Pull out key, turn steering wheel. Restart
Pull out key, turn steering wheel. Restart
Nyt kävi niin, että eilen hyppäsin saabin kyytiin ja laitoin avaimen virtalukkoon. Sidiin pomppasi otsikon mukainen ilmoitus. Tein kuten käskettyä mutta rattilukko ei ole laisinkaan päällä. Vein akun sisälle lataukseen ja yritin uudestaan täydellä akulla. Silti sama ilmoitus pysyy.
Olen tarkistanut kaikki sulakkeet ja poppaskonstit, mitkä voisivat auttaa. Saab-huollossa käskivät käyttää akun kenkiä yhdessä ja antaa olla 10 minuuttia irti. Ei auttanut. Toiseksi neuvottiin vian johtuvan 80% varmuudella kylmästä. Auto on nyt lämpöisessä hallissa ja nyt vielä ei ole tullut muutosta asiaan. Huomenna haen uuden akun jos vika voisi yksinkertaisesti johtua siitä.
Kaikki valot ja sähköt toimivat normaalisti, webasto pyörii yms., eikä auton kanssa voi jutella normi testereillä koska autoon ei saa käännettyä avaimesta virtoja päälle. Rattilukon sulakkeen irrottamalla ilmoitus muuttuu steering lock malfunctioniksi.
Suurin ongelmahan tässä asiassa on että auto on tällä hetkellä Levillä ja lähin Tech 2 ja Saab-huolto on Kemi-Torniossa ja sunnuntaina pitäisi viimeistään lähteä.
Autohan on siis Saab 9-3 1,9 Tids 2008 aut6
Osaisiko kukaan auttaa, kun oma usko alkaa loppua? Kiitokset jo etukäteen
Olen tarkistanut kaikki sulakkeet ja poppaskonstit, mitkä voisivat auttaa. Saab-huollossa käskivät käyttää akun kenkiä yhdessä ja antaa olla 10 minuuttia irti. Ei auttanut. Toiseksi neuvottiin vian johtuvan 80% varmuudella kylmästä. Auto on nyt lämpöisessä hallissa ja nyt vielä ei ole tullut muutosta asiaan. Huomenna haen uuden akun jos vika voisi yksinkertaisesti johtua siitä.
Kaikki valot ja sähköt toimivat normaalisti, webasto pyörii yms., eikä auton kanssa voi jutella normi testereillä koska autoon ei saa käännettyä avaimesta virtoja päälle. Rattilukon sulakkeen irrottamalla ilmoitus muuttuu steering lock malfunctioniksi.
Suurin ongelmahan tässä asiassa on että auto on tällä hetkellä Levillä ja lähin Tech 2 ja Saab-huolto on Kemi-Torniossa ja sunnuntaina pitäisi viimeistään lähteä.
Autohan on siis Saab 9-3 1,9 Tids 2008 aut6
Osaisiko kukaan auttaa, kun oma usko alkaa loppua? Kiitokset jo etukäteen
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
9-3 SC TIDS Vector 2008
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Onko avaimessa hyvät patterit? Tai oletko kokeillut toisella avaimella?
Meillä meni joskus tämä kaava-> lentokenttä parkkihalli-> steering lock herjat -> avain ei käänny virtalukossa-> taksilla kotiin-> seuraavana päivänä hinausautoon-> rattilukko uusiksi-> CIM vaihtoon... Sen jälkeen toimi
Meillä meni joskus tämä kaava-> lentokenttä parkkihalli-> steering lock herjat -> avain ei käänny virtalukossa-> taksilla kotiin-> seuraavana päivänä hinausautoon-> rattilukko uusiksi-> CIM vaihtoon... Sen jälkeen toimi
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Luulis että melko hyvät patterit kun keskuslukitus, huomiovalot ja takaluukun avaus toimii avaimesta moitteetta. Itsekin pelkään, että CIM on sökö tai vaatii vähintään techityksen.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
9-3 SC TIDS Vector 2008
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Jos rattilukko ei kerran ole päällä, lähtisin kyllä ite vaan ajamaan kotia kohti. Murehtisin sitten perillä joskos vielä valittelee...
Ja noi kaken patterit ei vaikuta yhtikäs mitään mihinkään jos lukot on saatu auki.
Edit, eikujoo. Avainhan ei vissiin käännykkään enää...
Ja noi kaken patterit ei vaikuta yhtikäs mitään mihinkään jos lukot on saatu auki.
Edit, eikujoo. Avainhan ei vissiin käännykkään enää...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Kyllä melkein CIMmissä vika. Silloin joskus herjasi pari kertaa ja avain kääntyi. Rattilukko vaihdettiin aluksi, kun sen rattilukon lukitus pelleili ja kuukauden päästä juuri veemäiseen aikaan oli CIMmin vuoro ja se oli kerrasta poikki. Juuri keskellä yötä HelsinkiVantaan lentokentällä huusi yhden ja viimeisen kerran eikä auttanut mikään kikka. Kävin seuraavana päivänä kokeilemassa toisella akulla ja ei.. Hinaukseen lähti..
Meillä vaihdettiin juuri CIM, mutta eri syystä. N.400e e maksoi ja uuden avaimen ja ohjelmoinnin kanssa n.700oiroa
Meillä vaihdettiin juuri CIM, mutta eri syystä. N.400e e maksoi ja uuden avaimen ja ohjelmoinnin kanssa n.700oiroa
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
avaatko tuota 700 euron syytä hieman enemmän
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Kertokaapa nyt vielä kerran ne jotka väittävät avaimen pattereiden vaikuttavan virta-avaimen toimitaan, että mihin se teknisesti perustuu
Tuossa avaimessa kun on patterit kaukosäätöistä keskuslukitusta varten ja sitten on virtalukkoa varten induktiokela. Lisäksi nk. kova-avain, jolla pääsee sisään kuskin ovesta mikäli patterit loppu. Sittenkö ajo estyy kuitenkin virtalukkoon vai (jos siis vain patterit lopussa)?
Ei kai Saabin insinööritkään noin tyhmiä voi olla
Ei mielestäni liity nyt kysyjän ongelmaa tämä edellinen asia mitenkään, mutta kunpahan nyt tivaan perusteluita yllä olevaan väittämään.
Tuossa avaimessa kun on patterit kaukosäätöistä keskuslukitusta varten ja sitten on virtalukkoa varten induktiokela. Lisäksi nk. kova-avain, jolla pääsee sisään kuskin ovesta mikäli patterit loppu. Sittenkö ajo estyy kuitenkin virtalukkoon vai (jos siis vain patterit lopussa)?
Ei kai Saabin insinööritkään noin tyhmiä voi olla
Ei mielestäni liity nyt kysyjän ongelmaa tämä edellinen asia mitenkään, mutta kunpahan nyt tivaan perusteluita yllä olevaan väittämään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Eikä kannattaisi kokeilla käytetyllä virtalukolla ensin? Sen vaihtaminen ei ole isotöinen eikä vaadi TECHä.
Oletko kokeillut toisella avaimella? (vai luinko huonosti)
Mulla saattaa olla ylimääräinen virtalukko ja rattilukko lainaksi jos et muualta löydä. Ne eivät välimatkan ja aikataulun vuoksi luultavasti auta tässä tapauksessa.
Oletko kokeillut toisella avaimella? (vai luinko huonosti)
Mulla saattaa olla ylimääräinen virtalukko ja rattilukko lainaksi jos et muualta löydä. Ne eivät välimatkan ja aikataulun vuoksi luultavasti auta tässä tapauksessa.
Viimeksi muokannut teesalama, La Tammi 09, 2016 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Mutta nyt varsinaiseen asiaan...
Tuo rattilukko, virtalukko ja cim-yksikkö ovat niin "naimisissa" keskenään, että missä tahansa noista pieninkin häiriö estää systeemin toiminnan juuri kuvatulla tavalla. Mikään yleistesteri ei toimi, kun ne vaativat virtojen päälle kytkemisen. Ne saavat ko. tiedon OBD-pistokkeesta, johon ne on kytketty. Sitä vastoin esim. Tech2 ei tuosta välitä (eikä muutamat muutkaan "paremmat" testerit), vaan autoon pääsee käsiksi ilman nk. sytytysvirtaakin. Toki autossa pitää olla kunnossa oleva akku ja sitä rataa, jotta esim. tuo Tech2 voi toimia auton kanssa.
Joissakin noista ed. yksiköistä on luultavammin vain häiriötila alhaisen akkujännitteen vuoksi. Sitä ei saa pois mitenkään muuten kuin testerillä. Ei nollaudu millään "kikalla". Ei auta enää vaihtaa uutta akkua jne. Tämä on näin turvallisuussyistä toteutettu, että täytyy auto tässä tapauksessa antaa ammattilaisen käsittelyyn. Tarkoitettu merkkiliikettä ja Tech2:sta, mutta joku muukinhan voi asian hoitaa, jolla tarvittavat testerit on.
Teesalama: Auttaako sinun virtalukkosi, jonka oletan olevan Helsingissä, kuinka näppärästi autoa joka on Levillä? Ihan nyt noin vaan kysyn.
Tuo rattilukko, virtalukko ja cim-yksikkö ovat niin "naimisissa" keskenään, että missä tahansa noista pieninkin häiriö estää systeemin toiminnan juuri kuvatulla tavalla. Mikään yleistesteri ei toimi, kun ne vaativat virtojen päälle kytkemisen. Ne saavat ko. tiedon OBD-pistokkeesta, johon ne on kytketty. Sitä vastoin esim. Tech2 ei tuosta välitä (eikä muutamat muutkaan "paremmat" testerit), vaan autoon pääsee käsiksi ilman nk. sytytysvirtaakin. Toki autossa pitää olla kunnossa oleva akku ja sitä rataa, jotta esim. tuo Tech2 voi toimia auton kanssa.
Joissakin noista ed. yksiköistä on luultavammin vain häiriötila alhaisen akkujännitteen vuoksi. Sitä ei saa pois mitenkään muuten kuin testerillä. Ei nollaudu millään "kikalla". Ei auta enää vaihtaa uutta akkua jne. Tämä on näin turvallisuussyistä toteutettu, että täytyy auto tässä tapauksessa antaa ammattilaisen käsittelyyn. Tarkoitettu merkkiliikettä ja Tech2:sta, mutta joku muukinhan voi asian hoitaa, jolla tarvittavat testerit on.
Teesalama: Auttaako sinun virtalukkosi, jonka oletan olevan Helsingissä, kuinka näppärästi autoa joka on Levillä? Ihan nyt noin vaan kysyn.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Jatkan vielä...
Minulla on kerran käynyt ihan samalla tavalla.
Akku tyhjeni, kun oli jäänyt kylmälaukku peräkontissa päälle koko päiväksi. Ovet aukesivat kaukosäädöllä ihan ok, mutta kun laitoin virta-avaimen virtalukkoon niin virtalukko lähti pois päältä, mutta siihen tyssäsi. Mitään ei ollut tehtävissä kotikonstein.
Auto hinurilla lähellä olevaan merkkiiliikkeeseen ja tech2 kiinni, akkulaturilla lataukseen ja rattiluon vikatila pois päältä. Sen jälkeen ei ongelmia muuta kuin kovaa ajoa.
Akku oli sen verran huonossa varauksessa, että se juuri ja juuri sai rattiluon pois päältä, mutta sitten jännite hyytyi niin pahasti, että ei ollut CIM:llä varmaa tietoa onko se pois päältä. Rattilukossa on anturit, jotka kertoavat sen asentotilan. Se todellisuudessa vapautui, mutta ilmeisesti oli juuri viime hetkellä jäänyt tuo asentotieto tulematta akun jännitealeneman takia.
Akku voi hyvinkin vetää viimeiset tuossa rattilukon avaustoiminnassa, koska mitä ilmeisemmin tuo rattilukko ottaa toimiessaan aika paljon virtaa. Näin oletan kun sillä on kerran 30A sulake.
Minulla on kerran käynyt ihan samalla tavalla.
Akku tyhjeni, kun oli jäänyt kylmälaukku peräkontissa päälle koko päiväksi. Ovet aukesivat kaukosäädöllä ihan ok, mutta kun laitoin virta-avaimen virtalukkoon niin virtalukko lähti pois päältä, mutta siihen tyssäsi. Mitään ei ollut tehtävissä kotikonstein.
Auto hinurilla lähellä olevaan merkkiiliikkeeseen ja tech2 kiinni, akkulaturilla lataukseen ja rattiluon vikatila pois päältä. Sen jälkeen ei ongelmia muuta kuin kovaa ajoa.
Akku oli sen verran huonossa varauksessa, että se juuri ja juuri sai rattiluon pois päältä, mutta sitten jännite hyytyi niin pahasti, että ei ollut CIM:llä varmaa tietoa onko se pois päältä. Rattilukossa on anturit, jotka kertoavat sen asentotilan. Se todellisuudessa vapautui, mutta ilmeisesti oli juuri viime hetkellä jäänyt tuo asentotieto tulematta akun jännitealeneman takia.
Akku voi hyvinkin vetää viimeiset tuossa rattilukon avaustoiminnassa, koska mitä ilmeisemmin tuo rattilukko ottaa toimiessaan aika paljon virtaa. Näin oletan kun sillä on kerran 30A sulake.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
No ensiksi piti tilailla tähän marraskuussa hankittuun farkkuun vara-avain kokonaisuudessaan, no avain tuli ja alettiin naittamaan autoon sopivaksi. No ilmeni ettei onnistu koska CIM on täynnä avaimia jo ohjelmoituna. Eipä siinä auttanut muuta kuin uusi CIM.mestari kirjoitti:avaatko tuota 700 euron syytä hieman enemmän
Eli CIM, uusi avain ja työt. N.700e tuli vara-avain maksamaan. No nyt uusi CIM joten ei heti tarvitse olla vaihtamassa sitä tähän autoon.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Niin ja sen verran vielä. Meillä tökki edellisessä SS:sä rattilukon luisti jonkun aikaa, siksi meni rattilukko ensiksi vaihtoon. Antoi sitä ennen hälyjä ja rattilukon vaihdon jälkeen hälyt loppuivat. Vielä kerran sitten hälytti ja se oli sitten siellä parkkihallissa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Saahan sitä kysyäpetrisa kirjoitti:
Teesalama: Auttaako sinun virtalukkosi, jonka oletan olevan Helsingissä, kuinka näppärästi autoa joka on Levillä? Ihan nyt noin vaan kysyn.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Kyllä voivat, jos ovat tällaisenkin helvetinsysteemin menneet autoon suunnittelemaan:petrisa kirjoitti:Sittenkö ajo estyy kuitenkin virtalukkoon vai (jos siis vain patterit lopussa)?
Ei kai Saabin insinööritkään noin tyhmiä voi olla
petrisa kirjoitti:Joissakin noista ed. yksiköistä on luultavammin vain häiriötila alhaisen akkujännitteen vuoksi. Sitä ei saa pois mitenkään muuten kuin testerillä. Ei nollaudu millään "kikalla". Ei auta enää vaihtaa uutta akkua jne. Tämä on näin turvallisuussyistä toteutettu, että täytyy auto tässä tapauksessa antaa ammattilaisen käsittelyyn.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Ihan vaan tyhmä kysymys, toimiiko se virtalukon pohjakytkin? Eli nouseeko ylös kun ottaa avaimen poies?
Jos painaa sitä sormella, niin sanooko invalid key?
Turhia poppaskonsteja, mutta ei ole iso vaiva kokeilla.
Jos painaa sitä sormella, niin sanooko invalid key?
Turhia poppaskonsteja, mutta ei ole iso vaiva kokeilla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.