Kuinka hyvin tuo toimii noin matalalle asennettuna? Helvetin paljon hienompihan se noin nimittäin on! Itse tilailin black friday -alesta pykälää suuremman Seekerin ja mietiskelen, että mihin sen tyrkkäisi kiinni. Miten olet toteuttanut kiinnityksen tuossa välissä niin, että ei vatkaa hullun lailla vaan on tukevasti? En toki ole vielä mittaillut, että meneekö tuo 80W versio edes kokonsa puolesta tuohon väliin.
Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Noviisi 900:lle: Toi tellinki on yhdistelmä edellisten valojen kilvenaluspidintä ja Bilteman putkivalotelinettä. Commanderi jäi kilvenaluskiinnikkeellä jotenkin alas ja eteen, joten hain biltsusta ton aluputkitellingin ja kolmen tunnin rälläköinnin ja porailun ja monen sovituksen jälkeen se oli valmis maalattavaksi. Siis ei mikään plug & play-homma. Mutta tuli aikalailla hakemani oloinen ja tukeva.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tossa vanhanmallisessa seekerissä on niin hyvin korkeussuunnassa rajattu valokuvio, että hyvin sai sen tuolta säädettyä näyttämään niin että valaisee vasta sieltä mistä omat lyhyet loppuu, eli häiristevän kirkasta etualaa ei ole. Ojien pohjiahan tuo nyt ei voi tuolta valaista ja jos on kumparemaista maastoa jää myös aika paljon varjoalueita, mielestäni kuitenkin toimii ihan ok tuolta. Kiinnitin sen puskurinpalkkiin mukana tulleilla päätykiinnikkeillä, tuurilla sai justiin passelisti sen kiinnitettyä niillä niin että osu kohilleen tohon ylimmäiseen aukkoon. Uudemmassa seekerissä taitaa olla vähän korkeempi tuo linssiosuus niin en tiedä tuleeko tuo poikittainen palkki puskurissa sen eteen kuinka pahasti?Azanovix kirjoitti:Kuinka hyvin tuo toimii noin matalalle asennettuna? Helvetin paljon hienompihan se noin nimittäin on! Itse tilailin black friday -alesta pykälää suuremman Seekerin ja mietiskelen, että mihin sen tyrkkäisi kiinni. Miten olet toteuttanut kiinnityksen tuossa välissä niin, että ei vatkaa hullun lailla vaan on tukevasti? En toki ole vielä mittaillut, että meneekö tuo 80W versio edes kokonsa puolesta tuohon väliin.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Nyt tässä heti asennuksen alkumetreillä tuli selväksi, että nimenomaan korkeussuunnassa ei mahdu tuohon. Leveys ei tuottaisi ongelmia, mutta täytyy viskata tuohon kilven päälle.Jontse kirjoitti:Tossa vanhanmallisessa seekerissä on niin hyvin korkeussuunnassa rajattu valokuvio, että hyvin sai sen tuolta säädettyä näyttämään niin että valaisee vasta sieltä mistä omat lyhyet loppuu, eli häiristevän kirkasta etualaa ei ole. Ojien pohjiahan tuo nyt ei voi tuolta valaista ja jos on kumparemaista maastoa jää myös aika paljon varjoalueita, mielestäni kuitenkin toimii ihan ok tuolta. Kiinnitin sen puskurinpalkkiin mukana tulleilla päätykiinnikkeillä, tuurilla sai justiin passelisti sen kiinnitettyä niillä niin että osu kohilleen tohon ylimmäiseen aukkoon. Uudemmassa seekerissä taitaa olla vähän korkeempi tuo linssiosuus niin en tiedä tuleeko tuo poikittainen palkki puskurissa sen eteen kuinka pahasti?Azanovix kirjoitti:Kuinka hyvin tuo toimii noin matalalle asennettuna? Helvetin paljon hienompihan se noin nimittäin on! Itse tilailin black friday -alesta pykälää suuremman Seekerin ja mietiskelen, että mihin sen tyrkkäisi kiinni. Miten olet toteuttanut kiinnityksen tuossa välissä niin, että ei vatkaa hullun lailla vaan on tukevasti? En toki ole vielä mittaillut, että meneekö tuo 80W versio edes kokonsa puolesta tuohon väliin.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Saha esille.
https://cl.ly/3x1i332G3b3T
https://cl.ly/3x1i332G3b3T
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
No nyt tuli kilven päälle. On sen verran syvä tuo lyhty, että meinasi tehdä tiukkaa saada tuohon kilven päälle ilman lisäkilkkeitä, koska puskuri kaareutuu sen verran voimakkaasti.
Onko noiden orkkishalogeeniumpioiden referenssi 30? Jos on, niin yhteensä keulalla on pitkää nyt 105:n edestä. sh*t...
Onko noiden orkkishalogeeniumpioiden referenssi 30? Jos on, niin yhteensä keulalla on pitkää nyt 105:n edestä. sh*t...
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Orkkishalogeeniumpion ref. on 37,5, eli 75 yhteensä. Lisävalolle ei jää kuin ref.25.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Oman MY06 kolkin keulalle pulttasin Seeker 210:t. Kytkennän tein ihan perinteisellä releellä ja herätteen otin auton omista pitkistä. Ei räpätä rele ja kyllä näkee ajella - vähän liiankin hyvin
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Jaaha. Eli siis maailman huonoimpien kaukovalojen referenssiluku on yhteensä 75. Tosi kiva. Pienestä ylityksestä inssi tuskin olisi jaksanut murista, mutta nyt mennään yhteensä 120:een.
Mitenkäs tuo toimii leimalla? Katsastus osuu kesäkaudelle, joten tuon lisävalon voi varmaan ihan huoletta vain irrottaa. Jos ja kun nuo johdot jäävät paikalleen, niin mitenkäs katsastuksessa suhtaudutaan asiaan? Lisävaloa kun ei ole näkyvissä, niin eivät voi ottaa kantaa reffilukuun? Vai olenko syyllinen, ellen toisin osoita?
Mitäs jos nappaan vain auton omat pitkien polttimot pois? Ei varmaan riitä, vai? Tämänkin tietty olisi voinut selvittää etukäteen, mutta eipä taas käynyt mielessä, että noille auton omille lyhdyille olisi arvottu noin järkyttävät lukemat.
Mitenkäs tuo toimii leimalla? Katsastus osuu kesäkaudelle, joten tuon lisävalon voi varmaan ihan huoletta vain irrottaa. Jos ja kun nuo johdot jäävät paikalleen, niin mitenkäs katsastuksessa suhtaudutaan asiaan? Lisävaloa kun ei ole näkyvissä, niin eivät voi ottaa kantaa reffilukuun? Vai olenko syyllinen, ellen toisin osoita?
Mitäs jos nappaan vain auton omat pitkien polttimot pois? Ei varmaan riitä, vai? Tämänkin tietty olisi voinut selvittää etukäteen, mutta eipä taas käynyt mielessä, että noille auton omille lyhdyille olisi arvottu noin järkyttävät lukemat.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
"Kytkennän tein ihan perinteisellä releellä ja herätteen otin auton omista pitkistä. Ei räpätä rele ja kyllä näkee ajella - vähän liiankin hyvin"
Tuli tarve irroittaa lisäpitkien piuhat, niin kytkin sitten virrat lampuille suoraan akulta perinteisesti releellä. Heräte tulee viivanapin piuhasta, ja ne valothan paloivat aiemmin suoraan siitä. Ajatuksena, että valot saisivat edes hiukan parempaa jännitettä.
Mutta asiaan, eli releeseen. Vastaan tuli ohje käyttää väylä autoissa diodilla varustettua relettä. Ilmeisesti tänä päivänä ne ovat aina sellaisia.
http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot
Tuli tarve irroittaa lisäpitkien piuhat, niin kytkin sitten virrat lampuille suoraan akulta perinteisesti releellä. Heräte tulee viivanapin piuhasta, ja ne valothan paloivat aiemmin suoraan siitä. Ajatuksena, että valot saisivat edes hiukan parempaa jännitettä.
Mutta asiaan, eli releeseen. Vastaan tuli ohje käyttää väylä autoissa diodilla varustettua relettä. Ilmeisesti tänä päivänä ne ovat aina sellaisia.
http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Jep, diodin pitäisi estää vikavalon syttyminen, mutta räpättämiseen siitä ei ole apua. Omassani ei tosiaan ole mitään ongelmaa, auton omina valoina on xenonit, jos sillä on jotain vaikutusta asiaan.Numba kirjoitti:"Kytkennän tein ihan perinteisellä releellä ja herätteen otin auton omista pitkistä. Ei räpätä rele ja kyllä näkee ajella - vähän liiankin hyvin"
Tuli tarve irroittaa lisäpitkien piuhat, niin kytkin sitten virrat lampuille suoraan akulta perinteisesti releellä. Heräte tulee viivanapin piuhasta, ja ne valothan paloivat aiemmin suoraan siitä. Ajatuksena, että valot saisivat edes hiukan parempaa jännitettä.
Mutta asiaan, eli releeseen. Vastaan tuli ohje käyttää väylä autoissa diodilla varustettua relettä. Ilmeisesti tänä päivänä ne ovat aina sellaisia.
http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot
Viivanapin piuhasta olisin itsekin herätteen ottanut, mutta kun valot olivat jo keulalla ja katsastus pukkaa päälle, niin oli pakko hoitaa homma ilman softausta. Myöhemmin ajattelin muuttaa kytkennän siten, että viivanapilla saa lisärit kytkettyä pois päältä.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ymmärtääkseni pelkästään alkuperäisten pitkien polttimoiden poistamisesta voi inssi alkaa vänkäämään, että ei riitä. Jos sen sijaan poistaa katsastukseen koko lisävalon, niin tuskin voivat autossa olevista ylimääräisistä johdoista ja releistä alkaa marisemaan.Azanovix kirjoitti:Jaaha. Eli siis maailman huonoimpien kaukovalojen referenssiluku on yhteensä 75. Tosi kiva. Pienestä ylityksestä inssi tuskin olisi jaksanut murista, mutta nyt mennään yhteensä 120:een.
Mitenkäs tuo toimii leimalla? Katsastus osuu kesäkaudelle, joten tuon lisävalon voi varmaan ihan huoletta vain irrottaa. Jos ja kun nuo johdot jäävät paikalleen, niin mitenkäs katsastuksessa suhtaudutaan asiaan? Lisävaloa kun ei ole näkyvissä, niin eivät voi ottaa kantaa reffilukuun? Vai olenko syyllinen, ellen toisin osoita?
Mitäs jos nappaan vain auton omat pitkien polttimot pois? Ei varmaan riitä, vai? Tämänkin tietty olisi voinut selvittää etukäteen, mutta eipä taas käynyt mielessä, että noille auton omille lyhdyille olisi arvottu noin järkyttävät lukemat.
Vaikka leimalle repisi lisävalot aina pois, niin tien päällä voi tulla sanomista, jos kaikki ref 120 palavat samaan aikaan. Pitkät valot voi kytkeä kuitenkin niin, että vain toiset valot (joko alkuperäiset tai lusävalot) palavat kun pitkät kytkee päälle. Tämä on ok sekä leimalla että tien päällä, eikä tarvi ranetella mitään katsastukseen. Kettu kytkijä laittaa sitten piiloon kytkimen, jolla saakin halutessaan kaikki pitkät palamaan yhtä aikaa, jos sitä kaipaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Johdot pitäisi tosiaan poistaa polttimoiden lisäksi omista valoista. Oma näkemykseni taas on, että tien päällä referenssit ei kiinnosta kunhan lamppujen lukumäärä on järkevä.
Vaihtokytkimessä taitaa ongelmaksi muodostua omien pitkien deaktivoiminen. Toki tähän voi keinoja olla, mutta itselläni ei sellaisia ole tiedossa.
Vaihtokytkimessä taitaa ongelmaksi muodostua omien pitkien deaktivoiminen. Toki tähän voi keinoja olla, mutta itselläni ei sellaisia ole tiedossa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Meinaatko ongelmalla valonvalvontaa vai minkälaisia ongelmia siitä tulee, jos vain ohjaa auton omille pitkille tulevan sähkön lisävaloille vaihtorelellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Jep, varsinkin jos omina valoina on xenonit eli ne xenonien varjostimetkin pitää deaktivoida. Ja lisäksi jos pitää saada kytkin, jolla koko patteriston saa päälle.
Toki jos tähän löytyy ratkaisu, niin otan mielelläni vinkit vastaan vaikkei se itselleni tällä hetkellä olekaan ajankohtainen aihe.
Toki jos tähän löytyy ratkaisu, niin otan mielelläni vinkit vastaan vaikkei se itselleni tällä hetkellä olekaan ajankohtainen aihe.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0