9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Viime syksynä tuli taisteltua tuon vehkeen kanssa ja edelleen samat ongelmat jatkuvat.

Käyntiin lähtö on vaikeeta, hankuuttaa liian pitkäänja sitten kun herää niin käy vähän aikaa huonosti ja pölläyttää tummat savut. Välillä käynnistyy paremmin.
Voisko johtua kaasuläppäkotelosta? Kylmillä ilmoilla havaittavissa nykimistä/aaltoilua ja läpän liike ei ole sulavaa.

Ahtopainetta puuttuu, autossa stage 1 softa suokolta hankittuna. Hukkaportin kello säädetty maximiin, jolloin ahdot 0.8bar (tiedän ei ole oikea tapa) auto ei ahda kuin sen mihin tanko säädetty. Ahtopaineen säätö ohitettuna viime syksynä, eli kokeiltu ahtaako sen mihin turbo pystyy ahtoi 1.3bar jolloin alkoi läppää sulkemaan, myöhemmin tätäkin kokeiltuna ei suostunut ahtamaan enää noita lukemia ja lopulta häviso ahdot kokonaan.

Eli jostain syystä ei ahtopaineen säätö toimi vaaan mennään kellon säädöillä.
Autoon uusittu:
- kampiakselin anturi
- ilmamassamittari
- bypass
- molemmat ahtopaineen säätöventtiilit
- ohjelma bsr:stä suokon ohjelmaan
- jarrutehostajan takaisku
Ahtolinja pitää paineet eikä alipainevuotoja ainakaan itse ole löytänyt.

Onkohan pohjois-karjalan alueella experttiä joka osais techiä käyttää vian selvittämiseksi? Kauempanahan löytyy sällejä jotka vian osaa löytää, täytynee tehä roadtrippi sinne suuntiin jos ei muualta löydy.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Saabissahan ei ahdoilla oli niin merkitystä vaan toteutuvalla ilmamassalla. Ahdot kun riippuvat siten kelistä yms yms. Mutta asiaan, tuo 1,3bar kuulostaa minusta suurelta stage 1:lle, oletko varma että sen kuuluisi olla noin paljoa?

Paras tapa olisi kun loggaisit ilmamassaa sekä kaasuläpän liikettä vedossa, halvin on op-com kiinasta tai Bluetooth OBDII + Torque sovellus, mutta nämä ovat vähän amatöörimäisiä loggausmenetelmiä eivätkä niin luotettavia. Niillä pitäisi kuitenkin saada ihan ookoo tietoa siitä mitä vedossa tapahtuu ja mistä pätkiminen johtuu.

Oletko kokeillut tapahtuuko pätkimistä ESP/TCS pois päältä? 98:ia käytät oletettavasti tankissa? Onko vikakoodeja luettu? Entä koska tulpat vaihdettu ja mitkä tulpat koneessa?
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Bsr softassa vika. Ne täysin ongelmapesiä ainakin T8 osalta. Uutta ohjelmaa vaan mutta ei bsr.
Tai sitten pitää osata korjata tuota bsr softaa mikäli sitä käyttää pohjana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja supersaab »

petrisa kirjoitti:Bsr softassa vika. Ne täysin ongelmapesiä ainakin T8 osalta. Uutta ohjelmaa vaan mutta ei bsr.
Tai sitten pitää osata korjata tuota bsr softaa mikäli sitä käyttää pohjana.
Siis BSR softa oli jo päivitetty Suokon tekemään softaan. Tämmöisen kuvan ainakin itse sain tuosta tekstistä :wink:
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

1.3bar oli kun auto pakotettiin ahtamaan mitä pystyy, ja tämäkin muuttui myöhemmin ettei ahtanut kunnolla vaikka ohitettiin ahtojen säätö että olisi ahtanut hullunaan.

Bsr:n softa OLI ja nyt suokon softa.

Esp pois päältä ei ole kokeiltu ja 98ia tankissa, e85:llakin kokeiltu kun softa sen sallii ja samaa tekee, vetoja tuntus olevan sillä paremmin.
Tulppia vaihdeltu useampaan otteeseen, ngk:n kynttilät luonnollisesti kun ei muilla toimi.
Op-comilla kaasuläppä käyttäytyy oudosti, sammuksissa nousee polkimem asennon mukaisesti suht nätisti n.70% sitten ei vähään aikaan tapahdu muutosta kuin vasta juuri ennenkuin pedaali pohjassa näyttää 100%.
Vedon aikana muistaakseni kaasun asento putoaa vaikka pedaali pohjassa.

Kummastuttaa että mikä aiheuttaa ettei ahdot nouse enää tappiin vaikka pakotetaan. Fuelcutille ei mennyt kun alkuun suostu ahtamaan hulluna, vaan rupes oudosti ääntämään nopeaan tahtiin.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Ainakin stage 3+ softilla on täällä suomessa ongelmaa TCS/ESP:n kanssa. Juurikin pätkimistä jonka ainoa korjaaja tällä hetkellä on MapTun, jos rahaa riittää niin sinne vain... mutta tosiaan, testaa miten vetää ilman sitä.
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuohon käynnistyvyysongelmaan sopisi näissä vuosimalleissa vaivaava imuventtiilien kuluminen. Useampikin foorumilla keskusteltu tapaus löytyy verokiksi.
Softahan on jc:n laatutuotantoa ja jos stage1 softalta kinutaan 1.3 bar ahtoja niin takuulla negatiivinen ahtoadaptaatio syntyy. Lämpötilasta riippuen 1-1.1 bar on oikea haarukka, ilmamassat 1050mgc paikkeila
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tcs/esp pätkiminen isommilla tehoilla ei koske 2007-> autoja, vain vanhoja.

Outo ääni yliahtaessa on kaasuläppä joka sulkeutuu kun w-letku irti pakotetaan ahtamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

1.3bar ei ole softan pyytämä vaan sw on w-letku irti pakotettuna ja nykyisin ei sitäkään saa aikaiseksi.
Jos paljastuu imuventtiiliviaksi 120tkm ajetussa niin lähtee kampe vaihtoon, ei noilla kilometreillä saa tulla vena vikoja
Itse en siihen usko, välillä lähtee suht hyvin käyntiin ja toisinaan hankuuttaa ja käy vähän aikaa hyvin, ajossa pelaa ihan ok, puuttuu vain pikkasen ahtoja (0.2-0.3)

Mitäs takaiskuja näissä on ja alipaineletkuja jos kävisi ne läpi.
Voisko hukkaportinkello temppuilla kun ei ahda edes w-letku irti?
Sitäkin testattu hyppösen heikin luona ja tuntui toimivan hyvin.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niinhän tuo näkyikin olevan, että bsr vaihtunut jo toiseen laatu/toimivaan ohjelmaan :) . Hyvä juttu.

Sen verran, että kun nuo magneettiventtiilit: ahtopaine ja by-pass on vaihdettu, niin menivätkö varmasti oikeisiin paikkoihin takaisin? Näissä on nimittäin pieni ero. Numerosarjoistakin sen näkee. Koskee luultavasti myös -08 mallin osalta tämä seikka :?:
Itse olen aikoinaan kokeillut vaihtaa by-pass-venttiilin ahto(hukkaportin) venttiilin tilalle ja hiukan huonommin ahtoi. Eron varmaan huomaakin paremmin softatussa versiossa kuin vakiossa.
Tosin tuo käyntiinlähtöongelma taas voisi olla merkki ihan jostain muusta.

Paras tapa varmaan olisikin nyt päästä ajon aikana seuraamaan tietoja, niin näkee yhtäaikaa mitä siellä tapahtuu. Op-Com on ihan ok, mutta ei aina anna riittävää tai toivottua tietoa. Esim. ilmamassa kg aikayksikköä kohti. Ei läheskään niin hyvä kuin mg palamistahtia kohti, joka on selkeälukuisempi.
Toivotaan, että selvyys löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja supersaab »

siffonen kirjoitti: Jos paljastuu imuventtiiliviaksi 120tkm ajetussa niin lähtee kampe vaihtoon, ei noilla kilometreillä saa tulla vena vikoja
Painetesti kannattaa varmaan kuitenkin tehdä. Nyt saa noita UUSIA B207 pannuja alle 1500€ kotiovelle toimitettuna joten ei tuosta nyt vielä konkurssia tule jos padan sinne vaihtaa... :roll:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

siffonen kirjoitti: Jos paljastuu imuventtiiliviaksi 120tkm ajetussa niin lähtee kampe vaihtoon, ei noilla kilometreillä saa tulla vena vikoja
Itse en siihen usko, välillä lähtee suht hyvin käyntiin ja toisinaan hankuuttaa ja käy vähän aikaa hyvin, ajossa pelaa ihan ok, puuttuu vain pikkasen ahtoja (0.2-0.3)
Mittaa puristuspaineet kylmästä, esim yön yli seisseestä koneesta. Omassa oli kahdessa pytyssä paineet alle 7 ja kahdessa jotain 13. Oireina juurikin huono käynnistyvyys, varsinkin kylmänä. Tuo kuluvat imuventtiilit on ihan tunnustettu vika ja niitä on b207-bensakoneissa, jotka valmistettu 2007 lähtien. Omassa oli kilsoja 135tkm, kun päädyin vaihtamaan uuden moottorin ko. vian sekä rallattavan jakopään takia.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Puolat on vielä alkuperäiset, ei varmaankaan huono idea ois ne uusia kun eivät älyttömän kalliit ole britanniasta.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Puristuspainemittari maksaa 20-30€ ja testin tekeminen kestää n. 30min.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Välillä lähtee kylmänä suht ok käyntiin, ja lämpimänäkin vaihtelee, monesti sahuuttaa liian pitkään.
Tyhjäkäynnillä havaittavissa myös välillä pientä pätkimistä.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Vastaa Viestiin