B207 ei ahda

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Biopoweroidun B207R seuraavaa mysteerivika on totta. :(

Vakionopeudensäädin putoaa pois eli tarkoittaa jotain vikaa moottorissa, sytyttämättä kuitenkaan mitään vikavaloa. Tuon jälkeen moottori ei enää ahda eikä auto muutenkaan jaksa mennä vaparina mihinkään. OBD-testeri ei anna mitään vikaa. Saabin huollossa halusivat uteliaisuudesta katsoa Techillä, mutta ei pääse sisään moottorinohjaimeen kun biopower-softa laitettu vuosimallin -04 autoon. Löytyi kuitenkin jotain reittiä joku P0101 Ilmamassamittari virheellinen poikkeama. Molemmat magneettiventtiilit laitoin samalla reissulla tilaukseen kuitenkin. Tuosta ahto-ongelmasta pääsee hetkeksi eroon kun käyttää virrat pois ja starttaa auton uudelleen.
9³SS Turbo X '08

-Janne
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Johtosarjassa jossain kohtaa katkosta ennen tulppaa ja puolaa.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

apu,apupoika kirjoitti:Johtosarjassa jossain kohtaa katkosta ennen tulppaa ja puolaa.
Et helpompaa keksiny? :D

Mistäs tuollainen arvio? Ei tietty mahdoton ajatus, mutta kummalliselta kuulostaa. MItenkähän tuollaistakin lähtis sitten toteamaan. Mittaamalla ja samalla heilutellen. Minne tuo puolien johtosarjan toinen pää menee? :roll:

Vikahan voi tosiaan olla melkeenpä mikä vaan kun ei tuota ilmamassamittarin vikaa enempiä ole ulos saatu.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja ilmamassamittarissa ei voi olla vikaa, jos siitä on vikakoodikin tullut? :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tobbana kirjoitti:Ja ilmamassamittarissa ei voi olla vikaa, jos siitä on vikakoodikin tullut? :)
Voi toki, mutta oireileeko se tuollalailla? Ei kuitenkaan vikavaloa sytytä eikä obd-testeri löydä mitään? Tuntuu välillä, että ole mitään logiikkaa tuossa vikavalon syttymisessä. Ainoastaan techillä kaivamalla saa ulos.

Ilmamassamittarin koodi on kai 12 788 131. Mistäs tuon saa järkihintaan ja onko alkuperäinen minkä valmistajan tekemä? Maptunilla 211 euroa. Autonvaraosat24:ssa ja Misterautossa 135 euroa Pierburgin tekele. Bildelsbasenissa näyttäis olevan järkihintaan käytettyjä.

Vaihdetaan nyt ens viikon alussa noi mankkuvenat. Voiko noita mankkuvenoja mitenkään testata?
9³SS Turbo X '08

-Janne
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

noin 40€ marmoritiskiltä.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Signum 2.0T kirjoitti:noin 40€ marmoritiskiltä.
Mikä?
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se uusi ilmamassamittarin hinta. Ei se tähän malliin enempää maksa.
Noihin magn.venttiileihin en usko, jos vika ilmenee tasanopeudella. Näin ymmärsin, kun mainittiin vakkari. Jos vika tulee kiihdytyksessä, niin sitten nuo magn.venttiilit.
Onko autossa nk. vapaavirtaussuodatin :?: .

Kyllä se nimenomaan voi tuo vika olla ja käyttäytyä tuolla tavalla. Trionic 8 toimintahan on pitkälti ilmamassaan perustuva ja mikäli siinä on häikkää menee "limp home tilaan". Tuo vikakoodi tulee siitä, jos laskennallinen ilmamassan arvo (lasketaan eri tekijöistä mm. kaasuläpän asento, imusarjan paine, kierrosluku) poikkeaa riittävästi mitatusta (ilmamassamittarin antama arvo). Tällöin oletetaan MAF:ssa tai sen johtosarjassa olevan vikaa eikä siis sen signaaliin "ole luottamista".

Ei siitä välttämättä syty vikavalo, kun ongelma on hetkellinen (not present). Kuitenkin limp home tilaan ehtii mennä ja poistuu vasta uudelleen käynnistyksellä. Vikakoodi siellä on muistissa, miten muuten tuon P101 olisi muka saanut sieltä ulos :!: . :arrow: Se ei vain ole enää aktiivinen.
Huolimatta biopoweroinnista testerillä pääsee kiinni T8:iin (Techistä en tiedä) mm. OpCommilla ja monella muullakin, jopa nk. halpistestereillä, ja saa ulos vikakoodit (aktiiviset, ei aktiiviset), jäädytetyn datan (sillä hetkellä kun vika tuli) sekä voi seurata live-dataa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Se uusi ilmamassamittarin hinta. Ei se tähän malliin enempää maksa.
Noihin magn.venttiileihin en usko, jos vika ilmenee tasanopeudella. Näin ymmärsin, kun mainittiin vakkari. Jos vika tulee kiihdytyksessä, niin sitten nuo magn.venttiilit.
Onko autossa nk. vapaavirtaussuodatin :?: .

Kyllä se nimenomaan voi tuo vika olla ja käyttäytyä tuolla tavalla. Trionic 8 toimintahan on pitkälti ilmamassaan perustuva ja mikäli siinä on häikkää menee "limp home tilaan". Tuo vikakoodi tulee siitä, jos laskennallinen ilmamassan arvo (lasketaan eri tekijöistä mm. kaasuläpän asento, imusarjan paine, kierrosluku) poikkeaa riittävästi mitatusta (ilmamassamittarin antama arvo). Tällöin oletetaan MAF:ssa tai sen johtosarjassa olevan vikaa eikä siis sen signaaliin "ole luottamista".

Ei siitä välttämättä syty vikavalo, kun ongelma on hetkellinen (not present). Kuitenkin limp home tilaan ehtii mennä ja poistuu vasta uudelleen käynnistyksellä. Vikakoodi siellä on muistissa, miten muuten tuon P101 olisi muka saanut sieltä ulos :!: . :arrow: Se ei vain ole enää aktiivinen.
Huolimatta biopoweroinnista testerillä pääsee kiinni T8:iin (Techistä en tiedä) mm. OpCommilla ja monella muullakin, jopa nk. halpistestereillä, ja saa ulos vikakoodit (aktiiviset, ei aktiiviset), jäädytetyn datan (sillä hetkellä kun vika tuli) sekä voi seurata live-dataa.
No täytyypä kysyä marmorilta tai tuolta Porvoon Saab-huollosta samalla ilmamassamittarin hintaa, jos ja tämän keskustelun perusteella sen saisi siis 40 euroon, jota hieman epäilen. Kuitenkin esim Maptunilla samainen maksaa 211 euroa ja kuuleman mukaan PCS:llä 260 euroa. Ei taideta nyt puhua samasta osasta?

Autossa on ihan normaali ilmansuodatin omassa kotelossaan.

Vika ei siis tule kiihdytyksessä vaan tuon vian tulemisen huomaa selkeästi vakionopeussäädin päällä tasaisesti ajaessa kun säädin putoaa pois ja vauhti alkaa tippumaan. Tuon jälken ei enää ahda vaan moottori on käytännössä vapaastihengittävä.

Samaan hengenvetoon voisin kysellä, että mikäli tuossa puolien johtosarjassa on vikaa niin saako tuota johtosarjaa kätevästi vaihdettua vai meneekä vaihtoon miten iso osa johtosarjaa?
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Millä perusteella puolien johtosarjassa olisi vikaa?
Eikö tuo P0101 ollut se mitä sieltä oli tietoa saatu ja tarkoittaa juuri tuota MAF:n mittaaman arvon olevan pielessä (ei vastaa laskennallista). Ei kai sieltä muuta vikakoodia löytynyt. Mikäli niin olisi, tulisi vikakoodi IDM-yksikön kautta liittyen sytytykseen.

Ilmamassa mittari kun heittää höpöjä se saattaa oireilla juuri noin, että kesken tasakaasuajon tulee vika päälle tai tarkemmin käy päällä ja lähtee pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Millä perusteella puolien johtosarjassa olisi vikaa?
Eikö tuo P0101 ollut se mitä sieltä oli tietoa saatu ja tarkoittaa juuri tuota MAF:n mittaaman arvon olevan pielessä (ei vastaa laskennallista). Ei kai sieltä muuta vikakoodia löytynyt. Mikäli niin olisi, tulisi vikakoodi IDM-yksikön kautta liittyen sytytykseen.

Ilmamassa mittari kun heittää höpöjä se saattaa oireilla juuri noin, että kesken tasakaasuajon tulee vika päälle tai tarkemmin käy päällä ja lähtee pois.
No joku sitäkin tuossa jo ehti ehdottaa vaikka ilmamassamittarin ja tasakaasun olin aloitusviestissä maininnut. Tarkoittaako tuo ilmamassamittarin vika, että vika on suoraan ja täysin siinä vai saattaa olla jossain muualla. Muita vikakoodeja ei tosiaan ole kuin tuo yksi. Techillä ei pääse livedataa enää katsomaan tuon biopower-ohjelman takia, joten ei pääse tutkailemaan suoraan, että mistä vika aiheutuu ja toteutuuko ilmamassat anturille. Mankkuvenat menee ens viikon alussa vaihtoon ja jos ei niillä tokene niin sitten pitänee hommata uusi ilmamassamittari. Tietty, jos jostain löytyisi ehjä käytetty IMM niin voisi sillä testata onko vika siinä ja näin varmistua uuden tilaamisesta.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

joko maptunit ja pcs:sät pyytää mitä sattuu tai sitten kyseisen osan hinta on radikaalisti noussut.

kolme olen ilmamäärämittaria itse ostanut ja halvimmillaan 34€ marmorilta, viimoisin vajaa puol vuotta sitten.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Signum 2.0T kirjoitti:joko maptunit ja pcs:sät pyytää mitä sattuu tai sitten kyseisen osan hinta on radikaalisti noussut.

kolme olen ilmamäärämittaria itse ostanut ja halvimmillaan 34€ marmorilta, viimoisin vajaa puol vuotta sitten.
http://webshop-fi.saabparts.com/9-3-gen ... amatare131
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Nimim. Viittaisi ooppeeliin, onko siellä halvempi?
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 ei ahda

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

juu opelilla ajelen mutta saab osana nimenomaan ostanut ilmamäärämittarit koska opelin osa tulee putken kanssa ja hinta vajaa 200€ mutta saabissa "yllättäin" sama anturi ja nimenomaan tuo pelkkä anturi mikä käy opeliin ja hinta sen noin 40€.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Vastaa Viestiin