan saabbiin ja olen katsellut näitä 03/04 vuoden olevia saab 9-3 malleja uudella korilla ja miellyttää silmää ja tehoakin tuntuisi riittävän.

Tässä olis vähä kysymyksii jos joku viittis vastailla.

Harkinnassa tämä 2 litrainen versio ja ehkä aerokin jos löytyy sopivaan hintaan. Onko nämä koneet Saabin koneita vai onko GM:n kun erittäin varauksella GM:n tekeleisiin yleisesti suhtaudun :roll:

Nämä 2 litraiset kun on ahdettuja niin onko Garrettilla ja Mitsubishin ahtimella joka Aerosta löytyy paljon laatueroa kestossa yms? Mihin kilometri lukemaan yleensä kestää, että osaa katsoa vähän tuota kilometrilukemaa.. Milla km lukemalla on vielä suhteellisen riskitöntä ostaa kyseinen auto? Tietty mahdollisimman pienellä mutta..

Montako vaihdetta Saab 9-3 automaattilaatikossa on? Mitenkäs taloudellisuus? Voi verrata tohon NG 900 96kW versioon.. :D

Onko paljon kalliita tyyppivikoja?

Mihin kannattaa koeajolla kiinnittää huomiota, ettei ihan pommia osta johon kuluu rahaa. Ruosteongelmia ei oletettavasti enään ole?

Pystyykö vielä hyvin itse korjailemaan ilman pajalla käyntiä?

Ja kokemuksiakin kyseisestä autosta otetaan vastaan. Kiitoksia etukäteen!
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ei kai sillä kilometrimäärällä vaan se, että onko miten huollettu, vaihdettu öljyjä ja se jakopää. Onko jakopää vaihdettu ja, jos ei niin onko tulossa lähiaikoina. Jakopäät on ollu tiensä päässä jo alle 100tkm tai sitte joillain kestäny yli 300tkm. Itse kun ostin omani, ajettu 173tkm, niin oli kyllä tarkistettu, että ei oo poikki laahaimet, mutta iteppä sain melkeen samantien viedä jakopäähuoltoon ja se maksaa 1000e ylöspäin, jos ei tee ite.

Aika pitkälle pystyy kyllä korjailemaan itse, mutta Tech2:sta vaatii myös vikojen tarkempaan syyniin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä ruostuu siinä, missä muutkin autot. Kilometristä viis, kunhan kori on kunnossa. Omalla 07 mallisella bensa manuaalivaihteistoyhdistelmällä nyt tullut ajettu vajaa 20 tkm, ja on ehdottomasti pieniruokaisin Saabini tähän mennessä. Käytännössä aina alle 8 litraa, välillä melkein seiskan pintaan. Minusta paras Saab malli GM ajalta, enkä ylipäätään näe mitään syytä vierastaa GM ajan Saabeja tai Opelin tekniikkaa.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja patu »

Mistä kohtaa nämä alkavat ruostumaan? Lokasuojien reunat, ovien liimasaumat, takalokarista(se ihme kuppi, jonka vieressä iskunvaimennin). Mistä muualta alkavat kukkimaan?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mulla on ruostunut ehkä näkyvimmin etupään apurunko, mutta toisaalta pahempi on auton ( siis tämän yksilön) alustan takaosan ruostuminen bensatankin ympäristöstä. Yritin korjailla, mutta aina tahtoo jotain kuitenkin jäädä. Takapään suojaus vaikutta huonolta. Takapyöräkoteloissa ruosteen alkua iskareiden yläkiinnityskohtien paikkeilla. Ei nämä vielä pahoja ole, mutta toisaalta nyt puhun vasta vajaa 9 vuotta vanhasta autosta, viiden vuoden päästä tilanne olisi vakava, ellei tee mitään. Sekin kyllä vaikuttaa, miten autoa on säilytetty. Aina sopivan lämpöinen ja kostea talli voi olla itse asiassa varsinainen mädättämö. Suomessa auton nyt kuitenkin pitäisi parikymmentä vuotta kestää... Älä kuitenkaan pelästy, kaikki autot ruostuu, Saabitkin. Kuten sanottu, mielestäni paras GM ajan Saab! Kesällä hankimme vanhempieni käyttöön 4 vuotta vanhan Opel Astran, jopa siinä on jo jotain pientä pintaruosteen alkua alustapuolella. Suojaus on nykyään melko olematonta.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Kiitoksia vastauksista. Vielä oikeastaan jäi mietityttämään muutama asia

Montako vaihdetta vaihdelootasta löytyy?

Jos rahaa riittää niin tietty aero, mutta onko mitsubishin eli aeron turbolla ja garretilla paljon laatu/teho eroa?

Ja sit viä erittäin tyhmä kysymys mut pakko varmistaa eli nää koneet on ketju jakopääl? eli vähemmän huoltoo perjaatteessa.

Tuosta taloudellisuudesta ilahduin kyllä. Nykyisellä saabilla tuntuu bensaa kuluvan melko paljon ellei sitten erittäin varovasti kiihdyttele, mutta tällä vehkeel kestää ikuisuus kiihtyä. Mietin myös 9-5 mallia, mutta on kyl turhan iso auto omaan käyttöön. 9-3 tuntuu just sopivan kokoselta. Ajatuksena 4-6ke ostaa tämmönen :D Olikos näis kaikis mk2 9-3 malleis jo uudempi sisusta eli tullut vähän nykyaikaisempi tyyli. Sinänsä eihän sillä väliä oo kunhan toimii.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Manuaaleja on joko 5 tai 6 portaisina. Automaatti on 5 portainen sentronic (läppä/nappivaihteilla).

Bensakoneet (1,8i konetta lukuunottamatta) ovat ketjujakopäällä, mutta niitäkin täytyy korjata näissä. Nyrkkisäännöksi kun varautuu 200tkm nurkilla jakopään tekemään niin ei tule yllätyksenä..

Mitsun turbo on isompi, jossa on enemmän virityspotentiaalia. Laatueroja GT2052s:n ja td04-11t/14t:n välillä ei oikeastaan olla havaittu. Garrettin GT20 ahdinta ei tiettävästi ole ajamalla rikottu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pakari kirjoitti:Automaatti on 5 portainen sentronic (läppä/nappivaihteilla).
Paitsi jos lipsahtaa vuosimallin 2005 puolelle (rek. syksyllä 2004), niin myös 6-portainen tuli tarjolle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No, niin tietysti.. näinhän se on. Hyvä että joku muistaa 8) Tämän vaihteistoasian voisi lisätä UKK-osioon kunhan ehtii..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Kiitoksia vastauksista. Nyt voikin alkaa selaileen sopivaa 9-3:sta ostoa varten! :D

Hyvät joulut kaikille saabisteille!
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja karg »

Taitaa noi NG9-3:n Garretit kestää ihan hyvin. Tossa on laiteltu virisoftia jopa yli 300tkm ajettuihin pikku-t -malleihin, eikä ole turbossa ollu vikaa. Ennemmin lähinnä bypassin kalvo tai hukkaportin mankkuvena on kaivannu suuremmilla kilsamäärillä vaihtoa.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Parastahan Saabeissa on tämä forum. Nopein vastaus itselle tullut 10min ajassa. Toivotaan että sopiva yksilö löytyy. Alla vähän pohdintaa mahd. tyyppivioista ja huomioita.

Suosittelen kaikilla varusteilla kun eivät näy auton hinnassa juurikaan. 2,0t saa varmaan useimmille riittävän ripeä arkiajoon ohjelmoimalla. (100€) Ei tarvitse olla siis AERO.

Auto parhaimmillaan 16" vanteilla (mielipide) ja Vianorin tms. 17"+ vanteilla usein ajettavuus kärsii, auto on melko uraherkkä väärällä rengastuksella. Omaan korvaan keskinkertainen äänieristys premium autoon, mutta ei yhtä meluisa kuin BMW 3 E90/91.

Jousitus kannattaa testailla mutkatiellä ja hidastetöyssyissä onko omaan makuun. Sport alusta aika paljon erilainen kuin vakio. Vakio radio ja kaiuttimet melko surkeat mutta 100€ erillissarja parantaa huomattavasti.

Aiempien Saabien vahvuus eli valot ei päde tässä. Xenoneilla OK mutta ei noilla kuuhun näe. Pakkasella -10...20c (joita toivottavasti vielä joskus etelässäkin kokisi) aamua piristää varotusvalojen show. ESP ja jarrumodulit eivät pidä pakkasesta. Yleensä korjaantuu kun auto lämpenee. Outo ominaisuus pohjoisen autossa. Muutenkin yleisesti viat voivat yksilöstä riippuen painottua tuonne sähkölaitepuolelle jos niitä on.

Ostoaikeissa katsoisin seuraavia:
- jakopää, myyjä käynnistää kylmän koneen, ostaja kuuntelee. Ei saa rohista. Jos taas ketju kuulostaa siltä kuin polkupyörällä veivaisi pari kertaa tyhjää taaksepäin niin hommia tulee.
- ovien lukkojen toiminta
- etuovien stoppareiden pauke ovia avattaessa. Kuluvat iän myötä
- ratin kääntely paikallaan, pauketta? -> kääntölaskerit
- takaluukun lukon toiminta kädellä ulkoa, lukko rikki?
- täyskaasukiihdytys ESP päällä ja pois, nykiikö? Sytytyspuolat 300€
- tehottomuutta? Turbon ohjausventiilit / letkut vuotaa, 100-200€ sit

Vähällä rahalla saa ihan hyvin autoa. Aero + ohjelmat ja pakoputkisto liikkuukin jo niin hyvin 260hp voimin, että vastaavia etuvetoja ei oikeen nettiautosta samaan rahaan löydy. Auton muotoilu osuu omaan silmään 2003-2007 ja alkaa olla jo prefaceliftinä kohta "harvinainen" Skodaan ja Mondeoon verrattuna. Itse tykkään siitä, että auto erottuu massasta. Saabilla ihan hyvä maine Suomessa kuitenkin.
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jusahh kirjoitti: - täyskaasukiihdytys ESP päällä ja pois, nykiikö? Sytytyspuolat 300€
Mulla nyki ESP päällä, mutta ilman ei vakiorengastuksella. Vaihdettiin softa niin nykiminen loppui.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei nyi eikä vetele yhtään :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin