XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Hankin pidemmän Saab-paussin jälkeen "kakkosautoksi" og 9-3 aeron muutama kuukausi sitten, jossa hinta/laatu on yllättänyt todella positiivisesti. Kaikkine koneriskeineen ko. auto on ollut sen verran positiivinen kokemus, että tekisi mieli päivittää "ykkösauto" (epäkäytännöllinen kaksipaikkainen) Saabiksi :) Ehdoton kriteeri toiselle Saabille olisi kuitenkin neliveto ja manuaali. Lisäksi mahdollisimman hyvä varustetaso.

Kysymykset:
1. Uskaltaako XWD:n ostaa ts. saako siihen jatkossa osia? Sopiiko esim. Insignian osat joiltain osin? Saako vaikkapa Haldex pumppua muualta kuin ns. merkkiliikkeestä? Missä hinnoissa XWD osat pyörivät?

2.Koneena houkuttelisi Saabin tekemä 2.0T. Onko olemassa 2.0T Aero XWD? Jos on mikä on ko. kulkineen ero 2.0T Vector XWD? Noita Vector XWD:tä on lahden toisella puolella aika paljon. Konetehoa näissä Vectoreissa sama mitä 2.0T etuveto Aerossa ja sisusta näyttää samalta kuin Aero etuvedossa.

3. Jos hyväksyisi GM-koneisen, Turbo-X on käsittääkseni "se paras malli". Osaako joku sanoa suorilta mitkä ovat erot Turbo-X ja Aero 2.8V6 XWD välillä? eLSD ilmeisesti ainakin + jotain kosmetiikkaa sisällä ja ulkona? GM:n kone lienee aika janoinen... Onko GM:n kone kestoltaan hyvä, kohtuullinen vai huono jos vertaa B207R?

4. Kuinka paha rasti on etanolisensorin asennus nelivetoon, jos haluaisi 2.0T XWD:n vielä Biopoweriksi? Muutamia XWD:tä olen nähnyt myynnissä ns. tehtaan Biopowereina, joten näissähän sensoria ei tarvitse lisätä.

Jos jollain on mielessä muu automerkki, niin offtopiccina saa heitellä. Hintaluokka max. reilu 20k. Esim. Mazda 6 MPS, Alfa 159 Q4 2.4jtdm diesel, Audi S3 sportback, A4 3.0tdi, S4 B5, BMW 330xd E91, Mitsun Lancer Ralliart, Opel Insignia OPC (ja todella epäileväisesti NG 9-5) tullut pohdittua. Isolla spoilerilla olevat ei kiinnosta (wrx sti, evo). Saab 9-3 edut tässä porukassa itselle selvät, joten siihen en tarvitse lisävahvistusta (vuotuiset verot & vakuutukset, auton hinta, viinamahdollisuudet, ulkomuoto).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Haldex-osaa esim. pumppua saa kyllä helposti. Sen sijaan muut voimansiirron osat kuten kardaani (johon ei saa varaosia) on vain ng9-3 spesifisiä ja voi olla hieman hankalammin saatavissa. Nivomat takaiskaritkin on ilmeinen tyyppivika kyseisessä mallissa.

Kaikki MY08-11 XWD:t neloskoneella ovat B207R (B207S biopowerina mutta sama pata) eli 2.0T Aero moottorilla vaikka auton varustetaso ei olisikaan Aero. Eli ei väliä onko Vector vai Aero, sama pata pellin alla. MY12 Griffin malli (jos nyt joku sellaisen on nähnyt) 2.0T:llä on GM A20NFT suoraruiskutteisena joka on varsin potentiaalinen moottori.

Turbo-X on ainakin paremmilla varusteilla, moottorissa ei pitäisi olla sen kummempaa eroa perus 2.8 V6:n nähden. Ketjuthan noista menee vaihtoon usein 100tkm kohdalla mutta ei niissä moottoreissa muuten pitäisi mitään katastrofia olla. On vaan työläämpi rempata kuin neloskone, vikojen määrässä ei suurempaa eroa.

Etanolisensorin asennus ei ole paha rasti, luokkaa pari-kolme sataa osiin ja pari tuntia työtä. Tehtaan biopowerina säästää tuon kustannuksen ja vaivan.

Vakiona tuo 2.0T XWD on aika laiska menemään, 210/310 ei painavassa nelivedossa oikein tunnu. Mutta softattuna ja etanolilla on jo ihan mukavan pirteä ja tosiaan ehdottomasti kannattaa ottaa manuaali. Molempia ajaneena on selvästi enemmän voiman tuntua läsnä kuin vanhanaikaisella automaattilootalla.

Alfa 159 Q4 2.4jtdm on myös hyvän näköinen ja kiva ajaa mutta luotettavuus on kyllä vielä Saabiakin abysmaalisempi. :) Itselläkin tuo kävi mielessä vuosi sitten ng-kolkin ohella, muina vaihtoehtoina oli E91 330xd ja 335i sekä A4 B8. Päädyin A4 B8 3.0tdiq eikä kaduttanut, se vaihtui tosin sittemmin S4 B8 3.0tfsiq. S4 B5 on mielestäni jo suhteessa varsin vanhahtava ja enemmän harrasteauto kuin käyttis. Kolkin kanssa selkeämmin kilpailisi A4 B8 2.0tfsiq, tosin hankittaessa pitää katsoa että mäntäremppa on jo 08-11 autoon tehty ettei öljynkulutus pilaa iloa. Jos diesel on vaihtoehto niin 240hp 3.0tdi on hieno moottori etenkin softattuna.
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Helmi 19, 2016 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ENP
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2016 22:19

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja ENP »

Joko päivitit ykkösautosi Saabiin.
Perheessämme ollut 30 autoa, enimmikseen Volvoja. Vaihdoin 2009 syksyllä XC90sen nykyiseen Saabiini ja siitä asti autojen vekslailu on loppunut. Olen ajanut (vain) 130 t km autolla ja se kulkee edelleen niin pehmeästi ja pirteästi eikä rämise mistään kohtaan. Välillä tulee mieleen vaihtaa, mutta mistä yhtä persoonallinen ja hinta laatusuhteeltaan yhtä hyvä auto? Sen totean usein kun on käynyt koeajamassa muita ja lähtee autokaupan pihasta omalla Saabilla. Silloin tulee wow elämys. Ei Saabin ajo ominaisuuksia turhaan olla kehuttu. Mulla sitä paitsi Saabin 9-3sen viimeisin malli ja ulkonäöltään pärjää minkä tahansa nykyauton kanssa. Manuaali on ehdoton, se tuli vähän kuin vahingossa, mutta onneksi. Miinusta on ehkä korkea kulutus, mutta ei haittaa meitsin km määrissä ja Bioetanoli on tänään alle euron.
Suosittelen lämpimästi 9-3 X'ää jos löydät jostain sellaisen.
9-3 X 2010
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja zenga »

ENP kirjoitti:Mulla sitä paitsi Saabin 9-3sen viimeisin malli ja ulkonäöltään pärjää minkä tahansa nykyauton kanssa.
Eikä ainoastaan pärjää vaan pesee lähes kaikki uudet selvästi ulkonäössä. Lähinnä pakollinen jalankulkijan törmäyssuoja (tila moottorin ja konepellin välissä) on muuttanut perusteellisesti ja pilannut autosuunnittelun 2010-luvulla, mistä 9-3 ei kärsi.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo B207R on muuten GM-pohjainen kone myöskin, Saabin muokkaamana toki. Mutta ei hätää, oiva masiinahan se taitaa olla kestävyyden kanssa.

Jos haussa on "ei isolla spoilerilla" -tyyppinen huomaamattoman tyylikäs, mutta tehokas ja nelivetoinen auto, niin vaihtoehtona Saabille voisi olla myös VW Passat V6 nelivetoisena. Niissä ei käytettynä joudu maksamaan brändilisää vrt. Audiin, Bemariin jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kestää vähän päätöksen kypsyttely meikäläisellä. En siis ehtinyt tilata Saabia Ruotsista vielä tänään :)

Yksi houkutteleva yksilö Ruotsissa tosin on (taas) ollut mielessä:
http://www.blocket.se/horby/Saab_9_3_2_ ... m?ca=8&w=3

Vielä jäi mietityttämään että mikä on oleellinen ero vector ja aero varusteiden välillä? Entä mitä lisää tuo turbo-x? Käsitin että tuo turbo-x olisi jokin rajallinen painos ilmeisesti 2000 autoa valmistettu tms.(?) Onko eLSD vakiona kaikissa nelivedoissa? tuon luulisi muuttavan aikatavalla ajokäytöstä, vai? Neliveto Saabit on sen verran harvinaisia ettei koeajolle tahdo päästä Suomessa :( karvalakki sport sedanilla sinänsä olen ajanut aika paljon kun niitä on lähipiirissä ollut. Nelivedon viinasensori lienee yhtä Saab spesifinen osa kuin kardaani. Näitä viinasensoreita kuitenkin valmistetaan ja on ollut saatavissa edelleen helposti ns. merkkiliikkeistä?

jcalrssonilla tuntuu yhdistyvän preferenssit omiin lähes täydellisesti. A4 B8 nimenomaan katsellut, myös A5 coupe/sportback kiehtoo ja nimenomaan tuo 3.0tdi (tosin jotain huhua oli näidenkin korkeapainepumpujen rikkoutumisesta, vaikka muuten on kohtuu ok mylly). Ko. kulkine on kyllä todella hieno peli, erityisesti liukkaalla. 2.0tfsi:n olen tuominnut niin umpisurkeaksi etten nähnyt sitä vaihtoehdoksi, mutta tulinpa nyt tuonkin osalta sitten viisaammaksi, eli "vain" männät on umpisurkeat.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aerossa on eri etupuskuri ja ratti ainakin. Sinänsä lisävarusteissa ei taida olla sen kummempaa eroa, enemmän kiinni ruksaajan innosta. TurboX:llä on varmasti tietty lisäarvonsa jo keräilykappaleena, ja se eLSD löytyy kaikista kuten myös jotain kosmeettisia juttuja joita ei ole muihin saanut rahallakaan (ja nehän on aina 2.8V6 koneella). Muuten eLSD on aika harvinainen, ehkäpä Aeroissa voisi olla suurempi todennäköisyys että se löytyy. Sinänsä laitteena se on aivan mahtava, Audi Sport Differential on about vastaava kapistus joka löytyy omasta ässästä ja aiemmassa A4:ssa sitä ei ollut. Aikoinaan omassa Evomitsussa ollut AYC taitaa olla ensimmäinen versio aiheesta ja sitäkään on vaikea kehua liikaa. Käytännössä ko. laite eliminoi puskemisen täydellisesti vaikka ei sitä nyt noissa 40:60 (B8 ja C7 ->) Audeissa enää samalla tavalla esiinnykkään kuin vanhemmissa.

Viinasensori on itse asiassa yleinen osa jota saa ihan tarvikkeenakin Continentalilta, eli sen suhteen ei ole tarvetta olla huolissaan, ei ole edes kovin kallis. Saa merkkiliikkeestä ja oikealla osanumerolta muualtakin.

Korkeapainepumppu ei todellisuudessa ole mikään yleinen vika 3.0tdi, pikemminkin hyvin harvinainen. B8 korisissa ei mulla ole tiedossa muuta tyyppivikaa ko. moottorissa kuin imusarjan läppien tangot jotka on helppo korjata. Ketjuvikaa on ollut aiemmissa versioissa mutta 240hp mallin kohdalla en ole siitä kuullut. 2.0TFSI 08-11 on tosiaan sama vika kuin T7 moottoreissa eli liian löysät männänrenkaat, myös ketjut on niissä olleet lyhytikäisiä. Aika paljon noita on jo korjattu, osittain tehtaan piikkiinkin. Jos jo korjatun löytää (tai facelift-mallin) niin öljynkulutusongelmasta ei ole enää huolta.

Lopulta syy miksi itse en päätynyt XWD kolkkiin vaan A4/S4 oli se että hintaero oli niin pieni ja kutoskone houkutteli enemmän kuin nelonen. TurboX manuaalina vaikea löytää ja Saabin automaattia en huoli. Täällä ruotsissa autoveron puutekin tiputtaa isokoneisten hinnat paljon kohtuullisemmiksi suhteessa, ja toisaalta E85:lla ajaminen ei kannata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Olen täysin samaa mieltä tuosta automaatista! Se on ihan perseestä! Nykyisessä kulkineessa on automaatti ja ikinä ei ole oikea pykälä päällä:) on muuten ensimmäinen automaatti laatikko mun autoista. Ja jos ne on noin onettomia, niin ikänä ei toista tule!!!!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ZF:n 6- ja 8-vaihteiset tippilaatikot, tai etenkin Audin 7-vaihteinen S-Tronic on aivan eri planeetalta kuin Aisin. Muuten ajaisin vieläkin manuaalilla. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Noista ruotsin kulkineista(kin) saa suht helposti varusteet selville, kun syöttää rekisterinumeron http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/ , kopioi runkonumeron ja syöttää sen http://www.thesaabsite.com/ Vin Searchiin ja sen jälkeen alempana oikealla löytyy "advanced details" tjsp.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Erittäin hyvää tietoa, myös muista kuin Saabeista, kiitoksia. XWD:stä löysin juttua yllättävän paljon hakusanalla kardaani, kun aloin tutkia mikä ko. osassa on ongelma. Suomen puolella tosiaan viinalla säästää jotain ja toisaalta pienillä kilsoilla dieselvero rankaisee kovaa. Toisaalta ei autoa nyt ihan pelkästään euroja miettien tule valittua, esim. Alfan ulkonäkö houkuttelee ;)

Tässä myös yksi hyvä ketju Saab XWD aiheesta kiinnostuneille:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=116842

VAG puolelta ajokokemukset S-tronicista erittäin positiiviset, voisin harkita jos tuolle saisi 5 vuoden takuun ;) B8 A4 multitronic sen sijaan on aivan kamala laite allekirjoittaneen mielestä. Aiemmin mainituista autoista Mazda 6 MPS miellytti kovasti ajoltaan. Sisustaltaan ei todellakaan mikään premium auto, ovetkin tyypilliset japsit. S60R oli myös pohdinnassa, ehkä pitäisi käydä sekin ajamassa vielä kun on liukastakin :) Etsin jo aika tosissaan 6 MPS yksilöä, mutta en löytänyt ruosteetonta järki hintaan. Toisena miinuksena selvisi että noistakin porsii jakopäät.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Multikroonikkoa ei onneksi ole nelivedon yhteydessä saanut ikinä eli siltä vitsaukselta välttyy kun harkitsee vain nelivetoisia. :)

Mazda on tekniikkansa sekä ajettavuutensa puolesta aivan asiallinen mutta sitä taitaa vaivata japanilaisen heppoisuuden tunteen lisäksi ruoste.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Karspa kirjoitti:Etsin jo aika tosissaan 6 MPS yksilöä, mutta en löytänyt ruosteetonta järki hintaan. Toisena miinuksena selvisi että noistakin porsii jakopäät.

Heh, itselläkin tuo oli ostoslistalla, mutta toistaiseksi jäi ostamatta. :D En tiiä mikä siinä kiehtoo. Penkit on kälyset ja tosiaan jakopäät porsii, ruoste jne. Liekkö kestää ne korikorjatut yksilötkään sen kummemmin?
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vaikka automaattilaattikko on perseestä! Vaikka neliveto on saakelin sähkövatkain :D se toimii ylättävän hyvin! Kop kop!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Tobbana kirjoitti:Noista ruotsin kulkineista(kin) saa suht helposti varusteet selville, kun syöttää rekisterinumeron http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/ , kopioi runkonumeron ja syöttää sen http://www.thesaabsite.com/ Vin Searchiin ja sen jälkeen alempana oikealla löytyy "advanced details" tjsp.

-Sami
Hyvät linkit, kiitoksia.

Itsellä ihan hyvät kokemukset sähkönelivedosta, varmasti takapään eLSD tms. kanssa vieläkin paljon parempi. Viskokytkin Volvo V70 vähän huonommat kokemukset.Tuokin voittaa kuitenkin kaksivetoisen 100-0.

Multitronic kokemus tosiaan etuvetoisesta A4:sta meikäläisellä. Kyseinen loota taidettiin Audin toimesta julistaa poistuvaksi valikoimista. Vielä offtopiccia jatkaakseni jcarlssonilta pakko kysyä, kuinka paljon sportdiff tekee eroa tuon 60/40 torsenin kanssa mielestäsi? Onko tuo ns. pakkovaruste? :) Oma kokemus A4 B8 3.0tdi ilman diff ja tuntui vetävän mukavan takapainoisesti. Yllättävän iso ero nykyiseen haldex laitteeseen, jossa takapäässä avoin tasauspyörästö. Auto oli tutun, joten pidempää ajokokemusta ei ole.

Hyvä foorumi, asiallista tietoa löytyy myös muista merkeistä :) Yritäppä Alfa foorumilta etsiä vastaavia tietoja mitä täällä jaetaan...
Vastaa Viestiin