NGK vai Denson tulpat
NGK vai Denson tulpat
Kertokaas mielipidettä, että kummat tulpat tilaan 2.8t koneeseen. Tällä hetkellä paikalla on NGK LFR6AIX, mutta ovat liian lämpimät virityksille. Tulpat täytyy siis vaihtaa ja vaihtoehtoina ovat NGK LFR7AIX ja Denso IKH22. Aika samat speksit kummallakin. Ainoa merkittävä ero on Denson patentin alla oleva pienempi elektrodin koko. Densossa 0,4 mm ja NGK:ssa iridiumien perus 0,6 mm. Kumpaakaan ei Suomesta saa marmorilta, joten täytyy tilata ulkomailta.
Re: NGK vai Denson tulpat
Densoilla mentiin. Viime syksynä vaihdetut NGK LFR6AIX-11 tulpat olivat melko mielenkiintoisen näköisiä poistettaessa. Tulpissa oli alun perin kärkivälinä 1,1 mm, jonka pienensin 0,8 milliin. Oli 10 tkm aikana sen verran rauta suoristunut, että kaikissa tulpissa oli n. 1 mm. Tämä ei ollut se mielenkiintoisin asia. Mielenkiintoista oli se, että tulpan kärjen alla oleva keramiikka oli värjääntynyt helakan punaiseksi. Ensimmäinen tapaus mitä itsellä tullut vastaan. Nopeasti googletettuna sain selville kaksi aiheuttajaa, liian kuuma tulppa tai polttoaineen lisäaine. No tulpat tuli kuitenkin vaihdettua ja uudet kylmemmät tulpat sekä tehtaalta valmiina ollut 0,75 mm kärkiväli tekivät ihmeitä auton tyhjäkäyntiin ja suorituskykyyn.
Re: NGK vai Denson tulpat
Eikö NGK:n oikea kärkiväli tuolle tulpalle ole 1,1?