TTiD pikkuturbo hajosi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Su Syys 18, 2016 20:53

Viikonloppureissulla alkoi turbo(t?) mekkaloida tavallista enemmän. Lopulta noin 400 km paluumatkalla ääni paheni hetkittäin särinäksi ja pihaan tullessa haiskahti hieman öljy. Imusarjalle menevä ahtoputki oli selkeästi märkänä öljystä ja oli hävittänyt koneesta noin litran öljyä (öljypinta tikun alamerkissä).

Nyt sitten pitäisi saada tuo fiksattua. Auto on ollut minulla vasta noin 4kk joten pitää ensin kysyä myyjäliikkeen kanta asiaan maksajasta. Mikäli menee omasta pussista, niin minne tuo kannattaisi kuskata Seinäjoella korjattavaksi? Turbo kannattanee tilata Neobrothersilta, mutta asentaminen on enemmän se ongelma kun ei täällä ole itsellä tiloja tehdä. Onko Herralankadun Rinta-Joupilla nämä TTiD-koneet hanskassa, eikö se ole ainakin joskus ollut Saabin merkkihuolto? Vai kannattaako jonnekkin muualle kuskata?

Oma jännityksensä tulee olemaan korjaamolle ajamisessa ettei kone ala käydä öljyllä, sinänsä ihme että näin ei jo tapahtunut tuossa paluumatkalla. Kannattaisikohan tuolla ajaa ahtoputki irrallaan vai riittääköhän jos ajaa vain varovasti tuon muutama kilometrin korjaamolle?
9-3 TTiD

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Ma Syys 19, 2016 11:43

Rinta-Joupilla ei olleet ainakaan aiemmin vaihtaneet TTiD:n turboja, toki eihän tuo mitään rakettitiedettä sinänsä ole, turbo kun turbo. Sellaiset 500€ kuulostaisi ainakin menevän töihin rahaa.

Osaako kukaan suositella Seinäjoelta jotain osaavaa ja huolellista korjaamoa?
9-3 TTiD

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja A.L. » Ma Syys 19, 2016 18:36

At-huolto Kauhajoella ainakin on hyväksi todettu paikka saabien suhteen.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Ti Syys 20, 2016 08:33

Kiitos vinkistä!

Turbo on tulossa Neobrothersilta, saa nähdä saako jo tälle viikolle sen käsiin.
9-3 TTiD

387
"Hirsch"
Viestit: 787
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja 387 » Ti Syys 20, 2016 15:02

Oliko minkä hintainen turbo
Hese

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Ke Syys 21, 2016 10:44

Sellanen 500€ varmaan jäi toimituskuluineen pelkälle turbolle kun loppusumma oli 539€ ja tilasin samalla kaksi kuormaverkkoa tavaratilaan ja yhden öljyfiltterin.

Kunhan nyt tulee joskus perille.
9-3 TTiD

Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Fakiiri » Ke Syys 21, 2016 20:25

Jarkko Antila on tuon alueen Saab Guru. Suosittelen.

http://www.huoltovertailu.fi/jarkko-ant ... 3&make=129
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Ti Syys 27, 2016 13:41

Turbo tuli perille Neolta eli aikalailla viikko meni. Seurantakoodia sai kysellä sähköpostilla jälkikäteen ja sähköpostiin voi vastaukset tulla parin päivän viiveellä mutta muuten ei valittamista palvelusta! Onhan se melko painava köntti näin irrallaan kun paljon valurautaa...

Nyt kun vielä saa tiivisteet (kun en tajunnut kysyä niitä mukaan tilaukseen) paikalliselta marmoritiskiltä niin voi alkaa kysellä sopivaa vaihtoaikaa. Kiitokset vielä korjaamovinkeistä, Antilalle soittelin jo alustavasti viimeviikolla.
9-3 TTiD

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Syys 27, 2016 16:24

Jos on yhtään samanlainen homma kuin perus TiD:n ahtimen vaihto, niin tiivisteitä menee sitten muitakin kuin ne ahtimeen suoraan liittyvät. Ainakin TiD:ssä piti purkaa jäähdytysputkistoa aika rankasti vaihtohommissa. Ja osa niistä letkuista ja klemmareista ei lähtenyt ehjänä irti.

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Ke Syys 28, 2016 07:38

Ok, voi pitää paikkaansa kun käsitin että syyläri ja välijäähy pitää nostella pois paikaltaan vaihdon ajaksi. Välijäähy toki pitää nostella puhdistamisen takia muutenkin että saa öljyt pestyä sisältä pois...

Vein auton eilen korjaajalle odottamaan sopivaa hetkeä, toivotaan että tarvittavat tarvikkeet on saatavilla tai löytyvät kohtuullisella aikataululla.
9-3 TTiD

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » Pe Syys 30, 2016 22:23

Nyt on TTiD taas kunnossa! Uusi turbopaketti on paikallaan ja tuli pieni testilenkki heitettyä. Hienosti taas vetää ja vastaa kaasuun.

Kyllä se entinen turbo on sairastellut jo pidemmän aikaa, mutta olen todistellut itselleni että kai dieselin turbon hieman kuuluu ääntää...ei kuulosta ehjä turbopaketti ainakaan tuossa TTiD:ssä pitävän yhtään minkäänlaista ääntä.

Kiitokset vielä tätäkin kautta Antilalle, nopeasti sai auton työn alle kun osat tuli. Ja vaikka en kaikkia osia ollut muistanut hankkiakkaan... :oops: Ei tarvitse kahdesti miettiä minne Saabin seuraavan kerran vie täälläpäin jos jotain ongelmia tulee.
9-3 TTiD

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja SS » La Loka 01, 2016 18:43

Ihan mielenkiinnosta... Näkyykö huoltokirjasta mitä öljyä koneessa on käytetty ja millaisin vaihtovälein? Paljonko autolla on ajettu?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » La Loka 01, 2016 20:46

Näkyy...olikohan 100tkm kohdalla ekan kerran laitettu (väärää) 5w30-öljyä ja siitä asti sitä käytetty joka huollossa. Mobilin ESP 5w30 oli huoltokirjan mukaan ollut useimmissa huolloissa. Yhdessä taisi olla jokin Valvoline joka täytti dexos2-vaatimukset mutta sehän ei kai TTiD:lle riitä yksinään. Viimeisimmässäkin huollossa, 10 tkm ennen lopullista tuhoa, laitettiin Mobil ESP 5W30.

Eli voi olla hyvinkin osasyy tuo öljy. Ja omalla mutu-tuntumalla arvelen, että suurempi ongelma on tuo kuuman pään viskositeetti. Kuuntelen mielelläni vasta-argumentteja asiasta.

Sehän tässä onkin, että kun tuon auton ostin, en tiennyt näistä niin paljoa että olisi ollut tuttu asia tuo TTiD:n 0w40-vaatimus. Mutta nyt kävi näin. Jatkossa ei mene enää kuin 0w40.

Tosiaan, karvan vajaa 245tkm oli mittarissa kun tuo pikkuturbo levisi totaalisesti eli alkoi työntää öljyä läpi. Äännellyt se on toki jo pidemmän aikaa.

Edit. Ai niin, 15 tkm vaihtoväleillä on huoltokirjan mukaan menty muuten, mutta pari ekaa huoltoa jotka ajettu 0w40-öljyllä, on mennyt muistaakseni 30 tkm vaihtovälillä ekan omistajan aikana.
9-3 TTiD

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja AZP » La Loka 01, 2016 20:52

Noilla kislamäärillä vaikea diagnosoida tuhoa yksin vain väärän öljyn syyksi, koska onhan tuossa jo matkaa taitettu. Mutta ottaen huomioon huoltokirjan ukaasit TTiD:n öljyvaatimuksista pitäisin aika todennäköisenä että noin pitkä väärillä öljyillä ajelu on edesauttanut asiassa.

Mutta kaikenkaikkiaan hieno homma että nyt on uusi ahdin. Näin minä ainakin ajattelin kun omastani oli tullut tonnisavut pihalle ja uusi mutka oli saatu paikoilleen :mrgreen:

Korjari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Paltamo

Re: TTiD pikkuturbo hajosi

Viesti Kirjoittaja Korjari » La Loka 01, 2016 21:01

Jep, siksi itsekin pidän tuota vain mahdollisena osasyynä. Muita mahdollisia syitä on että imusarjan läppä mennyt joskus läpi (tuosta oli edellisen omistajan aikaan läpät näköjään ruodittu pois) tai ahtimen ylikierrokset jossain vaiheessa elämää ahtovuodon takia (koska ahtoputki oli vaihdettu silikoniseen).

Mutta jos vertaan (anteeksi) VAG:n 1.8T bensaturboon, josta aiempaa kokemusta, on nuo ehkä hieman pienehköt kilsat ahtimen hajoamiselle. Jos olisi tapahtunut vaikka 50 tkm myöhemmin, olisin pitänyt ihan normaalina. Mutta ei toki ole tästä TTiD:stä niin paljoa kokemusta että osaisin sanoa, millaisia kilometrimääriä ajetaan alkuperäisillä ahdinpaketeilla erilaisissa olosuhteissa.
9-3 TTiD

Vastaa Viestiin