Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Terve!
Nyt tuli emännän farkkuun sellainen probleema kuin: ollut lämppärin johdon päässä ja laittaa käymään niin lähtee käymään epätasaisesti mutta käynti tasoittuu hetken päästä mutta lykkää putkesta tummaata sauhua jonkun aikaa. loppuu savutus kun vähän aikaa käy ja lämpee hieman.
mitään muita oireita ei ole. mutta kun taas eilen illalla emäntä lähti töistä kotiin ja laittoi auton käymään ilman lämmitystä niin lähti käymään heti normaalisti eikä tuummaasta savusta ollut tietoakaan. siis liittyy jotenkin siihen esilämmitykseen.
Onkos muilla ollu vastaavia oireita??
Mistäs aloittaa vikaa paikantamaan/ vaihtamaan osia? :O
lisätään vielä auto tänne: 9-3 1.8t 2005 tai 06
Kiitos!
-joni
Nyt tuli emännän farkkuun sellainen probleema kuin: ollut lämppärin johdon päässä ja laittaa käymään niin lähtee käymään epätasaisesti mutta käynti tasoittuu hetken päästä mutta lykkää putkesta tummaata sauhua jonkun aikaa. loppuu savutus kun vähän aikaa käy ja lämpee hieman.
mitään muita oireita ei ole. mutta kun taas eilen illalla emäntä lähti töistä kotiin ja laittoi auton käymään ilman lämmitystä niin lähti käymään heti normaalisti eikä tuummaasta savusta ollut tietoakaan. siis liittyy jotenkin siihen esilämmitykseen.
Onkos muilla ollu vastaavia oireita??
Mistäs aloittaa vikaa paikantamaan/ vaihtamaan osia? :O
lisätään vielä auto tänne: 9-3 1.8t 2005 tai 06
Kiitos!
-joni
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Heippa, onko säteily vai veden lämmitin? Joissain autoissa letkulämppärin väärä sijoitus on saanut auton lämpötila-anturit antamaan väärää infoa josta syystä käyntiinlähtö ja käyminen on ollut heikkoa tai on joutunu oottamaan hetken että saa koneen käymään.
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
ollli kirjoitti:Heippa, onko säteily vai veden lämmitin? Joissain autoissa letkulämppärin väärä sijoitus on saanut auton lämpötila-anturit antamaan väärää infoa josta syystä käyntiinlähtö ja käyminen on ollut heikkoa tai on joutunu oottamaan hetken että saa koneen käymään.
Kiitos vastauksesta!
ihan vedenlämmitin on. sijaintia en ole tutkinut missä on, veikkaisin ihan perus vastusmallia lohkossa mutta en sano varmaksi vielä...
lämpötila-anturia/ -tunnistinta itsekkin aloin epäilemään heti alkuun.
tosiaan tehnyt tämän nyt kaksi kertaa peräkkäin, eilen ja tänään.
joten antureita täytyy alkaa metsästelemään.
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=120902
Voisko olla anturissa vika, linkin toisessa viestissä juttua rikastuksista.
Voisko olla anturissa vika, linkin toisessa viestissä juttua rikastuksista.
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Ominaisuus.
Ei ole mitään vikaa missään. Ei kannata välittää mitään tuosta.
Ei ole mitään vikaa missään. Ei kannata välittää mitään tuosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Kai siitä kannattaa sentään mitään välittää. Epätasainen käynti joka kerta kylmäkäynnistyksen jälkeen ei voi olla hyväksi. Taitaa olla lämmityksestä enemmän haittaa kuin hyötyä tässä autossa.
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Voihan siitä välittää, mutta mitä on tehtävissä?KN/Lieto kirjoitti:Kai siitä kannattaa sentään mitään välittää. Epätasainen käynti joka kerta kylmäkäynnistyksen jälkeen ei voi olla hyväksi. Taitaa olla lämmityksestä enemmän haittaa kuin hyötyä tässä autossa.
Kun tuo on "ominaisuus" ko. autossa (trionic8), niin turhaan alkaa ainakaan osia vaihtelemaan. Se ei siitä parane. Sitä en nyt muista oliko näissä tämänkin palstan softaajien ohjelmissa saatu tuota ongelmaa kunnolla poistettua. Sitten voi sitäkin miettiä kukin, että kumpi on pahempi: hetkellinen savutus esilämmityksen jälkeen vai täysin kylmänä käyntiin (varsinkin näillä tämän viikon pakkasilla).
Itse käytän lämmitintä tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
En nyt ala lukemaan kaikkea asiasta kirjoitettua, mutta onko nyt siis lämpöanturi liian lähellä letkulämmitintä, vai mistä ongelma johtuu? Omassa autossa ei kukaan ollut ensimmäiseen 7 vuoteen lämmitintä asentanut, ja olen jatkanut ilman. Kylmällä hetken tyhjäkäyntiä ennen kierroksia. Ainakin vielä moottori toimii erinomaisesti, jakopää on hiljainen eikä öljyä kulu. Toki lämpeneminen on NG9-3:ssa hidasta.
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
NG9-3:een saa lohkolämmittimenKN/Lieto kirjoitti:En nyt ala lukemaan kaikkea asiasta kirjoitettua, mutta onko nyt siis lämpöanturi liian lähellä letkulämmitintä, vai mistä ongelma johtuu?
Letkulämmittimiä ei tarvitse asennella ainakaan sen vuoksi, ettei lohkolämmitintä siihen saa. Voihan joku kuitenkin myös letkulämmittimen asentaa kaikesta huolimatta.
Ja siitä savuttamisesta esilämmityksen jälkeen vielä.
Se savutus ei johdu letkulämmittimen käyttämisestä, vaan aivan sama ilmiö on myös lohkolämmittimen kanssa.
Kuitenkin savutus johtunee siitä, että moottorin lämpötila-anturi on "kylmässä" kohdassa. Ei siis tietenkään lähellä lämmitintä (kuten KN/lieto kirjoitti), koska siinä olisi silloin "kuumaa" ja rikastusta ei olisi liikaa, niinkuin nyt on .
Lohkolämmittimen pitäisi jakaa lämpötila kohtuu tasaisesti, mutta näin ei kai siten tapahdu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
No ei täällä ainakaan savuta.
Pistetty tänäänkin käymään lohkolämmitimn jälkeen @-22 C.
Ja useamman tunnin parkin jälkeen ilman lämmitintä, pakkanen sama.
Ei savuta eikä röpötä.
Pistetty tänäänkin käymään lohkolämmitimn jälkeen @-22 C.
Ja useamman tunnin parkin jälkeen ilman lämmitintä, pakkanen sama.
Ei savuta eikä röpötä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Huomion arvoista on, että allekirjoituksen mukaan on Biopower. Kummalla polttoaineella ajat?teesalama kirjoitti:No ei täällä ainakaan savuta.
Pistetty tänäänkin käymään lohkolämmitimn jälkeen @-22 C.
Ja useamman tunnin parkin jälkeen ilman lämmitintä, pakkanen sama.
Ei savuta eikä röpötä.
Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin, biopowereissa on ecun softa eri ja siinä mahdollisesti on korjaus tuohon savutus-asiaan. Itsellänikin on biopower, mutta "puhtaalla" bensalla ei ole tullut kovinkaan paljon ajettua, niin en pysty nyt varmasti kertomaan omia kokemuksiani (JC:n biopower), josko bensalla savuttaa edelleen. Etanolilla ei ilmiötä ole samalla tavalla, kun se ei savutakaan tummaa savua vaan pikemminkin vaaleaa. Sitä tulee aluksi reilusti ja haiseekin makealle. Ennen muutosta oli tehtaan bensasofta ja juuri tuota tummaa savutusta oli sekä haisi bensa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
Ei mullakaan savuta tai käyttäydy muutenkaan erikoisesti. Mulla on kyllä TT-thermon kiertopumpullinen letkulämmitin että sillä on varmaan asian kanssa jotain tekemistä. Lähti nyt pakkasillakin kuin kesäkeleillä konsanaan.
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
En usko kuitenkaan, että on T8 ominaisuus.
Itse ajan E85:llä.
Hyvin toimii pakkasellakin
Itse ajan E85:llä.
Hyvin toimii pakkasellakin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
On se T8 ominaisuus, että savuttaa (ylirikastaa) lohkolämmityksen jälkeen. Tästähän on ollut niin paljon keskustelua tällä palstalla, että siitä asiasta on enää turha vääntää. Kun on todettu olevan alkuperäisen T8 softan ominaisuus, niin on, ja piste.teesalama kirjoitti:En usko kuitenkaan, että on T8 ominaisuus.
Itse ajan E85:llä.
Hyvin toimii pakkasellakin
Etanolilla ajamisella ja tämän ketjun alkuperäisellä tummalla savutuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitäkin asiaa on turha tähän sotkea.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!
No ei täällä bensallakaan savuta mitään tummaa savua.
T8 se on biopowerikin, vaikka olis tehtaan tekemä tai softattu.
Onko käytetty tech:ssä? Tulpat, puolat, lämpöanturi?
T8 se on biopowerikin, vaikka olis tehtaan tekemä tai softattu.
Tästä nyt ei kysyjä hyödy mitään.petrisa kirjoitti:Kun tuo on "ominaisuus" ko. autossa (trionic8
Onko käytetty tech:ssä? Tulpat, puolat, lämpöanturi?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.