Jarruremonttia suunnittelemassa....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Alkaa olla jossain vaiheessa edessä pieni jarrurenpppa ja ajattelin hyvissä ajoin alkaa suunnitella projektia :lol:

Autossa on edessä nyt 285 mm ja takana 278 mm levyt.

Eri vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon mutta etenkin etusatuloita ei tunnu saavan tarvikkeena muualta kuin Biltemasta 109 €/kpl?

Sitten speedpartsilta saisi 285 -> 314 mm muutossarjan 3650 kruunulla joka on samanhintainen kun jos ostaisi vakio 285 mm palikat Biltemasta.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31401.html

Onko tosta setistä kokemuksia? Ja onko noin etujarrut siis samat kun 02-10 femmassa?????

Takajarrut on nyt ekana edessä kun ne laahaavat vähän päällä (lämpenee hieman ja vanteisiin kertyy paljon jarrupölyä)

Ebaystä saisi etu + takavevyt ja palat edullisesti saarivaltiosta
-> http://www.ebay.com/itm/110962681135?_t ... EBIDX%3AIT
Noi on varmaan vastaavaa laatua kun motonet/biltema? Olis ainakin edullinen ratkaisu levyjen ja paljojen osalta....

Mutta satulat on taakse on aika arvokkaat 89 €/kpl?!

Mistä olette hommanneet noita jarruosia?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miksi vaihtaa satulat kokonaan uusiin/tehdaskunnostettuihin, jos ne tulisivatkin kuntoon vain pelkällä huoltotoimilla: puhdistus ja liukutappien voitelu.
Eri asia on sitten mikäli ne ovat jo sisuksiltaan huonossa kunnossa.

Täältä näyttäisi saavan jarruosia: http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/185 ... ydraulics/
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Briteistä en tilaisi ebayn kautta jarrupaloja kun ei tiedä todellisuudessa mitä saa vaikka merkki oliskin tunnettu. Eeuropartsilta kannattaa muistaa, että postikulut ei ole edullisimmasta päästä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

jjasco kirjoitti:Briteistä en tilaisi ebayn kautta jarrupaloja kun ei tiedä todellisuudessa mitä saa vaikka merkki oliskin tunnettu. Eeuropartsilta kannattaa muistaa, että postikulut ei ole edullisimmasta päästä.
Joo, näyttää olevan 120 dollaria postikulut. Eli halvemmaksi tulee ostaa europasta...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Juuri ruuvattu omaan 9-3 tuo kyseinen speedpartsin 314mm setti, reilu pari kk nyt alla pyörineet ja ainakin vielä pysähtyy.
Vaikeintahan tuossa asennuksessa oli vaihtaa isompi jarrukilpi navan taakse, oli meinaan niin tiukassa että...

Satulat ovat mallia tarvike, en tiedä kuinka pitkäikäiset sitten mahtavat olla, mutta jäädään seuraamaan. Jos päättävät antautua, pitää ostaa Bildelsbasenista vähän ajetut aidot tilalle.

Samalla vauhdilla vaihtui myös taakse 292mm jäähdytetyt osat. Satulat tuli ostettua käytettynä Bildelsbasenista, muut osat uutena PCS:ltä.
Eli nyt jarrut ovat mallia "Aero" ja kyllä nyt paremmin pysähtyy kuin edellisillä Linearin osilla.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko tutustuttu pro car valikoimaan mitä siellä on :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
TP93
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja TP93 »

314mm jarrusetti Speedpartsilta oli ihan Ok hankinta kun suunnitelmissa oli samalla vaihtaa jarruremontin yhteydessä pyöränlaakeritkin.
Muuten tulee jumppaa tosiaan tuon jarrukilven kanssa.
Saab 9-3 SS BioPower "Griffin Aero"
Tumppa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 07:10

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Tumppa »

Sorry off-topic, mutten löytänyt haulla - tai sitten väärät hakusanat..

Onkohan muistissa / keskustelua, työkalut, joita tähän jumppaamiseen tarvitaan? Tarkoitus vaihtaa palat ja levyt 93:een. Onko tuo sylinterin kiinnitysrauta/teline normi pulteilla vai torx?
Jotain momenttejakin varmaan on annettu/suositeltu?
9-3, 2007, 1.8t
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ruuvit on E-torx-kannalla, olikohan E18. Pikkujarruissa pitää tosiaan satulan kiinnitysrautakin käyttää irti, että saa levyn pois. Kertoivat, että Aero-jarruissa olisi toisin..?

"Nihkeänhän" hommasta tekee se, että nuo pultit on ohjeen mukaisesti kiinnitetty kierrelukitteella. Totta puhuen en ymmärrä minkä takia, mutta lukitetta oli meilläkin, ja asentaessani laitoin sitä myös, tosin yritin olla kohtuullinen. Ei siis riitä, että saat ruuvit ensin narahtamaan auki (lähtivät loppujen lopuksi kohtuullisella voimalla, tai sitten vaan usko riitti kun oli tieto etukäteen että ovat tiukassa), vaan niitä joutuu kyllä ihan tosissaan vääntämään melkein koko nousunsa matkan. Toki kitka vähenee loppua kohti, kun kierrettä on koko ajan vähemmän pyörännavan sisällä.

Toinen muistamisen arvoinen seikka on jarrumännän sisäänpainaminen. Tai siis kiertäminen: ei mene pelkästään painamalla, eikä pelkästään kiertämällä, vaan pitää painaa ja kiertää samaan aikaan. Ensimmäinen mäntä painui mulla ihmeen hienosti pohjaan: riitti käsivoimilla painaminen ja lukkorengaspihdeillä samaan aikaan kiertäminen. Toiselle puolelle jouduin virittelemään pultista, korialuslevysta ja mutterista painimen satulan väliin, kun ei alkanut mäntä imeytyä ollenkaan. Lopulta sekin lähti menemään, mutta oli loppuun asti hiukan jäykempi kuin toinen puoli.

Jarrunestesäilön korkki on hyvä löysätä ennen puuhaan ryhtymistä, miksei vähän välillä käydä kurkkaamassa pinnantasoakin ettei tulvi. Ilmeisesti ei tulvi ihan herkästi, koska meillä oli kitkapinta paloista kokonaan pois ja levytkin sitä kautta jo hieman ohentuneet, eli maksimimäärä työnnettiin nestettä takaisinpäin, kun männät kierrettiin takaisin pohjaan. Silti mahtui säiliöön ja jäi ihan hyvälle tasollekin.

Tuo männän ulkoreunan ja pölysuojakumin muotoilu on aika fiksu: männänpää oli aika pahannäköinen, varovasti puhdistellen sitä sai kyllä siistittyä. Kokoonpanoon on kuitenkin jätetty hiukan varoja, eli loppuun asti kiertämälläkään ei männän ruosteinen/röpyliäinen ulkopää mene siitä kumitiivisteestä läpi. Kumitiiviste seuraa sen sijaan mäntää, taittuen jopa ensimmäisestä "nivelestään" hieman sisäänpäin. Kun männät olivat pohjassa, sen tiesi kyllä yksiselitteisesti, ja uusien palojen/levyjen asentaminen oli todella helppoa, ts. ei ollut liian ahdasta männän ja satularungon välissä. Säätyivätkin mokomat ihan nätisti ja itsekseen, käsijarrua myöten! Eka Saappi lajiaan tässä suhteessa! 8O
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Top Dog
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Marras 26, 2016 12:43

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Top Dog »

Terve!

Autona 1.8t 2006 SC autom.

Levyinä ilmeisesti 278mm takana, koska levy on umpinainen ja ohut, edessä varmaankin 285mm?

Käykö nää osat siihen?

Taka:
http://www.autonosat24.fi/2220640-vaico-jarrulevy

Etu:
http://www.autonosat24.fi/7710437-abs-jarrulevy

Palat eteen ja taakse:
http://www.autonosat24.fi/7565614-optim ... -levyjarru
http://www.autonosat24.fi/7216017-trisc ... -levyjarru

Palojen jouset hommaan varmaan motonetistä, kun tais olla halvemmat :D

Kiitos, Tapsa
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
Top Dog
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Marras 26, 2016 12:43

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Top Dog »

^ Osaisko/jaksaisko joku vastata niin saa osat tilattua?
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Takalalaikat varmasti oikeat jos ei ole tuuletettu.
Etulaikkojen koosta voi varmistua kurkkaamalla vanteen sisään, 302 mm levy on melkein jarrukilven kokoinen, 285 mm laikka on kilpeä selvästi pienempi.
Mutta todennäköisesti ne etulaikat on 285 ku on 278 takalaikat....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Top Dog
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Marras 26, 2016 12:43

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Top Dog »

Kiitos!

Onkohan jarrupalan asennusjouset mallia lanka- vai levyjousi?
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Top Dog kirjoitti:Kiitos!

Onkohan jarrupalan asennusjouset mallia lanka- vai levyjousi?
Etupäästä en oo varma kun en oo purkanut, takana mallia lanka....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Etupäässä on ollut molempia, isällä -04 levyjousi, itsellä -05 lankajousi. Tiedä sitten mistä syystä, samoilla 285 levyilla molemmat. Kannattaa siis kurkata jarruihin ennen tilausta. Takajarrujen jouset voi olla jumissa, jos ei ole hetkeen availtu. Satula kun on alumiinia, niin se teräslanka hapettuu kivasti kiinni. Toivottavasti saat ne helposti irti.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin