Jarruremonttia suunnittelemassa....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MJKK
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 21:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja MJKK »

Terve!

Omaan (2008) vaihdoin juuri taakse levyt ja palat. Sanoisin että edessä ovat kyllä mallia lanka. Ja tuon langan jumittumisen voin vahvistaa. Meni poikki molemmilta puolilta. Helppoa kuitenkin porata uusi reikä vanhan viereen ja sinne sitten sovittamaan uutta jousta.

:saab:
Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2009

exät

Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2008

Saab 9-5 kombi "2.3t" Vector biopower 2006 (2013-2016)

Saab 9-3 2.0T 2001 (2010-2013)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaihdoin takapalat ja poikkihan se meni tuo jousi toisesta satulasta.

En ehtinyt eilen illalla enää tutkia tarkemmin.
Mahtaako jousen reikä olla läpi, että saisi tuurnalla lyötyä pois?

Vai pitääkö yrittää porata?

Jumissa oli männät, ei mennyt kärkipihdeillä kiertämällä. Piti hakea Biltemasta tuo setti, jolla kierretään mäntä takaisin sisään. Vaikeaa oli silläkin, mutta herkistelin ja nyt tuntuu toimivan.
Yritin aluksi vanhalla ysikympin etujarruihin tarkoitetulla avaimella, mutta ei siinä riittänyt voima. Vähän piti viilata, mutta ihmeen hyvin sopi avain paikalleen.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000019405
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jousen reikä on läpi asti, mutta saat lyödä aika lujaa, että saat sen pätkän sieltä. Tuppaa hapettumaan kiinni nuo jouset, kun satulan runko on alumiinia. Kerran vuodessa jouset irti ja alumiinitahnaa väliin, pysyy jonkinlaisessa kunnossa. Toinen paikka on liukujen kumit, joiden alle tulee hapettumaa ja lopulta satulat tuskin liikkuvat. Kumit irti ja hapettumat pois satulasta.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, täytyy yrittää takoa irti. Alumiinilta tosiaan vaikuttaa tuo satula, ja liukujen kumeja täytyy irrotella keväämmällä.
Lueskelinkin noita juttuja, että saattaa turvota sieltä alta ja jumittaa jarruja.

Jotain positiivista oli se, että käsijarruvaijereiden kuoren päät ei olleet paistuneet kiinni.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Jarruremonttia suunnittelemassa,vin-koodin mukaan alustanumero 49-AP-4 - 2-64-67-AC-BB-CC-DB- , eli onko etulevyt nyt 314mm,ja taakse 292mm,vai tulkitsinko oikein?

vin-koodi: https://www.thesaabsite.com/catalog/saa ... plate-help
Joku kipotin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Varmuuden vuoksi mittaisin nuo ihan itse. Voihan olla että tuohon on jo joskus vaihdettu jarrut.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuossa aiemmissa viesteissä kun oli juttua tuosta satulan jousesta, niin minä en ota sitä irti vaan kampean sen lenkin toisen pään reunuksen yli ja sitten vain kääntää satulaa niin toinenkin jousen lenkki lähtee takaa pois. Paikalleen laitossa vaan toisinpäin homma.

Juuri näin tein reilu kuukausi sitten kun vaihdoin taakse uudet jarrupalat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja SS »

moilanen88 kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 12:49
Jarruremonttia suunnittelemassa,vin-koodin mukaan alustanumero 49-AP-4 - 2-64-67-AC-BB-CC-DB- , eli onko etulevyt nyt 314mm,ja taakse 292mm,vai tulkitsinko oikein?

vin-koodi: https://www.thesaabsite.com/catalog/saa ... plate-help
Ainakin täsmää Aeron alkuperäisten kanssa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Oli ne alkuperäiset jarrut.
Joku kipotin.
Vastaa Viestiin