Lämmityslaite ihmettelyä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Nyt kun tuli pakkaset niin rupesi mietityttämään kun kapiinissa ei tunnu lämpöä riittävän.
No autohan on diesel 9-3 SC TTiD JC softa ja EGR tulpattu. Keula on tukittu ja eberi tuntuu pelittävän.

Koneen lämmöt n. 10km jälkeen 82-87C, ulkona pakkasta -20.
Sisälle puhalsi parhaimmillaan 35 asteista ilmaa. Mitähän muissa vastaavissa saa lämpöä tulemaan sisälle?
Itseä ihmetytti enemmän tuulilasin huurteen poisto suulakkeiden toiminta. Oli asento mikä tahansa niin kuskin puolen suulakkeista tuli huomattavasti kylmempää ilmaa kuin pelkääjän puolen. Sain mitattu kuskin puolelta tuli 6 asteista ilmaa ja pelkääjälle n.20. Ilmankos kuskin paikalla vähän on viileää :?
Molempien puolien lämpötilansäätimet samoissa lämmöissä.

Lämpötilaa säädinkin tuntuu toimivan kun kääntää pienemmälle niin ilma senkun jäähtyy.

Luulisi tuulilasin huurteen poisto suuttimesta tulevan molemmille puolin samanlaista ilmaa.

Mistähän aloittaisi vian haun?
-Joku osa pois paikaltaan saa liikaa kylmää ilmaa
-Joku läppä jumissa.
-Lämmönvaihdin saa vain liian kylmää vettä.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Eilen purin tallissa kojetaulun muoveja että pääsi näkemään vähän lammityslaitetta.
Kaikki näkyviissä ollet askelmoottorit näkyivät liikkuvan, eikä mikään näyttänyt olevan irti tai huonosti paikallaan.

OBD liittimen kautta ja mittariston mukaan koneen lämmöt 82-87 kun ulkona oli -26.
Joten koneen puolen ajatttelin olevan kunnossa.

Lämmityslaitteen ohjain modulin tarkastin mutta silmä määräisesti printti oli OK.

Eilen sain paremmin mitattua noita sisälämpöjä. Kun lämmönjako suoraan naamalle niin kuskin saa 5 asteista kun matkustajalle puhaltaa n.30. Ilmankos kuski tarvii hanskoja.
Huurteen poisto suuttimesta samanlainen ero.

Eikai kuskin rikkinäinen istuinlämmitin voi tällaiseen vaikuttaa?
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En tiedä varmaksi tuosta sanoa mitään, mutta ainahan sen voisi kalibroida. Jollet ole sitä jo tehnyt?

Auto+sisäilmakierto hetkeksi yhtä aikaa pohjaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Kalibroinnin tein, ei vaikuttanut mitenkään jäätävään lämmönjakoon.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Nyt on mitattu kaikki 5 lämpötila anturia (matkustamosta) mitä sähkökuvista löysin. Kaikkien arvot olivat melkein identtiset ja tuntuivat myös toimivan. Pitää pähkäillä lisää mikä moisen vois aiheuttaa.

Oma mielenlaatu sellainen että kaikki pitäis itte tehdä, mutta kait sitä pitää jossain vaiheessa nöyrtyä länsiauton tiskille.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Elä luovuta :)

En nyt muista saako OP-Comilla luettua ilmastoinnin vikakoodit. Muistaakseni ne pystyy.
Ehkä joku TECH2-laitteen omaava voisi tsekata vikakoodit?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Onneks pakkenen hiukan lauhtu niin tarkenee jotenkin Saabissa.
Kaivoin ESID2 palikalla yhden vikakoodin joka vähän viittas lämmitykseen AHM B048300 (H)

Oliko tuokin vain eberiin liittyvä koodi?

Kun pitää puhaltimen pienellä niin lämmintä tulee nyt hiukan paremmin, mutta kyllä hanskoja tarvitaan :?

Alkaa tuntua että lämmityslaitteeen kennossa ei vaan kiertäisi tarpeeksi vettä. Kone huoneen puolelta kokeiltuna kennon putket molemmat kuumat.

Mitäs kaikkea TECH2 pääsee lämmityslaitteesta näkemään? Kaikki askelmoottorit /läpät, lämpötila anturien arvot, kennon nesteen lämmön?
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja karg »

Toi vikakoodi viittaa eberiin: Mahdollinen ylikuumeneminen, liian suuri ero jäähdytysnesteen lämpötila-anturin 1 ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturin 2 välillä.
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Oli vastaava vika erimerkkisessä autossa. Läppä jonka pitäisi ohjata ilma lämmitys kennolle oli poikki. Läppä ei auennu vaikka pyyntiä oli. Siihen meni puhaltimen jälkeinen kotelo uusiksi. Pääsetkö näkeen mistään liikkuuko ne läpät siellä tai mittaa lämppärin kennolle menevän ja sieltä palaavan veden lämpötila eroa. Jos ei ole eroa niin läppä kiinni tai sen akseli murtunut poikki.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Sain kaivettua moottorit ja läppien akselit näkyviin, molemmat liikkuvat yhdessä ja erikseen.
Läpät siis tuntuvat olevan kunnossa.

Kennon päädynkin sain putkineen esiin. Siellä on lämpöä, meinas sormet palaa 8O
Kun puhallus täysillä niin toinen putki alkoi pikkuhiljaa jäähtyä. Se mitä matkustajalle lämpöä herui.

Toinenpää kennosta on lämmityslaitteen uumenissa joten sitä en saa kovin helposti tutkailtavaksi.

Itse olisin taipuvainen uskomaan lämppärin kennon tukossa oloon, joko neste tai ilma kierron osalta tai jopa molempien.
Mikäs sen on voinut tukkia? Kaikki paikat näyttävät muuten siisteiltä.
Kellään ei taida olla tullut tällaista kenno vikaa eteen?

Mahtaako uutta kennoa olla saatavana?
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Tukkeutunut kenno selittäis kyllä eberin vikakoodinkin. Yksi turbosessa dieselissä kennolle menevät letkut on hyvin näkyvissä koneen ja tulipellin välissä. Jos irrottais ja tulppaa ne letkut ja yrittäis painaa vastakarvaan vettä siittä kennon läpi. Vaatii saavin, uppopumpun tai vastaava, pätkät letkua.

Vai onko epäillys että ilma ei pääse sen kennon läpi kulkemaan.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Kyllä tässä tupla turbossa on letkut samassa paikassa konehuoneessa.

Tuota huuhtelua vastakarvaan ajattelin kokeilla ainakin ensin. Matkustamon puolen liitoksia ei nyt ainakaan aluksi tekis mieli availla, ettei jää kivoja vuotoja kojelaudan uumeniin.

Noi vesi hommat talvella ei ole oikein mukavia kun talliin ei tule vettä kuin ämpärissä.

Käytettyä kennoa näyttäis olevan edukkaasti saatavana maailmalta. Pitää kysästä mitä uusi mahtaa maksaa marmorilla.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Joo kyllä uudenkin kennon saa hinta on 274€. Koitan ensin huuhdella ja puhaltaa ilmalla.
Toivotaan että auttaa.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Lämmityslaite ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Kennosta tuli aikas rutkasti moskaa kun vedellä huuhteli vastakarvaan.
Kyllä kenno on vielä tukossa. Pelkääjän puolen lämpönousi mutta kuskin puoli on samanlainen kuin ennenkin eli kuski jäätyy :(
Nyt pitää ruveta metsästää toista kennoa joko uutta tai käytettyä.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Vastaa Viestiin