Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Kalle 9-3
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 12:17

Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja Kalle 9-3 »

Onko kenelläkään kokemuksia saab 9-3 sedan vm.2003 ns. 2- korinen ja käsijarrukahvan sisäkalut tuli jousineen päivineen pihalle..
Pitääkö vaihtaa koko pkt vai saako kahvan muovin ja sisäkalut erikseen ja räjäytyskuvat olis kova sana ja kaikki neuvot otetaan vastaan ?

Homma kunnossa ja ei tarvinnut uusia mitään vaan kasata vaan osat oikein kun kuori oli auennut !!
Kiitos avusta Taisto :D
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Tähän samaiseen ongelmaan, että saako tuota käsijarrun nappia herkisteltyä jotenkin kun meinaa ottaan hietaan saada käsijarru vapautettua? Rouva piti käydä jo pelastamassa reissultansa kun ei saanut käsijarrua vapautettua. En löytänyt oikein haulla mitään keskustelua aiheesta
Saab 9-3ss aero -03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos nyt puhutaan tästä NG9-3 käkkäristä, niin tuosta hirssin ohjeesta löytyy jotain vinkkiä sen toiminnasta/asennuksesta ->
https://www.esaabparts.com/docs/Install ... t%20v2.pdf
Saabilta saa uuden kahvan kohtuuhintaan hajonneen tilalle ->
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... ndbroms419

Eski
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Eski kirjoitti:Jos nyt puhutaan tästä NG9-3 käkkäristä, niin tuosta hirssin ohjeesta löytyy jotain vinkkiä sen toiminnasta/asennuksesta ->
https://www.esaabparts.com/docs/Install ... t%20v2.pdf
Saabilta saa uuden kahvan kohtuuhintaan hajonneen tilalle ->
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... ndbroms419

Eski
Todella iso kiitos Eski! Näitä juuri kaipasin. :D Täytyy uusi käppärinkahva hankkia jos se korjaisi ongelma.
Saab 9-3ss aero -03
gee
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 14, 2009 14:12

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja gee »

Lainaan tätä vanhaa ketjua NG-kolkin käsijarrun ongelmiin ja korjaukseen. Juuri perheeseen pullahtaneessa NG-kolkissa oli käsijarrun vapautusnappi löysän tuntuinen, vapautti huonosti, vasta viimeisellä parilla millillä ja jää kerran jo jumiinkin ylös kun nappi ei vapauttanut. Kävin vilauttamassa eräässä valtuutetussa liikkeessä ja veikkasivat että se vapautusnappi on osin rikki, toispuoleisesti yms. Kuulemma noita nappeja on hajonnut, eikä noita muoveja saa juuri nyt mistään niin eivät yrittäneet purkaakaan vielä kun se jotenkin kuitenkin toimi. En löytänyt itsekään muoveja mistään ja tilasin koko kahvan, kun sen sai reilulla parilla satasella, opiskelumielessä ja varaosiksi ettei auto jää pois ajosta. Kun purin siitä nuo muovit ja testasin eri tavoin, totesin käyttäytymisen perusteella ettei se nappi varmaankaan ole rikki vaan vaijerin pää on lipsahtanut pois paikoiltaan. Totesin myös että se vaijerin pää pomppaa helposti pois urastaan juuri ennen kun laittaa sen yläpuolisen muovin paikoilleen. Tällöin se yläpuolisen valuosan piikki, jonka olisi tarkoitus pitää vaijeri urassaan, menee vaijerista ohi eikä siis pidä vaijeria paikoillaan. Toiminta kuitenkin perustuu ulkokuorenkin pituussuuntaiseen puristamiseen, ja jos ulkokuoren pää pääsee liikkumaan vapaasti, toiminta on yllättäen heikkoa.

Tuon perusteella, otin muovit autosta pois, laitoin tipan pikaliimaa siihen vaijerin ympärillä olevaan muoviholkkiin tuon ennenaikaisen pomppaamisen estämiseksi, ja kokosin uudelleen. Nyt toimii, lähes kuin uusi.

Ei sattunut tulemaan tämä ketju vastaan haulla ennen ostamista ja purkamista, mikä harmi sinänsä. Kun ei ollut referenssiosia, yksi kahvaosan kynsi murtui aika herkästi osia irrotellessa. Nuo isot muovit saa kyllä pikaliimallakin yhteen siltä osin. Myös tuo esaabparts:in ohjeen kymppikohta ”If the release button does not work, or only releases at the last few millimetres of travel, the handbrake cable is not in the correct position” olisi viitannut suoraan tuohon kaapelin pään poistumiseen paikoiltaan.

Nyt sitten se kysymys: Kuulemma noita nappiosia menee joiltain rikki. Nyt kun muoveja ei saa, olisiko tarvetta tulostetuille vapautusnapeille? Lasivahvisteisena nylonina SLS-tulosteesta saisi alkuperäistä vahvemman vapautusnapin, koska tulosteeseen saisi vähän lisää paksuutta moneen kohtaan ja sopiviin suuntiin, kompensoimaan materiaalin heikkoutta. Tulosteissa kun ei tarvitse noudattaa ruiskuvalun sääntöjä, materiaalinpaksuus voi vaihdella enemmän ja mistään muotin avautumissuunnasta ei tarvitse välittää lisätukia vedellessä. Lasivahvisteista nylonia tuo alkuperäinenkin osa näyttäisi merkintöjen mukaan olevan, joten senkään osalta ei olisi huolta. Jos noille on kysyntää, voisin mallintaa, jopa FEM:ittää varmuuden vuoksi, tilata tulosteena kunnon pajasta ja testata noilla pöydällä olevilla osilla. Ellei ole tarvetta, paketoin nuo uudet kahvaosat takaisin nippuun ja laitan varmaan kokonaisuuden myyntiin.

Käsijarrun muovit, nappi siis tuo pienin muoviosa oikealla
https://www.maptunparts.fi/korin-sisaos ... -3-ii.html
Viimeksi muokannut gee, La Joulu 11, 2021 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja torque »

^En voi sanoa juueitä kys. napin kestävyyteen tai päivän tarpeeseen vaan
on se hienoa kun nykytekniikka tarjoaa mahdollisuutta luoda pientä tärkeää osaa
ilman että pitää kaikka romuvar. käydä ja ostaa lisäosaa mukaan jolle koskaan tulee käyttöä.
Tosin jos hinta ja aika ei kohtaa niin se voi olla monelle valinnan paikka.
Aiemmin ja nykyään metalli tai puusta tehdyt asiat pystyi moni fiksamaan uutta.
Muovista tehdyt osat ihan eri juttunsa. Pikaliima pätevää kuin ilmastointeippi mek. laitteissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
gee
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 14, 2009 14:12

Re: Saab 9-3 vm.2003 käsijarrukahva hajosi.

Viesti Kirjoittaja gee »

Joo, yleisesti: Tuo tulostus helpottaa nykyään kehitystä ja tuotantoakin monessa kohdassa. Kun suunnitellaan tuotteita ja niiden tuotantotyökaluja (mittaus-, kokoonpanojigit, tarttujat), se tulostus on ollut jo kauan mukana vaihtoehtona myös sinne lopputuotteeseen kaikkien perinteisempien valmistustekniikoiden, koneistuksen, levytyön, valutekniikoiden yms rinnalla. Mitä pienempi osa ja mitä monimuotoisempi, mitä pienemmät ulkonäkövaatimukset, ja mitä pienempi sarja, sitä todennäköisemmin se osa on tuloste on jopa lopputuotteessa. Tulostematsku on vähän heikompaa, mutta muodot voi optimoida paremmin lujuuden ehdoilla eikä valmistusteknisten rajoitusten ehdoilla, jolloin lopputulos voi silti olla kevyempi. Siksi esim. lentokoneissa (semipienet sarjat) osat ovat usein tulosteita. Aloituskustannus pieni ja osat tulee parissa päivässä.

Jos tuo nappi pettää akselitapin juuresta tai vaijerin kiinnityksestä, sitä ei pikaliimalla saa enää kestäväksi. Hyvä pikaliimasauma kestää pintapainetta n. 10MPa (N/mm^2) noissa muovimatskuissa ja tuo alkuperäinen muovi valettuna on ~120MPa ehjän virtauksen kohdasta ja virtaussuunnasta riippuen, eli pikaliimauma on noin 10x heikompi kuin alkuperäinen osa. Jos alkuperäinen hajosi käytössä niin liimasauma saattaa pettää ekalla käyttökerralla. Ulkokuoret sen sijaan saa pikaliimalla takaisin yhteen jos kynsi pettää, kun pinta-alaa saa riittävästi.

Jos tuon tekisi alkuperäisen muotilla, se muotti maksaisi jotain 10-20k (monipesäisenä enemmän) ja sitten vielä protoajot, mahdollinen säätö yms. Osia saisi sitten kymmenillä senteillä jos monipesäinen muotti, mutta aloituskustannus valuprosessin ylösajoon kestää ja maksaa niin paljon että kerralla kannattaa tilata ennemmin tuhansia kuin satoja osia. Jos osia tekee pari miljoonaa niin muotti on parempi, jos tekee kymmenen niin tuloste.

Tuosta ajan ja hinnan kohtaamisesta: Vaikka noita tulostaisi, pitäisi tuon mitata ja mallintaa, parantaa, verrata ympäristön osat siten että paksunnokset tulevat sopiviin kohtiin eivätkä törmää, tilata, sovittaa vielä paikoilleen. Kyllä siinä sen verran aikaa palaa, muutamat eurot posteihin ja tulosteeseenkin, yhtä osaa tilattaessa joku kaksinumeroinen minimilaskutuslisä, joten mieluummin ostaisin alkuperäiset osat sillä kuudellakympillä, jos niitä vain rahalla saisi.
Vastaa Viestiin