1,8t sytytystulppa irti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Tällä kertaa kyseessä 9-3 1,8t, vuosimalli 2010. Pihatielle käännyttyä autosta loppui veto, aivan kuin olisi ajanut liian suurella vaihteella. Kaasua lisätessä moottori täristi voimakkaasti, pintakaasulla ajaen pääsin ajamaan parin sadan metrin matkan pihaan.
Ensimmäisenä tuli mieleen tutkia välijäähdyttimen putket, ne olivat ainakin silmämääräisesti ok.
Seuraavaksi tulpat; ykkössylinterin tulppa tuli puolan mukana ylös, kierteet korkanneet ja tulppa irti.
Mistä on kysymys, mikä tämän on voinut aiheuttaa?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Edellinen omistaja, huoltomies tms. vetänyt vähän reilumpaan momenttiin....
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ennen kannen repimistä irti suosittelen selvittämään helicoil-kierteen käyttömahdollisuutta. Ns. korjauskierre joka kestää yllättävän hyvin. http://www.masino.fi/products/helicoil-kierteet/

Tuolla aikanaan moposta korjattu sama vika, kun joku tampio vetänyt tulpan liian kovaan momenttiin.
EX: 9³SS BioPower
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

5 eri konetta eikä missään pysy tulpat tiukassa.
Nykii, kiihtyy huonosti ja sytyttää vikavalon sytytyskatkoista.
Pätkäajossa löystyy nopeiten n.2kk, johtunee lämpötilan vaihtelusta.
On ollut sormitiukkuudessakin jonka seurauksena varmaankin aloittajan tulpankin ampunut irti.
Osa tulpan porsliini mustunut ja kierteen juuri öljyinen/karstainen.
Tulppina NGK ja momenttina kokeiltu eri avaimilla 28-35nm, motonetin tulppa t-avain mitä ranteista lähtee, avain ei naksahtanut 40nm kohalla.

Onko kukaan keksinyt millä pysys tiukassa? Joku kevytlukite, mikä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä tulpat pysyy, jos kannessa tulpan kierteet ehjät :!:
Joku on saanut kierteet pilalle :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minun omasta meni puola 3 sylinteristä ja tulppa irtosi myös samalla. Ras koneella Oulussa laittoivat kierteet uusiksi.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrisa kirjoitti:
La Syys 14, 2024 17:44
Kyllä tulpat pysyy, jos kannessa tulpan kierteet ehjät :!:
Joku on saanut kierteet pilalle :wink:
Osaa pysyy minkä pysyy.
Ongelmana vaan kun osa mistä kiristetty pätkimisen takia ei ole ollut omia kulkineita.
Sanoisin tyyppiaksi jos eräskin korjaamoyrittäjä sanoi samaa ja naapurinmaan foorumeilla samaa keskustelua vuosien ajan.
Facebookissa jenkkien puolella samoja havaintoja ja youtube kanavalla tullut samaa vastaan.
Ei ole kierteisiin tullut yks kaks käytön takia vikaa tai jos on niin kierteen kulumisella mikä testattavissa oikealla kierretulkilla, näkee nousun kulumisen heti.
Jos kierre venyy käytössä niin semmoinen kansi josta tulppia käytetty irti eri syiden takia versus ainoastaan onko se nyt 30tkm platinakärkisten niin ngk tulppia irrotellaan 3-4 krt.enemmän.
Eikö tämä jo pelkästään nopeuta kierteen kulumista/venymistä?
Venyväpultti venyttää kierrettäkin ja siksi samoilla venyvillä pulteilla rikotaan myös kierrettä joka korkaa ennen pitkään, tästä löytyy netistä testivideoita.
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Tulpan momentti on 28 Nm. Sillä ei juuri kierteitä venytetä :mrgreen:

Venyvillä pulteilla ja sytytystulpilla ei kyllä muutenkaan ole mitään tekemistä keskenään ja jos ruuviliitoksessa kierteen myötöraja ylitetään, joku on mennyt pahasti pieleen!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei Saabissa tulpan pysyminen paikallaan ole mikään tyyppivika.
Jos pätkimisen syyksi on oletettu tulpan kiristys ja sitä on kiristetty liikaa, niin ei ihme, jos kierteet menneet. Myös kuumalla moottorilla on saatu tuhoja aikaan. Pätkimisen syy on ihan muualla. Näitä pätkimisiä kyllä näissä Saabeissa tapahtuu, mutta ihan muusta syystä kuin tulpan kireydestä.

Ja se kiristysmomentti on juuri tuo 28 Nm mitä edellä kerrottiin. Sillä se pysyy varmasti kiinni, ellei joku ole ..... :twisted:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrisa kirjoitti:
Su Syys 15, 2024 22:00
Ei Saabissa tulpan pysyminen paikallaan ole mikään tyyppivika.
Jos pätkimisen syyksi on oletettu tulpan kiristys ja sitä on kiristetty liikaa, niin ei ihme, jos kierteet menneet. Myös kuumalla moottorilla on saatu tuhoja aikaan. Pätkimisen syy on ihan muualla. Näitä pätkimisiä kyllä näissä Saabeissa tapahtuu, mutta ihan muusta syystä kuin tulpan kireydestä.

Ja se kiristysmomentti on juuri tuo 28 Nm mitä edellä kerrottiin. Sillä se pysyy varmasti kiinni, ellei joku ole ..... :twisted:

Mites ne autot jotka tulleet minulle huoltoon tulpan vaihtoon joissa tulppa löysällä, en ole aiemmin näihin koskenut.
Löysytä tulppa niin huomaan paineiden karkaamisen tulpan ohi, rupee pätkimään jokaisessa missä tullu vastaan.
Käytän vain ja ainoastaan oem puolia ja uusin aina kun auto vaihtuu, vika poistuu kirimällä tulppa.
En ole ensiomistaja näissä autoissa...

"Moi,

Rekisterinumerolla maailmanlaajuisesta TecDoc tietokannasta tälle autolle annetaan nämä kaksi suositusta NGK tulpista (TecDoc kanta ei ole sama asia kuin OE tuoterekisterit):


Sinänsä tuolla ei ole merkitystä alkuperäiseen kysymykseen, eli Autodata antaa näihin saman kiristysmomentin:


Huomion arvoista noin yleensä ottaen tulpista ja niiden kiristämisestä -> löystymistä voi aiheuttaa molemmat, liian löysä ja yllättäen myös liian tiukka. Eli tulpassa oleva tiiviste on suunniteltu tiettyyn kiereyteen/momenttiin. Lian löysä -> ei tarpeeksi kontaktia ja liian tiukka -> tiiviste menee liian littanaksi. 28nm vs 40nm, tuo on aika valtava muutos, 43% isompi momentti.

NGK:n sivuilta muuten löytyy runsaasti fakta pohjaista dataa tulpista, vika-analyysiä yms. Ne on "piilotettu" sivuille esitteiden muodossa:
https://ngksparkplugs.com/en/media-vault

Ja sitten vielä -> merkki ja konekohtaisesti voi olla myös poikkeavia ohjeita olemassa. Nämä on kuitenkin OE valmistajan tiedossa ja koskee heidän "omia" tulppia (jotka on kuitenkin jonkin ison valmistamia, NGK, Denso jne, autonvalmistajat ei todellakaan itse niitä valmista). Niissäkin yleensä ohje on kiristää suositus momenttiin ja sitten loppukiristys jollain astekulmalla.

Lisäksi sitten olisi hyvä myös tämmöisissä tapauksissa tarkistaa kannessa olevat kierteet. Jos ongelmia on, voi se johtua siitäkin, että tulppa ei oikeasti asetu sylinterikanteen nähden oikein.

Luonnollisesti kaikki muu(kin) koneeseen liittyvä vaikuttaa myös tulppiin. Jako/sytytys, väljyys, ahdot jne jne.


Ystävällisin terveisin | Best regards

Tuotehoito / Jari
T: +358 (0)207 445 200
tuote@hlgroup.fi

HL GROUP OY"

Seuraava testi on pienentää momenttia.
Ihan vaan noin ohimennen, jos et koske tulppaan niin mistä tiedät ettei ole löysällä varsinkin jos joku muu tekee työn...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Alkaakohan vanhemmiten olemaan kannen puolen kierteissä sen verran kitkaa, että suoraan momenttiavaimella kiriessä se tiiviste ei lähde edes litistymään ja tällöin tulppa jää löysälle. Olen joitakin kertoja pyöritellyt pelkällä jatkovarrella tulppia irti asiakkaiden autoista ja huomannut, ettei se tiivisterengas ole litistynyt lainkaan. Täytyy siis tulppia asentaessa vetää rohkeasti siihen asti, että tuntuu selvästi tiivisteen lähtevän puristumaan ja siitä sitten momenttiavaimella loput.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tobbana kirjoitti:
Ma Syys 16, 2024 23:07
Alkaakohan vanhemmiten olemaan kannen puolen kierteissä sen verran kitkaa, että suoraan momenttiavaimella kiriessä se tiiviste ei lähde edes litistymään ja tällöin tulppa jää löysälle. Olen joitakin kertoja pyöritellyt pelkällä jatkovarrella tulppia irti asiakkaiden autoista ja huomannut, ettei se tiivisterengas ole litistynyt lainkaan. Täytyy siis tulppia asentaessa vetää rohkeasti siihen asti, että tuntuu selvästi tiivisteen lähtevän puristumaan ja siitä sitten momenttiavaimella loput.
Täytyy koitella ja tarkkailla jossainhan se vika on ja jos ottaa huomioon pelkästään omien kulkineiden tulppien irrotus määrän vuodessa viidestä kannesta 1-3krt./auto niin otanta ei ole pelkästään yhden auton huomio.
Täytyy joskus vanhasta irtokannesta tulkilla katsoa paljonko nousu venynyt jos on, veikkaan vaan käyttäjävirhettä näissä omissa vehkeissä alun perin.

Täysin ventovieraiden (kenen jäljiltä lie) esim.autoliikeautojen kohdalla näkyy osassa mustaa porsliinin juuressa ja kierteessä öljyä joka kertoo sen, että jossain vaiheessa on painetta pukannut ohi tulpan.
Aiheesta en väittele kenenkään kanssa koska jos en ottanut asiaa puheeksi ei kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota asiaan.
Ensi kerralla puolia vaihtaessa pätkimisen tai jonkun muun takia ottakaapa räikkä tulppahylsyllä ja koittakaapa kiristää, voi olla ettei sitä varmana puolavikana pidettyä puolaa tarvitse just nyt vaihtaakkaan.
Normi hylsyllä sit melko varmasti halkaisette porsliinin, silloin kun kuuluu se kirskahtava ääni niin suotta laitatte enää paikalleen, vahinko kävi jo.
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Monikossa kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 05:09
Täytyy joskus vanhasta irtokannesta tulkilla katsoa paljonko nousu venynyt jos on, veikkaan vaan käyttäjävirhettä näissä omissa vehkeissä alun perin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin 8O .
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja anv »

Scraab kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 09:55
Monikossa kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 05:09
Täytyy joskus vanhasta irtokannesta tulkilla katsoa paljonko nousu venynyt jos on, veikkaan vaan käyttäjävirhettä näissä omissa vehkeissä alun perin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin 8O .
Noh, minä olen sitä mieltä ettei voikaan. Kierre korkkaa kokonaan ennen venymistä, koska tuo venyminenhän vaatisi sen että tulppa venyy ja vioittaisi kierrettä vain yläosasta. Venyvä pultti saattaa sen tehdä, sytytystulppa alumiinikannessa ei ikinä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

anv kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 11:12
Scraab kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 09:55
Monikossa kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 05:09
Täytyy joskus vanhasta irtokannesta tulkilla katsoa paljonko nousu venynyt jos on, veikkaan vaan käyttäjävirhettä näissä omissa vehkeissä alun perin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin 8O .
Noh, minä olen sitä mieltä ettei voikaan. Kierre korkkaa kokonaan ennen venymistä, koska tuo venyminenhän vaatisi sen että tulppa venyy ja vioittaisi kierrettä vain yläosasta. Venyvä pultti saattaa sen tehdä, sytytystulppa alumiinikannessa ei ikinä.
Duunissa käsittelen päivittäin kymmeniä kertoja 12.9 pultteja kiinnikkeissä ja aika ajoin joutuu kierteet putsaamaan tapilla ja holkilla kierteen venyessa, aina lähtee lastua molemmista.
Pultit vedetään tiukkaan jatkovarrella.
Eikös kannessa ole teräskierre vähän kuin helicoil vai muistanko väärin.
Vastaa Viestiin