Perustietoa 9-3 ss ttid / parkkitutka ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Perustietoa 9-3 ss ttid / parkkitutka ongelma

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tuli hankittua vanha og 9-5:n tilalle 9-3 ttid aut. -11 ajetuna 104 tkm.

Tähän liittyen perushuollot ja tarvikkeet täytyis saada muistiin. Kyselyt lähinnä siksi, että varaosilla on paljon eri hintoja ja yleensä kokemus osoittaa mistä romppeet saa kohtuullisella hinnalla, eikä tuote ole ihan roskaa. Hinlaatu suhde.

1. Mitä moottoriöljyä näissä käytetään? Löytyykö motonetista ja onko ko. puljun öljynsuotimet ok?

2. Mitä öljyä automaattilaatikkoon ja onko vaihdossa jotain erikoiskikkoja?

3. Saako polttoainesuotimen motonetista ja onko tuote ok?

Muita perushuoltokohteita?

Jakohihnan vaihto ja vesipumppu ongelmat tiedossa, onko näissä muita huomioitavia asioita?
Viimeksi muokannut Sabo, Ti Loka 18, 2016 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja SS »

Onnittelut valinnasta, on mukava peli ajella.

Liki kaikkeen löytyy vastaus pienellä hakemisella, mutta lyhyt tiivistelmä:
1. Mobil 1 0W40 ainoastaan. Motonetin WIX-merkkinen ainakin on paikoilleen sopinut ongelmitta.
2. Ainoastaan AW1-luokiteltua, saa merkkiliikkeestä. Huuhteluvaihto kierrättämällä, kannattaa teettää alan liikkeessä.
3. Ei kokemusta, mutta tuolta meinasin itse hakea.

Jakohihna & vesipumppu mielellään 100tkm välein. Lisäksi normaalit nykydieselien ongelmat, eli EGR ja DPF.

Muutaman vuoden vastaavalla ajelleena ainoa "vika" on ollut termarin laiskistuminen, uudella termarilla pysyy taas lämpömittarin neula vaakasuorassa.

Edit: Korjasin öljytyypin, oli vahingossa lipsahtanut 5W...
Viimeksi muokannut SS, Ma Loka 10, 2016 07:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kuitataan nämä tiedot, kiitos.

Peruutustutka ilmoittelee vikaa. En ole vielä joutanut lukea vikakoodeja, mutta saako antureita uittamalla jostain halvemmalla? Onko näissä jotain tyyppivikaa, mikä antaa ensimmäisenä periksi?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jokur
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Tammi 19, 2014 18:52

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja jokur »

Tarkasta myös oikeanpuoleisen vetoakselin tukilaakeri onko väljää,itsellä meni samanlaisesta autosta 60000 ajettuna,muuten ollu onjelmaton peli.Ajettu nyt 100000 km(dpf+egr +225 +440 nm J carlson
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Täällä oli keskustelua tyyppvioista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=149707

En muista oliko tuolla keskustelussa mukana, mutta imusarja voi alkaa vuotaa jäähdytysnesteet pihalle. Omassakin hieman tippasee yhdestä saumasta. En ole varma onko tuossa 2011-mallisessa jo sitäkin puolta parannettu, imusarjan läppäongelma on kai niissä jo korjattu.

Omassa autossa noista vioista on toteutuneet omistuksen aikana oikeanpuoleisen vetoakselin tukilaakeri, parkkitutkan yksi sensori, ne toki meni liikkeen piikkiin. Imusarjasta oli läpät poistettu jo aiemmin ja välijäähyn ja imusarjan välinen ahtoputki oli vaihdettu silikoniseen.

Laatikkoon tosiaan käy GM:n 93165147 -öljy. Laatikkoöljyjen vaihdossa kannattaa varmistaa että tyhjennyspropun/tarkastusputken kuusiokoloa ei ole tärvelty pilalle, näköjään aika pehmyttä ainetta ja omaan vaihtelin nuo uuteen kun oli aiemmissa vaihdoissa pyörinyt avain tyhjää. Lähtee toki laadukkailla lukkopihdeillä kätevästi auki tarvittaessa. Se torx-kannallinen tarkastusruuvi joka irroitetaan siitä keskeltä ennen varsinaisen tyhjennyspropun irroitusta oli ihan kunnossa. Tyhjennyspropussa/tarkastusputkessa on muistaakseni 19mm sisäreijällä oleva kupariprikka ja tarkastuspropussa o-rengas.

Edit. OEM-polttoainefiltteri oli ainakin omassa MY09:ssä UFI:n tekemä. GM:n numero 12762671, mutta kannattaa varmistaa onhan noissa 2011-malleissa vielä sama.
9-3 TTiD
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kiitoksia.

Jakoremmin/vesipumpun vaihto on keskiviikkona, sitten uskaltaa ajaa huolettomammin...

Ajattelin, että aut.laatikon öljyn vaihto menisi samaan tyyliin kuin femmoissakin (propusta ulos ja mittatikun reiästä sisään), mutta ei näemmä. Mikäs tuo tarkastusputki / sen virka on? Saisko tuohon vaihtoon ohjeet mallia rautalanka?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Tätä videota käytin aikanaan apuna: https://www.youtube.com/watch?v=sOfjTW6b6AU

Tuo lopullisen öljymäärän tarkistus oli se mistä oli hieman ristiriitaista tietoa liikkeellä, enkä vieläkään ole saanut siihen lopullista varmistusta. Käsitin että kun on auto käynnissä ja laatikko lämpimänä todettu, että tarkastusreijästä tihkuu öljyä ja laitettu tarkastusproppu kiinni, pitää kaataa vielä vähintään 0,5L öljyä täyttöpropusta sisään kuten tuossa videossa sanottiin.

Täällä Opelin kohdalla puhutaan 0,4 litrasta:
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... nspection/
9-3 TTiD
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä WISin ohjeet öljynvaihtoon englanniksi:

AF40 öljynvaihto (otsikossa mainitaan B284, mutta pitäisi kai päteä muillakin koneilla varustettuihin autoihin)
AF40 öljyn tason tarkastus
AF40 nestemäärät ja muut speksit

WISistä ei löydy ohjeita huuhteluvaihtoon. Noista ohjeista huomaa, että perusvaihtokaan ei ole mikään tyhjennä ja täytä -operaatio kaikkine akun irrottamisineen jne. Vaihteiston lämpötilakin pitäisi tietää, ja siihen taas tarvittaisiin ohjeen mukaan Techiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Eli tuo Opelin ohje oli lähimpänä. Kiitokset noista, nyt on lopultakin saabin virallinen ohje tiedossa.

En irroittanut itse akkua, vaan ensin puhaltelin paineilmalla kaikki irtopölyt vaihteiston yläpuolelta kaikista letkuista yms ja propun ympäriltä pois ettei valu täyttöpropusta sisään sen auki ollessa ja koneen ollessa käynnissä. Avasin propun pitkällä jatkovarrella (pitkä+lyht jatko) varustetulla torx-hylsyllä ja räikällä.

Sitten tein sopivan täyttöletkun sellaisesta suunnilleen ohuen puutarhaletkun paksuisesta letkusta ja päähän pieni ratti. Tuon letkusysteemin puhdistin _todella_ huolellisesti bräkleenillä ja paineilmalla. Laitoin vielä ilmastointiteipillä saranoituna aaltopahvin palan ratin päälle ettei konepellistä pääse valumaan roskia auton käynnissäollessa ja silloin kun ratista ei tarvitse kaadella mitään sisään :D Sitten letkun pää täyttöaukosta sisään ja itse vaihtoprojektiin. Laatikon lämpötilan katselin Op-Comilla kun sellainen oli saatavilla.
9-3 TTiD
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mitäs mieltä raati on vaihteistoöljyjen vaihto BG huuhtelumenetelmällä. Laittavat BG:n omaa öljyä BG312 universal synthetic ATF. Väittävät, että käy ko. auton vaihteistoöljyksi. Onko joku tehnyt tuota huuhtelua ja mahtaako tuo öljy olla sopivaa? bgprod.fi

Aika arvokas toimenpide, ainakin Nokialla hinta on 349 e. Minkä hintaista on muualla Tampereella ja lähialueilla, jos olette käyneet?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja AZP »

En näe mitään syytä hyväksyä 6-vaihteiseen Aisin Warneriin laitettavaksi muuta kuin AW-1 -luokiteltua öljyä. Sanoo tekijä tai öljyn valmistaja mitä tahansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Paikallisessa valtuutetussa huollossa vaihteistoöljylle litrahinta on 18 euroa. Mahtaneeko tämä olla samaa tavaraa (puoleenhintaan)? http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-1886139.html

edit. eipä käykkään.

Onko tietoa, mistä tuota saisi halvemmalla?

edit 2
Moottorinohjaus hoidettu kuntoon Kangasalla. Siihen liittyen, ebayssa myydään täysin sokeita levyjä ja pienellä reiällä olevia egr:n tukkijoita. Arvelisin, että täysin sokea on oikea vaihtoehto?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Jep, täysin sokea on oikea jos EGR on ohjelmallisesti otettu pois. Se pienellä reijällä oleva on sitä varten jos ei tehdä softaa.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Onko tietoa, mistä tuota saisi halvemmalla?
Kyllä tuota pitäisi saada halvemmalla kun 18€/litra Suomestakin mutta jos on esim. täältä tilattavaa niin samallahan kulkee muutama purkki mukana: http://www.neobrothers.co.uk/automatic- ... 0f7bb23267

Laskin että kymmenelle litralle tulee toimituskuluineen hintaa n.130€
9-3 TTiD
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Perustietoa 9-3 ss ttid

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Korruptio kirjoitti:Jep, täysin sokea on oikea jos EGR on ohjelmallisesti otettu pois. Se pienellä reijällä oleva on sitä varten jos ei tehdä softaa.
Dtr ja dth koneiden egr laipat on erilaiset. Meillä on tuo pikkureiällä oleva dtr:ssä ja tietojeni mukaan siihen ei muuta saakkaan. Jcarson varmaan pystyy vahvistamaan asian oikean laadun varmuudella.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Vastaa Viestiin