9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jooseppi78 kirjoitti:Löytyykös tommosen lootan venttiilikoneistosta solenoidiventtiilejä ja saako niitä pelkästään vaihdettua?
Kyllä sieltä jokunen solenoidi löytyy ja onnistuu vaihtaa erikseen.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
atak
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 12:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja atak »

Olisi mielenkiintoista kuulla, tuliko tähän keissiin mitään ratkaisua. Eli saiko yksittäisen venttiilin vaihdettua, vai joutuiko uusimaan koko koneiston.
Omassa pisti kerrasta päälle vian, eli "shift solenoid valve 2 circuit open or high input". Oireena vaihteiston vaihtaessa ykköseltä kakkoselle sellainen kolahdus, ettei jää epäselväksi laatikossa olevan vikaa.

Summa summarum: Millainen homma tuo venttiili/venttiilikoneisto on vaihtaa? Pystyykö itse vaihtamaan vai olisiko vietävä korjaamolle? Löytyykö räjäytyskuvia ja oppaita kyseiseen työhön? Ja mikä tärkeintä: paljonko mahtaa kyseinen lysti kustantaa? :(

Auto siis 9-3 2007 1.9Tid 6-vaihteinen automaatti.
atak
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 12:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja atak »

Itse itselleni vastaten: Solenoidin voi vaihtaa, löytyi merkkitiskiltä. Auto kävi pyörähtämässä Siekkisellä Maaningalla, jossa solenoidit meni vaihtoon ja samalla vaihtui öljyt vaihteistoon huuhtelemalla. Nyt pelaa hyvin.
Oireina oli siis alunperin kova nykäisy kolahduksen kera 1-->2 vaihdettaessa. Vika tuli kesken ajon, eikä oireillut ennen yhtään. Autolla pystyi ajamaan normaalisti niin, että lähti kakkosella liikkeelle, eikä käyttänyt ykköstä ollenkaan. Lopulta vika äityi jatkuvaksi ja meni vikatilaan kokonaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä oli korjauskustannus yhteensä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
atak
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 12:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja atak »

Vähän suhteita tuli käytettyä, joten ei aivan vertailukelpoinen hinta itsellä. Osviittana muutaman satasen. Alta tonnin kuitenkin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Venttillipesän on ainakin joskus saanut noin 500e hintaan, mutta sen vaihtotyö on tietääkseni aika hankala homma. Saab/Oriolla on houkuttelevia lootatarjouksia, kuten tuo 6-portainen AF40 noin tonnilla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... aut-6speed Siinäkin on tietenkin jonkinlainen työprojekti edessä, mutta rikkinäisen lootan korjaaminen alle tonnilla ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta... A6-lootan öljynvaihto ei onnistu vanhemman 5-portaisen tapaan huuhtelemalla, joten ainoa perusteellinen puhdistuskonsti olisi BG-lootahuolto, mutta sekin voi maksaa noin 500e oikeilla AF1-öljyillä tehtynä (pelkät öljyt maksaa rapiat 200e).

Tuo alaspäin vaihdettaessa nykiminen on tullut itsekin koettua ja meidän TTIDissä se tapahtuu aina 5->4-vaihdossa. Toisinaan pidemmän maantiereissun jälkeen alkaa nykiä, mutta on toistaiseksi asettunut aina parissa päivässä. Öljynvaihtokaan ei ole auttanut asiaan, tosin ekan kerran nykiminen ilmaantui, kun olin vaihtanut lootaöljyt luultavasti ekan kerran noin 100K ajettuna...

Eski
atak
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 12:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat

Viesti Kirjoittaja atak »

Mitä ymmärsin korjaajan puheista, niin se venttiilipöydän vaihto/korjaus ei mikään hirveän iso homma ole. Venttiilipöytä ilmeisesti sijaitsee melkolailla saatavilla (kun toki purkaa tavaraa pois edestä) huoltoluukun alla. Mikäli sinulla on solenoidivika, saa noita solenoideja merkkarilta ja ebaystä. Ei toki kovin halpoja ole.
Ei tullut perehdyttyä sen enempää laatikkoon kuin oli tarvis, mutta ilmeisesti siellä on kuusi solenoidia, eli lienee 1/vaihde?

Toki hyvän lopputuloksen saisi irroittamalla ja putsaamalla venttiilipöydän ja lisäksi huuhtelemalla BG:nä laatikon.

Itsekkin hieman himoitsin tuota uutta laatikkoa. Laitoin Oriolle kyselyn ja tuohon hintaan siis kuuluu laatikko täydellisenä. Myös turbiini mukana (!)
Laatikon vaihto olisi ollut jotain 600 e:n hujakoilla. Nyt säästin tonnin kun ei tarvinnut uutta laatikkoa tilata. Itsellä toki oli niin selkeä vika, kun yht'äkkiä tilttasi kesken ajon, eikä oireillut ennen ollenkaan. Oli siis vikakoodinkin mukaan sähkövika. Vika oli loppujen lopuksi solenoidin rikkoutunut kela.
Vastaa Viestiin