Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Viesti Kirjoittaja patu »

Moro! Kirjoittelin tuonne aikaisempien viestien perään omat ongelmani, joita olen pikkuhiljaa karsinut osa osalta. Auto siis lähtee nykyään kylmänä hienosti käyntiin ilman mitään sekoiluja. Eli siihen auttoi kampiakselin anturi, joka antoi viitteitä 3lla käynnistykseen. Lämpimäksi ajamisen jälkeen on koko loppupäivän startit tuskallisen pitkiä normaaliin käynnistymiseen verrattuna :? Vikakoodeja ei ole!

Autoon on vaihdettu/lainailtu
- kampiakselin anturi
- uusi bensansuodatin
- uudet tulpat
- toinen akku
- uudemmasta biopowerista kaikki sytytyspuolat
- paineensäädin jakotukkiin

Auto lähtee viikon päästä korjaamolle lisätutkimuksiin (ei merkkiliikkeeseen koska ilmoittivat auton olevan kunnossa parisen viikkoa sitten samasta ongelmasta. Eivät ilmeisesti tehneet siellä muuta kuin techillä vikakoodit ja bensanpaineet olivat OK!). Mistä alkaisi seuraavaksi osia vaihtelemaan, jos ei venttiileistä vikaa löydetä. Auto toimii muuten moottorin osalta hyvin, eikä mitään kilinöitä eikä kolinan ääniä ole vielä "knok knok" kuulunut konehuoneesta?

T.Pete
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä on pitkä startti? Kauanko starttaaminen kestää? Entä mikä on "normaali" käynnistyminen?

Toiset autot lähtevät lyhyillä starteilla toiset taas vaativat pidempää pyörittämistä.. Se on hyvinkin autokohtaista.

Ehkä johtuen Trionicista saabien starttaukset ovat hieman pidempiä kuin muilla merkeillä - biopowerointi tuntuu omien kokemusten mukaan lisäävän starttausaikaa. Ex-900ssa jossa oli bosch-motronic ja jakajasytkä niin sen startti oli huomattavasti lyhyempi kuin femmassa/tonnarissa trionicilla. Itse olen ajatellut (mutua) sen johtuvan siitä että saabin Trionic koneissa ei ole esim. nokka-akselin asennontunnistimia, nakutustunnistimia tms.. Jokaista palotapahtumaa analysoidaan ionisaatiomittauksella.. kaikki tämä tunnistetaan sytytyspuolien kautta sytytystulpasta. Trionic on hyvin kehittynyt ohjausjärjestelmä joka voi sitten vaatia sen että sitä täytyy pyöräyttää useamman puristuksen yli että että käynnistyy. Softassa on tietääkseni useampia, monia ehtoja joiden tulee täyttyä ennenkuin moottorin annetaan käynnistyä.. Joku Trionic specialisti/softaguru voisi ehkä ottaa kantaa tähän asiaan?

Jotenkin nyt kuulostaa siltä että tässä ei välttämättä ole oikeasti mitään vikaa vaan kyse on puhtaasti ominaisuudesta. Mutta ne käynnistysajat? Pitkä vs. "normaali" ?

Ilmeisesti autosi on biopoweroitu? Muuttuuko tilanne jos vaihdat bensiiniin?

Paljonko autolla on ajettu? Mikä on starttimoottorin kunto?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Viesti Kirjoittaja patu »

No tämä kyseinen auto ei ole biopower ja väittämäsi johtuen trionicista ei ainakaan omien 13vuoden ja 5kpl trionicsaabin käynnistystä kokeneena ei ole " normaalia". Tehdasbiopoweroituun verrattuna tämä -08 combi startatessaan kestää karkeasti n."usko loppuu" 2kertaa pidempi. Ja huom! Nyt kyse verrattuna tehdas biopoweriin.
Tuntuu ettei auto saa lämpimänä tarpeeksi polttoainetta ja kun saa niin bensakin saattaa haista sisälle asti. Itsellä kävi mielessä jos suuttimissa häikkää, mutta selittävätkö ne kuitenkaan sitä miksei ole ongelmia kylmällä koneella ja starttimoottori pyörittää hyvin.
Autolla pörrätty menemään 160tkm.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Viesti Kirjoittaja hasha »

Voisko painelinjan takaisku olla sökönä? 9000 ja og9-3:ssa takaiskut olivat hajalla ja teki just näin, kylmänä lähti heti kun käänsi avaimesta mutta lämpimällä ei jos ei ensin odottanut, että pumppu nosti paineet. Muuten sai sahata piiiitkään. Se ei ole vielä mennyt kaaliin miksi kylmä kone lähti hyvin käyntiin huonoilla alkupaineilla.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Käynnistysongelmat koneen ollessa lämmin

Viesti Kirjoittaja patu »

Täytyy alkaa sitä sitten metsästää autosta. Jännä oli myös bensansuodattimen vaihdon jälkeen, kone käynnistyi lämpimänä heti vaikka vaihdosta johtuen polttoaineputki oli auton alla bensasta tyhjentynyt.
Alan kohta henkisesti valmistautumaan jakopään remonttiin, kuulemma sekin aiheuttaa näissä käynnistykseen liittyviä ongelmia..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin