Heippa,
Semmoiseen ongelmaan olen törmännyt nyt joulukuusta, Saabini polttoainemittarissa esiintyy häiriöitä. Tilanne on, että polttoainemittari näyttää jatkuvasti merkkivalon kera tyhjyyttä. Välillä mittari kuitenkin näyttää jotain lukemaa tankkauksen jälkeen joko 3/4, yleensä 1/4 tai 0/4. Pitkissä matkoissa mittari kuitenkin "elvyyttää" itsensä ja viisari elää omaa elämäänsä (toimii tai ei toimi) ja siihen vaikuttaa tietenkin ajoradan omat rasitukset. SID näyttää --- ja välillä päivittää joitakin kilometrejä näytölle, en kuitenkaan luota. Alustavasti etsin ratkaisua jo foorumilta ja törmäsin näihin kahteen ketjuun, joissa on esiintynyt samanlaisia ongelmia polttoainemittarin "elämisessä".
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=108222
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 65&start=0
Haluaisin kysyä nyt viimeisen ketjun ratkaisulla, miten pääsee polttoaineanturiin käsiksi? Takaistuinpenkkien alla pitäisi nähtävästi löytyä anturi. Miten pystynee ottamaan takaistuinpenkit pois? Ongelma on sinällään vain ja ainostaan silmään pistävä, johon olisi mukava saada ratkaisua. Muuten mennään lapun ja kynän arvion mukaan eteenpäin
Saab 9-3, vm 2003, 2.2 TID
Polttoainemittari temppuilee
Re: Polttoainemittari temppuilee
Ihan ensimmäiseksi kokeilisin niinkin yksinkertaista juttua kuin käyttäisin akun kengät irti. NG9-3:ssa on mittaristojen kanssa ollut välistä ihmeellisiä juttuja jotka ovat korjaantuneet akun irti käyttämisellä. Eli koittaisin ensimmäiseksi ottaa akun irti vaikka puoleksi tunniksi ja sitten katsoa tuliko mittariin uutta eloa. Ilmeisesti mittaristossa voi tunnetusti mennä se "bitti poikittain" ja sitten se on sekaisin kuin seinäkello.. Näihin ongelmiin on sitten auttanut tuo hetken virrattomuus.
Muista että virtakatkoksen jälkeen avain ei ensimmäisellä kerralla käänny virtalukossa. Virtakatkoksen jälkeen laita avain lukkoon hetkeksi ja ota se pois ja laita sitten takaisin jolloin rattilukkokin napsahtaa pois päältä ja avain kääntyy kun avain on tunnistettu.
Muista että virtakatkoksen jälkeen avain ei ensimmäisellä kerralla käänny virtalukossa. Virtakatkoksen jälkeen laita avain lukkoon hetkeksi ja ota se pois ja laita sitten takaisin jolloin rattilukkokin napsahtaa pois päältä ja avain kääntyy kun avain on tunnistettu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Polttoainemittari temppuilee
Kiitos nopeasta vastauksesta! Kokeillen illemmalla tehdä kyseisen toimenpiteen ja vastaan asiaan sitten jossei muutoksia tule.Pakari kirjoitti:Ihan ensimmäiseksi kokeilisin niinkin yksinkertaista juttua kuin käyttäisin akun kengät irti. NG9-3:ssa on mittaristojen kanssa ollut välistä ihmeellisiä juttuja jotka ovat korjaantuneet akun irti käyttämisellä. Eli koittaisin ensimmäiseksi ottaa akun irti vaikka puoleksi tunniksi ja sitten katsoa tuliko mittariin uutta eloa. Ilmeisesti mittaristossa voi tunnetusti mennä se "bitti poikittain" ja sitten se on sekaisin kuin seinäkello.. Näihin ongelmiin on sitten auttanut tuo hetken virrattomuus.
Muista että virtakatkoksen jälkeen avain ei ensimmäisellä kerralla käänny virtalukossa. Virtakatkoksen jälkeen laita avain lukkoon hetkeksi ja ota se pois ja laita sitten takaisin jolloin rattilukkokin napsahtaa pois päältä ja avain kääntyy kun avain on tunnistettu.
Re: Polttoainemittari temppuilee
Eipä akun irti ottaminen auttanut. Onko muita niksejä tai ratkaisuja? Enemmän kiinnostaa nyt noiden takaistuinten poistaminen ja pääsy anturille.
Re: Polttoainemittari temppuilee
Epäilen että ei pääse anturiin käsiksi ilman tankin irroitusta niinkuin ei bensa versiossakaan
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Polttoainemittari temppuilee
Noniin, palaan itsekin tähän aiheeseen koska uuden tulokkaan polttoaineviisari tosiaan temppuilee aivan kuten ketjun aloittajallakin. Akun kenkäkin käytetty irti eikä tuonut ratkaisua asiaan. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen viisari alkaa näyttää suurinpiirtein oikeaa polttoainelukemaa. DTE näyttää oikein jäljellä olevan ajokilometrimäärän suhteessa tankattuun polttoainemäärään.
Mistäs SID saa tiedon DTE lukemaa varten? Täytyy kai sen tietää polttoainemäärä, joten anturi lienee ok? Auton historiasta ei ole tarkempaa tietoa, joten en tiedä, että onko tankkivarusteeseen kajottu.
Mittaristovikaahan tässä alkaa epäillä, koska lämpötilaviisarikin elää hieman omaa elämäänsä. Ja uudelleenkäynnistykset muuttavan senkin käyttäytymistä.
Mistäs SID saa tiedon DTE lukemaa varten? Täytyy kai sen tietää polttoainemäärä, joten anturi lienee ok? Auton historiasta ei ole tarkempaa tietoa, joten en tiedä, että onko tankkivarusteeseen kajottu.
Mittaristovikaahan tässä alkaa epäillä, koska lämpötilaviisarikin elää hieman omaa elämäänsä. Ja uudelleenkäynnistykset muuttavan senkin käyttäytymistä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Polttoainemittari temppuilee
Eikös näissä ole tyyppivikana, että tuo tankissa olevan polttoaineen määräanturin vastuspinta (kts. kuva) kuluu, jolloin polttoainemittari alkaa temppuilemaan. Omassani esimerkiksi toimii ihan hyvin todella pienellä polttoainemäärällä. Näyttää yleensä myös polttoainemäärän ennen kuin moottorin käynnistää. D.T.E:tä ei ole tullut tuijoteltua, koska välillä toimii ja välillä ei. Antaa myös OP-COM:illa vikakoodin tuosta anturista, mutta en ole kuitenkaan vielä itse saanut tankkia pudotettua ja sitä vaihdettua, vaikka se tuli tilattua jo vuosia sitten.
Näitä mittareita on käsittääkseni ainakin kahta erilaista vuosimallista riippuen.
http://saabworld.net/showthread.php?t=30020
Tuolla sanotaan, että ainakin 9-5 käyttää tuohon D.T.E lasketaan polttoainetankin pintamittausta, matkamittarin lukemaa, keskikulutusta viime käynnistyksestä sekä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Voisikohan siis toimia jonkun aikaa ilman tuota polttoainemittarin lukemaakin?
WIS:ssä on service bulletin muuten siitä, että jos ohjelmoitu polttoainetankin koko ei vastaa autossa olevaa polttoainetankin kokoa, ei tuo polttoainemittari toimi oikein.
Näitä mittareita on käsittääkseni ainakin kahta erilaista vuosimallista riippuen.
http://saabworld.net/showthread.php?t=30020
Tuolla sanotaan, että ainakin 9-5 käyttää tuohon D.T.E lasketaan polttoainetankin pintamittausta, matkamittarin lukemaa, keskikulutusta viime käynnistyksestä sekä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Voisikohan siis toimia jonkun aikaa ilman tuota polttoainemittarin lukemaakin?
WIS:ssä on service bulletin muuten siitä, että jos ohjelmoitu polttoainetankin koko ei vastaa autossa olevaa polttoainetankin kokoa, ei tuo polttoainemittari toimi oikein.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003