Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja Tir »

Iltaa jäleen arvon raadille.

Auto siis Saab 9-3 Aero 2.0T 2003 ajettu 225000km M6 ja softattu stage1 tyyliin.

Tällä kertaa Eerossa kiukuttelee secondaru air system. Alkaa kyllä ikä painaa jo selvästi...
Pukkaa vikakoodia P0411 eli incorrect flow detected.
Tämä venttiilihän on se akun vieressä oleva kiiltävä pyöreä mötikkä ja ilmeisesti tähän liittyy jossain moottorin edessä myös jokin "pumppu".
Voiko tämän poistaa järkevästi käytöstä ja niin että myös noi vikakoodit lähtee?

Kiitos
Tero
93ss Aero 2.0T M6 2003
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Voi poistaa joko ohjelmallisesti tai "ranettamalla". Ensimmäiseen en niiltä seuduin tietä tekijää ja jälkimmäiseen löytyy tietoa tätä aluetta selailemalla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja Tir »

Eli jos ymmärsin oikein niin jokin tech2 poisto tai vastaava.
Mikähän tämä ranettaminen oli?

Ilmeisesti ei voi vain tukkia venttiilin alla olevaa reikää sokealla laipalla tai vastaavaa?

Onko parempi vaihtoehto korjata jotain? Onko mulla todennäköisesti se venttiili menossa?
93ss Aero 2.0T M6 2003
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja karg »

SAI:n poiskytkentä onnistuu esim. täällä Hämeenlinnassa ohjelmallisesti.

P0411 liittyy todennäköisimmin sen SAI-pumpun heikkouteen. SAI-linjasto kannattaa tukkia esim. juuri siitä takaiskuventtiilin kohdalta, mutta se ei pelkiltään auta asiaan, vaan täytyy myös tehdä esim. tuo ohjelmointi.
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja Tir »

Suurin syy herjaamiseen taisi löytyä. Irroitin sen venttiilin ja kaivoin mustaa karstaa venttiilin laipan puolelta vajaan teelusikallisen verran. Oli siis aivan tukossa. Seuraan nyt tilannetta ja jos vikailu jatkuu niin vaihdan tuon venttiilin tai poistatan koko hoidon.
93ss Aero 2.0T M6 2003
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Voiko secondary air systeemin poistaa? 2.0T

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

17 vuotta kesti , ennenkuin alko SAI pumppu herjailemaan. Potilaana vanhempieni 1.8t SS -03.

Vikakoodia P0411 siis pukkaa. Olikohan niin että Seinäjoen alueella lähin softaus paikka on se Vaasan VM Dyno ?

vai löytyykö lähempää apua? Samalla voi vähän potkuakin laittaa tohon vakiovehkeeseen, kun tulee sillä joskus itsekin ajeltua :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin