Aisin Warner 6-V öljy

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Tuolla öljyllä:
https://vaihteistokauppa.fi/product/837 ... tooljy-20l
Tosin tuota sai toisesta liikkeestä 210e 20litraa.

Mormorilta tiivisteet ja o-renkaat kympin luokkaa kaikkineen.

Ja näillä ohjeilla:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M

18 litraa meni kaiken kaikkiaan. Viimeinen huuhtelu oli turha eli ~16l riittää. Lähtötilanteessa öljy pikimustaa (90tkm ajetut) ja vaihdoin kunnes oli kivan punertavaa.

Vaihdon jälkeen ajettu 30tkm ja vaihtaa vieläkin nätisti ja laatikon lämmöt pysyy kurissa vaikka vetää kärryä kesällä.
Auto 9-3 ttid JC stg1.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AZP kirjoitti:
To Marras 21, 2019 18:32
Kyllä valmistajalla varmasti jokin peruste on tästä erikseen varoittaa. En nyt sitä höpöhöpöksi tuomitsisi vain sillä perusteella, että synteettiselläkin aski toimii.
Saab ei ole valmistanut tuota(kaan) laatikkoa. Googlailin aika paljon asian tiimoilta ennen kuin päädyin tuohon Redline D6:een. Ymmärtääkseni Saab on ainoa kyseistä Aisinin laatikkoa käyttävä (käyttänyt) autonvalmistaja joka kehoitti käyttämään mineraaliöljyä.
Samaa laatikkoa on käytetty ties missä autoissa, Volvollakin on tiettyyn vuosimalliin asti suosituksena 309-loppuinen öljy tuohon 6-vaihteiseen tomaattiin.
Ja Alfa Romeoon suositellaan samaan askiin jotain tosi kallista öljyä. Ja Citroën- autoihin taasen oikein ökyöky-kallista öljyä. Nuo alfistit ja sitroenistit ovat sitten hokanneet GM:n öljyn joka oli edullisempaa (ei tosin enää).
Oleellisinta tuon lootan öljysuositusten suhteen on noudattaa Toyotan suositusta.

Ostakaa vaan kallista GM:n (valmistaja tuntematon) AW-1 -öljyä, uskoisin itse ettei se ole lainkaan parasta saatavilla olevaa öljyä kyseiseen laatikkoon :) .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko sulla kokemusta saman laatikon toiminnasta tuoreilla Saabin omalla ja Redlinen öljyllä? Kiinnostaisi tietää johtuiko muutos ainoastaan tuoreemmasta öljystä vai onko laadulla merkitystä. Ihan nätisti tuo oma on ainakin tähän asti AW1:llä toiminut.
KapteeniMahtava kirjoitti:
To Marras 21, 2019 21:43
Ja näillä ohjeilla:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M
Noilla ohjeilla öljyä jää laatikkoon 4dl vähemmän kuin Saabin virallisella ohjeella. WIS käskee lisäämään 4dl tasotulpan sulkemisen jälkeen.

Edittiä: Miksi sama loota tuntuu Volvoissa (ainakin V70) paljon laiskemmalta ja luistavammalta, onko softassa eroa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
To Marras 21, 2019 20:07
Laittaako joku ystävällinen yksinkertaiset vaihto-ohjeet öljyn vaihtoon. En ole auton alla vielä paljon vieraillut, joten mistä löytyy täyttö, sekä poisto proput, ettei tarvi kaikkea pitkän kaavan kautta opetella. Tuumasin, että vaihdan useamman kerran sen 3 litraa ja käytän kaikkia vaihteita välillä. Se on Aisinin joidenkin mallien virallinen ohje. Ei ehkä tämän, mutta sillä mennään. Ohjeet mitä puretaan päältä jne. voisi linkata sähköpostiin tai kirjoittaa yv.nä. Fiksu voi oivaltaa mailin vaikka nimimerkistä. Voisko tänne kerätä, jonkun listan suosituksen mukaisista öljyistä ja sitten hyväksi havaituista, jotka ei jostain syystä täytä kaikkea valmistajan suositusta. Keskustelu on aina hyvä, mutta jos se poikisi selkeän lista eri vaihtoehdoista, niin olis Jeppis.
Ok, laitetaan, eli auto ylös, moottorin alapuolinen muovisuoja irti (siinä on 8mm:n kannalla olevia peltiruuveja ehkä 12kpl), sitten automaattilaatikon öljyproppu sisähylsyineen irti (en nyt muista hylsykokoa, olikohan jokin torx 40 tjmsp se sisäpuolisen ruuvin avainkoko tms.). Sitten kun on öljyproppu irti niin laskee automaattiöljyt astiaan (tarkalleen 3l jossei ole vuotanut). Sitten proppu kiinni, ja lootaan sisään öljyä sen 3l.
Automaattiaskin täyttöproppu sijaitsee akkutelineestä vasempaan päin noin 15cm. Sinne pääsee käsiksi oikein hyvin ilman akkutelineen ja akun irroittamista. Biltemasta ostin sopivan tratin jossa oli kumiletku, sillä täyttö onnistui hyvin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

kuinkahan tämä toimisi? :D

https://www.autodoc.fi/aisin/12862924
Viimeksi muokannut Signum 2.0T, To Marras 21, 2019 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:
To Marras 21, 2019 22:11
Onko sulla kokemusta saman laatikon toiminnasta tuoreilla Saabin omalla ja Redlinen öljyllä? Kiinnostaisi tietää johtuiko muutos ainoastaan tuoreemmasta öljystä vai onko laadulla merkitystä. Ihan nätisti tuo oma on ainakin tähän asti AW1:llä toiminut.
KapteeniMahtava kirjoitti:
To Marras 21, 2019 21:43
Ja näillä ohjeilla:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M
Noilla ohjeilla öljyä jää laatikkoon 4dl vähemmän kuin Saabin virallisella ohjeella. WIS käskee lisäämään 4dl tasotulpan sulkemisen jälkeen.

Edittiä: Miksi sama loota tuntuu Volvoissa (ainakin V70) paljon laiskemmalta ja luistavammalta, onko softassa eroa?
Et minulle (kait) tarkoittanut viestiäsi, mutta jos jollakulla on kokemusta Aisinin 6v-automaattilootasta tuoreilla GM:n öljyillä (siis niin että loota on huuhdeltu ainakin 16 litralla, eli kohtuullisen puhtaaksi), niin epäilen. Jos jollakulla on kokemusta uudesta autosta, niin siitä on pian jo 10 vuotta aikaa, kullatut muistot jne :)

Epäilkää vaan tuota RedLinea, itsekin epäilin kunnes kokeilin. Ei ole uskon asia, Redline F6.n Spekseissä kun on mainittuna nimenomaan tuo 9-3 Saabin 6-pykäläinen automaatti.
Kukaan ei varmaan usko ennen kuin kokeilee, eli tuolla D6:lla toi Aisinin antiikkinen loota toimii tosi huomaamattomasti (toki sen momenninmuuntimen tuomaa kamaluutta ei voi laadukas öljykään poistaa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaikka ns. samaa laatikkoa on ollut käytössä erimerkkisissä autoissa, se ei välttämättä tarkoita että laatikot ovat täysin yhteneväisiä. Varsinkin softassa mutta myös mekaniikassa voi olla Aisinin toteuttamia asiakaskohtaisia eroja. Siksi öljy- ja huoltosuositukset erimerkkisissä autoissa voivat erota. En itse keksi mitään syytä sille miksi Saabilla käsketään käyttämään mineraaliöljyjä ja jonkin muun autovalmistajan puolesta sillä ei ole niin väliä, mutta ihmettelenpä vaan jos Saabilla on huvikseen päätetty laittaa huolto-ohjeisiin tuollainen jekku.

Eroja voi olla ihan jo siinä miten pitkään valmistaja odottaa tekniikan kestävän. Jos vaikka Saabilla on todettu että tietyillä öljyillä laatikko porsii keskimäärin 300 tkm kohdalla, niin jollekulle mulle valmistajalle se voi olla hällä väliä, Saabille syy speksata laatikkoon paremmat öljyt.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AZP kirjoitti:
To Marras 21, 2019 22:39
Vaikka ns. samaa laatikkoa on ollut käytössä erimerkkisissä autoissa, se ei välttämättä tarkoita että laatikot ovat täysin yhteneväisiä. Varsinkin softassa mutta myös mekaniikassa voi olla Aisinin toteuttamia asiakaskohtaisia eroja. Siksi öljy- ja huoltosuositukset erimerkkisissä autoissa voivat erota. En itse keksi mitään syytä sille miksi Saabilla käsketään käyttämään mineraaliöljyjä ja jonkin muun autovalmistajan puolesta sillä ei ole niin väliä, mutta ihmettelenpä vaan jos Saabilla on huvikseen päätetty laittaa huolto-ohjeisiin tuollainen jekku.

Eroja voi olla ihan jo siinä miten pitkään valmistaja odottaa tekniikan kestävän. Jos vaikka Saabilla on todettu että tietyillä öljyillä laatikko porsii keskimäärin 300 tkm kohdalla, niin jollekulle mulle valmistajalle se voi olla hällä väliä, Saabille syy speksata laatikkoon paremmat öljyt.
Näistä ei kukaan oikein voi tietää lopullista totuutta. Mutta lootissa jos on lähinnä eroja välityksien ja softallisten toimintalogiikoidensa suhteen, niin en näe syytä sille miksi Saab on aikanaan ainoana varoitellut synteettisestä lootaöljystä. Liekö oltu ymmärretty oikein Aisinin ohjeistuksia silloin kun kyseistä lootaa ollaan alettu Saabeihin kiinniruuvaamaan? :)

Nyt aika monessa Saabissa tuntuu tulevan lootaongelmia tuossa 200-250tkm:n kohdalla, ihmeen pitkään se mineraaliöljy on siellä kestänytkin. Omassamme oli öljy pikemminkin pikeä kuin öljyä, siis 225tkm:n (tjmsp) kohdalla. Ei tullut mieleenikään laittaa lootaan sisään mitään kallista GM:n mineraaliöljyä joka muuttuu öljypieksi tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja SS »

ng900aero kirjoitti:
To Marras 21, 2019 22:34
Et minulle (kait) tarkoittanut viestiäsi, mutta jos jollakulla on kokemusta Aisinin 6v-automaattilootasta tuoreilla GM:n öljyillä (siis niin että loota on huuhdeltu ainakin 16 litralla, eli kohtuullisen puhtaaksi), niin epäilen. Jos jollakulla on kokemusta uudesta autosta, niin siitä on pian jo 10 vuotta aikaa, kullatut muistot jne :)
No öljykyssärin tarkoitin, Redlineista ei muilla täällä juuri liene kokemuksia. Mulla on kokemusta Saabin öljyillä huuhdellusta loodasta ja 60tkm ajetusta (uuden veroinen?) myös, muttei Redlineista. Siksi olisi kiinnostanut tuoko Redline jotain parannusta Saabin öljyihin nähden, eli onko ylipäänsä huuhtelun ja uudempien öljyjen vai Redlinen ansiota tuo parannus. Itse en kauheasti parannusta kaipaa kun loota toimii hyvin, mutta öljyjen valinta ja vaihto olisi juuri edessä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:
To Marras 21, 2019 23:30
No öljykyssärin tarkoitin, Redlineista ei muilla täällä juuri liene kokemuksia. Mulla on kokemusta Saabin öljyillä huuhdellusta loodasta ja 60tkm ajetusta (uuden veroinen?) myös, muttei Redlineista. Siksi olisi kiinnostanut tuoko Redline jotain parannusta Saabin öljyihin nähden, eli onko ylipäänsä huuhtelun ja uudempien öljyjen vai Redlinen ansiota tuo parannus. Itse en kauheasti parannusta kaipaa kun loota toimii hyvin, mutta öljyjen valinta ja vaihto olisi juuri edessä.
Eipä mulla ainakaan ole tarjota kokemuksia ja vertailupohjaa kuin ainoastaan 220tkm ajetuista orkkislootaöljyistä jotka oli vaihdettu kertaalleen (eli sen 3l) vs. nyt sitten itse useaan kertaan vaihtamani RedLinet. Vanhat öljyt olivat ihan pikistä kuraa, ja loota toimi vanhoilla pikiöljyillä tavallista hitaammin.
Uusilla öljyillä (kera huuhteluiden) loota on toiminut täydellisen hienosti nyt jo pari kuukautta tai jotain.
Pakko todeta vieläkin että aivan kamala tuollainen monentinmuunninlaatikko on, onneksi niitä ei (kait) enää valmisteta. Samanarvoista teknologiaa kuin rumpujarrut, toivottavasti molemmat ovat kiellettyjä autosovelluksissa!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

SS kirjoitti:
To Marras 21, 2019 22:11
KapteeniMahtava kirjoitti:
To Marras 21, 2019 21:43
Ja näillä ohjeilla:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M
Noilla ohjeilla öljyä jää laatikkoon 4dl vähemmän kuin Saabin virallisella ohjeella. WIS käskee lisäämään 4dl tasotulpan sulkemisen jälkeen.

Edittiä: Miksi sama loota tuntuu Volvoissa (ainakin V70) paljon laiskemmalta ja luistavammalta, onko softassa eroa?
Voiko Volvon 50°C käyttämä tarkistuslämpötila vaikuttaa siihen miksi ei lisätä sitä 4dl tulpan sulkemisen jälkeen, kun Saabilla on 70°- 80°C?
Itsellä ei ole kokemusta kuin S80 D5 samaisella laatikolla 300tkm ajettuna, johon vaihdettiin Volvon omat öljyt ja kaverin Ford Smax 2.5t johon myös meni Volvon öljyt.
S80 paukutettu 120tkm öljyn vaihdon jälkeen ilman ongelmia.
Tuolla omalla TTiD:lle ajettu nyt 230tkm.
Omasta mielestäni noissa kaikissa laatikko on toiminut ihan samalla tavalla, ainut ero ollut tuo Ford koska bensa vehje.
Se Redline on varmasti hyvä öljy tuohon ja vois sitä ite kokeilla seuraavaksi.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Tämä synteettinen vs. semi synteettinen on mielenkiintoinen kysymys, koska en itse keksi mitään missä semi synteettinen olisi ollut parempi samoilla standardeilla oleville synteettisille, joten laittelin Asinille sähköpostia, eträ mikä olisi parasta autolleni ja osaavatko he vastata, miksi Saab on aikanaan vaatinut mineraalia käytettävän. Viestin loppuun yksinkertainen kysymys valmistajalta, että kumpi on parempi synteettinen vai semi synteettinen. Itse toimin ainakin sen mukaan mitä he vastaavat ja onhan noita synteettisiä helpommin saatavilla.

Liqui Moly myy mielestäni kanssa mineraali pohjaista ölppää melkein 20e/litra. Osta tota nyt sit 18l vaihtoa varten...Not.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Dear M. Keskinen,

First of all, I would like to thank you so much for your interest in our company and premium quality products.

AW-1 spec is met by our Premium ATF 6 and this remains our recommendation for Saab owners.

You will find enclosed the product data sheet link for ATF6 for your information.

At this link, you will also find additional information : https://www.be.aisin-europe.com/en-gb/p ... fluids/atf



These fluids are available through several internet platforms in Europe.

Tämmöinen viesti AW.ltä tuli. Tottahan omaa ölkyään suosittelee, mutta tämäkään ei taida olla täyssynteettinen? Ei ole pahan hintanen eurooppalaisissa verkkokaupoissa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

ng900aero kirjoitti:
La Loka 05, 2019 11:59
petrisa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 09:14
Minä käytin edellistä 5-v Aisinilla olevaa laatikon öljyn vaihdossa kolme kertaa aina merkkiliikkeessä: 125tkm, 200 tkm ja 300tkm, kohdalla.
Ensimmäinen tehtiin vain laskemalla öljyt pois sen mitä tulee ja uudet sisään. En silloin hoksannut vaatia huuhtelumenetelmää. Kaksi jälkimmäistä sitten tehtiin huuhtelemalla. Ei siis mitään pesuaineita vaan ainoastaan juoksutettiin öljyä riittävästi ulos. Laatikon öljytilavuus oli 7,2 litraa ja huollon mukaan 11 litraa juoksutettiin. Öljynä tietenkin käytetiin alkuperäistä laatua.
...
Olen asiasta täysin eri mieltä. Mielipidekysymyshän se onkin.
Nykyisessä TTiD:ssä on tuo 6-v Aisin ja manuaalia en huolisi en sitten millään. En mihinkään "normaaliin käyttö" -autooni.

Tähän nykyiseen on vaihdettu öljyt kahdesti huoltokirjan mukaan, 110 tkm ja 175 tkm kohdilla. Oletettavasti sillä perinteisellä tavalla, jossa ei vaihdu kuin max puolet öljystä. Täytyy jossain vaiheessa, kun kilometrejä on reilut 200 tkm, vaihdattaa taas tuolla huuhtelumenetelmällä.

Joudun kyllä vetämään sanojani takaisin tuon Aisinin 6v-lootan suhteen. Nyt kun öljyhuuhteluiden jälkeen on ajettu reilut 100km, niin loota toimii juuri niin hyvin kuin tuollainen vanhanaikainen momentinmuunninlaatikko voi ylipäätään toimia.
Olen nillittänyt laatikon toiminnasta, ja sen järjettömästä 3s. viiveestä tietyissä tilanteissa, nyt pahimmillaan (eli kun on isoilta ahdoilta tehty jarrutus ja likimain ryömintänopeudelle siirtyminen liikenneympyrässä, ja sen jälkeen täyskaasukiihdytys) niin viive on ehkä vajaan sekunnin luokkaa, tai puolen sekunnin tjmsp. (Eli varmaan aika samanlainen kuin Eskin toisessa topicissa mainitsema viive).
Ei kuitenkaan enää sitä kolmea sekuntia, joka oli oikeasti jo vaarallinen. Vaihdot tapahtuvat tosi pehmeästi ja hyvin.
Sain vihdoin laatikon tajuamaan toivomani vaihtotyylin pitämällä akkua irti pari kertaa yön yli) ja opettamalla sille oikeanlaista ajotapaa, eli kaikissa tilanteissa lähdetään kaasu pohjassa, ja loota viimein uskoi asian, eikä lähde ajattamaan liian isolla vaihteella, ja jos lähtee niin tajuaa KD:n olemassaolon ja vaihtaa samantien pienelle vaihteelle.
Aiemmin sport-asentoa ei voinut käyttää ollenkaan sillä se piti turbiinin aivan liiaksi lukittuna, ajo oli todella tökkivää ja nykivää, ja loota huudatti liian ylös kierroksia. Nyt tuokin moodi on täysin käyttökelpoinen.

Ei siis taida olla vikaa pikkuahtimen mankkuvenassa, van lootaöljyt olivat niin **skaiset että loota listatti ihan väärin, eikä kierrokset /ahtopaineet nousseet normaalisti. Kannattaa siis näköjään vaihtaa noi lodjuöljyt useammin kuin mitä huolto-ohjeessa mainitaan.

WIS antaa öljytilavuudeksi 7.0 litraa tuolle 6v-lootalle, Öljypisteelle kun soittelin niin katsoivat taulukoistaan että määrä olisi ollut 6,25l.
En oikein kyllä innostunut tuon virheellisen tiedon lisäksi myöskään siitä lootan pesemisestä ja koneellisesta öljynvaihdosta, ja laatikkoon laitettavista jälkihoitoaineista ym.

Aika hyvin laatikko tuntuu toimivan Redlinen D6-öljyllä, tuskin se voi olla ainakaan huonompaa kuin alkuperäinen minaraaliöjy (jonka valmistajakaan ei taida olla tiedossa, samanlaisiin laatikoihin ei ole mulla valmistajilla asetettu kieltoa synteettisen öljyn suhteen), joka oli km-lukemassa 236t ihan pikisen oloista, eikä sormenpäiden välissä tunnustelemalla tuntunut yhtään voitelevalta. Kaikki oleeelliset speksit ja luokittelut tuossa öljyssä on, joista kyseiselle lootalle tärkein on Toyotan WS.

Vaimo lähti kolkilla pohjanmaalle, ajoa tullee ehkä noin 800km reissun aikana, kun hän kotiutuu niin ajattelin vaihtaa öljyt vielä kertaalleen, ja sitten saavat olla muutaman vuoden ihan rauhassa (meillä tulee jotain 7000-8000km vuoteen kilsoja kolkin mittariin). Silloin olisi vaihtunut about 16l öljyä. Sitten ehkä parin vuoden välein vaihtaa sen 3l, niin voisi olla ok.

Täytyy raportoida kuinka loota toimii jatkossa noilla Redlineillä, luulisin että oikein hyvin, sillä jos öljyn suhteen olisi ongelmia, niin ne olisivat jo tulleet ilmi.

Vaikka laatikko toimiikin nyt kuten kuuluu, niin en silti omaan käyttööni ikinä hankkisi autoa jossa on tuollainen momentinmuunninaski, meitsillä kun kädet ja jalat vielä toimivat normaalisti, niin manuaali on se luonnollinen valinta :) Mutta vaimon autohan tuo on, ja hänelle automaatti on kieltämättä aika kätevä kun päivittäiset ajot ovat ruuhkassa kökkimistä, tosin hänkin on ollut totaalisen korpeentunut lootan aiempaan käytökseen, ja sillä ajettaesa vaadittuun ennakointitarpeeseen.
Millä menetelmällä vaihdoit nämä RL D6 öljyt vaihteistoon, että sait mahdollisimman paljon vanhoja pois? Katselin että olis 10e/l tarjouksessa tuo öljy.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 13:29

Millä menetelmällä vaihdoit nämä RL D6 öljyt vaihteistoon, että sait mahdollisimman paljon vanhoja pois? Katselin että olis 10e/l tarjouksessa tuo öljy.
Ensin pohjapropun tarkistustulppa auki, ja sitten itse proppu auki, ja laskee sen yhteensä tasan 3l pois mikä sieltä tulee (mikäli lootassa on ollut alunperin oikea öljymäärä), ja tasan saman verran takaisin, sitten pientä ajelua tai lootan käyttämistä veto päällä eri vaihteilla jos keula on pukkien päällä. Tuota toistaa niin kauan että vaihtuu riittävä määrä, neljännen kerran jälkeen alkoi olemana jo täysin kirkkaanpunaista öljy, sitten vaihdoin vielä kerran muutaman päivän kuluttua.
EI sille tarvinnut tehdä mitään WIS:in neuvomaan kryptistä öljymäärän tarkistusta.
Voisi kait tuon vaihtaa samalla tavalla miten WIS neuvoo 5-vaiheiseen vaihdettavan, mutten itse viitsinyt alkaa irroittelemana mitään lauhduttimen lähtöjä tms. Itsekin ostin noi Rdlinet samaan hintaan. Erittäin hyvin loota pelaa edelleen (ollakseen momentinmuunninlaatikko).

Edit. tosiaan se RedLine D6 -purkki on 946ml, ostin parin litran mitan Biltemasta, ja tratin jossa letku. Akkua tai akkukoteloa ei tarvitse ottaa irti vaikka WIS niin neuvookin tekemään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin