93 cabriolet kokemuksia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
barracuda
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 16, 2015 14:57

93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja barracuda »

Moro vaan tännekkin puolelle!

Ajattelin kysäistä onko kokemuksia 2005-> 93 cabrioletista, lähinnä talvikäytöstä sekä katon toimivuudesta. Oletteko olleet tyytyväisiä malliin? :saab:
- Saab 9000 2.0T, liikaa ranskalaisia, Saab 95 vector maptun biopower MY03
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja viggen »

Meidän cabriolet otettu käyttöön elokuussa -05 ja ollut ympärivuotisessa käytössä koko ajan lukuunottamatta viime talvea, jolloin oli tallissa. NG 9-3 ominaisuuteen kuuluu moottorin hidas lämpeneminen, ei auttanut edes termarin vaihto, joten laitettiin loki- ja kupélämmitin. Lämpö kyllä riittää yhtä hyvin kuin kovakattoisessa, mutta suuret lumimäärät kannattaa poistaa kangaskatolta varsinkin jos on vaihtelevaa suoja- ja pakkassäätä.
Kattoa ei pidä laskea alas märkänä, en suosittele avoajoa talvella. Kattomekanismi toiminut moitteettomasti.
Nyt mittarissa reilut 90tkm. Naapurissa myös ympärivuotisessa käytössä, eivät ole ainakaan valittaneet.
Ilmaantuneita vikoja on aika vähän, oikeastaan kuluvia osia, jarrupalat, kääntölaakerit ja koiranluut sekä etujousi vaihdettu. Autoa on kyllä muuten ehostettu vaikka kuin paljon niin ulko- kuin sisäpuolelta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja cc »

Meillä maaliskuussa hommattu saksantuonti jonka käyttöönotto ollut kesäkuussa -05. Ei talvikokemusta, eikä pitäisi tullakaan kun on tonnari talveksi toiseksi autoksi. Kevään pikkupakkasissa kyllä tarkeni hyvin, mainittu hidas moottorin lämpeneminen näkyy tässäkin. No onhan tuossa Park Heater (eberi), eli pitäs tareta jos vaan toimii, en ole testannut.

Auto siis ollut vasta reilun 4 kk ja kilometrejä tullut noin 7tkm. Mittarissa nyt himpun yli 160tkm.

Katon kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, keväällä pesin ja kyllästin. Mitä tuossa ulkomaan foorumeja lukenut, niin ei näiden katoissa hirveästi ongelmia ole ollut, ainahan jollain joku paikka pettää, mutta ei kai mekanismissa mitään perusongelmaa ole.
Muuten tosiaan samat jutut kuin kovakattoisissa, kuluvaa osaa on pitänyt vaihtaa ja jotain on särkynytkin.
Dokumenttien mukaan ed. omistaja vaihtanut taakse jarrulevyt ja oikealle myös satulan. Löytyy myös tositteet lammityslaitteen moottorin vaihdosta. Itse nyt laitanut etujarrut ja taakse molemmin puolin ylätukivarret, bumerangit. Ulkonäköfiksauksena laitettu uudet ACC-paneelin nappulat. Juuri nyt korjausta vaatisi kytkinpolkimen apujousen kiinnike, ei kyllä haittaa ajoa mitenkään.

Mukavahan tuo on hellepäivinä. Kaksin kun ajaa niin maantieajossa takaistuimen päälle tuleva tuulisuojaverkko on oiva varuste. Kulkee neljäkin aikuista, ainakin jos kuski lyhyempi tai pikkasen tinkii ajoasennosta.

Puolipeitettä olen pitänyt päällä auton seisoessa pihassa, ei kaki linnut, ja katon voi ottaa nopeammin alas, kun aamukaste jää peitteeseen.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petok »

Reilu vuoden olen omistanut 2004 vuodelta olevan caben. Auto on saksan tuonti ja jo 220tkm ajettu. Itse olen ajanut 10tkm ilman ongelmia. Bumerangit takaa jouduin vaihtamaan katsastukseen, tyyppi vika.
Lähes päivittäin viime talvenakin oli käytössä. Ei mitään ongelmia. Tosin saan säilyttää autoa yöt lämpimässä tallissa, joten pakkasaamunakin oli mukava lähteä. Termarin vaihdoin marmorilta ostettuun, mutta silti kone käy turhan kylmänä kesälläkin. Katto toimii hyvin ja kun sen kyllästää, niin vesi valuu pois kun hanhen selästä. Voin vuoden kokemuksella suositella ympärivuotiseen käyttöön.
Ps. Voisiko joku vihjata mistä saisi kunnollisen termarin :roll:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei auttanut termostaatin vaihto, lämpee yhtä hitaasti kuin ennenkin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, nostetaanpas keskustelu pintaa, näin kesän alettua ja koska TM-lehdessä 9/2018 on juttu Cabrioletista

Asiantunteva toimittaja kirjoittaa "Saabia vaivaa tietynlainen tutina jopa tasaisella pinnalla, vaikka hidastetöyssyt ylittyvätkin mukavasti"

Auto artikkelissa oli vm-2008 ja ajettu 143tkm. Voiko kyseessä olla vika renkaissa vai onko yleistä ko. mallissa?

Onko Cabrioletteihin tehty jotain parrannuksia (vm-2004) asioiden korjaamiseksi?

Auttaako poikittainen tukitanko etutolppien väliin?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja viggen »

En ole ikään kuullut tuollaisesta viasta, että :saab: cabriolet tutisee.
Omassa käytetty 16-19¨ kokosia vanteita ja eri merkkisiä renkaita sekä talvirenkaita nastoilla ja ilman, ei koskaan mitään ongelmia.
Naapurilla ei myöskään mitään ongelmia :saab: cabin kanssa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja automies »

Valitettavasti voin vahvistaa, että TM toimittajan lause ei ole ihan stetson-harrison -menetelmällä tuotettu. Olen tässä nyt puolisen vuotta ollut onnellinen MY08 2.0t omistaja. Toisessa vitjassa olen osallistunut rengas/vanne keskusteluun ja lopputulema on omalta osaltani vielä auki. Uusi täysi setti on tilauksessa ja nähtäväksi jää millainen ajotuntuma tulee.

Mutta kyllä, on yllättävän herkkä tutisemaan. Jos jostain tulee värinän aiheuttajaa, niin ratissa tuntuu selvä tutina, ikään kuin runko / kori värähtelisi ohjausakselin (= ratin kiinnitys) kohdalta. Välillä auto kulkee kuin ihmisen mieli, välillä esim. muutaman päivän seisomisen (renkaiden seisontapinta?) jälkeen tärisee kuin krapulaisen kädet. :evil:

Juhannuksen jälkeen on aika varattuna tohtori Holmergille ja muun huollon ohella yksi tärkeimmistä kohteista on selvittää, ettei alustassa ole alkavaa löysää. Auto on kyllä maahantulokatsastettu viime syyskuussa eikä sen jälkeen ole kymppitonniakaan ajettu, mutta eihän se mitään todista.

Voisin kuvitella, että jonkun / joidenkin puslien vanhetessa tai löystyessä tuo ilmiö nousee esiin, vaikkei se katsastuksessa vielä aiheuttaisikaan narinaa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 93 cabriolet kokemuksia

Viesti Kirjoittaja cc »

Omat kokemukset on 2005 avosta ja 2009 farkusta. Molemmissa vakioalusta, avossa noin 40tkm enemmän mittarissa. Farkku kulkee kuin
ihmisen mieli, avoa "ajettava" enemmän ja joo, kyllä joskus ylimääräsitä "tärinää" takapuolessa joka ei ole seisontapintaa. Ratissa se ei tunnu. Koska molempien alustat kasattu samoista palikoista, oletan että ero johtuu kilometreistä ja millaista ajoa ollut ja vähän varmaan kumiosien iästäkin. Avo on Saksasta ja ollut alueella jossa varmasti veivattu enimmät kilometrit taajama-ajoa, farkun kilometrit kerätty enimmäkseen maantiellä.

Avoon on taakse vaihdettu bumerangit, ulkopäät oli jo aivan väljät. Kulmat on mitattu ja säädetty. Taytyy olla pientä välystä jossain, esim alapalloissa, vaikka omin konstein sitä en ole saanut esiin. Katsuri ei alustasta ole valittanut sen kaksi kertaa mitä tuo on konttorilla käynyt. Tässä kuussa on taas näytettävä, täytyy pyytää katsomaan tarkaan.
Ei avoa kuitenkaan huonoksi voi haukkua, hieman erilainen tuntuma vaan kuin farkussa. Kolmas kesä avolla menossa, reilu 20tkm takana ja niin paljoa tuo ei häiritse että alkaisin summamutikassa alustaan osia vaihtamaan, vaikka ei nuo nyt niin pajoa edes kustantaisi.

Jos TM koeajanut 143tkm ajettua autoa, voi siellä ihan hyvin olla alustassa jo välyksiä, tehdasuusi ja -kuntoinen se ei enää ole ellei kaikki palikat ole juuri uusittu. Oma farkku on juuri tuossa lukemassa ja ei se enää ihan sama ole kuin esim 70tkm sitten kun sen hommasin.

Avossa iso merkitys apurungon ristituella. Ilman jos ajaa, elää ja nitisee kori selvästi ja ohjaus hieman rauhattomampi.
Yläpään poikkituella en ole huomannut juuri vaikutusta. Ng-korissa kun on rintapelti kiinni tolpan tyvessä niin lisätuki ei ilmeisesti enää juuri lisäjäykkyyttä tuo.
Apurungon ristituki vaihtoi mallia 2005, en tiedä miksi, uusi ei kuitenkaan niin oleellisesti eri mallinen kuin 2004 mallissa.
Dieseleisä on sitten ihan erilainen ristituki, mallia X. Bensakoneiden malli muistuttaa enmmän Ä kirjainta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin