Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 19:21
Niin on, mutta tuleeko noille lisäpitkillekin pulssisähkö jos autoon on ohjelmoitu xenonit? Nimittäin kytkentäkaavion perusteella lisäpitkien sähköt olisi haaroitettu samasta piuhasta kuin xenonien varjostimien ohjaus. Toki voi olla että pulssitus on huomioitu noissa.
Tuo on ihan totta tämän kytkennän osalta ja sikäli oikein hyvä kysymys.
WIS:n mukaan halogenipolttimoilla on pulssitettu sähkö, mutta ei kerrota koskeeko tämä myös xenonilla varustettujen nk. halogenilisäpitkiä. Mikäli tulkitsee kirjaimellisesti, niin silloin on pulssisähkö myös näissä xenonien halogeneissa.

En ole itse tätä omasta mitannut, kun ei ole ollut mitään tarvetta eikä vielä kiinnostuskaan niin pitkälle edennyt. Onhan se mahdollista, että tuohon varjostimeen on rakennettu pulssisähkön suodatus sekä jälkipulssin estokytkentä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllähän se varsin järkeen kävisi, että niitä lisähalogeenejakin ajettaisiin pulssisähköllä. Sillä saadaan tarkempi ohjaus ja pidempi ikä polttimoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Luin nyt uudemman kerran vielä WIS:ä oikein tarkemmin.
Siellä sanotaan ajovalopolttimoista näin.

Ajovalopolttimoihin kuuluvat: lähi ja kaukovalot, seisontavalot ja rekisterikilven valot. Lähivaloille (halogeni) ja takaseisontavaloille (hehkupolttimot) syötetään PWM-jännite. Perusteluina, että lähivalopolttimot kestävät pitempään, kun jännite vakioitu 13,5V. Takavaloilla hehkut ovat 21W ja PWM vakio jännitteen siten, että se vastaa kirkkaudeltaan 5W. Ilman PWM täydellä jännitteellä palaa jarruvalona. Palanut poltin voidaan korvata toisella, jolloin se toimii jarruvalona. Tämä siis koskee takavaloja, jotka eivät ole toteutettu ledeillä sekä lähivaloja, jotka eivät ole xenoneita.

Joten....
tuosta voisi siis päätellä, että kaukovalot H7-polttimoilla eivät kuulu PWM-ohjaukseen. Varmaan syynä on se, että kaukovaloja käytetään kuitenkin niin vähän suhteessa lähivaloihin, että kestävyyden vuoksi ei tarvitse.
Tiedäpä sitten onko asia tarkasti ottaen käytännössä noin, taitaa niitä pieniä virheitä tai epätarkkuuksia olla WIS;säkin.

Olipa miten oli, niin ongelma kai on edelleen tuossa pitkien H7 jälkipulssituksessa, mikä on olemassa joka tapauksessa. Tämä samainen tuttu ongelma ilmenee myös, jos vaihtaisi esim. rekkarivalot, sisävalot jne ledeiksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Hitto, en mä tuu yhtään viisaammaks näitä lukemalla... Kohta varmaan laitettava ledibaari myyntiin ku ei löydy yksiselitteistä tietoa selvällä suomen kielellä tuosta asennushommasta... Tai sit täytyy lähteä lukemaan sähköinsinööriksi... :lol:
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

manuLe kirjoitti:
La Joulu 14, 2019 21:15
Hitto, en mä tuu yhtään viisaammaks näitä lukemalla... Kohta varmaan laitettava ledibaari myyntiin ku ei löydy yksiselitteistä tietoa selvällä suomen kielellä tuosta asennushommasta... Tai sit täytyy lähteä lukemaan sähköinsinööriksi... :lol:
Yhteenvetona tähän asiaan voisi varmaan todeta, että....
Lisäpitkien releen kanssa olisi mahdollisesti ongelmaa vähintäänkin tuon jälkipulssin takia minkä vuoksi valot saattavat välähdellä, kun ohjauksen ottaa suoraan pitkien piuhasta. Riippuu tosin releen herkkyydestä tälle pulssille. Releissä on mekaanisia eroja hitauden suhteen. Mikäli menee oikein vaikeaksi niin kytkemällä RC-alipäästösuodin: releen kelan kanssa sarjaan vastus ja rinnalle konkka, pulssi suodattuu pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä viivanapin aktivointi.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:
La Joulu 14, 2019 23:43
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä viivanapin aktivointi.
Varmasti hyvä ratkaisu, mutta voi aiheuttaa joillekin ongelmia.
- kaikilla ei asuinpaikkakunnan takia ole Tech kohtuullisella etäisyydellä ottaen huomioon mikä on tarve
- mikäli oikein luin, niin viivanapista pitää joka käynnistyskerta erikseen aktivoida lisäpitkät
Nämä voivat olla ongelmia tai sitten eivät.

Mikäli jo valmiiksi toimivaa relettä tuon välähtelyn estämiseksi ei löydy, niin tällainen RC suodin pitäisi teoriassa toimia.
Muistaakseni yleismallisen 12V autoreleen käämin resistanssi on n. 80 ohm. Eli se ottaa virtaa n. 150mA toimiessaan. Tuo pulssi, jota jälkikäteen annetaan, oli sen n. 10ms mittainen ja toistuu melko harvakseltaan (useiden sekuntien välein). Jotta tämä pulssi ei saa relettä vetämään eli virta ei ehdi nousta tarpeeksi, täytyy suodattimen vastuksen ja konkan aikavakio olla riittävän suuri (tuota pulssia vastaaava).

Rele muistaakseni vetää jo heti 6V jälkeen eli jo alle 100mA virralla. Varmuuden vuoksi RC piirin etuvastuksen arvoksi voisi valita 47 ohm. Tämän valinnan perusteella releen rinnalle kytkettävä konkka tulisi olla 330uF, jotta aikavakio olisi tuo edellä mainittu. Käytännössä varmaan hiukan pienemmät arvotkin molempiin (etuvastus+konkka) käyvät.

Tuo konkka releen käämin rinnalla samalla poistaa kelan aiheuttaman itseinduktio piikin, joten erikseen ei nyt tarvitse sitä diodia enää. Tämä piikkihän syntyy silloin, kun kaukovalot ovat olleet päällä ja rele vetäneenä ja sitten kaukovalot sammutetaan, Rele pyrkii "jatkamaan" virrran kulkua ja käämin navoissa jännite nousee. Ei vielä haittaa vaikka ennen etuvastusta laittaa diodin (myötäsuuntaan) vastuksen kanssa sarjaan, niin tämä mahdollistaa sen, että releen käämin rinnalla on jännitteen vakiointi (suodatus) mikäli noille H7 pitkille on kuitenkin niiden toimiessa PWM sähkö.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä ainaki kokeilisin kytkee piuhat ja kattoo mitä tapahtuu. Kytkentäsarjal ei oo iso juttu.

Omas 2006 halo valoilla olevas on led bar eikä se mitää välky. Techillä saa valittuu et onko halot vai Xenonit jopa ilman turvapääsyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ti Joulu 17, 2019 00:15
Mä ainaki kokeilisin kytkee piuhat ja kattoo mitä tapahtuu. Kytkentäsarjal ei oo iso juttu.

Omas 2006 halo valoilla olevas on led bar eikä se mitää välky. Techillä saa valittuu et onko halot vai Xenonit jopa ilman turvapääsyy.
Tuolla ei pitäisi olla mitään merkitystä H7 lisäpitkien kohdalla onko halogeenit vai xenonit "ohjelmoitu".

Releen pitäisikin toimia ihan moitteetta, kun tätä PWM sähköä ei lisä H7 polttimoille tule. Näin oli siis tämä WIS:n tulkinta. Ainoaksi ongelmaksi saattoi tulla ajoittainen releen veto ja lisäpitkien välähtely, mikäli rele ehtii reagoida tähän jaksottaiseen nopeaan pulssiin. Tämä oli sellainen juttu, että "ei voi tietää" kun on releestä kiinni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aivan. Se tais ollakin silloin ku kokeilin xenoneita lyhyisiin et piti vaihtaa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
benetton
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2019 18:51

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja benetton »

Jos haluaa päästä helpolla niin voi käyttää vaikka tällaista relettä:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120190/
Tuolla onnistui kivuttomasti, toki maksoikin toisen mokoman valaisimen lisäksi.
Lisäpitkäksi valitsin maltillisen mutta siltikin 9-3:ssa laittoman:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020101595/
Lopputulos on tyydyttävä, nyt näen ja tulen nähdyksi myös vastaantulijoille jotka eivät oman valomerensä takia (tai "en välitä muista paskaakaan"-asenteesta johtuen) vaihtaneet puolikkaille. Tämä on osoittautunut ongelmaksi varsinkin mutka/mäki osuuksilla joita takametsien kinttupoluilla riittää.
Toisaalta, täällä niitä pitkiä sitten pääsee hyödyntämäänkin.
Tällä varustelulla tosin korostuu 16-vuotiaan melko kelvottomat lähivalot... Jahka ledi H7 polttimot saavat hyväksynnän niin niillä voisi ehkä hieman tilannetta korjata.
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Kuinkas bi ksenoneista saisi ohjauksen lisävalolle helpoiten ilman Hal anturia tai vastaavaa? Sulakerasian vierestä ei löydy liitintä, mutta r5 ja sulake on paikallaan. Ainoa liitin mikä läheltä löytyy on kiinni afl control palikassa (valojen kääntymis automatiikka vai ballasti?).
Mahtuuko liitin kääntymään sulakerasian tai akun alle?
Pitkät kun laittaa päälle niin r5 rele kyllä naksuu ilman viiva napin painelua. Autosta en ole mielestäni löytänyt jälkiä että edellisellä omistajalla olisi ollut lisävalo ja kiinni.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja Di17 »

-=Jamo=- kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 20:35
Kuinkas bi ksenoneista saisi ohjauksen lisävalolle helpoiten ilman Hal anturia tai vastaavaa? Sulakerasian vierestä ei löydy liitintä, mutta r5 ja sulake on paikallaan. Ainoa liitin mikä läheltä löytyy on kiinni afl control palikassa (valojen kääntymis automatiikka vai ballasti?).
Mahtuuko liitin kääntymään sulakerasian tai akun alle?
Pitkät kun laittaa päälle niin r5 rele kyllä naksuu ilman viiva napin painelua. Autosta en ole mielestäni löytänyt jälkiä että edellisellä omistajalla olisi ollut lisävalo ja kiinni.
Liitin on siis suhteellisen orvonnäköinen liitin lojumassa johdon päässä sulakerasian ja lokasuojan välissä. Pitäisi olla ihan näkyvillä, mikäli sitä ei ole siirretty sieltä pois.

Kahteen omaan xenon-valolliseen ng-kolkkiin olen kytkenyt lisäpitkät ihan perinteisesti releellä ottaen herätteen H7-pitkän johdosta. Kytkentä on toiminut moitteetta toistaiseksi ja releenä on muistaakseni kärkkäiseltä ostetun johtosarjan mukana tullut rele.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Muistaakseni tossa meidän vanhemmassa - 07 kulkineessa se liitin löytyy juurikin oikeasta paikasta, mutta - 10 mallista ei löydy. Toi vaimon -07 on ksenon + h7 ja oma -10 on bi-ksenon + drl eikä liitintä ole.

Pitää tutkia lisää...
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuitenkin, vaikka on nk bixenon, niin siellähän on lisäksi H7 pitkä. Bixenonhan ei tarkoita kahta eri xenonpoltinta vaan sitä, että samaa xenon poltinta vaihdetaan lyhelle ja pitkälle valolle kaihtimen avulla. Tällöin tuo H7 on tavallaan lisäpitkä.

Tästä H7 polttimon johdosta voi ottaa perinteiseen tapaan herätteen vielä omien jälkiasenteisten lisäpitkien releelle. Kuten aiemmin on tullut jo ilmi, niin tässä polttinmossa ei olisi PWM sähköä, mutta testipulssia sinne ajetaan silloin, kun pitkät eivät ole päällä. Yleensä tavallinen autorele ei tähän ehdi reagoida, eikä omat lisäpitkät siten välähtele.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin