Kyllä sieltä jokunen solenoidi löytyy ja onnistuu vaihtaa erikseen.jooseppi78 kirjoitti:Löytyykös tommosen lootan venttiilikoneistosta solenoidiventtiilejä ja saako niitä pelkästään vaihdettua?
9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Olisi mielenkiintoista kuulla, tuliko tähän keissiin mitään ratkaisua. Eli saiko yksittäisen venttiilin vaihdettua, vai joutuiko uusimaan koko koneiston.
Omassa pisti kerrasta päälle vian, eli "shift solenoid valve 2 circuit open or high input". Oireena vaihteiston vaihtaessa ykköseltä kakkoselle sellainen kolahdus, ettei jää epäselväksi laatikossa olevan vikaa.
Summa summarum: Millainen homma tuo venttiili/venttiilikoneisto on vaihtaa? Pystyykö itse vaihtamaan vai olisiko vietävä korjaamolle? Löytyykö räjäytyskuvia ja oppaita kyseiseen työhön? Ja mikä tärkeintä: paljonko mahtaa kyseinen lysti kustantaa?
Auto siis 9-3 2007 1.9Tid 6-vaihteinen automaatti.
Omassa pisti kerrasta päälle vian, eli "shift solenoid valve 2 circuit open or high input". Oireena vaihteiston vaihtaessa ykköseltä kakkoselle sellainen kolahdus, ettei jää epäselväksi laatikossa olevan vikaa.
Summa summarum: Millainen homma tuo venttiili/venttiilikoneisto on vaihtaa? Pystyykö itse vaihtamaan vai olisiko vietävä korjaamolle? Löytyykö räjäytyskuvia ja oppaita kyseiseen työhön? Ja mikä tärkeintä: paljonko mahtaa kyseinen lysti kustantaa?
Auto siis 9-3 2007 1.9Tid 6-vaihteinen automaatti.
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Itse itselleni vastaten: Solenoidin voi vaihtaa, löytyi merkkitiskiltä. Auto kävi pyörähtämässä Siekkisellä Maaningalla, jossa solenoidit meni vaihtoon ja samalla vaihtui öljyt vaihteistoon huuhtelemalla. Nyt pelaa hyvin.
Oireina oli siis alunperin kova nykäisy kolahduksen kera 1-->2 vaihdettaessa. Vika tuli kesken ajon, eikä oireillut ennen yhtään. Autolla pystyi ajamaan normaalisti niin, että lähti kakkosella liikkeelle, eikä käyttänyt ykköstä ollenkaan. Lopulta vika äityi jatkuvaksi ja meni vikatilaan kokonaan.
Oireina oli siis alunperin kova nykäisy kolahduksen kera 1-->2 vaihdettaessa. Vika tuli kesken ajon, eikä oireillut ennen yhtään. Autolla pystyi ajamaan normaalisti niin, että lähti kakkosella liikkeelle, eikä käyttänyt ykköstä ollenkaan. Lopulta vika äityi jatkuvaksi ja meni vikatilaan kokonaan.
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Mikä oli korjauskustannus yhteensä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Vähän suhteita tuli käytettyä, joten ei aivan vertailukelpoinen hinta itsellä. Osviittana muutaman satasen. Alta tonnin kuitenkin.
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Venttillipesän on ainakin joskus saanut noin 500e hintaan, mutta sen vaihtotyö on tietääkseni aika hankala homma. Saab/Oriolla on houkuttelevia lootatarjouksia, kuten tuo 6-portainen AF40 noin tonnilla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... aut-6speed Siinäkin on tietenkin jonkinlainen työprojekti edessä, mutta rikkinäisen lootan korjaaminen alle tonnilla ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta... A6-lootan öljynvaihto ei onnistu vanhemman 5-portaisen tapaan huuhtelemalla, joten ainoa perusteellinen puhdistuskonsti olisi BG-lootahuolto, mutta sekin voi maksaa noin 500e oikeilla AF1-öljyillä tehtynä (pelkät öljyt maksaa rapiat 200e).
Tuo alaspäin vaihdettaessa nykiminen on tullut itsekin koettua ja meidän TTIDissä se tapahtuu aina 5->4-vaihdossa. Toisinaan pidemmän maantiereissun jälkeen alkaa nykiä, mutta on toistaiseksi asettunut aina parissa päivässä. Öljynvaihtokaan ei ole auttanut asiaan, tosin ekan kerran nykiminen ilmaantui, kun olin vaihtanut lootaöljyt luultavasti ekan kerran noin 100K ajettuna...
Eski
Tuo alaspäin vaihdettaessa nykiminen on tullut itsekin koettua ja meidän TTIDissä se tapahtuu aina 5->4-vaihdossa. Toisinaan pidemmän maantiereissun jälkeen alkaa nykiä, mutta on toistaiseksi asettunut aina parissa päivässä. Öljynvaihtokaan ei ole auttanut asiaan, tosin ekan kerran nykiminen ilmaantui, kun olin vaihtanut lootaöljyt luultavasti ekan kerran noin 100K ajettuna...
Eski
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Mitä ymmärsin korjaajan puheista, niin se venttiilipöydän vaihto/korjaus ei mikään hirveän iso homma ole. Venttiilipöytä ilmeisesti sijaitsee melkolailla saatavilla (kun toki purkaa tavaraa pois edestä) huoltoluukun alla. Mikäli sinulla on solenoidivika, saa noita solenoideja merkkarilta ja ebaystä. Ei toki kovin halpoja ole.
Ei tullut perehdyttyä sen enempää laatikkoon kuin oli tarvis, mutta ilmeisesti siellä on kuusi solenoidia, eli lienee 1/vaihde?
Toki hyvän lopputuloksen saisi irroittamalla ja putsaamalla venttiilipöydän ja lisäksi huuhtelemalla BG:nä laatikon.
Itsekkin hieman himoitsin tuota uutta laatikkoa. Laitoin Oriolle kyselyn ja tuohon hintaan siis kuuluu laatikko täydellisenä. Myös turbiini mukana (!)
Laatikon vaihto olisi ollut jotain 600 e:n hujakoilla. Nyt säästin tonnin kun ei tarvinnut uutta laatikkoa tilata. Itsellä toki oli niin selkeä vika, kun yht'äkkiä tilttasi kesken ajon, eikä oireillut ennen ollenkaan. Oli siis vikakoodinkin mukaan sähkövika. Vika oli loppujen lopuksi solenoidin rikkoutunut kela.
Ei tullut perehdyttyä sen enempää laatikkoon kuin oli tarvis, mutta ilmeisesti siellä on kuusi solenoidia, eli lienee 1/vaihde?
Toki hyvän lopputuloksen saisi irroittamalla ja putsaamalla venttiilipöydän ja lisäksi huuhtelemalla BG:nä laatikon.
Itsekkin hieman himoitsin tuota uutta laatikkoa. Laitoin Oriolle kyselyn ja tuohon hintaan siis kuuluu laatikko täydellisenä. Myös turbiini mukana (!)
Laatikon vaihto olisi ollut jotain 600 e:n hujakoilla. Nyt säästin tonnin kun ei tarvinnut uutta laatikkoa tilata. Itsellä toki oli niin selkeä vika, kun yht'äkkiä tilttasi kesken ajon, eikä oireillut ennen ollenkaan. Oli siis vikakoodinkin mukaan sähkövika. Vika oli loppujen lopuksi solenoidin rikkoutunut kela.