Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Terve vaan kaikille näin uutena foorumin käyttäjänä, jos nyt jo pitkään lueskelleena.

Opinpahan tuossa myös sen, että jos tällaisia pitkiä postauksia tekee, niin tulisi välillä tallentaa luonnos, sillä äsken kirjottelin n. tunnin tähän aika tarkkaa tekstiä siitä miten valon upotin säleikköön, mistä idea lähti, miten sähköt, miten käytännössä toimii, onko hyväkin valo… Mutta bittiavaruuteen hävisi, kun painoin, että esikatsele. p#kele… :oops:

Autona minulla on tosiaan 2005 :saab: 9-3 SS 1.8t linear. Halogeenivaloilla.

Tuossa eräänä talviaamuna totesin, että nyt täytyisi saada lisää valoa talven pimeyteen. Foorumia lueskelin ja tuli vastaan 9-5 Saabin kuva, jossa oli upotettu säleikköön valo. Siitä totesin, että noin minäkin teen ja siron lisävalon etsintä alkoi. Eikun tori.fi haku vetämään ja lopulta sieltä päädyin Hella lightbar 350 25w ref 20 nappaamaan. 110€ käytettynä, mutta oli vielä linssissä suojamuovikin ja paketissa kaikki hilppeet pusseissaan, eli aikalailla käyttämätön. Ovh näillä tällä hetkellä n. 250€.

Viiden vuoden takuu, valmistettu Uudessa-Seelannissa ja runko lämpöä johtavaa muovia, niin ei hapettumaankaan lähde. Hyväksytty tieliikennekäyttöön. Mitat päätykiinnikkeiden kiinni ollessa 408x57x67mm.

Valon käteen saatuani pääsin sovittelemaan vähän mihin se mahtuisikaan. No yläsäleikön yläreuna oli paikka, johon päädyin.

Linkki kuviin, sanokaa ihmeessä, jos ei toimi!https://1drv.ms/u/s!Am1PMKFYB9VNgYt1HHc ... w?e=clUxi5

Irrotettuani säleikön, totesin, että valon mahduttaminen väliin vaikutti aivan mahdottomalta, sillä se tuli niin lähelle varalukkosalpaa. Eipä se minua estänyt ja kyllä sitä sai tarpeeksi kauas siitä siirrettyyn, kun valon mukana tulevia rosterisia kiinnikeitä modifioi. Täytyi ensinäänkin laajentaa kiinnikkeen reikiä, että puskurin yläreunan kiinnitysreikien pulttijako kävi valon kiinnikkeille. Sitten täytyi tehdä kolot kiinnikkeiden reunaan, että siihen mahtui puskurin ja säleikön reunus uppoamaan sisään. Kts. kuvat. Tällä tavalla valo tuli juuri sopivasti keulaa kohti, että lukkosalpa mahtui hyvin ohitse tulemaan.

Säleiköstä täytyi yläripa laittaa poikki ja sitten kuumailmapuhaltimella käänsin ne jäävät pätkän alempaan rivaan päin koloihin, jotka ajoin siihen dremelillä. Sitten kolvilla sulatin päät kiinni alempaan ripaan alapuolelta. Vielä niitä jääviä pätkiäkin täytyi dremelillä ajaa matalammaksi takapuolelta, jotta ne mahtuivat lisävalon linssiin kiinni ottamatta. Kuvassa ne eivät vielä ole tarpeeksi laajalta alalta madallettu.

Äänimerkki täytyi myös siirtää alemmas alkuperäisestä kiinnityspisteestään ja se kävi oikein hyvin lukkosalvan tukirautaan, jos nyt ei ole aivan niin nätti siinä, kuin alkuperäisessä paikassaan. Ei mene vettä tuossakaan sisään…

Valon korkeus täytyi passata sopivaksi säleikön yläreunan suhteen ja tämän tein niin, että leikkasin nylonputkesta (samasta, mistä saa vaikkapa mopoon takahaarukan helat) silmämääräisesti sopivan korkeat holkit ja hienosäädin vielä käyttämällä prikkoja. Näistä läpi sitten sopivan pituinen ja matalakantainen pultti ja valo kiinni autossa jo valmiiksi oleviin reikiin sitä kautta.

Suuntaaminen oli myös aikamoista leikkiä, sillä kun säleikön tökkäsi paikalleen, niin valo kääntyi aina hivenen alaspäin. Täytyi siis suunnata vähän ylös ja sitten säleikkö paikoilleen.

Releen kävin motonetista, siihen releeseen on linkki aiemmin keskustelussa. 5€ maksoi se. 5A minisulake täytyi myös tökätä paikalleen, sillä sen kokoisen sulakkeen tämä lisävalo vaati ohjekirjassaan. Lisävalon releen ja sulakkeen paikan löytää ohjekirjasta rele- ja sulakekaavioihin merkittynä. Viivanappi täytyi tosiaan aktivoida Tech II käyttöön ja minulla ei vaatinut security accessia, mutta joillain on ilmeisesti vaatinut ja toisilla ei.

Sähköinen asennus olikin sitten sen jälkeen kuin lasten leikkiä. Lisävarusteliitin löytyi vasemman etulokarin ja sulakerasian välistä teipattuna johtosarjaan kiinni. Liitoksen 3 pinniin toteutin tekemällä poralla reiän siihen pölysuojaan, mikä siinä liittimessä oli paikallaan ja tökkäämällä siihen purkuauton johtosarjasta pelastetun lattaliittimellä varustetun johdonpätkän. Sitten tiivistin reiän silikonilla, niin on ainakin pölytiivis, jos ei muuta. Maadoituspistekin oli oikein selvästi siinä vasemman runkopalkin etureunassa.

Katsastuksessa käytin autoa myös juuri muutama päivä taaksepäin ja ei ollut mitään pahaa sanomista lisävalosta katsastusmiehellä.

Käytännössä lisävalon toiminta on seuraavaa:

Lisävalo tosiaan täytyy joka ajosyklin välein uudelleen aktivoida käyttöön viivanapista, mikä on hieman ikävä, mutta ei se maailmaa kaada. Lisävalo myös sammuu ennen auton omia pitkiä, tai kun siinä viiksessä on ikään kuin kaksi pykälää, niin se lisävalo sammu jo ekassa ja auton omat vasta tokassa. Sen lähinnä huomaa silloin, kun viistä käyttää hitaasti tai on tapana pitää sitä pohjassa, kun vastaantulija lähestyy. (Niin kuin minulla on jostain syystä tapana.)

Tämän Lightbar 350 (driving beam) valokuvio on suhteellisen kapea, eikä tämä ole sellainen, että kilometrin päähän valaisee (n.300m paketin mukaan kantama (1lm)), mutta kyllä tämä valoa tuo elämään sen verran, kuin minulla on tarve tien päällä ja lisää omien pitkien päälle ihan kivasti kirkkautta.

N. 5 tunnin projekti oli kaikkine häsläämisineen, että ei tosiaan läheskään niin helppoa, kun vaan kilpitelineen ruuvaaminen keulaan ja siihen valon tökkääminen, mutta onhan se nyt pirun nätisti tuossa…
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
Vastaa Viestiin