B207 ei ahda

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tomi V kirjoitti:
To Kesä 24, 2021 12:18
Vääntö 336 nm, ahtopaineet 0,85 bar ilmamassat 996.
No mitä pitäisi olla? Ja mikä on ns. rautapuolen kokoonpano?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vääntöhän on laskennallinen, jonka ECU laskee. Sitä vastoin ilmamassa ja ahtopaine ovat mitattuja.
ECU laskee kussakin ajotilanteessa tuota vääntöä mitä se tavoittelee ja sitä vastaavan vaadittavan ilmassan. Sitten se pyrkii toteuttamaan sen säätämällä ahtopainetta ja kaasuläpän asentoa.

Sinällään laskettu vääntö on aika kohdillaan varsinkin bensalla, mutta mitattu ilmamassa (ja ahtopaine) kuulostaa olevan hiukan alakanttiin. Sitä tässä ei kerrottu onko tuo ECU:n laskema vääntö pyydetty vai toteutunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

No sitä en tiedä mitä pitäisi olla nuo lukemat mutta joskus on näyttänyt eSID esim väännöksi 372 nm :D vakio raudalla mennään on vaan softattu tuo auto ja e85 on tankissa pelkästään.

Vaihdoin tuon alkuperäisen ilmamassamittarin takaisin paikoilleen ja kävin tankkaamassa. Nyt nousi etanoli pitoisuus 76%. En tiiä oliko sillä osan vaihdolla tuohon osuutta. Ehkä hitusen terhakkaammalta tuntuu nyt alakierroksilla.

Jotain häikkää tuossa autossa kuitenkin tuntuu olevan. Ainakin tuo farmari samaisella kokoonpanolla tuntuu paljon terhakkaamalta.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ajotietokoneiden vääntölukemiin ei ole luottamista. Jos minäkin luottaisin siihen, niin femmassakin olisi vain 400nm vääntöä... NG9-3 Stage 1 vakioraudalla pyörii juurikin tuolla 340nm tietämissä, etenkin kuumalla kesäkelillä kun pikkuturbo muuttuu lähinnä kuumailmapuhaltimeksi. E85:llä voi optimaalisissa olosuhteissa (viileällä kelillä) saada vääntöä hieman enemmänkin. Autossa tuskin on mitään vikaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Okei. Kiitos tiedoista. Tuota vähän epäilinkin että kuumuudella on jotain osuutta asiaan.

Autossahan ei nyt juurikaan muuta vikaa ole kuin tuo etanolin pitoisuus heittelee. Ei aina tiedä tankkauksen jälkeen mitkä lukemat saa. Nyt tuo 76% varmaan on aika lähellä oikeata.

En tiedä onko se miten vaarallista sitten jos tuo lukema on reilun kymmenen alakanttiin välillä?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Long term fueltrim korjaa sen asian, kun on noinkin pieni ero. Mutta etanoli on ollut viime aikoina laimeaa. Tuskin tarvitsee olla siitäkään huolissaan. Tuntuu olevan ajalle tyypillistä, että tuo pitoisuus vaihtelee asemasta riippuen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vikaantunut ilmamassamittari toki käyttäytyy niin, että auto tuntuu tehokkaammalta tietyn aikaa kunnes... Oliko tilalle hankittu immu alkuperäinen uusi, vai tarvike tai käytetty?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Uusi tarvikehhan se oli. Sillä tuon alkuperäisen vaihdoinkin takaisin kun ei siinä mitään vikaa ollu. Tuli vähän hakuammunnalla etsittyä vikaa.

Tässä autossahan siis oli sellainen mysteeri vika että täyskaasu kiihdytyksessä noin 3000 kierrosluvun jälkeen alkoi kiihtyvyys heijjaamaan niinkuin olisi kaasua poljeksinut edestakaisin. Vikaa etsittiin pitkään eikä mitään löytynyt. Lopulta ajettiin ohjelma uudestaan sisään ja kas kummaa veto on ollu tasaista sen jälkeen. Mutta tuntuu niinkuin se viimeinen potku puuttuisi edelleen. Pärjäähän tuolla noinkin tosin :)

Minulle on kerrottu että ohjelma ei voi vikaantua itsestään. Tässä minun autossa alkoi tuo hiipuminen pikkuhiljaa tuolla vanhalla ohjelmalla. Etanoli pitoisuus laski kokoajan tankatessa ja sitten tuli tuo heijjaaminen kiihdytyksissä mukaan. Nyt on toiminut uudelleen ohjelmoinnin jälkeen puolivuotta ilman tuota heijjaavaa ilmiötä kiihdyttäessä. Sillä vaan ite mietin voisiko tuo ecu ruveta olee tiensä päässä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, harvemmin alkuperäinen Saab T8 immu hajoileekaan. Toki ei sekään mahdotonta ole, mutta harvinaista. Pitäisin näillä tiedoilla alkuperäisen paikoillaan.

Yleensä kaasuläppäkotelo oireilee aaltoilevana/heijaavana vetona. En usko ecu-vikaan tällä tavalla. Ecut kun menevät näistä, niin on melkoinen vikakoodisekamelska. Ohjelma ei itsessään hajoa, mutta niissäkin on eroja. Riippuu ohjelman tekijästä, hänen osaamisesta ja kokemuksesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. Saman valmistajan softa laitettiin uudestaan sisään. Sama on myöskin toisessa autossa ja siinä ei koskaan ole ollut mitään vikaa. Tuo kaasuläppä olisi ollut seuraavana mikä olis vaihdettu mutta eipä tarvinnukkaan.

Niin ja autohan toimi täydellisesti kun laittoi bensaa tankkiin sillon kun tuota heijjaamista oli. Vika ilmeni ainoastaan e85:lla ajettaessa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Vastaa Viestiin