P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tir » Ti Syys 13, 2016 18:54

Vinkkejä kaivataan.
Eli Aero antoi parisenviikkoa sitten vain satunnaisia pätkäyksiä kun kiihdytti ja ahdot tulivat mukaan. Nyt tänään ei siedä enää ollenkaan kovaa kiihdytys vaan auto tärisee ja fiilis on kuin kävisi kolmella pytyllä. Tärinä on suoraan suhteessa moottorin kierroksiin.
Wifi mokkula antoi koodia 0300 ja 0303 toistuvasti. Vaihdoin uudet tulpat mutta ei vaikutusta.
Onkohan vika niissä tulpan hatuissa joihin menee 4-napainen liitin jokaiselle tulpalle vai missä mättää.
Perjantaille on aika varattu luotto korjaamolle mutta arvon raadin vinkkejä kaipaan silti. Täällä ne oikeat asiantuntijat Saabien kohdalla on.
Please help!

Auto: Aero 2003 stage 1 by Nappe 2.0T kilsat 225000km
93ss Aero 2.0T M6 2003

apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2650
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika » Ti Syys 13, 2016 19:10

Olikohan puoliin liittyvää, P0300 yleisesti ja P0303 kolmossylineri sytkähärö.
Googlea ja wissiä....

Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tir » Ti Syys 13, 2016 19:58

Hetkonen! Onko puolat itse asiassa juuri ne epoksiin valetut mötikät jotka on suoraan tulpanhattujen päällä ja Kiinnittyy yhdellä 10mm pultilla venttiilikanteen...
Lisätään vielä että auto toimii ihan nätisti pintakaasulla ja about puolella kaasullakin mutta kun ruttaa latikan lattiaan niin alkaa julmettu tärinä ja hystereesi.
Eli onko puolat tulppien päällä ne boksit joille tulee 4-napainen liitin vai onko ne jotain muuta?
93ss Aero 2.0T M6 2003

jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja jjasco » Ti Syys 13, 2016 20:55

Mulla tärisi tuossa viime viikolla ihan vastaavalla tavalla, mutta vikakoodeja ei antanut. Napen biopower-softa autossa ja ensimmäiseksi vaihdoin tulpat, joilla pätkimiset hävisivät eikä ole uusiutuneet vielä. Eli aloita tulppien vaihdolla, mutta veikkaan, että puola on sulla vaihtokunnossa. Ne suorasytytyspuolat on tosiaan siinä tulppien päällä.
9³SS Turbo X '08

-Janne

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja teesalama » Ti Syys 13, 2016 21:07

Vaihtaako jonkun puolan päikseen ja kattoo siirtyikö vika, eli muuttuu vikakoodi.

Seuraavaksi tulpat ja varmasti ehjällä puolalla kokeilemaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tir » Ke Syys 14, 2016 06:16

Tulpat tosiaan jo vaihdoin eilen ja ei vaikutusta. Tulpat näyttivät myös samalta keskenään, nätin ruskealta.
Taidampa hakea yhden puolan Motonetista 89,90€ ja vaihtaa sen ekana sinne kolmos sylkkään. Sitähän se ainakin herjasi.
Kummasta päästä sylinterijärjestys lasketaan Saabissa? Kun katson keulasta moottoria niin vasemmalta vai oikealta?
93ss Aero 2.0T M6 2003

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4805
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ke Syys 14, 2016 06:52

Tir kirjoitti: Taidampa hakea yhden puolan Motonetista 89,90€ ja vaihtaa sen ekana sinne kolmos sylkkään. Sitähän se ainakin herjasi.
Motonetin puolilla pääset ojasta allikkoon. Alkuperäiset ovat varma valinta.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja kartsa86 » Ke Syys 14, 2016 08:52

Motonetin puolia tai mitään muitakaan tarvike puolia en laittaisi itsellä oli juuri uusien tarvike puolien takia ongelmia kesällä,antoi koko ajan niistä vikakoodia. Tilaa ulkomailta alkuperäiset on jopa yleensä viellä halvempia kuin motonetissä. esim neolta.. http://www.neobrothers.co.uk/direct-ign ... 5b1ff12665
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower

jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja jjasco » Ke Syys 14, 2016 11:19

Jos haet Motonetissä puolan niin varmista, että saat palautettua, jos ei toimikaan.
9³SS Turbo X '08

-Janne

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3094
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Syys 14, 2016 12:49

Ei niitä kannata Motonetista hakea. Ei edes kokeeksi. Kannattaa usko mitä tuossa aiemmin on mainittu :!: .

Saab on puolille erittäin tarkka. Ne on syytä olla alkuperäiset. Puolat eivät ole Saabissa pelkästään sytytyskipinää varten, kuten valtaosassa autoja, vaan niillä tarkkaillaan koko palotapahtumaa (ionisaatiomittaus). Tämä tapahtuu käytännössä tulpan kärkien välisellä johtavuusmittauksella. Sillä tapahtuu mm. sytytyksen ajoitus, nakutustunnistus jne. Siinä on tulpan lisäksi puolalla äärimmäisen tärkeä osuus.

IDM-yksikkö lähettää mittasignaalin (vaihtosähkön) puolien ensiökäämeille. Mittasähkö siirtyy puolien toisiokäämeille. Tulppien kärkivälissä johtavuus muuttuu puristus, (sytytys, palo), työtahdin aikana. Täten myös ensiökäämissä virta muuttuu, jota IDM mittaa ja tekee siitä analyysit. Puolien on siis oltava täysin kaikilta sähkö/magneettisilta ominaisuuksiltaan alkuperäisiä, jotta tuo mittaus onnistuu kunnolla.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tir » Ke Syys 14, 2016 17:05

Kiitos jälleen arvon raadille ja Petrisalle avaavasta selvennyksestä puolien suhteen.

Hain tänään Raision Länsiautosta alkuperäisen puolan ja vaihdoin kolmos sylinteriin. Toimii.
Auto pelittää ja vika hävisi.

Hieman arveluttavaa ehkä oli kun kysyin alkuperäistä Saab puolaa niin sain hinnan 238€/kpl. Hetken siinä nieleskellessäni ja kommentoidessani jotain Motonetin hinnoista, varaosamyyjä äkkäsi että Opelin puolelta löytyy ihan samalla varaosanumerolla tuo sama puola mutta hinta oli 113€/kpl !!!
Totesimme yhteen ääneen että otetaan se Opelin puola (joka siis aivan sama tuote). Noh, myyjä kipaisi sen mulle hakemaan Opelin varaosahyllystä ja otimme paketin auki.... Ja kyllä, puolassa luki ihan selvästi että Saab/ Mitsubishi valmistajana.

Eli kannattaa siis aina tarkistaa saako samaa osaa Opeliin.

Kiitos vielä kaikille vinkeistä.

Tero
93ss Aero 2.0T M6 2003

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3094
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Syys 14, 2016 18:28

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Motonetin sivuilla puolan kohdalla lukee myös Mitsubishi. Onko nyt sitten aivan hiljattain Motonetin puolat vaihtuneet alkuperäisiin. Niillä tarvikepuolilla kun ei mitään tehnytkään. Voihan nuo kuitenkin olla jotain tarvikepuolia vaikka Mitsu lukeekin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4805
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Tobbana » To Syys 15, 2016 07:12

petrisa kirjoitti:Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Motonetin sivuilla puolan kohdalla lukee myös Mitsubishi.
"1,8t/2,0t Puolahattu JOS Saab 12787707/Mitsubishi H6T60271 (tarve 4kpl)"
Eiköhän tuo vain tarkoita, että jos sattuu löytymään alkuperäisistä numeroita puolista, niin nuo siihen kävisi muka tilalle. :)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja kartsa86 » To Syys 15, 2016 08:00

Ei ole motonetin puolat kyllä vaihtuneet alkuperäisiin vaan on edelleen jotain kiina romuja,ainakin näin noin kuukausi takaperin!
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3094
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0300 ja P0303 vikakoodi ja auto tärisee ja pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Syys 15, 2016 09:24

Aivan, tuotahan se tietenkin tarkoittaa. Eli "käyvät" noiden saab/mitsu tilalle :evil: .

Eikä ole enää iso ero hinnassa tuossa edellä mainittuihin Opel-puoliin Motonetin-tarvikepuolilla. Kunhan vain muistaa, ettei osta saab-puolia :lol: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin