Lämmityslaite ihmettelyä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

Anteeks kuokkiminen tässä ketjussa, mutta mulla on sama auto samoilla softilla jne. ja myös outo lämmityslaitteen ongelma.

Eli puoli tuntia voi tulla lämmintä ilmaa ja sitten yht`äkkiä alkaa puhaltaa jääkylmää ilmaa sisään... viime viikolla ajelin hanskat kädessä peitto päällä, kun kelit on mitkä on. Puolikin tuntia.. tai vähemmän aikaa voi tulla jääkylmää ilmaa ja sitten taas yht`äkkiä alkaa tulla lämmintä.. manuaalille jos laittaa, niin ei auta, vaan saattaa silti jossain välissä puskea kylmää ilmaa sisään.

Myös mottorin lämpötila mittariston mukaan saattaa yht`äkkiä laskea silminnähden niin, että neula notkahtaa alaspäin - liittyiskö ongelmat toisiinsa? Itse tulee mieleen vaan termostaatti tai jotain.. jos joku osais vähän neuvoa, että mistä lähtis ongelmaa hakemaan.

Kiitos.
9-3 2009 TTid
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Oma ongelma korjautui sittenkin sitkeällä huuhtelu episodilla. Nyt tulee kummaltakin puolen lämmintä.
Jottei olisi liian helppoa niin tallin lattialle ilmestyi lammikko dieseliä, suodatin vuotaa :evil:


Kyllähän tuo lämpöjen totaalinen katoaminen viittaisi joko nesteen kierron ongelmiin tai ACC yksikön vikaan. Pääsetkö kattelemaan onko jotain vika koodeja muistissa?
Kun lämmintä ei tule sisälle niin kone huoneen puolelta pääsee koittamaan lämmityskennon putkia liikkuuko siellä lämmintä nestettä.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Jamesbond007
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 10:22

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jamesbond007 »

Kiitti vinkeistä.. täytyy koodit käydä luetuttamassa, mutta tänään sama meno jatkui.

Aina ei tosiaan puske jääkylmää ilmaa, vaan pahimmillaan tekee sen.. tänään tuli haaleaa, kylmää, lämpimämpää, haaleaa, kylmähköä ja aamusta joutui raappaamaan sisältä laseja, että näki eteen.

Jotta päästäis henkimaailman asteelle, niin Eberin huollatin syksyllä (uus tulppa, tiivisteet, palotila) kun savutti ja sammuili (ohjainlaitevikako?).. ajastimella lähtee huollon jälkeen hyvin aamuisin kylmänä ja matkassakin päällä 90%, mutta mietin et voisko Eberin vika tai mahdolllinen huoltovirhe kytkeytyä tähän lämmityslaite vikaan jollain tavalla myös. Nimittäin tänään kun loppupäivästä Eberi vaihteeksi sammui ajossa, niin siitä eteenpäin kotimatkalla auto puhalsi kiltisti lämmintä pidemmän aikaa.

Oon tota viallista Eberiä sietänyt, kun tosiaan tuntunut 90% toimivan ja olis kiva olla varma siitä mahdollisesta ohjainlaiteviasta ennen korjausta.
9-3 2009 TTid
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Recon »

Mulla ollut 3-4 talvea saman tapainen ongelma kuin Hokkiksella . Aikanaan mittailin tuulilasi suulakkeista max. lämmöiksi 40 astetta, kun keskeltä tuli 60 astetta. Lisäksi tuulilasilta kuskin puolelle tuli noin 10 astetta viileämpää, kuin vänkärin puolelta.

Ongelma on lähinnä eberin ajastuksessa. Silloin sisälämpötila jää viileäksi kun automatiikka ilmeisesti säätää puhallusta tuulilasille. Uutena kabiini oli lämmin ajastuksessa ja tuulilasikin kokonaan sula. Kylmällä ilmalla ajaessa sisätilat tuntuu lämpimämmältä kun vaihtaa automaatilla manuaalille ja puhallus myös keskisuulakkeista.

Eberi käy tasaisesti, eikä savuta. Moottorin lämmöt nousee nopeasti keskiasentoon.

Aikanaan huollossa testattiin techillä että luukut aukesi pyydetyn määrän. Ilmeisesti se kertoo kuitenkin moottorin asennon eikä luukun. Asiaan palattiin pikaisesti myöhemmässä huollossa, jolloin huoltaja ihmetteli automaatti-ilmastoinnin luukuille käskyttämiä prosentteja tietyillä suulakeasetuksilla.

Kalibroinnista en tiennyt, pitää kokeilla. Viitaiskohan tuo tuulilasille tuleva viileämpi ilma kuitenkin kennon tukkoisuuteen?

Autoni on tismalleen samanlainen softauksia myöten, kuten Hokkiksella. Autolla nyt 220tkm ajettu ja muuten just vasta rupes toinen orkkis xenon punoittamaan.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Jos lämpötila eroa on puolten välillä samalla lämpötila toiveella, niin itse epäilisin kyllä kennon tukkoisuutta. Kalibrointi kannattaa tietenkin kokeilla.

Itsellä tuli kyllä aikamoista kuraa kennon sisältä. Neste muutenkin aika samean oloista. Mitä lie joskus joutunut sekaan :? Pitää nesteet vaihtaa viimeistään keväällä.

Onko muuten nesteet kuinka siistin näköiset?

Tuli muuten tuo polttoaine suodatin uusittu. Vuosi oikein huolella. Suodatin motonetista ja biltemasta sopiva suodatin avain. WISin kuvan mukaisen vastikkeen sai tehtyä 10mm kuusiokolosta ja hylsyistä.
Sitten rohkeasti vain oikeaan kireyteen 20nm.
On muuten kokonaisuudessaan aikas heppoisen oloinen tuo jalka. En yhtään ihmettele jos hajoaa käsittelyssä. No toivotaan että rupeaa pitämään ettei kaikki löpöt leviä pitkin 10 tietä.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ezku »

Ettei uutta aihetta aloita, kun samanoloinen ongelma:

Tässä yhtäkkiä nyt muutamana aamuna ei ole tullut lämmintä sitten millään. Aina tähän asti piisannut hyvin eikä ikinä moisia ongelmia. Välillä tulee ja sitten taas ei. Nyt taas tänään ei ollenkaan. JA moottorin lämpötilan neula sahasi itekseen puolivälin ja 1/4 väliä. Välillä yritti automatiikka puhaltaa kovaa, välillä rauhottui, mutta lämmmintä ei tullut. Auto on nyt vähän niin sanoen sekaisin...

Ajatuksia, kommentteja!?!
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ezku »

Ja nyt kun tarkemmin kuuntelen, niin auto ei pidä sitä pientä jonkinlaista säätö-naksutusta jota yleensä pitää lämpötilaa säätäessä. Ihan on hiljaista, mitä siis on rikki?
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Ei pysty sanomaan, kun ei ole kristallipalloa. Vaatii siis tarkempia tutkimuksia :idea: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ezku »

Kristallipallo olisikin kiva. Lähinnä mietin, kun useimmat täällä mainutut oireet ilmenevät monilla muillakin, että josko jollakulla olisi kokemusta vastaavasta...?

Ja tänään aamulla yllättäen reilun 20 min ajon jälkeen, moottorin oltua jo pitkään lämmin, ja puhallettuaan ensin vartin pelkkää kylmää, alkoikin yllättäen puskemaan lämmintä ilmaa sisälle. Saman teki perjantaina.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Katso ensinnäkin mitä näyttää sidissä ulkolämpötila. Ulkolämpötila anturin sekoilu saa myös lämmityslaitteen sekoamaan.

Toiseksi tarkista jollain testilaitteella (jokin käypänen testeri) mikä on moottorin lämpötila. Myös tämä tieto vaikuttaa lämmityslaitteen toimintaan.

Mikäli nuo edellä olevat asiat on ok, niin sitten vaatinee jo niitä tarkempia tutkimuksia ja kattavan testerin (Tech ja väh. OpCom).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ezku »

Tilannetietoa...

Asia selvisi. Menee vähän nolouden puolelle ettei tullut paisuntasäiliön pintaa tarkistettua ekana. Se nyt oli pidemmän aikaa herjannut satunnaisesti ja pinta hieman alhaalla, mutta muuten ok. No nyt oli yhtäkkiä tyhjentynyt koko säiliö. Syynä vuotava "kulmakappale" tai mikä lie nimeltään. Se, johon musta lämppärin letku tulee ja siitä jatkuu alumiiniputki sisätilan kennolle. Niitä on siinä ne 2 vierekkäin, meno ja paluu. Sieltä se toisen kulmakappaleen sisältä tiputtaa ihan tip-tip, toinen on kuiva. Löytyykö keneltäkään tietoa, onko sillä kulmakappaleella jokin erikoisempikin funktio, vai onko vain sovitin alumiiniputken ja paksun kumiputken välillä? Ja, miten alumiiniputki on kiinnitetty kulman sisälle? Eli, mitä siinä voi/joutuu vaihtaa?
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja markkula »

Kulmakappale on pikaliitin. Sen sisällä on jonkunlainen O-rengas tiivistämässä liitoksen.
Liittimelle on osanumero 12798536. Letkuissa on osanumerot 12798534 ja 12798535.
Helpointa varmaan vaihtaa koko letku.
9-5 2.0 Tid 2010
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ezku »

Tänks!
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mitenkä kuuma TtiD:n pitäisi puhaltaa hyttiin?
Nyt ulkona -8 ja suulakkeista puhaltaa 45-55 asteista, kun pyyntinä 22 molemmista säätimistä.

Ennen myös tuulilasista suli jäät kokonaan alle puolen tunnin eberöinnillä, nyt lasi sulaa max puoleen väliin asti kunnes eberi sammuu.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kokeilin huuhdella kennoa, mutta ei sieltä tullut mitään yllätystä. Neste oli maksimussaan sameaa, mutta en usko vaikuttavan asiaan.
Tutkin myös askelmoottoreiden vipujen liikkuvan laidasta laitaan.
Lopuksi autoa tallissa käytellessä, että jäähdytysjärjestelmä ilmaantuu, kokeilin kädellä kabiiniin tulevaa ilmaa ja se oli huomattavasti kuumempaa kuin ennen. Liekkö syynä tallin lämpötila +3 verrattain edelliseen testiin -8 astetta vai oliko kennossa kuitenkin jotain kuraa?
Aamulla ollaan ainakin työmatkan jälkeen viisaampia, että paraniko lämmön tuotto.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin