Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Onko joku kokeillu meneekö Febi 36112 9-3:een?
Kyseessä siis C-Vectran osa mutta samaa alustaahan se on.

http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret ... 36112.html
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tukivarressa on ainakin erona materiaalin lisäksi se, että Saabin osassa on ns pallonivel toisessa päässä ja tässä ei.

Kuva
Kuva

Voihan se silti sopia, mutta kuka tosiaan kokeilee?


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pointtihan olisi just että tosta pallonivelestä pääsis eroon.

Ja hyvinki voisin kokeilla, mutta jos joku jo todennu ettei sovi niin mitä sitä sit kokeilee.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En lähtisi muuttamaan alustan geometriaa taka-akselilla siitä(kään) syystä että NG9-3:ssa on ReAxes passiivinen takapyöräohjaus. Jos sinne vaihtaa muita kuin Saabin osia/Saabiin tehtyjä osia järjestelmä voi joko toimia aivan väärin, tai ei ollenkaan.

Sitäpaitsi, jos oikein muistan niin vectran osa ei edes käy paikoilleen.. Miksi pallonivelestä pitäisi edes päästä eroon?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Sama taka-akselihan siinä on kuin C Vectrassa mihin toi kyseinen osa on. Opel ei vaan ikinä mainostanut tota ReAxes ohjausta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko tuossa semmonen, et tuo pallonivel sallii takanavan kääntyä ja tuo Opelin vastaavassa osassa oleva pusla taas ei sallisi, ei ainakaan yhtä isoa muutosta alustageometriaan? Voi olla tyhmä kysymys... jos kerran sama takapää molemmissa pois lukien tuo tukivarsi, niin hommaa semmoiset ja käy testaamassa miten vaikutti ajoon. Kulmathan tuossa joutuu säätämään joka tapauksessa uusiksi, joten sekin säätötoleranssi saattaa vaikuttaa tulokseen.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nugge kirjoitti:Sama taka-akselihan siinä on kuin C Vectrassa mihin toi kyseinen osa on. Opel ei vaan ikinä mainostanut tota ReAxes ohjausta.
Sellaista mitä ei ole, ei kannata mainostaa. Vectroihin ei reaxes:ia tietääkseni ole ollut edes saatavilla.

Ja jos niitä eroja halutaan etsiä, niin mainitaan näin esimerkkinä että iskarin yläpään tuentakin on erilainen... ja iskarit... jouset.. jne..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Niin mutta kaikki mitä olet kertonut on ollu mutu spekulointia.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joskus opel foorumille eksyneenä muistan lukeneeni että tuota Saabin osaa on opeliin laitettu onnistuneesti.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nugge kirjoitti:Niin mutta kaikki mitä olet kertonut on ollu mutu spekulointia.
Niinkö? Varaosatukkurit siis vain huvin vuoksi listaavat ja tekevät erilaiset yhteensopivuudet autojen välille? Ja vain huvin vuoksi myydään erilaisia osia erilaisiin autoihin?

Takaiskunvaimentimen yläpään tuenta: Varaosatukkurit eivät listaa kysesen osan käyvän mihinkään muuhun kuin Saabiin. Tukkureilta löytyy vain 1 OE-numero referenssi joka on Saabin osanumero.

Jouset ja iskunvaimentimet (itseasiassa sekä edessä että takana): Soveltuvuudet listataan vain Saabiin ja Cadillaciin, ei Opeliin.

ps. Edes etuvakaajan yhdystangot eivät ole samat keskenään jos otetaan vertailuun ajonvakaudenhallinnalla varustetut Saab 9-3 ja C-Vectra. Tämäkään ei ole mutua, vaan todennettavissa varaosaluetteloinnin kautta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ehdottaako autonvalmistaja tai varaosavalmistajat auton virittämistä?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Meinaatko virittää Opelin osilla Saabiin paremman ajettavuuden? Ja se saavutetaan deaktivoimalla ReAxes ohjaus? Vai mitä tarkoitit em. virittämiskommentilla kun muuta korrelaatiota en keskinyt näin äkkisältään yhteensopivuusluetteloinnin ja osien erilaisuuden välille. Vai oliko tarkoitus vain vaihtaa keskustelun suuntaa sujuvasti?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Oliko sulla nyt siis mustaa valkoisella että tuo yks pallonivel on se mikä koko ReAxs:in tekee?

ReAxshan ei tee muuta kun "kääntää" takapyöriä noin 1/100 kuin mitä etupyörät kääntyy. Ja tämäkin vain vauhdissa niin sen todellinen efekti on vähintäänkin kyseenalainen. Hypetetty kyllä, mutta onko sillä oikeas maailmas mitään vaikutsta?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ota kantaa käytyyn keskusteluun varaosien eroavaisuuden/yhteensopivuuden suhteen, mutta tuohon alustaan ja sen ominaisuuksiin kylläkin.

Ostin nyt heinäkuussa Vectra C auton toiseksi autoksi perheeseemme. Siitä kirjoitinkin yhteen toiseen ketjuun.
Ajettavuudesta voisin mainita, ettei Saabin eduksi ole mitään sanottavaa. Oli siten mitä "aksiksia" tahansa Saabissa. Vectra ei häviä Saabille ajettavuudessa yhtään :!: .
Siinä mielessä voin yhtyä @nugge mielipiteeseen hypetyksestä.

Ihan mielenkiinnolla luin nyt vertailuja ja testejä mitä TM on kyseisestä C Vectrasta tehnyt, niin erityisesti sen alusta, jarrut ja ajonvakautus on saanut "hypetystä". Testeissä se sai suorastaan loistavat tulokset väistökokeessa. Kyllä nämä nimenomaan kertovat alustan hyvästä toiminnasta. Ohjaus ja suuntavakuuvuuskin on aivan Saabin tasolla oli suoraa tai mutkaa, mitä olen sillä nyt jo reilusti yli 2tkm ajanut. Oulu-Helsinki-Oulu reissukin tuli heinäkuun lopulla tehtyä ja erittäin hyvä ajettavuus on autolla, vieläpä ihan pilipalirenkailla verrattuna Saabini renkaisiin.

Ihan turhaan täällä "paukutellaan henkseleitä" Saabin puolesta (koskien NG9-3) verrattuna Vectra C:hen. Samaa paskaa ne on molemmat 8) .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Febi ProKit Taka-alatukivarteen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nugge kirjoitti:Oliko sulla nyt siis mustaa valkoisella että tuo yks pallonivel on se mikä koko ReAxs:in tekee?

ReAxshan ei tee muuta kun "kääntää" takapyöriä noin 1/100 kuin mitä etupyörät kääntyy. Ja tämäkin vain vauhdissa niin sen todellinen efekti on vähintäänkin kyseenalainen. Hypetetty kyllä, mutta onko sillä oikeas maailmas mitään vaikutsta?
Eiköhän se oli kokonaisuus mikä sen eron tekee, eikä yksittäinen pallonivel. Siis kaikki ne osat jotka ovat erilaisia taka-akselilla. Tuollahan tuosta on juttua, harmi että kuvatekstit ovat venäjäksi.
http://www.saabplanet.com/saab-reaxs-un ... -steering/


Reaxes järjestelmän vaikutus tuntuu kyllä - jos nyt ei perus kauppaan ja takaisin ajossa mutta sitten kun lähdetään oikeasti ajamaan. Itse en saanut Ahveniston moottoriradalla autoa puskemaan etuvetoisen tyyliin. Ajaksi kellotin tuolla ex9-3:lla 1:44 joka lienee 200 heppaselle perheautolle ihan kelvollinen suoritus loppuun ajetuilla katurenkailla ja vakioalustalla.

Vaikka femmaan on laitettu alustaa, ja poikkitukea, uretaania, uutta puslaa.. niin välistä on ikävä NG9-3:sen ajettavuutta - tehtaan vakiolla sporttialustalla ilman muita lisukkeita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin