B207 ei ahda

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tomi V kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 11:25
Joo Hyppönen on tuttu paikka jo yli kymmenen vuoden takaa. Farmarille on takajousien vaihtoaika parinviikon päästä tälläkin hetkellä meneillään. Hänelle vaan on aika pitkät jonot nykyään. Menee aina jonnekkin kuukauden päähän kun on paljon töitä.

Aatelin vaan että jos tuosta olis saanu esim sen kaasuläppäyksikön todettua vialliseksi niin olisin tuon luultavasti itekkin saanu vaihdettua.

Ja mukavahan tuo on itekkin jotain autoilleen tehdä :D
Kannattaa hankkia OpCom. Toimii hyvin ng9-3 Saabin kanssa.
Sillä näkee realiaikaista dataa mm. kaasuläpän toiminnan, turbon hukkaportin magneettiventtiilin ohjauksen. Voi ottaa ajonaikasta dataa talteen ja tutkia niitä kaikessa rauhassa jälkikäteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ahaa. Kiitos vinkistä. Täytyypä tutustua tuohon.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ei oo tullu vielä op comia hommattua. Tänään kävin techillä luettamassa koodit mitään ei tietenkään löytyny kun vikavaloa en oo saanu syttymään. Sytytyskatkoksia oli kertyny tasaisesti joka sylinteriin min 20 max 36. Ne nollattiin ja käytiin testilenkillä ja tulikohan lenkin aikana kakkoseen 3 ja kolmoseen 2 kpl. Ammattilainen vielä tutki letkuja, putkia yms mutta eipä noissa mitään erikoisempaa löytyny. Pakoputkikaan ei vaikuttanu tukkeutuneelta paikallaan kierrättäessä.

Kyyti on heijjaavaa ei niinkään selvää pätkäisyä missään kohti mutta ei kiihdy hyvin. Matalilla kierroksilla toimii.

Saiskos tuolla op comilla enempi ulos tuosta kun techillä? Eipä tuohon oikein viiti mitään osia ruveta vaihtamaan kun ei tiiä missä vika. Muuta kun ei löytyny kun nuo sytytyskatkokset. Onko nuo normaalissa rajoissa tuon vertaset sitten?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan normaalia että pitemmällä ajalla jokin verran katkoksia kertyy.

Mitä se kaasuläppä kotelo näytti Techillä ajon aikana kun kiihdytti?

OpCommin etuna on ajon aikaisen datan tallentaminen ja helppo analysointi jälkikäteen exel taulukon muodossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Testeri ei ollu kiinni ajon aikana. Käytiin lähinnä toteamassa että en ihan omia hupsi kun autossa ei näytä mitään vikaa olevan :lol:

Mutta joo täytyy varmaan se opcom hommata tai ettiä sellainen henkilö keltä löytyy moinen jo valmiiksi niin sais jotain tolkkua tuohon kun ei tuosta vikaa koodin muodossa saa ulos vaikka auto ei kunnolla toimikkaan täyskaasu kiihdytyksessä. 1000 km reissukin tuli autolla heitettyä ja toimi hyvin ku ajaa rauhallisesti :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tomi V kirjoitti:
Ma Kesä 22, 2020 20:14
Tänään kävin techillä luettamassa koodit mitään ei tietenkään löytyny kun vikavaloa en oo saanu syttymään.. Ammattilainen vielä tutki letkuja, putkia yms mutta eipä noissa mitään erikoisempaa löytyny. Pakoputkikaan ei vaikuttanu tukkeutuneelta paikallaan kierrättäessä.
Tomi V kirjoitti:
Ma Kesä 22, 2020 22:49
Testeri ei ollu kiinni ajon aikana. Käytiin lähinnä toteamassa että en ihan omia hupsi kun autossa ei näytä mitään vikaa olevan :lol:
Eli lähes tulkoon turha reissu "Techin ja ammattilaisen" luo.
Ihmettelen vain näitä touhuja, kun vikakoodia ei löydy ja auto silti ei toimi oikein täyskaasukiihdytyksessä sekä kiihtyvyys heijaa, niin ikäänkuin nostetaan kädet pystyyn. Sitä varten on kehitetty reaaliaikainen data (live data), että sen avulla voi jäljittää ajon aikana auton ongelmia.
Miksi sitä ominaisuutta ei käytetä :twisted:
Eikö osata tulkita sitä dataa vai mistä moinen :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Täältä pohjois-karjalasta ei oikein tunnu löytyvän henkilöä kuka pystyisi tutkimaan tuota autoa. Yksi keino on tietysti viedä auto hartikaiseen ja maksaa joku aivan järkyttävä summa rahaa mutta jätetään se nyt aivan viimeiseksi keinoksi.

Perhana en huomannukkaan aiemmin että petrisa vaikutat Oulussa. Siellä just kävin pariviikkoa sitten :D tosin viikonloppu oli kiireinen ja ei tiedä olisko aikataulut muutenkaan sopinu yhteen.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tietenkään ketään väheksy noissa livedata tulkinnoissa ja kieltämättä ajon aikana on usein hankaluuksia saada kaikkea kiintoisaa tietoa yhtäaikaa. Siksi se jää usein tekemättä ja usein myös se vaatii aikaa. Tässä mielessä OpCom on hyvä, kun niitä voi tutkia jälkikäteen. Tärkeää on tässä ottaa tallennus vain silloin kun vika tmv alkaa ilmetä. Muutoin dataa on "miljoona" riviä. Taisi muistaakseni tallentaa 1/100 sekunnin välein.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. Laitetaan opcom tilaukseen. Miun auton tapauksessa tuon oikean hetken taltiointi ei pitäisi olla vaikeaa kun vika ilmenee jokakerta kun kaasun runttaa pohjaan :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Laitanpa välillä päivitystä tähän oman autoni ongelman ratkomiseen. Elikkäs opcomin kävin lainaan ja taltioin sillä dataa ja petrisan avustuksella (tuhannet kiitokset hänelle) saatiin selville, että kaasuläppä lähes sulkeutuu kiihdytyksen aikana vaikka kaasupoljin on pohjassa. Aukeaa sitten välillä uudestaan ja humppaa edestakaisin vaikka kaasu on kokoajan lattiassa.

Poljin näyttäisi toimivan kuten kuulukin. Ilmamassamittari on uusi ja uudet magneettiventtiilit kokeiltu. Ei vaikutusta.

Ei vikavaloa ei koodeja ahdot nousee maximissaan 0,78 bar hujakoille. Stage1 siis sisässä. Sytytys katkot on tech2 todettu ettei tule ja nakuttamaankaan ei lähteny opcomin mukaan.

Vian selvittely siis jatkuu. Hyviä vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi voi antaa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
jormapaappa1235
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jormapaappa1235 »

Kenen tekemä softa autossa? Huonosti säädetty ilmamassakartta voi pitää paineet alhaalla, tosin ei sen kai pitäisi edestakaisin humpata...

Jos sinulla sattuu olemaan laite, jolla saa auton yhdistettyä T8Suiteen, niin pystyt keräämään sen hetkistä ECU:n rajoitintietoa. Luulisi saavan opcomillakin jotakin vastaavaa kerättyä. Itsellä käytössä OBDLink SX, joka on kyllä vallan verraton kapistus.

Tässä on hieman omaa dataani, josta pystyy näkemään kirkkaan vihreällä kiihdytyksen aikaisen rajoittimen. LIMITER 20 taisi tarkoittaa vääntörajoitinta ja LIMITER 50 ilmamassarajoitinta, jos yhtään oikein muistan.

Kuva

Ei varmaankaan rautaongelmien kanssa paljoa auta, mutta mahdollisissa softapuolen ongelmissa voisi olla apua.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tätä softa puolen ongelmaa on myös pohdittu. Sanotaanko näin että on luotettavalta taholta softa autossa :D

Siihen tehtiin sellainen kytkintä säästelevä versio. Olisko tuossa voinu jotain mennä pieleen.

Tämä asia lähtee seuraavana tutkintaan. Tähän päätelmään petrisakin tuli tutkittuaan tuota live dataa minkä hänelle lähetin.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmamassamittari on uusi.. Onko alkuperäinen Saab vai joku muu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Olikohan premi tai joku sellanen merkiltään. Mutta auton käytös on tismalleen samanlainen sillä vanhalla ja tuolla uudella.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kommentoin asiaa liittyen OpCom dataan.

Huono puoli tuossa datassa oli se, että yhtäaikaa samaan tallennukseen ei ollut tallentunut sekä ilmamassa että kierrosluku. Tämä OpCom kun ei näytä ilmamassaa mg/C vaan kg/h. Täytyy siis jokaisella ilmamassan arvolla tietää juuri sillä hetkellä oleva kierrosluku, jotta voisi laskea ilmamassan yhtä työtahtia (mg/C) kohti. Myöskään pyydettyä ilmamassaa ei OpCom näytä.

Sikäli ikävä homma, kun itse nyt viimeksi kiinnostuksen vuoksi otin omasta softatusta TTiD:stä OpCommilla dataa, niin siinä nuo kaikki tärkeät tiedot olivat samassa tallennuksessa :D , mutta ei tässä Trionic 8:ssa. Sitä en muista enkä voi enää testata, että pystyikö OpCommilla Trionic 8 kanssa valitsemaan mitä missäkin näytössä näkyy ja tallentuuko ne sitten myös. Sen muistan, että OpCom ei kuitenkaan pyydettyä ilmassaa näytä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin