XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

No jos sitä uskaltaa sitten ottaa sen tuolta tallista ulos käyttöönkin. :o
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja SS »

Vanha topikki, mutten löytänyt sopivampaakaan...

Mikä automaattiloota B284 XWD mallissa on? Kuuluuko tuon tosiaan olla lussu vaikkapa TTiD 6v automaattiin verrattuna? Koeajoin yhtä V6 XWD:tä ja kiihdytyksessä loota arpoo viiveellä monta pykälää pienemmälle kun TTiD vaihtaa kerran ja sit mennään. Turboviiveen ja hitaan loodan takia tuntui yllättävän laiskalta softattuun TTiD:hen tottuneelle.

Entäpä paraneeko tuo yhtään softaamalla?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole kokemusta kunnolla tästä kuin yhden koeajon verran ja siitäkin on kauan.
SS kirjoitti:
La Kesä 19, 2021 21:03
Koeajoin yhtä V6 XWD:tä ja kiihdytyksessä loota arpoo viiveellä monta pykälää pienemmälle kun TTiD vaihtaa kerran ja sit mennään.
Itse veikkaisin tuon johtuvan siitä, että eipä dieselissä voi kovin montaa pykälää alaspäin vaihtaa, kun koneen kierrokset rajoittavat. Bensa koneessa kierretään paljon korkeammille kierroksille ja se mahdollistaa varsinkin isolla vääntävällä koneella laajan kierrosalueen ja sitä kautta ajotilanteen tarpeen mukaan voidaan ajaa monella eri vaihteella.

Sitä en taas tiedä että miksi vaihto alaspäin tapahtuu suurella viivellä. Osasyynä voi olla laatikon oppiva vaihto ja rauhallisen ajon jälkeen vaihtaa aluksi verkkaisesti kunnes oppii uuden tavan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 11:34
Ei ole kokemusta kunnolla tästä kuin yhden koeajon verran ja siitäkin on kauan.
SS kirjoitti:
La Kesä 19, 2021 21:03
Koeajoin yhtä V6 XWD:tä ja kiihdytyksessä loota arpoo viiveellä monta pykälää pienemmälle kun TTiD vaihtaa kerran ja sit mennään.
Itse veikkaisin tuon johtuvan siitä, että eipä dieselissä voi kovin montaa pykälää alaspäin vaihtaa, kun koneen kierrokset rajoittavat. Bensa koneessa kierretään paljon korkeammille kierroksille ja se mahdollistaa varsinkin isolla vääntävällä koneella laajan kierrosalueen ja sitä kautta ajotilanteen tarpeen mukaan voidaan ajaa monella eri vaihteella.

Sitä en taas tiedä että miksi vaihto alaspäin tapahtuu suurella viivellä. Osasyynä voi olla laatikon oppiva vaihto ja rauhallisen ajon jälkeen vaihtaa aluksi verkkaisesti kunnes oppii uuden tavan.
Voi olla joo, lyhyellä koeajolla ei ehdi oppia mun tavoille :mrgreen: En tiedä oliko vaihdon alkamisessa nyt oikeasti paljoa viivettä, mutta aikaa palaa kun kelataan monta pykälää läpi. Oman osansa soppaan tuonee myös turboviive, 2000rpm kohdalla kun painaa kaasua niin kestää kauan ennen kuin kone ja loota ovat samalla aaltopituudella. Oli kyllä pienoinen pettymys vaikkei tästä yhdistelmästä nyt paljoa positiivisia kommentteja ole kuulunutkaan.

TTiD kanssa loota tuntuu luistattavan paljon vähemmän, vaikkei tuokaan täydellinen ole niin tykkään tuoska kombosta. Hitsi kun tommosen ois saanut XWD:nä...

Täytynee seuraavaksi testata manuaalia jahka sopiva yksilö osuu kohdalle...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
TT81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2021 23:59

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja TT81 »

Heippa! Osaako mestarit sanoa onko kyseinen https://m.nettiauto.com/en/saab/9-3/118 ... 5&vifNav=Y näin ilmoituksen perusteella lupaava ja kohtuu hintainen? Kävin katsomassa, mutta en ehtinyt enää koeajolle kun liike oli menossa kiinni. Onko nelivedolla paljonkin suurempi kulutus etuvetoon nähden ihan nätisti ajettaessa😅
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

TT81 kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 11:22
Onko nelivedolla paljonkin suurempi kulutus etuvetoon nähden ihan nätisti ajettaessa😅
Tekisi mieli vastata vain, että ON. :)

Nätillä ajolla menee alle kasiin. Tuohon ilmoitettuun 7.2l matkakulutukseen en oikein kykene uskomaan.
Painoa on kuitenkin noin 200kg enemmän kuin vastaavassa etuvetoisessa ja haldex vie osansa automaatin lisäksi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
TT81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2021 23:59

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja TT81 »

Tobbana kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 12:56
TT81 kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 11:22
Onko nelivedolla paljonkin suurempi kulutus etuvetoon nähden ihan nätisti ajettaessa😅
Tekisi mieli vastata vain, että ON. :)

Nätillä ajolla menee alle kasiin. Tuohon ilmoitettuun 7.2l matkakulutukseen en oikein kykene uskomaan.
Painoa on kuitenkin noin 200kg enemmän kuin vastaavassa etuvetoisessa ja haldex vie osansa automaatin lisäksi.

-Sami
Eli alkaa vaikuttaa ettei siitä kyllä perheautoa taida saada kulutuksen ja muun puolesta vaikka tottunut olenkin saabin
suureen kulutukseen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Niin, jos ajaa vaikka 20 000 km vuodessa ja nelikko kuluttaa 2 litraa enemmän satasella, niin siitä tulee noin 600 euron lisäkustannus vuodessa. Viime talvena oli sen verran mukavasti lumikelejä, että ainakin minä maksan mielelläni tuon nelikkolisän. :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo kyllä se nelivetokiva vaan maksaa. Muutenkin kuin kulutuksena.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tobbana kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 16:35
Joo kyllä se nelivetokiva vaan maksaa. Muutenkin kuin kulutuksena.
Joo, hankintahinnassa on myös eroa. Ainakin mulla oli aika paljonkin, kun halusin neloskoneisen aeron, sedanin ja automaatin. Vaihtoehdot oli aika vähissä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 19:47
TTiD kanssa loota tuntuu luistattavan paljon vähemmän, vaikkei tuokaan täydellinen ole niin tykkään tuoska kombosta. Hitsi kun tommosen ois saanut XWD:nä...

Täytynee seuraavaksi testata manuaalia jahka sopiva yksilö osuu kohdalle...
NG9-5 TTiD XWD:n saisi manuaalina :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 19:25
SS kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 19:47
TTiD kanssa loota tuntuu luistattavan paljon vähemmän, vaikkei tuokaan täydellinen ole niin tykkään tuoska kombosta. Hitsi kun tommosen ois saanut XWD:nä...

Täytynee seuraavaksi testata manuaalia jahka sopiva yksilö osuu kohdalle...
NG9-5 TTiD XWD:n saisi manuaalina :wink:
Jep. TTiD XWD automaattikin voisi kelvata jos loota toimii yhtään samanlailla kuin 9-3:ssa. On vaan vähän turhan iso auto, mutta ehkäpä tuommoistakin täytyy joskus testata...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 08:01
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 19:25
SS kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 19:47
TTiD kanssa loota tuntuu luistattavan paljon vähemmän, vaikkei tuokaan täydellinen ole niin tykkään tuoska kombosta. Hitsi kun tommosen ois saanut XWD:nä...

Täytynee seuraavaksi testata manuaalia jahka sopiva yksilö osuu kohdalle...
NG9-5 TTiD XWD:n saisi manuaalina :wink:
Jep. TTiD XWD automaattikin voisi kelvata jos loota toimii yhtään samanlailla kuin 9-3:ssa. On vaan vähän turhan iso auto, mutta ehkäpä tuommoistakin täytyy joskus testata...
NG9-5 TTiD:tä ei koskaan saanut automaattina, ainoastaan manuaalina.
Taisi olla samaan aikaan kun taksikuskit kirosivat, että Toyota Avensiksen 400 Nm vääntävään dieseliin ei saanut automaattia :roll:

Onhan tuo NG9-5 5008 mm pitkä auto, mutta todella hyvä ajaa ja menee kuin juna.
Ainoat nokkoset koosta ajettaessa vanhoissa 70-80 luvulla valmistetuissa parkkihalleissa, sekä Helsingin ydinkeskustassa (esim. Annankatu), kun molemmille puolille katua on pysäköity autoja ja vastaan tulee leveähkö kuorma-auto 😱
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: XWD vaihtoehdot (2.0T, Turbo-X & Aero)

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:15
SS kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 08:01
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 19:25


NG9-5 TTiD XWD:n saisi manuaalina :wink:
Jep. TTiD XWD automaattikin voisi kelvata jos loota toimii yhtään samanlailla kuin 9-3:ssa. On vaan vähän turhan iso auto, mutta ehkäpä tuommoistakin täytyy joskus testata...
NG9-5 TTiD:tä ei koskaan saanut automaattina, ainoastaan manuaalina.
Taisi olla samaan aikaan kun taksikuskit kirosivat, että Toyota Avensiksen 400 Nm vääntävään dieseliin ei saanut automaattia :roll:

Onhan tuo NG9-5 5008 mm pitkä auto, mutta todella hyvä ajaa ja menee kuin juna.
Ainoat nokkoset koosta ajettaessa vanhoissa 70-80 luvulla valmistetuissa parkkihalleissa, sekä Helsingin ydinkeskustassa (esim. Annankatu), kun molemmille puolille katua on pysäköity autoja ja vastaan tulee leveähkö kuorma-auto 😱
Perhana niinpä taisi ollakin... täytyy joskus käydä manuaalia koeajamassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin