9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saab!:lle.

Jos tarvitset kytkentäkuvaa, niin voin piirtää sen ja lähettää sitten sulle sähköpostiin.
Ilmoita yv:nä s-postiosoitteesi, mikäli tarvitaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja supersaab »

petrisa kirjoitti:... jatkan...
Ainakin tuolla "trionic tuninng" -sivustoilla näytti lukevan, että toimii win xp, -7 ja -8 järjestelmissä.
Enpä tiedä miten sen saisi macissä toimimaan mikäli kannettavana sellainen olisi?
Entäpä ellei ole kannettavaa tietokonetta ollenkaan, on vain tabletteja kannettavina.
Sitten varmaan rahdataan pöytäkone auton luo. Ai niin, jos onkin pöytäkone iMac. Onko taas ongelma?

Joten kuten edellä mainitiin, ei ole kuitenkaan kummoinen homma. Ostetaan 10 euron "palikka" ja samalla läppäri juuri tätä SAI ongelmaa varten :wink: . Ja homma hoituu kätevästi :lol: .

Vai pitäisikö sittenkin ko. ongelmaa varten vaikka harkita uudelleen tuota kytkentämuutosta :roll: .
Ehkä yksi vastus (resistanssi) ja rele (vaihtokoskettimilla) on halvempi tapa. Niin, ja helpompikin.
Tosin jonkun kaverin apua voi tarvita, jos ei itse ihan kytkentähommaa saa tehtyä.
Mutta ... mistä löytää juuri tuo oikean kokoinen vastus :cry: .

Ääh, menee vaikeaksi :!: .
Kannataako sittenkin viedä korjaamolle ja laitattaa siellä auto kuntoon. Maksaahan se, mutta eihän se tunnu kuin "vähissä rahoissa" 8) .
Noille mäkkimiehille taitaa onnistua myös Windowsin asennus siihen omena tuotteeseen... Ja toimii kyllä Windows 10 tuo t8suite ja trionic can flasher. Mutta jos haluaa keksiä syitä miksi ei saa tuota toimimaan niin kyllähän niitä kuka vaan osaa keksiä :|
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Bensakoneisten softansiirroista en tiedä mitään, mutta minulta löytyy Turusta MPPS-kaapeli, läppäri ja tarvittavat ohjelmistot, joilla olen noita oman auton moottorinohjaussoftia siirrellyt, kun olen jcarlsonilta softaversioita saanut.

Jos onnistuu noilla vehkein bensakoneiseenkin niin voin olla avuksi softan siirroossa, jos vain jostain saa sen puukotuksen itse softaan. Softahan kulkee näppärästi sähköpostilla vaikka toiselta puolen maailmaa.

Ja tosiaan sillä varauksella, että en ole koskaan kenenkään muun autoon tehnyt softansiirtoa, vain omaan dieselkoneiseeni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuntuipa ottavan jollakin sieluun oikein kovasti tuo softaehdotus.

^MPPS ei oikein ole vaihtoehto tässä tapauksessa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, onko niin että sillä ei pääse trionic kasiin käsiksi siis?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vaikka pääsisikin käsiksi, niin tuolla aiemmin mainitussa trionicflasherissa (joka ei toimi mpps:llä) on tosiaan suoraan ruksi SAIlle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä kerran. Niin, sitä minä vain tarkoitan että...

Kun on tarkoitus saada SAI järjestelmä pois pelistä tai vain sen mahdollinen tuleva ongelmatilanne eikä itsellä ole softaustarvikkeita tai lähistöllä ole softaajaa, ei mielestäni ole näppärämpää tapaa kuin tehdä ehdottamani kytkentämuutos.
Tilanne on toinen, mikäli softaushommia joku voi lähistöllä tehdä tai itse aikoo ne hankkia myös muita hommia varten. Silloin ei tietenkään ole edes tarvetta tehdä tätä kytkentämuutosta.

Itselläni oli silloin, kun SAI alkoi kiukutella jo valmiina Maptunin virisofta. Tuossa softassa oli mukana SAI, koska tällä kaupallisella tuotteella ei oltu tehty tähän muutoksia, ymmärrettävistä syistä varmaankin. Ei käynyt mielessäkään alkaa silloin softaamaan taas autoa uudelleen, kun tuolloin ei oikein vielä ollut saatavana RE85:sta kattavasti Suomesta. Eli tarve oli vain saada SAI pois pelistä.

Eipä olisi voinut hommaa helpommin tehdä, kun keksin siihen itse ratkaisun. Kieltämättä jonkun verran piti asiaa pohtia. Nyt kun ratkaisu on olemassa valmiina, niin se todellakin on vartin homma. Ilman muuta rele, vastus, vähän johtoa sekä muutama liitin pitää hankkia valmiiksi. Releen saa vaikka autotarvikeliikkeestä kuten myös johdot ja liitimet, ellei niitä ole kotona valmiina. Tarvittavaa vastusta ei varmaan löydy valmiina, ellei ole eletroniikan harrastaja. Harrastajalta löytyy vastuksia tai vanhaa romua, josta vastuksen voi ottaa. Vastuksenhan voi kasata useasta vastuksesta (sarjaan/rinnan), kunhan kokonaisresistanssista tulee tuo oikea. Mikäli näin ei onnistu, vastuksen voi hommata jostain komponenttikaupasta esim. Partco tmv. Sieltähän voi samalla sitten tilata sen releenkin.

Onhan tuossa sikäli esivalmisteluita, jos joutuu tilaamaan nuo osat. Ei niistä pääse eroon tuossa softauksessakaan, jos homman aikoo itse tehdä. Eikä helpolla pääse siinäkään tapauksessa, että lähtee ajelemaan softaajan luo ties minne asti.

Tehkää ihan itse niikuin haluatte, minulle se on aivan sama.
Täällä on vain useampikin kysellyt tuota ohjetta tähän kytkentämuutokseen, kun olen siitä keskusteluissa maininnut. Olen sitten heille siitä yv:nä tarkemmin kertonut.
Miksi he siten siitä kyselevät?
Myös softauksesta on kyselijöille mainittu. Miksi he eivät sitten valitse sitä operaatiota ja kysele siitä lisää tietoa?
Näyttää enemmänkin softaajilla "ottavan pattiin", kun jonkun jutun voi tehdäkin ilman softamuutosta. Ja ajaa täysin saman asian.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo siis minullekkin asia on ihan sama kun ei itseeni vaikuta, mutta halusin vain tuoda esille, että tämä softaaminen ei ole nykyään mitään rakettihommaa sekään. :)

Pääasia tietenkin, että jollain tyylillä onnistuu 8)

ps. saa kysyä tuosta softaamisesta neuvojakin jos haluaa, yritän mahdollisuuksien mukaan auttaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oikeastaan tämä viestiketju lähti vähän huonoon suuntaan 9. viestistä (nimimerkki saab!!) eteenpäin.

Tähän asti oli kerrottu eri vaihtoehdot: softamuutos tai kytkentämuutos.
Tämän jälkeen viestiketjun aloittaja ja pari muutakin henkilöä sai yksityisviestinä minun ohjeeni.
Käsitin, että ko. henkilöt olivat valinneet tämän vaihtoehdon ratkaisuksi tai ainakin pitivät sitä varteenotettavana.

Seuraavaksi eräällä ohjeitten saajalla tuli kuitenkin ongelmia, joista raportoi tänne palstalle. Ainakin hän oli päättänyt tätä siis kokeilla softamuutoksen sijaan. Siitäpä alkoi softaajien ja heidän vankkumattomien kannattajiensa eräänlainen hehkutus.
Ikävää, että jokin oli kytkennässä selvästi mennyt pieleen, mutta siitä jotkut saivat lisää aihetta softamuutoksen puolesta. Mikäli kytkennässä tulee virhe tai ohjeiden tulkintavirhe (kuvien puutteen vuoksi), ei kuitenkaan ole tarvetta luopua tästä vaihtoehdosta tuon takaiskun vuoksi, jos tämän tavan on valinnut SAI ongelmaratkaisukseen.

Parempi olisi ollut puida tätä kytkentämuutosta ja siihen liittyviä ongelmia pelkästään yksityisviesteinä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Veppe
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2021 20:39

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veppe »

petrisa kirjoitti:
To Huhti 14, 2016 15:21
Pystyy ohittamaan ilman softamuutostakin :!: .

Näin itse tein ja toimi vuosia. Myöhemmin tehtiin etanolisoftaus niin siinä samalla oma patenttini jäi virattomaksi. Kyseinen keino on "satavarma" vippaskonsti, jolla toisioilmapumpun ei tarvitse toimia, mutta kaikki näyttää olevan sen osalta kuitenkin ok.
Moi
Lähetätkö ohjeen, ostin 2003 2,0 turbon ja herjas tuota pumppua..
Vesa Ylitalo, Kannus
Vastaa Viestiin