Kytkimen ilmaus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Eli tässä viikonlopputöinä alettiin kaverin kanssa vaihtamaan b207e:hen b235r:n kytkintä ja nyt tuli ongelmia työsylinterin ilmauksen kanssa. Ollaan aluksi "täytetty" sylinteri ennen laatikon paikallelaittoa, nyt ei meinaa kaikista toimenpiteistä huolimatta saada vaihteita silmään. Ollaan painettu ilmausnipasta säiliöönpäin tavaraa ruiskulla ja kokeiltu ns. Perinteistä ilmaamista sen jälkeen useita kertoja, mutta siltikään ei meinaa kytkin irroittaa tarpeeksi. Nyt pikainen apu olisi paikoillaan, olisi tarvetta saada auto huomiseksi käyttöön.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Lisäksi paineella yritetty säiliöstä toiseen suuntaan painaa tavaraa, mutta mikään ei nyt tunnu auttavan. Aina vaan jää kytkin kantamaan.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

pistä etujarrusatulan ilmausruuvista letku työsylinterin ilmaus nippaan ja jarrupolkimella painelemalla lykkäät ilmat pois.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Joo niin me tehtiin ja sieltä kyllä saatiin ilmat pois. Ongelma johtui ilmeisesti pääsylinteristä joka veteli viimeisiään. Tai ainakin pääsylinteri oli päältä märkä, mistä pääteltiin ettei se enää toiminut niinkuin olis pitänyt.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Taas säästettiin oikeassa paikassa ;)
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Auto tuli kuntoon ja pääsylkky vaihdettiin. Ilmatkin tuli pois. Eipä tuossa 9-5 Aeron kytkimessä nyt ole mitenkään erikoinen tuo tuntuma. Ehkä aavistuksen alempaa ottaa kuin alkuperäinen. Mutta pitääpä kovemmassakin vedätyksessä nyt. Homma tehtiin nyt tällä budjetilla tähän malliin, auto toimii ja kuskikin on tyytyväinen vekottimen sutiessa oikeasta paikasta. Paremmassa rahatilanteessa ehkä olis voinut tehdä pari asiaa toisin, mutta tällä kertaa näin.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Mikähän voi olla vikana kun en saa ilmeisesti ilmattua kytkintä kunnolla rempan jälkeen, olen yrittänyt painaa ruiskulla ylöspäin ja imeä alipaineella mutta ei oikein mikään toimi. Polkimella sain painettua niin että kytkin toimii kyllä mutta tuntuu että joka toinen polkaisu on erilanen eikä poljin nouse joka kerralla aivan ylös asti. Uskaltaako nipan ruuvata kokonaan pois vai tuleeko sen mukana jotain pihalle? :D
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Älä ruuvaa pois. Koita ennemmin vaikka tuota että laitat etujarrusatulan ilmausnipan ja kytkimen nipan väliin letkun vaikka klemmareilla ja poljet jarrua useamman tovin. Sillä saa ainakin ilmat pois varmasti. Letku kannattaa täyttää jarrunesteellä jo ennakkoon niin ei mee enempää ilmaa järjestelmään. Ja tosiaan jos ng kolkista on kyse, voi pääsylinteri olla kakka. Se oli jopa yllättävän helppo vaihtaa, vaikka paikka on lievästi sanottuna vittumainen.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Niin joo ja toki siitä saa kokonaan sen y-haaran pois missä on säiliön letku ja nippa kii, se on sokalla kiinni. Mut jos on työsylkky "täytetty" etukäteen niin sille ei pitäs olla tarvetta. Ehkä epäilen tota pääsylinteriä ennemmin jos poljin ei palauta välillä.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Työsylkky oli laitettu "kuivana" paikoilleen, työnsin ruiskulla ilmausruuvista nestettä ihan ensimmäiseksi. Ei vaan oikein mennyt kunnolla, siksi heräsi epäilys että onko tuo ilmaruuvi tukkeessa jotenkin. Jotain mätää tuossa nyt kuitenkin on....
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Ilmasin taas imemällä, sain ainoastaan kytkimen täysin toimimattomaksi :mrgreen: painoin sitten ruiskulla ylöspäin nestettä ja kas, nyt poljin tuntuu hyvältä ja toimii. Täytyy nyt taas seurailla ja ajella...
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja ezku »

Klunssi kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2017 18:39
Auto tuli kuntoon ja pääsylkky vaihdettiin. Ilmatkin tuli pois. Eipä tuossa 9-5 Aeron kytkimessä nyt ole mitenkään erikoinen tuo tuntuma. Ehkä aavistuksen alempaa ottaa kuin alkuperäinen. Mutta pitääpä kovemmassakin vedätyksessä nyt. Homma tehtiin nyt tällä budjetilla tähän malliin, auto toimii ja kuskikin on tyytyväinen vekottimen sutiessa oikeasta paikasta. Paremmassa rahatilanteessa ehkä olis voinut tehdä pari asiaa toisin, mutta tällä kertaa näin.
Tuosta on nyt joku vuosi jo, mutta muistatko, näkyikö sylinterissä mitään selkeää vuotokohtaa tms?

Kävikö tuossa siis niin, että ennen kytkinremppaa pääsylinteri oli ihan ok, mutta vähän kuin mysteerisesti hajosi rempan aikana? Tai, ehkä oli vuotanut jo jonkun aikaa, mutta ilmeisesti ei ilmaus enää onnistunut...

Itsellä on just niin ilmeisesti parasta aikaa: kytkin vaihdettuna ja ennen remppaa ei mitään oireita, mutta nyt en saa kytkinpiiriä ilmattua millään ja käyttäytyy järjenvastaisesti. Ja pääsylinterin palje näyttää märältä. Työsylinteri vaikuttaisi olevan ok, mutta loppu ketju oikkuilee.

Kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?? Onko noita pääsylintereitä vaihdettu paljonkin? Omassa autossakaan ei ole kuin 120tkm mittarissa.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja markkula »

Ilmausnipan tiiviste (työsylinteriltä tulevan putken) jos väärin paikoillaan niin vuotaa kopan sisään.
Ketjussa kytkin ongelmaa F40 oma tapaukseni.
9-5 2.0 Tid 2010
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja ezku »

markkula kirjoitti:
Ke Helmi 24, 2021 18:11
Ilmausnipan tiiviste (työsylinteriltä tulevan putken) jos väärin paikoillaan niin vuotaa kopan sisään.
Ketjussa kytkin ongelmaa F40 oma tapaukseni.
Meinaat sitä pientä O-rengasta pikaliittimen laatikon päässä? Ja siitä sitten valuttaa ohi pikaliittimen ja laatikon rungon välistä laatikon sisälle?
Oma ongelma tuskin on tuo. Ymmärtääkseni jarrunestesäiliöstä pitäisi vapasti valua nestettä läpi, jos ottaa pikaliittimen irti, tai avaa ilmaruuvin. Itsellä näin ei ole, oisko mahdollista olla jotain sakkaa jossain, mutta pääsylinteri valui tyhjäksi ja näyttää vähän märältä kumipalkeestaan.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja markkula »

O-rengasta juuri. Pari ajokertaa pääsin ilmausten välillä ja sitten löi kytkimen löysäksi. Vuoto oli niin pieni että vain poljinta painaessa roiski tuonne sylinterin ympäristöön.
9-5 2.0 Tid 2010
Vastaa Viestiin