Neliveto ongelmako?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tuo saamani hinta on koko perän öljyjen vaihdosta eli vertautunee tuohon sinun 314 e työhön. Tarkemmin vaihdettaisiin ilmeisesti kahta eri öljyä: haldex-öljy ja tasauspyörästön öljy sekä filtteri. Työlle jää hintaa 277 e. Kokonaisuus siis 500 e.

Mielenkiintoista tässä on, että Länsiauto, josta tätä kysyin, sanoi, ettei tuohon perään voi tehdä sitä huolto-ohjelmaan kuuluvaa momenttikytkimen osittaista öljynvaihtoa. Virallisessa huolto-ohjelmassa tämä kohta kuitenkin on kuten Sauli Naski on kirjoittanut. En tiedä vaikuttaako se, että minulla on tuo eLSD tuossa, mutta vähän jäi outo maku tuosta keskustelusta. En oikein ymmärtänyt perusteita. Suositus heiltä oli tuolle 500 euron työlle. Eivätkö sitten tienneet tai osanneet tuota osittaista vaihtoa, en tiedä. Jäi kuitenkin nyt tekemättä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Elsd löytyy kans onnistuu osittainen öljyn vaihto. Itse olen ajatellut että kun se öljy tilavuus on niin pieni että sama kun vaihtaa aina koko öljy määrän kun kerta pajalle vie. Ei iso kustannus ole vaihtaa muutamaa desiä enempää ja sit kysyy että minkälaista kuraa sieltä tulee pois että tietää millon aiheellista vaihtaa se suodatinkin. Kerran vuoteen oon suunnitellu että käyttäsin vaihattamas ne öljyt. Sinne kun vettä kertyy sen huohotuksen kautta niin luulen että pumpun käyttöikä pitenee kun öljyt ovat kunnossa eikä mitään mössöä .
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Kertokaapa mulle sellainen paja, joka tekee ton öljynvaihdon edullisemmin kuin tuo 500 e. Ei viitsi joka vuosi maksaa sitä siitä ilosta, että joskus tarvitsee vetäviä takapyöriäkin. Ja mitä on maksanut se osittainen huolto-ohjelman mukainen öljyvaihto, jos joku on sen onnistuneesti saanut teetettyä? Ja voin tulla vaikka sinne Ähtäriin hoitaan homman, jos se sitä vaatii. :)
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Täällä autokorjaamo a.isomäki mun luotto korjaaja. Latasin koneelle korjaamokäsikirjat ja vein läppärin sille ja laitoin ohjeet auki ja homma onnistu vikakoodeja ei saa nollattua mutta se onnistuu taas muualla pienellä rahalla. Omat öljyt nappaat mukaan ja suodattimen+tiivisteen jos ne haluat vaihtaa. Jos ne ongelmat on jatkuvia niin varmaan kannattais vaihtaa itellä ainakin oli sellasta kuraa se öljy ja suodatin ihan tukossa. Lainaan läppäriä että saa ohjeet esiin tuskin ekan kerran jälkeen vielä muistaa tarkasti öljymäärän tarkastuksen oli muistaakseni melko säätäminen sen kanssa (välillä piti käyttää autoo sun muuta) Korjaamo/korjaaja ei ihan siitä siisteimmästä päästä ole muttei ole hintakaan kalleimmasta ja vähän saattaa sisältä oven kahvan vierestä nahasta löytyä mustaa mutta ne on helppo pyyhkiä pois. Jos pelkät öljyt haluat vaihtaa niin litra öljyä sen 60-70e ja jos sillä siinä vaikka puolituntia menee niin muistaakseni tuntinvelotus oli mulle 50e (en oo varma onko se 55e normaalisti) eli noin satkulla pitäs pelkkä öljyn vaihto hoitua.
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Toisaalta jos sen siellä teetät ja vaihetaan 500 euroon kahet öljyt ja suodatin niin taitaa säästö kulua bensoihin :D öljyissä niin kovat litrahinnat tais olla se perä öljy vielä vähä kalliimpaa ku momentti öljy ( tai sit se oli jakolaatikon öljy mikä makso vähä alta satasen). Jos täällä momentti öjyn+suodattimen vaihto 314e ja sitte siihen vielä peräöljy päälle joku alta satasen ja vaihto työ niin mennään jo johki 400euron yli pikkusen. Jos asut helsingissä niin tankillinen bensaa voi säkällä riittää jos nätisti ajaa. Voi olla että tulee kalliimmaks ajella tänne ja kuluu aikaa paljon :D
Mikido Maik
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Mikido Maik »

Mites teidän muiden Saabien nelivedot, jyriseekö? Mulla liikkeelle lähdettäessä ja ratti melkein tappiin käännettynä kuulu takapäästä tuollaista outoa jyrinää? Parkkihallin kylmällä betonilla, hiekoitetulla parkkiksella tai sitten muuten vaan hieman liukkaammalla alustalla. Olen myös siinä uskotta että autostani ei löydy tuota elsd:tä, joka voisi liukkaalla aiheuttaa tuota ääntä.
Ainoostaan kun vedin hiluxilla kaikki lukot päällä venetraikkua ylös ja ahtaalla parkkisella käänsi yhdistelmää niin paljon kun sain, niin kuului vastaava jyrinää. Se varmasti johtui kun kaikki mahdolliset lukot olit päällä? Muissa nelivedoissa en ole huomannut vastaavaa.

Autossa on tehty osittainen nelikon öljyjenvaihto vajaa vuosi sitten ja seuraavassa huollossa ajattelin taas uusia noita öljyjä. Olisko "vanhoilla" öljyillä osuutta asiaan?
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Joskus kun peruutan kotoliittymästä tielle niin kääntäessä kuuluu ääni mutta se kuuluu enemmin renkaasta. Tavallaan niinkuin olisi lukko päällä takana ja vähä aikaa jurnuttaa kun kääntäessä takapyörät ei pääse pyörii eri nopeudella. Kesäisin tuon kuulee paremmin kun murske vähä rohisee. Aika harvoin huomannu ja loppuu noin sekunnissa kun lukko varmaan vapautuu ja antaa renkaiden pyöriä omaa rataa. Eteempäin ajaessa en oo huomannu tuota ääntä ollenkaan. Ja elsd löytyy.
Vastaa Viestiin