Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pohjostakohti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 12:17
Paikkakunta: Tampere 9-3/03-04 haussa

Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja pohjostakohti »

Kiinnostukseni heräsi Saab 9-3 (2nd gen) kohtaan. Lähinnä hyvän talviauton maineen perusteella, plus ulkonäon, ajettavuuden ja monipuolisen varusteiden osalta. Aikaisempaa kokemusta Saabeista ei ole, joten ajattelin kysäistä hieman täältä apua.

Haussa olisi 2nd gen malli. Lähinnä vm 2003: automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, vaihteistosta molemmat käy (automaatti käytössä tällä hetkellä).
Mieluummin myös taloudellisin moottorimalli kulutukseltaan suorityskyvyn sijaan.

Mihin tehtyihin huoltoihin/yleiskuntoon tulisi erityisesti kiinnittää huolta, jos km lukemat on A) alle 300tkm B) yli 300tkm?
Paljonko voisi odottaa että bensiini moottorilla ajetaan? 400-500tkm?
Hyvät vakiovalot talvea varten olisi tärkeä osa ostopäätöstä myös. Onko tässä mallissa sellaiset?
Voiko odottaa että tällaisen hyvän yksilön voisi löytää n. 3000 eurolla?

yt. Toivottavasti tuleva Saabisti Tampereen seudulta.

edit: lisäyksenä vielä että haussa bensiinimalli
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tampereen seudulla saabistin on hyvä elää, täällä on niin paljon Saab osaamista ja saabeihin erikoistuneita korjaamoita (esim. ET-autoech Tampereella ja Suolinko Kangasalla) sekä tällä hetkellä useita alkuperäisiä saab osia toimittavia yrityksiä (esim. Hilvola&Salminen ja Metroauto, ja M.Takala Nokialla)

Oletko perehtynyt tähän ketjuun? Useimmin kysyttyjä kysymyksiä ja vianhakua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251

Vuosimallissa 2003 on omat erikoisuutensa verrattuna muihin vuosimalleihin, osa hyvää ja osa taas huonoa. Että jos suinkin mahdollista niin suosittelisin katselemaan vuosimallia 2004. Erikoisuutena 2003 vuosimalleissa on mm. kaksoismassavauhtipyörä ainakin 5-vaihteisten manuaalien yhteydessä ja 6-vaihteisissa on tietääkseni kaksoismassavauhtipyörä vuosimallista riippumatta kaikissa.

Nykyisellä kokemuksellani niin jos vaihtoehtona on n. 300tkm ajetut yksilöt niin katsoisin itselleni mieluummin yli kuin alle 300tkm ajettuja. 200-300tkm välissä tulee paljon isoja remontteja kuten ketjujakopää ja kytkin. Turbot ovat kestäviä sekä perusmalleissa että aeroissa tässä 2gen 9-3:sten tapauksessa. Moottoria itsessään ei taida ajamalla ja oikealla huollolla rikki muuten saada joten siitä en huolehtisi. Noilla kilometreillä kuitenkin on odotettavissa enemmän tai vähemmän erinäistä alustajumppaa, taka-akselin tukivarsia jne.. perushuoltoa jotka kuuluvat niihin kulutusosiin.

1,8t, 2,0t tai Aero vaihtoehdoista et juurikaan kulutushyötyä saa. Kaikki kuluttavat teholukemista riippumatta kutakuinkin saman verran käytännössä. Suurempi vääntöiset ehkä jopa vähemmän koska alakierroksilla voidaan käyttää helpommin isompia vaihteita.

Jos mahdollista vältä ESP:llä varustettuja yksilöitä. ESP-ohjainlaitteissa on ollut ongelmia ja lähinnä pakkasilla, jos löydät vain vetoluistonestolla TCS varustetun yksilön suosi sitä. Ja tämä on henkilökohtainen mielipide. Jos haluat hieman mukavuutta niin vähintään varustelutaso vector.. Linear ja Arc ovat sisustaltaan - eteenkin istuimiltaan ja ulkomuodoiltaan hieman ankean oloisia.

Mikäli valitset automaattivaihteistolla varustetun version, niin tarkasta huoltokirjasta että automaattivaihteiston öljynvaihdot on suoritettu ajallaan. Jos merkintöjä automaattivaihteiston öljynvaihdoista ei ole, unohda se yksilö.

Harvemmin noin edullisesti mitään timanttia saa, mutta peruskelvollisen/kehityskelpoisen voi saada. Silti kannattaa varata korjauksiin ja remontointeihin se puuhatonni vähintään niin ei tule pahoja pettymyksiä. Jos löydät yksilön johon jakopää ja kytkin (manuaalivaihteiston tapauksessa) on vaihdettu niin hyvä. Jos vielä löytyy rattilukkomekanismista korjausmerkintöjä niin hieno juttu.

Koita päästä käynnistämään moottori kylmänä. Jos moottori on lämmitetty tai jopa käyntilämpöinen niin tällä voidaan yrittää peitellä jakopäästä kuuluvia ääniä. Kylmäkäynnistyksessä ei saisi kuulua mitään korahtelua ja mouruamista. Niistä juttua mm. täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101951

Tässä nyt joitakin ajatuksia mitä tuli mieleeni.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pohjostakohti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 12:17
Paikkakunta: Tampere 9-3/03-04 haussa

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja pohjostakohti »

Pakari kirjoitti:Tampereen seudulla saabistin on hyvä elää, täällä on niin paljon Saab osaamista ja saabeihin erikoistuneita korjaamoita (esim. ET-autoech Tampereella ja Suolinko Kangasalla) sekä tällä hetkellä useita alkuperäisiä saab osia toimittavia yrityksiä (esim. Hilvola&Salminen ja Metroauto, ja M.Takala Nokialla)
Heh, hyvä kuulla.
Kiitos kattavasta vastauksesta, tuossa tulikin hyviä vinkkejä ja vastauksia kysymyksiin joita jo olin mielessäni miettinyt.

Joo, tuon linkin jo löysinkin ja lisäksi tämän:
Saab 9-3 NG kysymyksiä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9#p1108589

Mites toi audiopuoli. Jostain muistaakseni luin että 1st gen on ainakin hyvät. Onko tämä muuttunut 2nd gen?

Entä nuo ajovalot? Yleisesti Saabin valoja kehutaan.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kannattaa olla vähintään se Premium 150, jos haluaa jonkinlaista ääntä saada.

Premium 70:n virittelystä on jos jonkinlaista juttua.

Valoista sen verran, että etsi xenonilliset, jos mahdollista. Ei ne halogenillisetkaan tosin aivan älyttömän huonot olleet. Ainakin kertaluokkaa paremmat kuin Viiru-Femman halogenit.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
pohjostakohti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 12:17
Paikkakunta: Tampere 9-3/03-04 haussa

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja pohjostakohti »

Tunnnistaako tuon Premium 150 radion ulkonäöstä? Pieni lähes neliön muotoinen lcd?

Xenoneita ei tunnu löytyvän vielä tästä hintaluokasta (maks. 3000-4000e), ainakaan niitä mitkä on myynnissä tällä hetkellä.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ei tunnista siitä ICM:stä mikä setti on. Jos etuovissa on kaiuttimet niin sitten on ainakin 150w setti.
Metu
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 21:40
Paikkakunta: Sipoo

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja Metu »

Valot on mielestäni yllättävän huonot halogeeneilla linssiumpioiden takia, hyvät peiliumpiot toimisivat halogeeneilla paremmin. Itse olen asentanut xenonit ja muutamana vuonna meni katsastuksestakin läpi, vaikka automaattinen korkeuden säätö puuttuu. Varttihan tuossa menee aikaa kun vaihtaa xenonit halogeeneiksi, joten ei mahdoton jumppa kerran vuodessa. Tien päällä kukaan ei ole valoista huomautellut

Ohjaustehostimihen stefasta ja vuoden 2003 mallista löytyvästä SAI-järjestelmästä löytyy foorumilta paljon juttua. Vuosimalleissa 07-08 (ei biopower)käsittääkseni pehmeät imuventtiilit, joten paljon ajetut autot saattavat käynnistyä huonosti kylmänä.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

SAI -pumppuakaan ei kaikissa -03 malleissa ollut. Esimerkiksi omassa 1.8t:ssa ei sitä ollut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja patse »

Vuosimallissa 2003 on omat erikoisuutensa verrattuna muihin vuosimalleihin, osa hyvää ja osa taas huonoa...
Näinhän sitä itsekin muistelen, mutta eipä sitä enää muista mitä kaikkea tässä nyt sitten oli huonoa?
Tosin ikää näillä on jo sen verran, että kaikki ovat omanlaisiansa yksilöitä vuosimallista riippumatta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Apua hyvän 2003 9-3 yksilön valintaan

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Metu kirjoitti:
Su Helmi 19, 2017 23:10
Ohjaustehostimihen stefasta ja vuoden 2003 mallista löytyvästä SAI-järjestelmästä löytyy foorumilta paljon juttua. Vuosimalleissa 07-08 (ei biopower)käsittääkseni pehmeät imuventtiilit, joten paljon ajetut autot saattavat käynnistyä huonosti kylmänä.
Olikohan tuo 2004 vai 2005 itsellä... Muoviumpiot halogeenit joten muovinen kalansilmä on kyllä heikko, en aja yöllä. Ohjaustehostime stefa pitäisi vaihtaa, ja kuljettajan sähköikkunan vaijeri on nylkyttänyt muoviosan rikki.

Katsastin kyllä kohta 2kk sitten, pitäisi ehtiä nuo vaihtaa. Koiranluusta ei huomautusta mutta se samalla.

Kohta 300k, osta pois :)

Edit: uudet umpiot motonet 110€ tms/kpl, kaksi ruuvia ja klemmari eli edes asennusohjeita ei ole. Otin irti ja kotiin kun yritin kiillottaa linssiä mutta ei onnistu, himmentynyt auringonvalosta kun uv-suojattua vahaa ei uusissa autoissa ihmiset viitsi laittaa...
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Vastaa Viestiin