Eberi murheita

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Mikäköhän ois kun eberi käynnistyy ajastuksella komeasti, mutta sammuu about minuutin päästä. Itestään yrittää uudestaan ja sama homma. Auton käydessä pysyy päällä ehkä 5-10min, jonka jälkeen merkkivalo häviää mittaristosta ja mööpeli simahtaa taas. Aamulla lämmitti normaalisti ennen töihin lähtöä, mutta työmatkalla sammui kesken ajon. Ideoita?
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"
MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Ettei vaan olis pakkasesta kiinni, jos vaikka nafta niin jäykkää ettei jaksaisi imeä? Äsken kun pakkasta "vaan" -22 niin toimi normaalisti:D
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

"...työmatkalla sammui kesken ajon".

Olihan naftaa tankissa riittävästi?

Muuten jos sammuu kesken kaiken kun auto ei ole käynnissä niin voisi viitata brakaavaan vesipumppuun (vesi ei kierrä -> laite sammuu kun lämpenee liikaa).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja Eski »

Diesel-osastolla on jauhettu näistä eberimurheista ennenkin ->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=88865

Yleensä näistä lämmittimistä on kyrvähtänyt eberin ohjainlaite. Meidän TTID:ssä juuri samanlaiset temppuilut loppuivat uudella älyboksilla.

Eski
alps
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 16:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja alps »

Ei välttämättä, täällä on kertaalleen uusittu jumiutunut puhallin, toisella kertaa puhdistettu sihti (savusi niin maan peijoonisti). Tälläkin hetkellä ko. kampe teki juuri samaa kun ketjun aloittaneella, kunnes riittävän monen epäonnistuneen yrityksen jälkeen ohjainlaite ilmeisesti päätti, että nyt saa riittää, jonka jälkeen eberin toiminta loppui täysin.

Kävin lukemassa eberin vikakoodit, ja olihan niitä. Samalla varmistui, että ohjainyksikkö ei ole täysin kuollut. Vikakoodien kuittaamisen jälkeen ohjausyksikkö alkoi taas urhoollisesti yrittämään, mutta ei syty ei. Epäilys on, että ever on karstoittunut lyhyestä kaupunkiajosta ja nuohous ja hehkutuplan vaihto riittänee, ensi viikolla saan auton pajalle. (sopivasti kun pakkaset hellittää)

Eber-huollossa mielellään tarjoavat ohjausyksikön tai koko härvelin uusimista, näin varmaan myös merkkiliikkeessä, mutta ei se aina ole tarpeen. Väylään kiinnitettävä alkuperäinen ohjainyksikkö ei ole ihan halpa ja tarvikemalli ei taida toimia ihan kunnolla.

Meidän ajoilla eberin kanssa on kyllä jatkuvaa murhetta kun päivittäinen ajo on niin lyhyttä (15-20 min suunta). Ei pysty esilämmittämään jatkuvasti kun akku menee tyhjäksi ja jos ei niin tee, niin karstoittuu. ääh.
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eber lukittaa itsensä tarpeeksi monen epäonnistuneen startin jälkeen jottei mene tukkoon. Eberin vikakoodien nollauksen jälkeen/ lukituksen nollauksen lähtee taas yrittämään.

Tohon pätkäajo-ongelmaan taitaa olla ainoa lääke ylläpitolaturi. Jos eberi käy paljon lyhyillä poltoilla niin se ei kyllä tykkää siitä ja ongelmia alkaa syntymään, taitaa nokeentua kun ei ehdi kunnolla polttamaan ja lämpenemään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, minäkin kokeilin ensin hehkutulpan vaihtoa ja nuohousta, mutta meidän eberi oli sisältä täysin puhdas vaikka työnsi välillä sinistä savua niin ettei liikennevaloissa eteensä nähnyt... Ohjainyksikkö maksaa noin 600e, joten eihän sitä ihan turhaan kannata vaihtaa.

Eski
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja Ristom »

MINÄOLENMIKKO kirjoitti:Mikäköhän ois kun eberi käynnistyy ajastuksella komeasti, mutta sammuu about minuutin päästä. Itestään yrittää uudestaan ja sama homma. Auton käydessä pysyy päällä ehkä 5-10min, jonka jälkeen merkkivalo häviää mittaristosta ja mööpeli simahtaa taas. Aamulla lämmitti normaalisti ennen töihin lähtöä, mutta työmatkalla sammui kesken ajon. Ideoita?
Meillä teki tuota. Toimi muuten unelmasti, mutta sammuili ihan kesken ajon.

Syyllinen oli ilmeisesti jännitehäviöt laturilta akulle ja siten virran vähyys. Ihan sadan kilsan ajelun jälkeenkin saattoi Eberi hävitä mittaristosta. Autolla pärjäiltiin muuten nätisti, kun se vietti kaikki yöt ylläpitolaturissa talvikaudella. Tutki latausjännite.
MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Eberi murheita

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Ristom kirjoitti:
MINÄOLENMIKKO kirjoitti:Mikäköhän ois kun eberi käynnistyy ajastuksella komeasti, mutta sammuu about minuutin päästä. Itestään yrittää uudestaan ja sama homma. Auton käydessä pysyy päällä ehkä 5-10min, jonka jälkeen merkkivalo häviää mittaristosta ja mööpeli simahtaa taas. Aamulla lämmitti normaalisti ennen töihin lähtöä, mutta työmatkalla sammui kesken ajon. Ideoita?
Meillä teki tuota. Toimi muuten unelmasti, mutta sammuili ihan kesken ajon.

Syyllinen oli ilmeisesti jännitehäviöt laturilta akulle ja siten virran vähyys. Ihan sadan kilsan ajelun jälkeenkin saattoi Eberi hävitä mittaristosta. Autolla pärjäiltiin muuten nätisti, kun se vietti kaikki yöt ylläpitolaturissa talvikaudella. Tutki latausjännite.
Itse asensin kanssa defan ylläpitolaturin että voi tolpasta ladata öisin pakkasella. Akun oli kyllä vetänyt maanantaina sen verran tyhjäksi ettei auto edes käynnistynyt (tiistaina asensin defan, kas kummaa)

Täytyy mittailla auton oman laturin jännite.
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"
Vastaa Viestiin