Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, xenonit monimutkaistaa varmaan kytkentöjä, varsinkin jos siellä on varjostimet (en tunne kolkin xenonien totrutusta yhtään, kun omassani on halogeenit). Ehkäpä varjostimien ohjausvirtaa pitää katkoa samalla. Monimutkaisuutra lisää sitten vielä se jos lisävalot on ledit. Valovalvonnan reagointi selvinnee vain kokeilemalla.

Jos vaihtoreleen saa toimimaan niin relekytkennöillä pitäisi kyllä onnistua tekemään lisäkaukoille sellainen kytkentä, että saa halutessaan nekin päälle, ilman että valovalvonta menee hämilleen kaksista kaukovaloista. Lisää monimutkaisuutta toki sekin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti: Mutta asiaan, eli releeseen. Vastaan tuli ohje käyttää väylä autoissa diodilla varustettua relettä. Ilmeisesti tänä päivänä ne ovat aina sellaisia.
Tuollaisella releellä kai tarkoitetaan tämmöistä https://www.jussinmaki.net/autosahko/tu ... 20200103N/

Tuo sisäänrakennettu diodi estää releen käämiä "potkaisemasta" jännitepiikkiä sillä hetkellä, kun käämistä katkaistaan ohjausjännite. Jännitepiikki johtuu nk. itseinduktio -ilmiöstä. Jännitepiikki on kaiken lisäksi vielä vastakkaisnapainen käämin ohjausjännitteeseen nähden.

Kun nykyään käytetään runsaasti (väyläautoissa) sähköisesti ohjattuja jännitteitä puolijohteiden (yleensä FET) kautta, voi tuollainen releen käämin jännitepiikki pikkuhiljaa "kypsyttää" puolijohteen. Esimerkikisi käytettäessä relettä ohjaamaan lisävalojen sähköjä otetaan heräte pitkien johdosta. Auton pitkille tulee sähköt sähkökeskuksesta juuri tällaisen puolijohteen ohjaamana. Puolijohteen yksi napa on akun plussassa ja toinen pitkien johtosarjassa. Kolmas on ohjausnasta (on/off). Kun puolijohde menee johtavaksi tulee jännite pitkille ja samalla releen käämille. Releen napa 86 kytketään tähän. Vastaavasti 85 maihin. Rele vetää ja lisäpitkät saa virran kosketinkärkien kautta (30, 87).

Kun pitkät sammuu, kytkeytyy releen käämiltä myös jännite pois. Itseinduktiosta johtuen käämin napoihin syntyy jännite, kun se yrittää edelleen ylläpitää hetki sitten sen läpi kulkenutta virtaa. Tästä johtuen käämiin syntynyt jännite on vastakkaisnapainen kun sen ohjausjännite oli. Toisin sanoen käämiin tulee plus napa 85:een ja miinus napa 86:een.
Tämä jännitepulssin miinus napa kulkeutuu akun läpi sen plus napaan ja vastaavasti sieltä edelleen puolijohteelle. Käämin toinen napahan oli suoraan myös puolijohteella. Kyseiseen puolijohteeseen tulee sen normaaliin käyttöjännitteeseeen nähden estosuuntainen jännitepiikki, joka on vielä suuri. Käyttämällä diodia, joka on itseinduktion jännitteelle myötäsuunnassa se likimain oikosulkee sen (n. 0,6V jää). Tämä estää auton elektroniikan puolijohteita altistumasta releen käämin itseinduktiojännitepiikeille.

Diodin ei tarvitse olla tehodiodi, joten se mahtuu hyvin releen kotelon sisään. Nämä valokytkennät, joissa diodeilla estetään tai päästetään sähköt tietyyn paikkaan on sitten eri juttu ja niissä käytetään tarpeen mukaan riittävän virrankeston omaavia ulkoisia diodeja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

Muistaakseni NG-kolkin tehdaspitkille on virallinen, pienempi referenssi jos halogeenit on poissa. Kannattaa varmistaa tuokin vaihtoehto, josko sittenkin riittäisi se halovalojen vaihtorele.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Numba »

petrisa kirjoitti:Tuo sisäänrakennettu diodi estää releen käämiä "potkaisemasta" jännitepiikkiä sillä hetkellä, kun käämistä katkaistaan ohjausjännite. Jännitepiikki johtuu nk. itseinduktio -ilmiöstä. Jännitepiikki on kaiken lisäksi vielä vastakkaisnapainen käämin ohjausjännitteeseen nähden.

Kun nykyään käytetään runsaasti (väyläautoissa) sähköisesti ohjattuja jännitteitä puolijohteiden (yleensä FET) kautta, voi tuollainen releen käämin jännitepiikki pikkuhiljaa "kypsyttää" puolijohteen.
Tieto lisää tuskaa. :) Meinas mennä aivot juntturaan, kun erehdyin lukemaan tuon jouluna. Eli tämä diodirele tarvittaisiin otettaessa pitkiltä heräte, ja silloin se suojaisi kyseistä pitkien puolijohdetta? Vai uhkaako jännitepiikki yleisesti kaikkia puolijohteita autossa? Otettaessa heräte Saabin oman viivanapin johdotuksesta, niin onko jännitepiikiltä silloin suojauduttu? Hankin nyt kuitenkin diodireleen varmuuden maksimoimiseksi, kun muutaman vuoden vanhassa Hella valosarjan releessä ei näkynyt mitään merkintää diodista.
Ilmeisesti se virallinen viivanapin kytkenta olisi turvallisin, vaikka kuinka onhaaselta näyttäisikin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei uhkaa yleisesti kaikki puolijohteita, koska releen käämin navat ovat vain sen yhden puolijohteen kanssa samassa virtapiirissä.

Onhan tämän "viivanapin" takanakin puolijohde moottoritilan sähkökeskuksessa, jota se nappi ohjaa päälle/pois (johtaa/ei johda). Mikäli tähän "viivanapin" ohjaamaan lähtöön kytkee releen, on tämänkin releen syytä olla suojadiodilla varustettu.
Aivan varmaksi en nyt muista, kuinka paljon kuormitusta (lähtövirtaa) tämä lähtö kesti suoraan, joten oli mahdollista, ettei relettä tarvitse ollenkaan. Saabin WIS:stä se tieto löytynee tarkasti tai tämän keskustelupalstan kautta myöskin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Viivanapin elektroniikkahan ohjaa releboksin relepaikkaa r5, johon tulee lisävalosarjan mukana tuleva rele. Onko tuo rele diodin sisältävä? Tämän releen perään(johtosarjan liittimeen) kytkettävä ulkopuolinen lisärele, joka vasta kytkee virran akulta lisäpitkille, ei voi aiheuttaa piikkiä elektroniikalle, ainoastaan r5:n kärjille, joka kai on kytketty varokkeen 24 kautta +12V.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kertokaas nyt miksi teette sen niin vaieasti? Ettekö usko että tuo oma rele ja johto kestää lisävalojen kuorman?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Di17 »

kalle37 kirjoitti:Kertokaas nyt miksi teette sen niin vaieasti? Ettekö usko että tuo oma rele ja johto kestää lisävalojen kuorman?
Osittain siksi (omat lisäpitkät 80+80w).

Osittain myös siksi, että nykyään useissa lisävaloissa on dt-liittimet ja niille kun ostaa kytkentäsarjan, niin kytkentä on mallia plug and play relekytkentä, jolloin viivanapin johdolta (tai omilta pitkiltä) pitää ottaa ohjaus.

Yksi syy on tietysti myös se, että jos ohjauksen ottaa omilta pitkiltä, niin ohjelmointia ei tarvita. Techin luo pääseminen vaatii aina aikataulujen yhteensovittamista jne
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä :)

Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä :)

Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
Tuossa ohjeessa kerrotaan näin:
27 Kytke diagnoosityökalu, valitse auto- ja vuosimalli,
valitse "Kaikki", valitse "Lisää/Poista",
valitse varuste ja valitse "Lisää".

Jos kerran näin...
Di17 kirjoitti: Yksi syy on tietysti myös se, että jos ohjauksen ottaa omilta pitkiltä, niin ohjelmointia ei tarvita. Techin luo pääseminen vaatii aina aikataulujen yhteensovittamista jne

Niin siksi kysyn, miten tuo edellä mainittu ohjeen mukainen (hyvät ohjeet kylläkin) työ tekee sen "aika helpoksi". Ottaen siis huomioon, että vaatii dignostiikkatyökalun käyttöä. Se ei ole ihan kaikille helposti tavoitettavissa, jos nyt vähänkin osaa tätä palstaa lukea ja sisäistää lukemaansa :!:
Jos tajuaa tästä, niin ei liene kovin vaikea käsittää, miksi jotkut tekevät lisävalojen asennuksen "omilla perinteisillä tavoilla". Ne lisävalot on helpohkosti saatavilla sinne kotiin vaikka asuisi 200km päässä Techistä. Kyllä tulee valoille hintaa, jos niiden asennuksen loppuunsaattamisen takia pitää lähteä Techin luo pelkästään tuon takia.

Joten....
Olisiko syytä palstalaisten hyväksyä myös muut asennustavat kuin tuo alkuperäinen lisävarusteohje kertoo, kun tähän on perusteltu syy. Siksi myös tähän perinteiseen tapaan voi antaa ohjeita, varsinkin sen ollessa ihan toimiva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Di17 »

kalle37 kirjoitti:http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä :)

Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
Ejp, eiköhän me tiedetä, että lisävarusteliittimen johdosta nro 3 on kyse :wink:

Siistimmän asennuksen saa tietysti tuota käyttämällä ja se on itselläkin suunnitelmissa jossain vaiheessa. Nyt kelit ovat olleet sellaisia, että olisi hyvä jos lisävalot saisi kytkety tarvittaessa pois käytöstä.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Japso »

kalle37 kirjoitti:
To Loka 20, 2016 20:16
Viivanapin aktivointi techkillä. lisätvaruste liintänästä nasta 3 piuha lisävaloille ja muistaakseni sulake ja rele uec:hen
Tarviiko Techissä olla turvapääsy että saa tuon napin aktivoitua? Minkä valikon alta ko. toiminto löytyy? Kyselyikä täällä kun naapurikylällä on Tech2 mutta omistaja ei ole käyttänyt laitetta vuosiin, eikö ollut yhtään varma miten saa sen aktivoitua :).
Corvette C5
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Lisää poista-lisävarusteet-lisävalot
Tais tarvita turvapääsyn.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nyt on kilven alapuolella Lumisesta hommattu ledbar ja kytketty viirunappulasta toimimaan, kiitos Kallelle ohjelmoinnista! Eihän lisävalo mikään kaunistus ole ikinä, mutta rumuus on minimoitu sirolla ja kaarevalla paneelilla. Tuossa paneelissa on mielestäni hinta/laatusuhde kohillaan.

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100449/
Corvette C5
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Saakos näitä lisävalosarjoja enää mistään? PCS kautta näitä ei saa enää.
Löytyykö tuolle r5 releelle jokin osanumero. Piuhat varmaan hommattava metritavarana vai onko täällä joku käyttänyt jotain tiettyä johtosarjaa mistä repinyt piuhat ja releen asennusta varten?
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Vastaa Viestiin