Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vanha89
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:28

Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja vanha89 »

elikkäs kyseessä 9-3 1.9 -07 150 kW automaatti Saabi. Ongelmana on, että laatikossa on kylmänä viivettä: pistettäessä "D" päälle, menee pykälä terävästi päälle muutaman yksittäisen sekunin jälkeen. Lämpimänä tätä ongelmaa ei ole ja tämä tapahtuu pelkästään D-vaihteella. Myös vaihteen vaihto esim. ohitilanteessa tapahtuu melko rykäisemällä, kun kaasu poljetaan pohjaan. Autoon on ohjelmoitu teho-ohjelma ja laatikkoon vaihdettu tovi sitten teboilin fluid-s öljyt.

Onko laatikon "ominaisuudet" tyypillisiä vai onko luvassa jotain remppahommia?

Toinen kysymys: sama auto sammui yhtäkkiä itsestään kesken tyhjäkäynnin kaksi kertaa (noin 15min jälkeen ja noin 5 min jälkeen). Auto lähti normaalisti käyntiin ja mitään epätavallista en huomannut. Lämmöt normaalissa (lämmin kesäpäivä, noin 20 C). Mistä tällainen voi johtua?


T: Henri
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Silmään osui tuo vaihteistoöljy. 6-vaihteisissa pitäisi käyttää AW-1 -luokituksella olevaa öljyä, ja Fluid S:ssä ei tuota luokitusta näy olevan.

Sitä en tiedä voiko laatkon oireet johtua tuosta. Aika moni on tainnut kuusivaihteisissa käyttää tavallista JWS3309-luokiteltua öljyä ilman ongelmia.

Huomasin samalla muuten että Motonetin nettikuvasto sanoo tuolle Teboilin Fuid S:lle, että "ei dieselit", mutta muut 3309-öljyt mainitaan sopiviksi 1.9 Dieseleihin, vaikka AW-1 noista öljyistä puuttuukin.

Asiaahan ei helpota se, että ainakaan oman autoni huolto- tai käyttöohjekirjassa ei näistä luokituksista mainita mitään.
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Jos sammuilu johtuu polttoaineen paineista paranee suutin puhdistus aineilla hetkellisesti.

Sama laatikon viive ollut omassa jo yli 100tkm. Ei ole haitannu muuten menoa. Kylmänä käytän keppiä muutaman kerran D ja N välillä niin menee pehmeesti päälle. Öljyä olen vaihdellu ja lisäaineita laitoin mutta aina se viive palaa jonkun tuhannen jälkeen.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Laatikon ongelmat johtunevat mitä suurimmalla syyllä juurkin tuosta öljystä.

Fluid-s on synteettinen öljy ja nuo molemmat yllämainitut Aisin Warnerin hyväksymät öljyt (3309 ja AW-1) ovat mineraaliöljyjä. Synteettisen ja mineraaliöljyn erilainen kitkakerroin aiheuttaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä tuon hieman tokkivän käytöksen.

Vaihda nyt ensin nuo Teboilin öljyt Saabin (ja Aisin-Warnerin) suosittelemaan laatuun ennenkuin mitään syvällisempää laatikkoremppaa pohdit, yllätys tulee olemaan melko varmasti suuri ja positiivinen.

Ja kuten tiedetään, niin vaihto kannattaa sitten suorittaa huuhtelemalla, jotta aivan kaikki tällä hetkellä laatikossa oleva öljy vaihtuu. Pohjatulpasta päästämällähän tulee ainoastaan n. puolet tilavuudesta.

Itse olen käyttänyt tuota Mobilin 3309 laatua kaikissa autoissa, myös rouvan TTid:ssä ilman mitään ongelmia, joten kyllä se tuntuu toimivan tuossa 6-pykäläisessäkin vaikka WIS sanookin siihenn ainoastaan tuon AW-1:n.

Noihin yllättäviin sammumisiin en osaa ehdottaa mitään diaknoosia. Tech osaa varmasti sanoa enemmän
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
VilleR
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 07:47
Paikkakunta: Laukaa

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja VilleR »

Tuossa tilanteessa vaihteiston pesu ja uudet öljyt vois vielä hyvinkin auttaa. Anopin 290tkm ajettu -03 9-5 teki tuota samaa että pykälä kytkeyty viiveellä ja jysähtäen, ja vaihdoin pari kertaa pikku lenkin välein öljyt(mobil 3309) ja ongelma parani hetkeksi mutta palasi aika pian takaisin. Sittemmin työpaikalle hankittiin bg pxt huuhtelulaite jolla tein pesun jonka jäkeen oireet pysyi poissa ainakin 1,5v jonka auto oli heillä. Kannattais kokeilla, noita huuhtelulaitteita on nykyään aika monilla pajoilla ja ainakin meillä jyväskylässä onnistuu asiakkaan omilla tai toiveen mukaisilla öljyillä kuten saabin orkkis tai mobilin 3309.
Saab 9-3 SC "Aero" -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo 3309 ei ole virallisesti sopivaa 6-vaihteiseen. Mulle huolto laittoi ensin tuota ja kun kysyin öljystä, halusivat varmuuden vuoksi vaihtaa AW1 tilalle. Olivat koittaneet varmistaa yhteensopivuutta Mobililta, tuloksetta.

Vastaavalla loodalla varustetuissa Volvoissa suositus hieman vaihtelee vuosimalleittain, ota noista nyt sitten selvää...
Viimeksi muokannut SS, To Kesä 02, 2016 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Automaattilaatikon viive ja outo sammuminen

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ehdottomasti tuossa kohtaa huuhteluvaihto öljyille tuossa kohtaa ja sisään AW-1 luokituksen öljyä.


^Peugeotin työohjeissakin on ihan erillinen varoitus, jossa kerrotaan että ko. laatikon öljyä ei saa korvata JWS 3309 öljyllä. Myös FCA:lla pelkästään AW-1 öljyt tuohon toosaan.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
Vastaa Viestiin