Pätkiminen/rykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Kiristelin tulpat ja ajoin vajaa 200 km ilman ongelmia. En tiedä oliko asioilla yhteys vai tekikö saabille hyvää kun sai olla joulun ajan tallissa suojassa lumisateelta. Seuraillaan tilannetta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
ng93tbo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2017 00:51

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja ng93tbo »

Olisi seuraavanlainen ongelma:

Muutaman vuoden jo tuntunut kiihdytyksissä ahdoilla lievää pätkimistä, ja nyttemmin ongelma korostunut ja oikeastaan mennyt siihen että E85:lla ajettaessa kylmäkäynnistys 0 tuntumassa on sellaista että auto lähtee käyntiin, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Sen jälkeen lähtee käyntiin mutta saattaa olla vähän kranttu liikkeelle lähdössä, eli kaasua pitää antaa reilusti, muuten sammuu. Kaksi kertaa on jättänyt käynnistymättä kokonaan. Pätkimistä on kahdenlaista, joko juuri ennen ahdoille menoa nykäisee kovaa (vähän kuten esim. OG95:en luistonesto, tai sitten 2500-3000 nykii paljon varovaisemmin.

Tuo käynnistymisongelma on täysin uusi, ennen ei ole ollut vastaavaa, mutta sitä on ollut että bensalla on pätkinyt enemmän kuin etanolilla, nyt asia on päinvastoin. Bensalla vetää nätisti koko kierrosalueen.

Tulpat on vaihdettu (vaihdan 10tkm välein) ja puolat on vaihdettu n.3 kk sitten.

Nyt mitä itsellä on mietinnässä, on se että korjasiko puolien vaihtaminen ongelman puolissa, mutta onko tästä menossa nyt joku muu rikki, kenties pa-pumppu? Ja onkohan tuo em. terävämpi nykäys mahdollinen viallisen kaasuläpän aikaansaannos (kaasuläpässä oli vuosia sitten vikakoodia, putsailin ja on toiminut ilman vikakoodeja siitä asti. PA-pumppua epäilen siksi että nykii enemmän etanolilla ja kylmässä käynnistyy huonosti.

Jos tulpista lyö 0.8 välin vakion 1.1:en tilalle niin ongelma poistuu suurelta osin kiihdtyksien osalta :roll:

Sivuhuomiona se että ainakin tuntuu siltä että jos jättää vikan sentin käyttämättä kaasupolkimesta niin auto kiihtyy perstuntumalla paremmin ja nykimättä vrt. täyskaasuun.

Auto on 93 2008 ja tehtaan BioPower ja foorumilaisen Stage1 softa.

Ei ole ongelma ostaa uutta kaasuläppää ja muita osia mutta jos jotain on mitä voisi testata, tai saako tästä TECH2 kiinni kiihdytyksissä jotain järkevää dataa ulos mistä voisi päätellä jotain ennenkuin ostaa kasan osia?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tutki se kaasuläppäkotelo livedatalla: mitä asentopotentiometrit (2kpl) näyttävät ja mikä on läpän avautuma (pinta-ala/%).
Ei ehkä se tähän nyt kuitenkaan vaikuta, mutta varmuuden vuoksi.

Nuo kuvatut ajossa tapahtuvat oireet voisivat ehkä liittyä polttoaine/sytytys ongelmiin. Miksei myös käynnistykseenkin. Sytytyspuoli lienee kunnossa jo niin jäljelle ehkä jää sitten polttoainejärjestelmä. Siinä voi olla montakin eri ongelmapaikkaa: pumppu, suodatin, suuttimet ja paineensäädin, tulevat ensimmäisenä mieleen. Aloittaisin noista paineensäädin ja suutin osastolta.

Toki ajossa kannattaa myös tarkistaa juuri noiden ongelmien ilmetessä, että syntyykö missfire (miksei myös knock) tapahtumia vain yksittäiseen sylinteriin vai kaikkiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Di17 kirjoitti:Kiristelin tulpat ja ajoin vajaa 200 km ilman ongelmia. En tiedä oliko asioilla yhteys vai tekikö saabille hyvää kun sai olla joulun ajan tallissa suojassa lumisateelta. Seuraillaan tilannetta.
Ja taas sama ongelma jatkuu. Tällä kertaa tuli ihan vikakoodi kolmossylinterin misfirestä, joten vahvasti näyttää sytytysongelmilta. Puolat on vaihdettu 10 tkm sitten ja tulpat viikko sitten ja silti tuntuu, että välillä jää käymään tyhjäkäyntiä kolmella. Tulisikohan tästä yhtään viisaammaksi, jos ajaisi techin luokse ja sen kanssa tutkisi autoa :?:
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja karg »

Yhdessä vastaavassa koneessa tuli nähtyä semmonen ongelma, että yhden puolan johtosarjassa oli jostain syystä eristevammoja ja noi kun korjasin, niin rötäämiset poistui. Jos on alkuperäiset ja varmasti ehjät puolat + oikeanlaiset tulpat, niin kannattaa ainakin johtosarjat tutkia.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Homma on eskaloitunut niin, että ajoittain Saab käy kolmella. Ainoa (torquella) ulos saatu vikakoodi on edelleen P0303. Aloin johtosarjaa käymään läpi WISin avustuksella ja aikani selattua tuli tämä kohta vastaan:

https://aijaa.com/img/m/00424/14528475.jpg

Mitä tuo ympyröity "Aktivoi sytytyspuola" tarkoittaa? Ilmeisesti jotain techillä tehtävää aktivointia, joka mahdollistaa johtosarjan tutkimisen?

e. kuva ei halunnut toimia suoraan, joten laitetaan linkkinä
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Puolien johtosarjoja tutkin virtakynästä ja sopivista johdoista tehdyllä testerillä. Yhtään kertaa en saanut lamppua välähtämään (sammumaan) johtokatkoksen merkiksi. Samalla vaihdoin myös puolien 1 ja 2 sekä 3 ja 4 paikat keskenään. Tämä tuntui vaikuttavan siten, että ongelmat melkein katosivat. Pientä satunnaista rykimistä on silti ollut havaittavissa ja kerran sain myös vikavalon syttymään. Toiveikkaana luin koodit, josko vian paikka olisi vaihtanut, mutta edelleen koodi osoitti sylinteriin 3.

Tankissa on nyt ollut puolet bensaa viinan seassa helpottamassa sytytystä.

Tänään tutkimukset jatkui. Uhmasin pakkasta ja mittailin puristuspaineet. Moottorin lämpötila oli noin 65 °C ennen operaation alkua. Mittasin kaikista paineet kahteen kertaa, mutten lisäillyt välissä öljyä tai tehnyt muutakaan muutosta.
Kuva
Tältä osin voinee huokaista helpotuksesta, vaikka vika edelleen odottaa löytäjäänsä. Kaipa sitä voisi vaikka laittaa sarjan puolia taas tilaukseen ja yrittää, jos bräniköillä viat poistuista kokonaan.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tähän sen verran päivitystä, että välillä auto toimi lähes moitteetta, mutta kerran pidemmällä matkalla yhdessä rivakammassa kiihdytyksessä alkoi taas kolmella käyminen. Pysäytin, lukaisin koodit ja nilkutin loppumatkan perille. Jotain maltillista käyntiongelmaa oli loppumatkastakin, muttei mitään vakavaa.

Seuraavana päivänä päätin tutkia asiaa lisää. Vaihdoin 3. ja 4. sylinterin suuttimien paikkaa. Tämän jälkeen yhtään sytytyskatkoon viittaavaa nykäystä ei ole esiintynyt. Operaation jäljiltä tyhjäkäynti tosin on rauhatonta ja sitä selvitellessä syylliseksi paljastui odotetusti vuotamaan jäänyt suuttimen o-rengas. Saa nähdä mistä sylinteristä seuraava sytytyskatko tulee :D
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Nyt auto heitti itsensä pariin kertaan limp modeen. Ihme kun tuosta ei tule mitään ilmoitusta. Ainoa asia mistä maantiellä tuon huomaa on se, että vakkari lakkaa toimimasta. Sitten paikaltaan lähdettäessä ei anna tehoa ykkösellä eikä kakkosella yhtään. Vikakoodiksi oli loggautunut p0300 eli sytytyshäiriöitä useissa sylintereissä. Ihan loogista, koska sylinterissä 3 on ollut ongelma jo aiemmin ja nyt sylinterin 4 o-rengas vuotaa.

Fiksailin o-renkaan ja päätin lukaista koodit. Tällä kertaa tuli ihan uusi koodi p0203 "injector circuit malfunction - cylinder 3". Tuo ilmeisesti viittaa vikaan suuttimen johtosarjassa, liittimissä tms. Tämä on ihan hyvä lähtökohta seuraaville vianetsinnöille ja ainakin toistaiseksi puolaviat voidaan unohtaa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Oma alkoi tekemään tänään samaa, eli limppiin menee muttei anna vikakoodeja...
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Di17 kirjoitti:Nyt auto heitti itsensä pariin kertaan limp modeen. Ihme kun tuosta ei tule mitään ilmoitusta. Ainoa asia mistä maantiellä tuon huomaa on se, että vakkari lakkaa toimimasta. Sitten paikaltaan lähdettäessä ei anna tehoa ykkösellä eikä kakkosella yhtään. Vikakoodiksi oli loggautunut p0300 eli sytytyshäiriöitä useissa sylintereissä. Ihan loogista, koska sylinterissä 3 on ollut ongelma jo aiemmin ja nyt sylinterin 4 o-rengas vuotaa.

Fiksailin o-renkaan ja päätin lukaista koodit. Tällä kertaa tuli ihan uusi koodi p0203 "injector circuit malfunction - cylinder 3". Tuo ilmeisesti viittaa vikaan suuttimen johtosarjassa, liittimissä tms. Tämä on ihan hyvä lähtökohta seuraaville vianetsinnöille ja ainakin toistaiseksi puolaviat voidaan unohtaa.
Nyt on suuttimien johtojen liittimet korjailut tarpeellisilta osin ja nyt auto toimii ihan hyvin. Tosin tyhjäkäynti on edelleen rauhatonta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Vastaa Viestiin