9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

patu kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Tulppien kireys tuli tarkistettua ja olivat ok.
Onko näissä ollut polttoainepuolen onkelmia jotka vois vastaavat oireet aiheuttaa?

Painetestin jälkeen lähti käyntiin niinkuin pitää, bensapumpun rele oli poissa, voisko joku suutin vaikka falskata liikaa tavaraa?

Haiseeko sulla polttoaine jos joutuu sahaamaan pidempään? Kyllä tänään taas oli vaikeeta ja meinasi sammua heti startissa. (Lämmin kone+bensa)
Ei ainakaan sisälle haise. Kylmänä sinällään käynnistyy suht nopeasti mutta käy pari sekuntia huonosti, pölläyttää tummat savut.
Lämpösenä hankuuttaa turhan pitkään, käy vähemmän aikaa huonosti.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitkäs sytytystulpat siellä nyt sitten on?

B207 2003-2007:
NGK PFR6T-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

B207 2008->
NGK PFR6D-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

Muistelisin, että jos noita platinatulppia on sekoitettu keskenään, eli laitettu väärään vuosimalliin niin siitä on seurannut moottorin huonoa toimintaa. Varmin valinta on tuo perinteinen kuparikärkinen BKR7ESC-11
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Pakari kirjoitti:Mitkäs sytytystulpat siellä nyt sitten on?

B207 2003-2007:
NGK PFR6T-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

B207 2008->
NGK PFR6D-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

Muistelisin, että jos noita platinatulppia on sekoitettu keskenään, eli laitettu väärään vuosimalliin niin siitä on seurannut moottorin huonoa toimintaa. Varmin valinta on tuo perinteinen kuparikärkinen BKR7ESC-11
Merkkihuollon jäljiltä muistaakseni NGK PFR6D-10G, on ollut käytössä myös nuo kuparikärkiset BKR7ESC-11:et, samaa trki niilläkin.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mites nuo bensan paineet?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

kalle37 kirjoitti:Mites nuo bensan paineet?
Niitä ei ole vielä tutkittu.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Polttoainepaineensäätimen alipaine letku haisee bensalle, netin mukaan ei saa haista eli säädin falskaa, pitäneekö paikkaansa?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

siffonen kirjoitti:Polttoainepaineensäätimen alipaine letku haisee bensalle, netin mukaan ei saa haista eli säädin falskaa, pitäneekö paikkaansa?
En osaa vastata itse tuohon suoraan. Näillä samankaltaisilla oireilla kun tappelen, niin olen vaihtanut paineensäätimen toisesta 93sesta eikä mitään vaikutusta. Polttoaineen paineetkin mitattu eikä niissäkään vikaa.

Nämä kaikki olen vaihdellut ristiin/uusittu:
- sytytyspuolat
- toiset tulpat
- paineensäädin
- bensansuodatin
- paineet tarkistettu polttoaine sekä puristus
- kampiakselin tunnistin
- jäähdytinnesteen lämpöanturi
- biopower päivitys (etanolilla toimii paremmin)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

patu kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Polttoainepaineensäätimen alipaine letku haisee bensalle, netin mukaan ei saa haista eli säädin falskaa, pitäneekö paikkaansa?
En osaa vastata itse tuohon suoraan. Näillä samankaltaisilla oireilla kun tappelen, niin olen vaihtanut paineensäätimen toisesta 93sesta eikä mitään vaikutusta. Polttoaineen paineetkin mitattu eikä niissäkään vikaa.

Nämä kaikki olen vaihdellut ristiin/uusittu:
- sytytyspuolat
- toiset tulpat
- paineensäädin
- bensansuodatin
- paineet tarkistettu polttoaine sekä puristus
- kampiakselin tunnistin
- jäähdytinnesteen lämpöanturi
- biopower päivitys (etanolilla toimii paremmin)
Onko tuo paineensäädin millanen homma vaihtaa?
Kuvien mukaan näyttäis että se on vaan painettu tukkiin.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

Oliko nyt niin, että moottorin muovisuoja irti ja säätimeen menevä bensaletku irti, lukitusjousi varovasti auki ja nitkutellen säädin paikaltaan pois. Laita jotain rättiä alle ettei bensaa älyttömästi mene maahan ja pysyy tiiviste tallessa.
Helppo homma näin kesäaikaan 8) on valoisaa ja ei näpit jäädy. Itse vaihdoin tammikuussa pimeässä ulkokatoksessa..
Viimeksi muokannut patu, Ma Touko 30, 2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

patu kirjoitti:Oliko nyt niin, että moottorin muovisuoja irti ja säätimeen menevä bensaletku irti, lukitusjousi varovasti auki ja nitkutellen säädin paikaltaan pois. Laita jotain rättiä alle ettei bensaa älyttömästi mene maahan ja pysyy tiiviste tallessa.
Helppo homma näin kesäaikaan 8) on valoisaa ja ei näpit jäädy. Itse vaihdoin tammikuussa pimeällä ulkokatoksessa..
Ok, kiitos ohjeista.
Ootko kaasuläppäkoteloa putsannut/vaihtanut?
Muutamilla on käynnistyvyys korjaantunut kaasuläppäkotelon vaihdolla, itsellä ainakin kaipaa puhdistamista, luultavasti on väljistynyt niin korjaantuisi kunnolla vasta uusimalla.

Alkaa vaan itseltä loppumaan vaihtoehdot jos ei säätimen vaihdolla korjaannu.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

Puhtaalta se näytti :roll: toki voisihan sitä vielä kesän aikana availla ja puhdistella.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Nappasin kaasuläppäkotelon ja oli todella paskanen.
Enemmän kiinnitti huomiota kun imusarjan pohjalla oli bensaa aika reilustikkin ja kaasuläpä sisäpuolella oli vähän.

Mistähän tämä johtuu, vai lieneekö tuo bensapaineensäädin syyllinen, jos se päästää alipaineletkuun polttoainetta? Uusi on jo hankittuna ja vaihdan sen tämän päivän aikana.

Tässä vielä kuva tuosta kaasuläppäkotelosta:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/562 ... AG0169.jpg
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja anv »

Pakari kirjoitti:Mitkäs sytytystulpat siellä nyt sitten on?

B207 2003-2007:
NGK PFR6T-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

B207 2008->
NGK PFR6D-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

Muistelisin, että jos noita platinatulppia on sekoitettu keskenään, eli laitettu väärään vuosimalliin niin siitä on seurannut moottorin huonoa toimintaa. Varmin valinta on tuo perinteinen kuparikärkinen BKR7ESC-11
Pikavarmennus vielä. Onko tuo NGK PFR6T-10G nyt se platinatulppa, jolla ajetaan se 120tkm kun autona on 9-3 1.8t vm 2007?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Kyllä on. Hyvin toimi omassa 120 tkm ja uudet samanlaiset vaihdoin tilallekkin.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

anv kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Mitkäs sytytystulpat siellä nyt sitten on?

B207 2003-2007:
NGK PFR6T-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

B207 2008->
NGK PFR6D-10G
tai vaihtoehtoisesti
NGK BKR7ESC-11

Muistelisin, että jos noita platinatulppia on sekoitettu keskenään, eli laitettu väärään vuosimalliin niin siitä on seurannut moottorin huonoa toimintaa. Varmin valinta on tuo perinteinen kuparikärkinen BKR7ESC-11
Pikavarmennus vielä. Onko tuo NGK PFR6T-10G nyt se platinatulppa, jolla ajetaan se 120tkm kun autona on 9-3 1.8t vm 2007?
Tarviitko? Olisi alle 100km ajetut tulpat joutilaana!
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin