Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Olen tässä jonkin aikaa lueskellut foorumia ja mieleen on jäänyt useammasta ketjusta pohdintaa, että miksi uusia jakopään kilut ja kalut kun pienellä lisäsijoituksella vaihtuu koko kone täysin uuteen. Automekaniikka on mulle ihan outo juttu, joten haluaisin vähän lisäselvitystä asiaan.
Tiedän, että jakopään vaihto töineen osineen on siinä 1000 euron päälle. Tiedän myös, että uusia moottoreita saa myös reilulla 1000 eurolla. Muistan myös lukeneeni täältä, että 1000 euroa maksaa työt moottorin vaihtoon. Mites tää nyt menee oikein. Jos tulee uus kone, niin tarviiko siihen kuitenkin vielä ostaa ne jakopään vaihdon osat vai tuleeko ne siinä paketissa mukana? Vääntäkääs rautalangasta kustannukset jakopään uusinta vs kokonaan uus kone (sisältäen toki sen jakopäähomman kaikki uudet jutut??)
Jos konetta lähdetään vaihtamaan, niin vaihtuuko siinä sitten automaattisesti ne jakopään kilkkeet vai valitaanko siinä käytetäänkö vanhoja vai uusia osia? Omassa Saabissani on kone vaihdettu edellisen omistajan toimesta lasahtamisen jälkeen muutama kymmenen tuhatta km sitten ehjään käytettyyn, about yhtä paljon ajettuun. Onkohan samalla jakopään jutut jouduttu uusimaan täysin, vai voiko siellä olla vielä ns. vanhaa osaa?
Saab 9-3 SS 1.8t -04 kyseessä.
Tiedän, että jakopään vaihto töineen osineen on siinä 1000 euron päälle. Tiedän myös, että uusia moottoreita saa myös reilulla 1000 eurolla. Muistan myös lukeneeni täältä, että 1000 euroa maksaa työt moottorin vaihtoon. Mites tää nyt menee oikein. Jos tulee uus kone, niin tarviiko siihen kuitenkin vielä ostaa ne jakopään vaihdon osat vai tuleeko ne siinä paketissa mukana? Vääntäkääs rautalangasta kustannukset jakopään uusinta vs kokonaan uus kone (sisältäen toki sen jakopäähomman kaikki uudet jutut??)
Jos konetta lähdetään vaihtamaan, niin vaihtuuko siinä sitten automaattisesti ne jakopään kilkkeet vai valitaanko siinä käytetäänkö vanhoja vai uusia osia? Omassa Saabissani on kone vaihdettu edellisen omistajan toimesta lasahtamisen jälkeen muutama kymmenen tuhatta km sitten ehjään käytettyyn, about yhtä paljon ajettuun. Onkohan samalla jakopään jutut jouduttu uusimaan täysin, vai voiko siellä olla vielä ns. vanhaa osaa?
Saab 9-3 SS 1.8t -04 kyseessä.
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Koneessa kyllä aina uudet jakopää/tasapainohilppeet. Mutta lisalaitteet yms. vaihtelee riippuen paketista. Tuossa aika hyvä paketti halvalla: http://www.neobrothers.co.uk/bare-b207e ... c7db1652d8
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Tästä karkeasti päätellen kyseinen paketti kotiovelle (tai pajan ovelle) ja työt on jotain 2500e yhteensä vs. 1000e pelkästä jakopään uusinnasta. Ei ihan vielä täytä mieleeni painumaa väitettä että kannattaa laittaa koko kone jakopään sijasta. Tietysti kalliimmalla tavalla koko auto on melkein kuin uusi, mutta on siinä sentään aika iso hintaero. Mielipiteitä asiaan kaivataan!supersaab kirjoitti:Koneessa kyllä aina uudet jakopää/tasapainohilppeet. Mutta lisalaitteet yms. vaihtelee riippuen paketista. Tuossa aika hyvä paketti halvalla: http://www.neobrothers.co.uk/bare-b207e ... c7db1652d8
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Tietysti suhteellinen hintaero on niin pieni, että kannattanee ajaa kone mielummin ihan loppuun sen sijaan että "varmuuden vuoksi" alkaa uusimaan jakopäätä. Se loppuminen kun voi tulla vasta niin monen kilometrin ja vuoden päästä ettei välttämättä oman omistuksen aikana koskaan joudu laittamaan kättä lompakkoon.
Omassani kylmänä käynnistäessä auto huristelee mielestäni liian kovaa kunnes kone lämpiää. Laturi ja siihen liittyvät hihnat ja kilut on vaihdettu (laturi paljastui ihan vaihtokuntoiseksi). Ilmastoinnin täytön jälkeen myös siitä lähtevät äänet on kadonneet. Puhaltimen moottoriakin epäiltiin, mutta ilmastointihuollon jälkeen osaan sanoa et siitä osastosta ei kuulu mitään ylimääräistä. Jakopää jää ainoaksi vaihtoehdoksi, ellei sitten kyseessä ole vain ominaisuus mikä tähän automalliin kuuluu? Aiemmin ajelin -94 Lancerilla ja tottui, että sillä pääsee -40C ja +30C välillä aina liikkeelle eikä auto ääntele mitään ylimääräistä
Lyhyesti, aamulla kun töihin lähtee, alkumatkan kuuluu ääntä joka on mun korvaan kierrosten mukaan muuttuvaa hurinaa. Kunhan kone lämpenee niin ääni katoaa. Normaalia vai ei, sitä en tiedä.
Omassani kylmänä käynnistäessä auto huristelee mielestäni liian kovaa kunnes kone lämpiää. Laturi ja siihen liittyvät hihnat ja kilut on vaihdettu (laturi paljastui ihan vaihtokuntoiseksi). Ilmastoinnin täytön jälkeen myös siitä lähtevät äänet on kadonneet. Puhaltimen moottoriakin epäiltiin, mutta ilmastointihuollon jälkeen osaan sanoa et siitä osastosta ei kuulu mitään ylimääräistä. Jakopää jää ainoaksi vaihtoehdoksi, ellei sitten kyseessä ole vain ominaisuus mikä tähän automalliin kuuluu? Aiemmin ajelin -94 Lancerilla ja tottui, että sillä pääsee -40C ja +30C välillä aina liikkeelle eikä auto ääntele mitään ylimääräistä
Lyhyesti, aamulla kun töihin lähtee, alkumatkan kuuluu ääntä joka on mun korvaan kierrosten mukaan muuttuvaa hurinaa. Kunhan kone lämpenee niin ääni katoaa. Normaalia vai ei, sitä en tiedä.
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Jos omasta saabista jakopää lahoaisi, niin sen kyllä vielä korjaisin, mutta jos kone menisi muuten rikki ja korjauskelvottomaksi, etsisin luultavasti käytetyn koneen tilalle. Laskisin tarkasti kuinka paljon vielä rahaa autoon laittaisin koska ainakin omassa noin 10v vanhalla ja yli 200tkm ajetulla korilla ei hirveästi arvoa enään ole. Toki jos pellit ja maalipinta sekä muut alustan osat on erityisen hyvässä kunnossa voisin ehkä hieman enemmän sijoittaa koneen korjaukseen/vaihtokoneeseen. Mun mielestä jakopään korjaus ja koneen vaihto on aina tapauskohtainen ja tarkkaan harkittava että mitä kannattaa tehdä...
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Eihän näissä meidän autoissa mitään arvoa ole jäljellä paitsi käyttöarvo. Käytetyn koneen hankinta ei kyl mun tiedoilla ole vaihtoehto missään nimessä, koska ne maksaa liian paljon. Ehkä joku piireissä pyörivä moottorimies löytää hyviä diilejä, mutta meille normaaleille kansalaisille näyttäytyy vain tällaiset diilit: https://www.avk.fi/varaosat/saab/9-3/mo ... i-saab-9-3. Tuohan maksaa enemmän kuin aiemmin linkitetty uus setti.Lassie kirjoitti:Jos omasta saabista jakopää lahoaisi, niin sen kyllä vielä korjaisin, mutta jos kone menisi muuten rikki ja korjauskelvottomaksi, etsisin luultavasti käytetyn koneen tilalle. Laskisin tarkasti kuinka paljon vielä rahaa autoon laittaisin koska ainakin omassa noin 10v vanhalla ja yli 200tkm ajetulla korilla ei hirveästi arvoa enään ole. Toki jos pellit ja maalipinta sekä muut alustan osat on erityisen hyvässä kunnossa voisin ehkä hieman enemmän sijoittaa koneen korjaukseen/vaihtokoneeseen. Mun mielestä jakopään korjaus ja koneen vaihto on aina tapauskohtainen ja tarkkaan harkittava että mitä kannattaa tehdä...
Perimmäinen kysymykseni kuitenkin oli, että kannattaako pelkkää jakopäätä uusia koska kokonaan tuliterä kone on tarpeeksi lähellä hinnoissa. Sellaisen kuvan sain keskusteluja lukeneena, mutta nyt näyttää että vaihtoehtojen välillä on kuitenkin reilusti hintaeroa.
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
AVK:n koneessa on mukana turbo ja apulaitteet, joten hinta ei ole ihan vertailukelpoinen. Toisaalta vastaava käytetty kone irtoaa Neolta "hieman" halvemmalla:Ehkä joku piireissä pyörivä moottorimies löytää hyviä diilejä, mutta meille normaaleille kansalaisille näyttäytyy vain tällaiset diilit: https://www.avk.fi/varaosat/saab/9-3/mo ... i-saab-9-3. Tuohan maksaa enemmän kuin aiemmin linkitetty uus setti.
http://www.neobrothers.co.uk/used-engin ... 9e77bc07db
Tämä nyt ei taas enää liity jakopäähän, käytettyä konetta on turha korvata toisella samanlaisella
Viimeksi muokannut SS, Pe Kesä 10, 2016 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Avk:lla taas kerran aivan järjetön pyyntihinta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Mistäs ihmeestä sait selville että siinä tulee noi kaikki muutkin mukaan? En toisellakaan lukemisella löytänyt mitään mainintaa moisestaSS kirjoitti:AVK:n koneessa on mukana turbo ja apulaitteet, joten hinta ei ole ihan vertailukelpoinen
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Myönnän virheeni, katsoin kuvaa pikaisesti ja väärin. Turbo on imu- ja pakosarjoineen, muut hilppeet taitaa puuttua. Kallis on joka tapauksessa...Mistäs ihmeestä sait selville että siinä tulee noi kaikki muutkin mukaan? En toisellakaan lukemisella löytänyt mitään mainintaa moisesta
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Jos yli 10v perusvarustelutason autosta on kyse, niin otsikkoon voisi perään lisätä vielä ...vs auton vaihto
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Älä nyt viitsi, ei ole puoltakaan vuotta mennyt tämän kanssa ja vieläkin leuka loksahtaa auki siitä kuinka hyvä automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin onAZP kirjoitti:Jos yli 10v perusvarustelutason autosta on kyse, niin otsikkoon voisi perään lisätä vielä ...vs auton vaihto
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 62
- Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Ruotsista saa käytettyä vaihtokonetta ihan muutamalla satasella (ilman apulaitteita tietty ja suoraan purusta mutta esim B235R tais olla 180tkm ajettuna maks 4500kr+rahdit).
Mitä koneen vaihdon työn hintaan tulee niin Tallinnassa ysifemman koneen vaihdon työt alle 700 eugenia.
Mitä koneen vaihdon työn hintaan tulee niin Tallinnassa ysifemman koneen vaihdon työt alle 700 eugenia.
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Joo siis piti vielä omassa tekstissä mainita että jos vaihtokoneen ostaa, niin voi suoraan unohtaa Suomen naurettavat hinnat. Ensisijaisesti Ruotsista tai kenties Virosta konetta etsimään... mutta kuitenkin pelkän jakopään hajoamisen takia en vielä konetta vaihtaisi vaan korjaisin sen mikäli muuta ei ole koneesta mennyt rikki.
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Jakopään vaihto vs koneen vaihto
Kysyin tarjouksen T.Holmberg Oy (Saab guru Vantaalla) v6 koneeseen jakopään huolto+vesipumppu+öljyt+vedet. 400-500e tarjous. En osta koko konetta vaan laitan loput rahoista alustasarjaan+uudet takapuslat/nivelet. Kunhan auto vain joutaisi pajalle. Päivittäisessä työkäytössä. Saakohan lattiamattoa pestyä, vaalea plyyshimatto ja aika likainen, muuten hieno auto
Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038