B207 ei ahda

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Mulla oli tuommoinen "paluu vapariin" ongelma mikä tuli satunnaisesti. Syynä imusarjalle kaasuläpän jälkeen menevä lahonnut letku joka tuntui satunnaisesti vuotavan ja sotkevan seokset ja limputtavan auton. Tämä vika letkussa oli ihan imusarjan päässä olevassa 90-asteen mutkassa.

Taitaa olla sama kumiletkun pätkä mihin on niitä takaiskuja vaihdeltu. Eli öljytikun luona moottorin vasemmalta puolelta tuleva letku.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Jep, tuo Korruption kuvaama ongelma ilmenee silloin kun moottoria ajetaan alipainealueella eli usein juurikin vakkarilla ajettaessa. Eli kaasuläpän jälkeisellä puolella imusarjaa on letkunippa joka sojottaa suunnilleen auton syyläriä kohti ja siihen tuleva kumiletku murtuu ja sen jälkeen kaasuläpän jälkeen on noin 6mm halkaisijaltaan oleva reikä mistä moottori saa "ylimääräistä" ilmaa. Eli muistaakseni tuossa kuvassa heti öljytikun oikealta puolelta alaspäin kun alkaa tonkia imusarjan etupuolta niin pitäisi löytyä viallinen letku: http://s1154.photobucket.com/user/brynj ... 3.jpg.html

Ns. Nilkka suorana tuo em. ongelma ei todennäköisesti tule ihan helposti esille, enemmänkin sievässä matka-ajossa.

Edit. Ai niin! Jossain vaiheessa ongelman kehittymistä on kohonnut tyhjäkäynti yksi oire jos tuosta on kyse.
9-3 TTiD
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Putsasin IMM:n langat CRC:n Air mass cleanerilla, mutta eipä tuolla ollut vaikutusta vaan tekee edelleen samaa. Samalla mittailin anturin kolmen piuhan vastuksia IMM-liittimeltä ecun liittimelle, maadoitus näytti olevan ok ja se toinen signaalipiuha, mutta se kolmas yhdistyi jollain tapaa viiteen eri pinniin ecun liittimessä ja siellä oli vastusta 14-25 ohmia. Oiskohan noista nähtävissä johtokaaviota? Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa. Tyhjäkäynnillä tuo yskähtelee silloin tällöin ja käy välillä hivenen epätasaisesti. Kylmänä kun starttaa niin käy 10 sekunttia vähä miten sattuun ennen ku tasaantuu.

Puolien johtosarjoihin en koskenut.
supersaab kirjoitti:http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1034708/

Oisko tuossa hinta jo kohdallaan?
Parempi hinta tuo on kuin jäätävä 270 euroa. :lol:
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IMM:lle tulee sähkösyöttö trionicin pääreleeltä. Sitten tietenkin tuo maa sekä signaalijohdin. Signaalijohdin on ainut mikä menee suoraan trionicille nastaan 29.
Voi siis ottaa liittimen irti ja mitata virrat päällä, että liittimestä löytyy 12V. Silloin periaatteessa maa ja virtajohdin releboksiin on kunnossa.

IMM antaa signaalijohtimeen muuttuvaa taajuutta, jossa ilmamassa moduloi taajuutta. Signaalijohtimesta ei voi mitata signaalia yleismittarilla vaan siihen tarvitaan oskilloskoopi. Langat ovat IMM:ssä lämpotila-anturi ja kuumalanka, joilla mitataan imuilman lämpötilaa sekä ilmamäärää. Kuumalangan lämpötila pidetään virran avulla vakiona, jota vastaavasti virtaava ilmamassa pyrkii jäähdyttämään. Sitä suurempi virta mitä suurempi ilmamassa. Imuilman lämpötilalla tehdään kompensointi mittaukseen, kun se vaikuttaa kuumalangan jäähtymiseen.

En usko, että noiden lankojen putsaamisella on mitään vaikutusta asiaan. IMM:ssä tarvitaan oskillaattori, jonka taajuutta kuumalankamittaus muuttaa. Tähän osioon on hyvinkin voinut tulla vikaa. Kun tuon oskillaattorin taajuus välillä heilahtaa tarpeeksi pieleen, niin silloin sen antama viesti ei vastaa todellista ilmamassaa riittävän tarkasti. Trionic ecu huomaa sen laskennallisen odotusarvon perusteella, mihin vaikuttaa mm. kaasuläpän asento (läppämoottorilta), imusarjan paine (yli/alipaine), koneen kierrosluku. Tulee siis epäuskottava signaali IMM:ltä ja sen mittaamaa signaalia ei voi käyttää. Jatkossa mennään laskennallisten arvojen ja lambdasäätöä käyttäen, mutta tehot ovat rajoitetut turvallisuussyistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa.
Se murtumakohta on noin tuuman sisällä letkun päästä, se on sellainen erillinen 90 ast kuminen mutka josta alipainelinja jatkuu muistaakseni muoviputkena. Yritä varmistaa vielä kunnolla tuo kohta että saa sen poissuljettua, allaolevan linkin kuvan oikeassa reunassa nro 13:sta kello kahden suuntaan oleva 90 ast letkumutka.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3339/

Tai sitten se oli tuo nro 13 alapuolella olevan putken päässä oleva kuminen osa.

Edit: tässä videossa näkyy se ongelmaletku https://www.youtube.com/watch?v=bNi9fEH_xww
9-3 TTiD
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

62.50€ oli tänään listahinta marmorilla IMM:lle :D
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja teesalama »

^

Miten tämäkin on selitettävissä? Taisi olla sytyspuolienkin hinnoissa törkeet erot.

Täytyy liittyä ocf:iin jos sais vielä klubialennusta :mrgreen:
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

tuo 62.50€ on hinta saabin osalle.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täh?

Olen tästä keskustelusta aivan pihalla.

Webshopissa ja speedpartsilla hinta kotain ihan muuta. Missäs marmorilla kävit?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja J-P »

Itse ostin alkuperäisen immun viime vuonna Pro Car Serviceltä, maksoi n. 59€.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

J-P kirjoitti:Itse ostin alkuperäisen immun viime vuonna Pro Car Serviceltä, maksoi n. 59€.
Kummallista ja sitten joillekkin sama osa maksaa klubialennuksella 270 euroa samasta paikasta? 8O Puhutaankohan nyt samasta osasta tai oikeammin tuolla koodilla olevasta.
Korjari kirjoitti:
Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa.
Se murtumakohta on noin tuuman sisällä letkun päästä, se on sellainen erillinen 90 ast kuminen mutka josta alipainelinja jatkuu muistaakseni muoviputkena. Yritä varmistaa vielä kunnolla tuo kohta että saa sen poissuljettua, allaolevan linkin kuvan oikeassa reunassa nro 13:sta kello kahden suuntaan oleva 90 ast letkumutka.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3339/

Tai sitten se oli tuo nro 13 alapuolella olevan putken päässä oleva kuminen osa.

Edit: tässä videossa näkyy se ongelmaletku https://www.youtube.com/watch?v=bNi9fEH_xww
Tänään kävin testaamassa työkaverin toimivasta autosta (2.0T Signum) tuota IMM:a ja silläkin tekee täysin samaa, tasakaasulle kun pääsee niin jonkun ajan kuluttua ellei jopa heti käynnistyksen jälkeen esiintyy täysin sama ongelma kuin omalla IMM:lla.

No tuo testi ainakin selvensi sitä, että ei tarvi olla tilaamassa ainakaan ihan heti uutta IMM:a, koska ongelma tuskin poistuu. Huomenna, jos tulis ne magneettiventiilit saa senkin puolen selväksi. Täytyy seuraavaksi ostaa metritolkulla noiden mankkujen jälkeen punosvahvistettua silikoniletkua ja alkaa vaihtamaan kaikki uusiin. Tuota 90 asteen kulmassa olevaa kumiletkua tutkailin tosiaan eilen ja päällepäin siinä ei näkynyt mitään eikä tuntunut väännellessä. Irti en ottanut kun se puristusklemmari on niin hankalassa paikassa. Onkos nuo kaikki pikkuletkut 6mm sisähalkaisijalla ja miksi tietyt letkut on muoviputkea?
Viimeksi muokannut jjasco, Ti Loka 11, 2016 05:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

itellä tuli muistaakseni sama koodi(en oo ihan satavarma) kun oli välijäähdyttimestä alimmainen ripa murtunut.

ootko koittanut paineistaa imupuolta?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Signum 2.0T kirjoitti:itellä tuli muistaakseni sama koodi(en oo ihan satavarma) kun oli välijäähdyttimestä alimmainen ripa murtunut.

ootko koittanut paineistaa imupuolta?
Mulla on alucooleri ja on ollut paikkaan jo hetken. Ei tietty pois sulje sitä, etteikö siinä vois olla vikaa. MInkäslaisella konstilla imupuolen paineistaa?

Tuota vikaa aiemmin oon käyttänyt suuttimet irti kun vaihdoin ne suutinholkit tiivisteineen uusiin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Tuota 90 asteen kulmassa olevaa kumiletkua tutkailin tosiaan eilen ja päällepäin siinä ei näkynyt mitään eikä tuntunut väännellessä. Irti en ottanut kun se puristusklemmari on niin hankalassa paikassa. Onkos nuo kaikki pikkuletkut 6mm sisähalkaisijalla ja miksi tietyt letkut on muoviputkea?
Ok, eli ei se vika sitten tuossa kohti ole. Kyllä sen vikapaikan jo huomaisi jos olet moottorin käynnissä ollessa sitä letkua väännellyt, kuuluisi suhina ja käynti voisi muuttua. Kannattaa purkaa se letkujen nokassa oleva mötikkä siitä päältä pois ja ottaa se kaasuläpälle tuleva imuletku ja muovikopan tukirauta irti niin saa tilaa tuolle alueelle jos niitä muita letkuja ihmettelee.
Tuota vikaa aiemmin oon käyttänyt suuttimet irti kun vaihdoin ne suutinholkit tiivisteineen uusiin.
On tuo kuvaamasi vika periaatteessa mahdollista myös silloin, jos suuttimen tiivisteiden välistä vuotaa ilmaa.
9-3 TTiD
Vastaa Viestiin