Kytkimen ilmaus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja ezku »

Letku vasemmalta etusatulalta kytkimen ilmanippaan oli tosiaan toimiva ratkaisu. Hetken poljeskelin jarrua ja kytkintäkin vähän vuorotellen ja yhtäaikaa. Siinä ei oikein saanut tuntumaa, tapahtuuko jotain oikeasti, mutta sitten kun kokeili käynnistää konetta ja laittaa pykälää sisään, niin kytkin toimii ainakin suht ok. Tiedä sitten, onko vähän ilmaa jäänyt vielä, kun kovin nopeasti ja terävästi tarraa kiinni aiempaan verrattuna... Kytkinkin tietty on uusi ja V6-kytkin, kun aiempi oli vakio.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Hyvä että lähti toimimaan, tuo jarrun kanssa ilmaaminen oli kaverin hyvä kikka.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Jarrupääsylinterin ja kytkimen työsylinterin vaihdon jälkeen ei kytkin ilmaannu. Kokeilin nipasta painaa paineella nestettä, mutta on niin kova vastapaine että ei mene. On kokeiltu jarrusatulasta letkua kytkimen ilmausnippaan ja jarrujen ilmauslaitteella, mutta ei mene. Mikä hitto siellä vastustaa?
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja ezku »

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onhan sulla ilmanippa ruuvattu auki riittävästi?
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

On. Käytin koko nipan poissa ja puhalsin ilmalla. Nyt meni neste tippakannulla, mutta jostain pääsylinterin ja letkun liitoksen paikkeilta alkoi vuotamaan nestettä. Uusi sylinteri on febin tekele. Lieneekö noin surkeaa laatua että korkkas heti🤔
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Moi. Itselläni työsylkyn ilmaantuminen onnistu laittamalla jarrunestesäiliön päälle korkki, jossa on reikä ja reiästä paineilmapistoolilla jossa kumiletkun pätkä nestesäiliöön 1bar paine, esim kompressorista paineenrajoitus päälle, sitten nippa auki ja kiinni kohan pitää taas säiliöön nestettä lisätä ja prosessin toisto muutaman kerran ja hyväpä tulee. Tämä käytännössä sama, kuin käyttäisi korjaamolta löytyvää jarrunesteen vaihtolaitetta, mutta neste ja paine pitää itse lisätä ja säätää.

Ja lisäämpä vielä sen, että imulaitteella homma taas EI onnistu, kerran menin kokeilemaan, että vaihdampa jarrunesteet myös kytkinpiiriin, niin imulaiteppa imi vain koko kytkimen piirin kuivaksi. Eli vain säiliöön tekemällä paineen sai nesteen tulemaan lävitse. Tai tietty jos jonkinmoinen polintuntuma on, niin perinteisesti pumppaamalla.
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja markkula »

Sabaton93 kirjoitti:
Ti Touko 31, 2022 14:19
On. Käytin koko nipan poissa ja puhalsin ilmalla. Nyt meni neste tippakannulla, mutta jostain pääsylinterin ja letkun liitoksen paikkeilta alkoi vuotamaan nestettä. Uusi sylinteri on febin tekele. Lieneekö noin surkeaa laatua että korkkas heti🤔
Olisiko käynyt niin että tiiviste jäänyt purkaessa väärään paikkaan kuten minulla:
viewtopic.php?f=15&t=194759&p=1255758&h ... 0#p1255758
9-5 2.0 Tid 2010
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Pääsylinteri käytetty poissa ja asentajan kämmi. Eli ei ollut pääsylinteri painettu pohjaan niin ilmoessa petti liitos. Nyt kuitenkin auto nipussa ja ilmattu käyttäen jarrupiiriä apuna. Poljin käyttäytyy kuitenkin edelleen oudosti. Palauttaa tosi hitaasti. En usko että siellä enää ilmaa on joten voiko viallinen työsylinteri tehdä tuota?
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Reilut pari viikko toimi noin eli palautti hitaasti, mutta toimi kuitenkin. Olin ajamassa kaupasta kotiin niin mitään varoittamatta jäi poljin pohjaan. Jalalla sitä nostelin ja pumppailin pinnasta pientä liikettä niin se ottikin kiinni ja sain pienellä vaihteella nilkutettua kotiin. Matkalla kokeilin pari kertaa kytkintä ja se teki saman. Ja vaikka nosti polkimen ylös niin se ei ottanu vetoa vaan työsylinteri oli ilmeisesti pohjassa. Pienellä pumppuliikkeellä se kuitenkin otti vedon päälle.

Kotona sitten pumppailin poljinta hetken ja se meni todella jäykäksi ja kun jatkoin niin tuntui kun tulppa olisi lähteny jostain ja alkoi toimimaan kevyesti ja palauttaa tosi nopeasti polkimen. Ikinä ei ole noin hyvin toiminut minun aikana.

Mikähän tämän voi aiheuttaa? Aikaisemmassa viestissäni tuskailin ilmaulsen kanssa kun neste ei meinannu lähteä kiertämään.
Peltsi1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 22, 2021 21:35

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Peltsi1 »

Tuossa jotain ohjetta. Opel Astrassa oli vastaavaa ongelmaa, ja kun asentaja ei suostunut noudattamaan tuota ohjetta, kytkin toimi ilmauksen jälkeen muutaman päivän. Työsylinterin vaihtokaan ei auttanut.

https://autocatalog-eu.com/Pictures%2FP ... 018_fi.PDF
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Tuossa tulikin uutta asiaa. Nyt se kytkin on toiminu kuten kuuluukin. Mietin vain että onko jotain ryssitty korjaamolla, kun kuittien mukaan autoon on uusittu kytkin jokunen vuosi sitten. Se takerteki kuin jokin tukkisi putkea ja esti virtausta.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Meillä on työn alla faijan -06 farkku jossa 5v manuaali. Uusi kytkin ja työsylinteri on saatu paikoilleen ja sen jälkeen ollaan käytetty tässä ketjussa olevia vinkkejä (jokaista) mutta ei saada kytkimeen mitään tuntumaa :twisted:

Olisko mitään ehdotuksia? Alkaa kärki loppua...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tippakannu on ainoa oikea, nopea ja varma keino nestekytkimen ilmaukseen.
Vastaa Viestiin