Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kalle37 kirjoitti:
La Tammi 05, 2019 21:01
Lisää poista-lisävarusteet-lisävalot
Tais tarvita turvapääsyn.
Ei tarvinnut, kun muutama viikko sitten aktivoin asiakkaan autoon, mutta muistelen ainakin kerran aiemmin tarvitun. Onkohan tuossa turvapääsytarpeessa joku randomseed. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

Minkälainen rele tuohon relepaikkaan R5 pitäisi olla? Tavallinen 4-napainen, diodilla vai ilman? Luin koko keskustelun läpi muttei selvinnyt.

Entäpä saako lisävaloliittimeen sopivaa pistoketta erikseen mistään?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Taitaa olla ennätys, kuinka monta Led paneelia keulalla on, tässä Dodgessa kuusi kpl. Luulis valon määrän oleva riittävä.

https://cl.ly/21c379edcff3
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tässä valot päällä Dodgessa, kuulemma näki ajaa pimeällä.
https://cl.ly/2d8779908a6e
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

Varmasti näkee :mrgreen: Paljonkos muuten Ruotsissa on sallittu referenssiluku?
SS kirjoitti:
Ti Loka 29, 2019 19:02
Minkälainen rele tuohon relepaikkaan R5 pitäisi olla? Tavallinen 4-napainen, diodilla vai ilman? Luin koko keskustelun läpi muttei selvinnyt.
Itse itselleni vastaten, alkuperäisen osanumero on 13266316 ja sen korvikkeeksi pitäisi käydä tämä:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=401
Tuon kyljessä näytti olevan GM:n logo.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sverige har inte de reglerna. Så länge extraljuset är E-märkt är det okej, att har hur många som helst. Dock är det max (i nuläget i alla fall) ref 50 som är e-märkt. Men vi får ha hur många som helst.
Eli pitäis olla E-merkattu ja max ref 50, mutta Ruotsissa ei ole rajoitettu lukumäärää. Tämä on ollut vähän sellainen lompakko asia, kuten muukin auton varustelu, laitetaan niin paljon varusteita kun rahaa riittää ja maksetaan sitten sen mukaan, jos sattuu virkavalta torumaan. Ei vaikuta kukaan ottavan kantaa tuollaisiin asiohin, on vissiin tärkeämpää tekemistä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Taas on pää pyörällä kun on tätä ketjua lukenut... :D
Tilasin BF-alennuksista Valostoresta tuollaisen ledibaarin: https://www.valostore.fi/tuote/e_hyvaks ... d_lite_75/
No nyt huomasin että senkin mainostettu "maltillinen referenssiluku" 30 riittää siihen että 2010 9-3X:ssä referenssit paukkuu 5 pykälää yli... :roll:
Paukkukoon sitten...
Mutta asennuksesta vielä. Tilasin täydellisenä settinä eli valmiin johtosarjan kanssa. Se on tuollainen: https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/

Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja samppa »

punainen ja musta akulle ja siniseen heräte pitkiltä, vaikka sulakkeelta tämmöisellä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590

rele kiinni sopivaan paikkaan ja piuhat nätisti kiinni
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ei toiminut ainakaan -06 halogeeni-invertterisäsähköillä, kaukovalon johdosta ohjaus releelle. Olisko ollut kyseinen sähkö vai "tarkkailupulssi" syynä, mutta rele veti tasaisin väliajoin itsekseen ja vilautteli lisävaloja kiusallisesti lähivaloilla ajettaessa. Kokeilin fyysisesti kookkaampaakin relettä, ettei pulssi olisi jaksanut vetää, muttei apua. Vasta viivakytkimen käyttöönotto ratkaisi ongelman. Relesarjoja vain ei ollut silloin saatavissa, joten laitoin tarvikekaupan "perusreleen" ja jatkoin liittimeltä omat johdot jo aiemmin asentaneelleni tuolle "vilkuttelijareleelleen" kelalle. Hieman ikävä puoli tässä viivanapissa on sen "kertatoiminta", joka käynnistyksellä täytyy lisävalot painaa aina uudestaan "päälle". Näin "perussähköasentajana" ei ole vieläkään avautunut, miten mitätön pulssi voi saada perus autoreleen vetämään hetkeksi?
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.
Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Onko autossa halogeenit vai xenonit?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Ihan perus halovalot on.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 19:43
Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.
Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Onko autossa halogeenit vai xenonit?
manuLe kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 22:40
Ihan perus halovalot on.
Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa. Halogeneilla on "pulssisähkö" vakioimassa jännite polttimolle ja samoin käytössä tuo "jälkipulssi", joten releen kanssa voi tulla ongelmaa. Valo sammutettuna tuon pulssin kesto muutama kymmenen millisekuntia ja jännite sen reilut 12V. Tämä riittää joillekin releille. Tuohon pitäisi saada hidasvetoinen rele tai sitten itse rakentaa vetohidastus. Kun taas valo on päällä. pulssin taajuus on 65Hz ja pulssisuhde n. 90%. Ja tässäkin tapauksessa pulssin kesto on samaa luokkaa n.13ms. Toistuu vain 15ms välein. Tuolla jälkipulssilla toistumistaajuus on hidas eli tulee harvakseltaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja samppa »

samppa kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 11:27
punainen ja musta akulle ja siniseen heräte pitkiltä, vaikka sulakkeelta tämmöisellä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590

rele kiinni sopivaan paikkaan ja piuhat nätisti kiinni
petrisa kirjoitti:Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa. Halogeneilla on "pulssisähkö" vakioimassa jännite polttimolle ja samoin käytössä tuo "jälkipulssi", joten releen kanssa voi tulla ongelmaa. Valo sammutettuna tuon pulssin kesto muutama kymmenen millisekuntia ja jännite sen reilut 12V. Tämä riittää joillekin releille.
enpä arvannut, että noin pikainen pulssi riittää vetämään releen 8O
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, eipä sitä aina arvaa.

Releen käämin magneettikenttä ei häviä heti, kun sähköt menee "poikki". Tosin sen muodostuminenkin sähköjen kytkeytyessä ottaa aikansa.
Kannattaa laittaa releen käämin rinnalle diodi, joka on estosuunnassa kytkettyyn jännitteeseen nähden. Ihan jo pelkästään itseinduktio jännitepiikin tähden, mutta tietenkin tämän käämin energian nopeamman purkautumisen vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 08:33
SS kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 19:43
Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.
Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Onko autossa halogeenit vai xenonit?
manuLe kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 22:40
Ihan perus halovalot on.
Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa.
Niin on, mutta tuleeko noille lisäpitkillekin pulssisähkö jos autoon on ohjelmoitu xenonit? Nimittäin kytkentäkaavion perusteella lisäpitkien sähköt olisi haaroitettu samasta piuhasta kuin xenonien varjostimien ohjaus. Toki voi olla että pulssitus on huomioitu noissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin