Aisin Warner 6-V öljy

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Jonenii kirjoitti:
Su Helmi 23, 2020 10:49
Tuolla TTID ketjussa kerroin meidän auton kulmikkaasta käyttäytymisestä niin laitanpa myös tänne pienen kertomuksen asiasta kun syyksi taisi paljastua Aisin 6-V laatikko.

Auto ostettiin vaimon käyttöön ja minä sillä ajelen satunnaisesti nurkka-ajoa.
Muutaman ajokerran jälkeen aloin ihmettelemään auton hiukan kulmikasta käytöstä hiljaisissa nopeuksissa esim. kiertoliittymästä poistuttaessa. Tuntui että pieni kaasunpainallus ei tee mitään ja sitten auto lähteekin kiihtymään ja nykäisee.
Syyksi paljastui vaihdelaatikon laiminlyödyt öljynvaihdot.

Perjantaina hain Motonetista https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy öljyt ja vaihdoin neljään kertaan. Vaihtokertojen välillä ajoin 10-15km.
Ensimmäinen tyhjennys antoi täysin pikimustan öljyn mikä ei kuitenkaan haissut pahalle.
Toinen tyhjennys antoi vain hiukan vaaleampaa mustaa öljyä.
Kolmas alkoi olemaan semmoista kuravettä. Neljäs punertavaa äskeistä vaaleampaa kuravettä.
Nyt ajattelin ajella näillä kuravesillä pari viikkoa ja vaihtaa sitten taas kertaalleen.
Laatikon käytös muuttui pehmeämmäksi ja nyt sport nappiakin voi jo käyttää kun aiemmin se oli liki mahdotonta. Laatikon käytös oli liian "sporttista" näin vanhalle miehelle :D .
Tuntuu että nyt D:llä laatikko vaihtaa pienemmillä kierroksilla vaihteita isommalle kuin ennen öljynvaihtoa.

Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on vaihdettu 120tkm kohdalla ja nyt toinen vaihto minun toimesta 290tkm kohdalla.
Oli kyllä öljy sen näköistä että tuskin on muita vaihtoja välissä ollut.
Ihme kyllä laatikko toimi yllättävänkin hyvin. Muuta en huomannut kuin tuon oudon nykimisen hiljaisissa nopeuksissa.
Mitenkäs Comman öljyt ovat tuntuneet toimivan Aisinissa?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Kesä 13, 2020 00:02
Jonenii kirjoitti:
Su Helmi 23, 2020 10:49
Tuolla TTID ketjussa kerroin meidän auton kulmikkaasta käyttäytymisestä niin laitanpa myös tänne pienen kertomuksen asiasta kun syyksi taisi paljastua Aisin 6-V laatikko.

Auto ostettiin vaimon käyttöön ja minä sillä ajelen satunnaisesti nurkka-ajoa.
Muutaman ajokerran jälkeen aloin ihmettelemään auton hiukan kulmikasta käytöstä hiljaisissa nopeuksissa esim. kiertoliittymästä poistuttaessa. Tuntui että pieni kaasunpainallus ei tee mitään ja sitten auto lähteekin kiihtymään ja nykäisee.
Syyksi paljastui vaihdelaatikon laiminlyödyt öljynvaihdot.

Perjantaina hain Motonetista https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy öljyt ja vaihdoin neljään kertaan. Vaihtokertojen välillä ajoin 10-15km.
Ensimmäinen tyhjennys antoi täysin pikimustan öljyn mikä ei kuitenkaan haissut pahalle.
Toinen tyhjennys antoi vain hiukan vaaleampaa mustaa öljyä.
Kolmas alkoi olemaan semmoista kuravettä. Neljäs punertavaa äskeistä vaaleampaa kuravettä.
Nyt ajattelin ajella näillä kuravesillä pari viikkoa ja vaihtaa sitten taas kertaalleen.
Laatikon käytös muuttui pehmeämmäksi ja nyt sport nappiakin voi jo käyttää kun aiemmin se oli liki mahdotonta. Laatikon käytös oli liian "sporttista" näin vanhalle miehelle :D .
Tuntuu että nyt D:llä laatikko vaihtaa pienemmillä kierroksilla vaihteita isommalle kuin ennen öljynvaihtoa.

Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on vaihdettu 120tkm kohdalla ja nyt toinen vaihto minun toimesta 290tkm kohdalla.
Oli kyllä öljy sen näköistä että tuskin on muita vaihtoja välissä ollut.
Ihme kyllä laatikko toimi yllättävänkin hyvin. Muuta en huomannut kuin tuon oudon nykimisen hiljaisissa nopeuksissa.
Mitenkäs Comman öljyt ovat tuntuneet toimivan Aisinissa?
Hyvin. Olen vielä kertaalleen vaihtanut öljyt ja laatikko toimii kuin unelma. Tai siis niin hyvin kuin voi olettaa sen toimivan. Nyt vaihtaa pienissä nopeuksissa isompaa aika hanakast. Kuudessakympissä menee vitosella.
Vaihdoin myös meidän og9-3 Cabbe automaattiin samaiset commat ja sekin laatikko toimii hienosti vaikkei valmistajan mukaan siihen saisi tuota laittaa. Cabbessa oli semmoinen ongelma että kovemmassa vedossa vaihto 2->3 tuntui kestävät piiiitkään. Nyt vaihdot ovat napakampia. Cabbeen vaihdoin öljyt 2 kertaa. Muutos on selkeä parempaan suuntaan.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Sveduturbo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 28, 2017 18:18

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja Sveduturbo »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 20:20
No niin ja lyhyt selostus, kuinka päädyin vaihtamaan F40-6 automaattiin täyssynteettisen Teboil fluid S vaihteistoöljyn. 12 litraa ostin ja sitä meni vaihdon yhteydessä n. 8 litraa kaiken kaikkiaan ja laatikon käytös muuttui aikasta paljon ja pakko oli kokeilla sport asentoa ja sekin oli miellyttävä käyttää uusilla öljyillä. Huoltokirjan mukaan 30 tkm. sitten on öljyt vaihdettu, mutta kyllä oli mustaa haisevaa luirua, vaikka laatikko pelasikin ihan asiallisesti. Nyt vaihtoja tuskin huomaa.

Volvo miesten innoittamana siis päädyin Teboil Fluid S öljyyn, koska ovat vastaavassa laatikossa tuota käyttäneet useampia vaihtovälejä useammilla autoilla ja laittavat kuulemma edelleen fluid Ssän laatikkoon. Kyselin Opelin merkkiliikkeestä öljyä ja se oli 20e/l, mutta tämä hinta ei ollut esteenä öljyn ostamiseen, vaan rupesin epäilemään mineraaliöljyn käyttöä vaihteistossa. Kysyin, että olisiko samalla merkkiliikkeellä tarjota, jotain korvaavaa tuotetta, mitä käyttävät huolloissa itse. En muista öljyn nimeä, mutta tarjosivat AW 1 luokituksella olevaa täyssynteettistä öljyä, joka on heillä itselläkin käytössä, mutta tätä olisi pitänyt tilata, koska ei ollut kuin tynnyrissä.Tässä kohtaa varmistui ajatus, että kyllä ne synteettiset käy, joten vielä soitto Teboilin voiteluaine neuvontaan, Lopputuloksena teboilin suositus F40-6 laatikkoon on Teboil Fluid S. Tuumasin, että jos tämä porsii synteettisen suosituksen mukaisen öljyn takia, niin saa mennä ja ostetaan sitten uusi. Olisin laittanut Red Line D6, mutta en jaksanut ajaa Vaasaan asti hakemaan ja Seinäjoelta oli öljyt loppuneet. Poistuva tuote, joten eivät toimittaneet myymälän välillä.

Tässä Öljyn sisältö.

"Teboil Fluid S
Erittäin laadukas täyssynteettinen Dexron-tyyppinen automaattivaihteistoöljy luokkansa kattavimmilla merkkikohtaisilla suorituskykyluokituksilla.Tuote sopii käytettäväksi useiden eri valmistajien uudentyyppisissä automaattivaihteistoissa. Korkealaatuisten perusöljyjen ja lisäaineiden ansiosta öljyllä on omaa luokkaansa olevat kuuma- ja kylmäominaisuudet, jotka takaavat vaihteiston pehmeän ja varman toiminnan niin äärimmäisen kylmässä kuin erittäin raskaassa ja kuumassa ajossa.

Suorituskyky: Dexron II/IID/IIIG/IIIH; Ford Mercon, Ford Mercon V; JWS 3309, 3314, 3317, 3324; ATF SP-II, SP-III; Chrysler ATF+3, ATF+4; ATF 7045E, LA2634, LT 71141, 3403, N402, ETL-8072B; Audi/VW G-055–025-A2, G-052–162-A1; MB 236.1, -2, -5, -6, -9, -10; Honda ATF-Z1; Mazda ATF-M III, MV; Nissan Matic-D/J/K; Toyota T-III, -IV, -WS; Aisin Warner AW-1"
Vaihdoin itse kahdessa erässä kyseiset öljyt 5-vaihteiseen (AW55) laatikkoon ja nyt olen ihmetellyt hyttiin tulevaa palaneen öljyn hajua, kun auto on pysähdyksissä vaikkapa liikennevaloissa. Tämä siis ilmennyt vasta vaihdon jälkeen.

Edit.
Vaihteisto kyllä pelittää muuten hyvin ja ehkä pehmeämmin kuin ennen öljynvaihtoa.

Edit: 2

Vaihdoin tilalle Comman ATF 3309-öljyt ja haju loppui siihen.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Allekirjoituksen XWD 2009.

https://www.liqui-moly.com/fi/fi/huolto ... FIN/FIN/1/

3 Top Tec ATF 1800 1L antoi tuolla 6-pykäläiseen automaattiin. Sitä laitettiin, kaksi kertaa vaihto ja meni kaikkiaan n. 7 litraa.

Nyt karvas ajatus siitä, että onko se sittenkään oikeaa?

Googlettamalla ei hirveästi viisastu.

Hyväksynnät:

Aisin Warner AW-1
Dexron VI
JWS 3324 (Aisin Warner)

Muiden muassa nämä.

Olevinaan vienoa lämmenneen tuoksua varsinkin kaupunkiajon jälkeen.

Mitä raati sanoo? Forten ATF treatmentit perään?

Forté Automatic Transmission Treatment on täysin yhteensopiva kaikkien
vaihteistoöljyjen kanssa ja soveltuu erityisesti nesteille, joiden ainesosat täyttävät seuraavat
luokitukset:
• General Motor Dextron II ja III
• Ford Mercon ja M26 166H
• Daimler Benz Sheet 236.6
• Allison C3/C4
• Catepillar TO-2
• Voith Diwa
• Renk Doromat
• ZF-TE.ML.09 ja TE.ML.11.14
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aisin Warner 6-V öljy

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

En kommentoi tohon lisäaineeseen mitään...

Kyllä noi synteettiset aw-1 luokituksen öljyt näissä toimii. Auto johon Teboilit aikanaan laitoin, niin pelaa edelleen hyvin n. 100tkm myöhemmin. Mittarissa siis pitkästi yli 300tkm. Auto on nykyään maailmalla, mutta saan edelleen vusoittain viestejä, että hienosti pelaa.

Tilalle mulle tuli Insignia samalla laatikolla, jossa oli palaneet öljyt sisällä. Siihen laitoin Comman atfmikälie plussa ja tein lisäksi rvs käsittelyn, koska se oli aika pahan tuntunen. Lopputuloksena laatikko pelasi hienosti ja edelleen näkyy olevan liikenteessä, vaikka sekään ei ole minulla.

Nyt on ajossa sityen Volvo, jossa on saman sukuinen tf-71sc laatikko, johon menee edelleen samat luokitukset, kuin näihin vanhempiin Aisineihin.

Pyytelin tarjouksia korjaamoilta ja valikoimaa tuli:
Mobil atf multivehicle(käy Saabiin aw-1 luokituksella imo)
LiquiMoly top tec 1800(käy Sabaan aw-1 luokituksella imo)
Castrolia, Championia, Gulfia. Kaikki kelpaa, kun noita mineraaleja ei oikein edes löydy enään.

Synteettinen AW-1 sisään kierrättämällä 8-12l. Väri kertoo, koska riittää. Tän jälkeen vaihdot esim se 4l 20-30tkm välein, koska on helppoa ja halpaa huoltoa. Uskon, että nää laatikot pelaa tolla tyylillä maailman tappiin, ku riittävän aikaisin aloittaa.

Ugh!
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin