Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Viesti Kirjoittaja Lassie »

1,8t 2006 SS 197tkm. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun tyhjäkäyntikierrokset tippuu normaaliin, alkaa tiheä tikitys jakopään puolelta, parhaiten kuulee hukkaportin kohdalta. Kone käy hyvin, ei täristä tms. Vinkkejä?

Videossa hukkaportin kohdalla ääni kuuluu parhaiten.
phpBB [video]
NG9-3SC 1,9tid '09
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Viesti Kirjoittaja zenga »

Mulla on tuossa kolkissa samalta kuulostava naputus kylmällä koneella, joka pitäisi hoitaa pois, ja selvittelyjeni perusteella veikkaisin kyseessä olevan rikki mennyt tasapainoakselin ketjun laahain/ohjuri. Tältäkin foorumilta löysin tuosta mainintaa ja jollekin oli laahain vaihdettu, jakopäätä ei ole tarvinnut purkaa.

http://imgur.com/jfBG5Yz?r

Jos joltain tuon vaihto onnistuu etelä-Suomessa niin saa ottaa yhteyttä.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Juu ongelma heikon laahaimen kanssa on tiedossa ja kaipaisin varmistusta joltakin asiantuntijalta. Tosin kuvaamaltani videolta kuuluva tikitys ei ihan vastaa muita katsomiani videoita rikkinäisestä laahaimen äänestä... Myöskään mitään muuta muutosta en koneen käyttäytymisestä ole huomannut. Ääni alkaa selvästi kuulumaan kylmäkäynnistyksen tiputettua tyhjäkäynnin normaaliin kierrosnopeuteen. Onko asiantuntijoiden mielestä oireet selvät laahaimen rikkoutumisesta?
NG9-3SC 1,9tid '09
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Eipä tässä sen kummempia asiantuntijoita olla mutta käytännön kokemusta...Huonopa se tuosta on varmaa sanoa. Mutta passaa kun kuuluu kylmänä. Poika osti 2.0t ja kun autoa käytiin katsomassa niin kone oli aina lämmin. Kauppojen jälkeen selvisi miksi, kilinä ja rallatus oli kylmänä melkosta. No koneen jakopään puoleinen pääkin oli öljyssä niin pitihän se kattoa. Tasapainoakselin kiristimen laahain poikki ja kiristin hakkautunut jumiin ja rikki ketjun voimasta. Aineelta uusi laahain 27e mutta kiristin olisimaksanut 170e ja vielä ruottista ois pitäny oottaa. Kiristimelle pikkuviilaus ja rautalankapatentilla kasaan ja auto uudella kampiakselinstefalla ja laahaimella kasaan. Niin hiljeni ja kilometreja tulee koko ajan. Visiona on laittaa sitten joskus koko jakopää ja tasapainoketjusto kerralla kuntoon. Neobrothersilla näyttäs olevan koko tasapainoakseliketjusarja halvemmalla kuin tuo aineen pelkkä kiristin. Se askarruttaa mistä saisi nokkaakselien lukitsimet kun ei viittis100 euroa niihin sijottaa.
Eli ota moniurahihna pois ja jos yhä kilkatta niin tuo jakopään luukunauki käyttö ei ole kummonen homma. Eniten vastusti moniuraremminkiristin...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Tikitys/kolina hukkaportin suunnalta. Jakopää?

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Olisiko kellään antaa wis ohjeita jakopään purkuun ja kasaukseen? Työssä kun ei ole varaa virheisiin...

Edit: tp-ketjun laahain, kiristin ja kopan tiiviste on nyt kuitenkin tilattu ja oletan että laahain on poikki. Vaihdan osat jokatapauksessa kun jakopään avaan. Toivottavasti korjaantuu näillä...
NG9-3SC 1,9tid '09
Vastaa Viestiin