Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saisko pelkillä Biltema korotuskumipaloilla sen siinä määrin toimivaks, et vois ajaa? Löysä se varmaan siltiki olis, mut ettei laahais maata myöden...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mikan kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 11:24
Eli nyt pitää keksi joku muu korvaava ratkaisu tai sitten myyjä, jolta sopivat jouset löytyy. Nyt ottaa lujille, joten hyviä ideoita otetaan vastaan.
https://www.vallilantakomo.fi/jouset-ja ... jat/c/109/

Tekevät halutuilla spekseillä käyvät jouset.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

mikan kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 11:24
Juuri sain viestin ettei Eibachin jousia tule ajoissa. :oops:
Mitenkäs kotimaan kauppiaat?
https://www.race.fi/fi/product/45530a/e ... 95/61kg-mm
https://www.autoracing.fi/tuotemerkit/h-r/hrar25120350 Nämä ilmeisen vastaavat.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

No nyt on tilauksessa 1200.250.0325. Eli pikkusen löysemmät, 325 lbs/inch. Noita pitäisi olla varastossa, joten pitäisi ehtiä ennen kuin leima kylmenee. Juho80, kiitos linkeistä. Eipä tullut mieleen, että H&R voisi myös olla vaihtoehto tai no periaatteessa mikä tahansa kynäjousi tietenkin.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eibachit haettu. Ne täytyy varmaan maalata mustaksi ennen asennusta. Ei oikein näytä mun silmään hyvältä kun on jouset ja iskarit turhan värikkäät. Viikonloppuna on tavoite saada talli sen verran tyhjäksi, että pääsee asentamaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jouset ja iskarit on asennettu. En nyt sitten jaksanut maalaushommiin, joten siellä auton alla kirkuvat punaiset jouset ja keltaiset iskarit. Vanhoista iskareista siirsin Bilsteineihin muovisuojat yläpään "kumien" kera. Mittasin ennen ja jälkeen korkeuden lokasuojan reunasta. Ehjä puoli nousi 5 mm ja rikkinäisen iskarin puoli nousi 20 mm. Joten varmaan suht alkuperäisellä korkeudella tuo nyt on mitä on ollut uutena. Ajossa tuntui aika jäykältä, joten ei tuntuisi haittaavan, vaikka jousi on hieman suosituksia löysempi, eli 325 lbs/inch. Iskarit on siis B6.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Saab on nyt katsastettu. Iskaritesti antoi uusille iskareille noin 80%. Mielenkiintoisesti oli jarrut huonontuneet, etujarru, takajarru ja käsijarru kaikissa toisen puolen tulos huonompi. Tais olla jarrudynolla huono päivä. Ajokokemuksen mukaan tykkäisin kyllä hieman pehmeämmästä alustasta, on vähän pintakovuutta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ Ihmettelin samaa katsastuksessa, oikea puoli vähän heikompi. Myöhemmin on ollut yksi nopea jarrun käyttö 100 vauhdista, missä selkeästi tuntui vääntöä vasemmalle. Muulloin kokeilemalla ei jarruissa tuntuisi olevan mitään häikkää.
Timo Ketola
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 22:19

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Timo Ketola »

Hei Arvon Kollegat!

Onko Teillä olemassa joku toimiva kikka kolmonen, millä Saab 9-3 Turbo X:n iskunvaimennus saataisiin kuntoon.
Autolla on ajettu 100 000 km ja siihen tehtiin merkkihuollossa takaiskareiden vaihto noin 10 000 km / 4 vuotta sitten ja nyt taas perä pomppii. :oops:
Vinkeistä etukäteen kiittäen Timo K
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Vinkki, vaikka ei olekaan just nyt saatavilla: https://www.esaabparts.com/saab/parts/93001399
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Timo Ketola
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 22:19

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Timo Ketola »

Thanks! :)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tuolla setillä varmaan nousee aika reippaasti Turbo X perä varsinkin jos on sedan. Siellä siis lukee että olisi 9-3X eli korotetun SC takapäähän, hassua sinänsä ettei xwd mainita kun etuvetoisiakin 9-3X on olemassa..

https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =573158098
tuolta valitsemaan, on siellä osa ihan saatavanakin.

Siskon xwd laitoin aikoinaan maptunin coiloverit https://www.maptunparts.fi/xt-sarja-by- ... i-xwd.html
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja peinu »

mikan kirjoitti:
To Joulu 16, 2021 08:58
Saab on nyt katsastettu. Iskaritesti antoi uusille iskareille noin 80%. Mielenkiintoisesti oli jarrut huonontuneet, etujarru, takajarru ja käsijarru kaikissa toisen puolen tulos huonompi. Tais olla jarrudynolla huono päivä. Ajokokemuksen mukaan tykkäisin kyllä hieman pehmeämmästä alustasta, on vähän pintakovuutta.
Meillä myös vaimon 9-3X laitettiin samat eibachit ja bilstein B6. Samat kokemukset. Liian kova. Pomppaa korotetulle suojatielle mennessä ja tömähtää poistuessa.
Kuulin vinkkiä että iskaria pitäisi vähän jatkaa jollain patentilla. Meinasin hankkia Bilstein B4, kun ovat myös halpaa kuin saippua, ja jatkaa jommasta kummasta päästä muutaman sentin jollain sovittimella että saadaan lisää ulos joustoa

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Haza kirjoitti:
La Kesä 03, 2023 11:11
Tuolla setillä varmaan nousee aika reippaasti Turbo X perä varsinkin jos on sedan. Siellä siis lukee että olisi 9-3X eli korotetun SC takapäähän, hassua sinänsä ettei xwd mainita kun etuvetoisiakin 9-3X on olemassa..
Timo ei tuossa maininnut mikä versio hänellä on, joten ajattelin heti neliveto. :oops:
"For specifically the 2010-2011 9-3X to maintain factory rear ride height."
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Iskarit taakse XWD.... Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja aero »

^TurboX on vähän eri asia kuin 9-3X. Ensimmäinen on matala, jälkimmäinen korkea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin